Flashback Forum

Flashback Forum (https://www.flashback.org/index.php)
-   Trafik och körkortsfrågor (https://www.flashback.org/f52)
-   -   Den enda tråden om Körkortsutbildning, Teoriprov och Uppkörning (https://www.flashback.org/t663074)

VHONS 2016-03-06 22:56

Bra tips:
Var full/hög när du tar bilden så har du lättare att komma undan med liknande vid poliskontroll :evilgrin39:

Provocative2.0 2016-03-06 23:24

Själv ser jag ut som en neddrogad uteliggare på bilden. Tog mig flera månader att odla det skägget o en vecka utan dusch för att fixa frillan o den unga hyn.

tttttttzzzzzzzzzz 2016-03-07 00:17

Citat:

Ursprungligen postat av VHONS
Bra tips:
Var full/hög när du tar bilden så har du lättare att komma undan med liknande vid poliskontroll :evilgrin39:


haha som Peter Griffin var det hade ju funkat i teorin men risken är väl att man blir avvisad från provet... :|

Pungsnoppen 2016-03-07 00:18

Hur gör våra kära "nysvenskar" som bär duk över hela kroppen där man inte ser ansiktet?
Hur gör de med enbart slöja?

tttttttzzzzzzzzzz 2016-03-07 00:32

Citat:

Ursprungligen postat av Pungsnoppen
Hur gör våra kära "nysvenskar" som bär duk över hela kroppen där man inte ser ansiktet?
Hur gör de med enbart slöja?


Ja vill de inte ta av burqa och/eller vad fan allt annat heter borde de ju bli avvisade tycker jag :yes:

kingstown 2016-03-07 01:43

Citat:

Ursprungligen postat av Pungsnoppen
Hur gör våra kära "nysvenskar" som bär duk över hela kroppen där man inte ser ansiktet?
Hur gör de med enbart slöja?

Dom kvinnorna får inte köra bil ;)

borriz 2016-03-07 06:53

Citat:

Ursprungligen postat av Pungsnoppen
Hur gör våra kära "nysvenskar" som bär duk över hela kroppen där man inte ser ansiktet?
Hur gör de med enbart slöja?

Intressant fråga, kanske detta är en nisch för kvinnliga fotografer?

En naturlig följdfråga är vad som gäller medlemmar i Jehovas Vittnen. De lever med ett fullständigt bildförbud så även en körkortsbild räknas som en försyndelse.

Chronical 2016-03-07 09:43

Jag har en bild på körkortet där jag ser helt vansinnig ut, mest för att testa. Polisen med flera brukar skratta åt bilden.

Parnborr 2016-03-07 11:37

Tror inte man får visa tänderna bara. Annars kvittar det :D Finns ändå inga poliser på gatorna längre så det spelar ingen roll egentligen.

Grillo 2016-03-07 15:22

Citat:

Ursprungligen postat av borriz
Intressant fråga, kanske detta är en nisch för kvinnliga fotografer?

En naturlig följdfråga är vad som gäller medlemmar i Jehovas Vittnen. De lever med ett fullständigt bildförbud så även en körkortsbild räknas som en försyndelse.


Det löser de nog (liksom muslimerna) på ett pragmatiskt sätt, genom att strunta i förbudet. Alternativt kör alla olagligt, men det känns lite osannolikt att polisen inte då skulle göra räder hos närmaste Rikets sal. Har suttit och väntat på bussen utanför Rikets sal i Lund ett antal gånger när folk åker därifrån och det var inte en enda som inte kört bil dit.

kingstown 2016-03-07 17:55

Citat:

Ursprungligen postat av borriz
Intressant fråga, kanske detta är en nisch för kvinnliga fotografer?

En naturlig följdfråga är vad som gäller medlemmar i Jehovas Vittnen. De lever med ett fullständigt bildförbud så även en körkortsbild räknas som en försyndelse.



Citat:

Ursprungligen postat av Grillo
Det löser de nog (liksom muslimerna) på ett pragmatiskt sätt, genom att strunta i förbudet. Alternativt kör alla olagligt, men det känns lite osannolikt att polisen inte då skulle göra räder hos närmaste Rikets sal. Har suttit och väntat på bussen utanför Rikets sal i Lund ett antal gånger när folk åker därifrån och det var inte en enda som inte kört bil dit.



Lol,va ha ni fått det ifrån? Bilder/foton är ingen synd för Jv,ni blandar ihop det med att tillbe en bild. Kolla utanför rikets sal när det är möten,parkeringen är full med parkerade bilar.
Att vissa åker buss handlar väl om annat,alla innehar inte körkort,inte minst pga ekonomi.

"Fullständigt bildförbud" :lol:

Sven2 2016-03-07 17:59

Om man har olycka här. Vem har rätt?
http://i.imgur.com/DXUQGO4.jpg
Google maps

Tomcat13 2016-03-08 00:22

Citat:

Ursprungligen postat av Sven2
Om man har olycka här. Vem har rätt?
http://i.imgur.com/DXUQGO4.jpg
Google maps



kollar man på andra bilder så ser man hur det är sträckat i korsningen.. Blå pil ska följa filen så den hamnar längst ut till höger. Grön pil ska lägga sig till vänster eller i mitten.

Roedores 2016-03-08 12:27

Citat:

Ursprungligen postat av Sven2
Om man har olycka här. Vem har rätt?
http://i.imgur.com/DXUQGO4.jpg
Google maps


Grön bil gör fel.

Iom att den streckade linjen slutar innan andra filen så gör den gröna bilen ett körfältsbyte in till blå bil och ska således lämna företräde.

Tomcat13 2016-03-08 13:46

Citat:

Ursprungligen postat av Roedores
Grön bil gör fel.

Iom att den streckade linjen slutar innan andra filen så gör den gröna bilen ett körfältsbyte in till blå bil och ska således lämna företräde.


jag resonerade så också först. men kollar man google maps från synvinkeln där bilarna kommer ifrån så ser man att filen är sträckad ända bort till filen längst till höger.

https://gyazo.com/bf3811e9530f119049517b2624a1ccb3

Kolla den bilden så ser du hur jag menar.

Roedores 2016-03-08 15:50

Citat:

Ursprungligen postat av Tomcat13
jag resonerade så också först. men kollar man google maps från synvinkeln där bilarna kommer ifrån så ser man att filen är sträckad ända bort till filen längst till höger.

https://gyazo.com/bf3811e9530f119049517b2624a1ccb3

Kolla den bilden så ser du hur jag menar.


Det finns både gamla och nya foton på goggle maps såg jag nu.
Kollar man google maps som Sven2 länkade och sen roterar i bilden så ser man att linjerna är mer nymålade och stannar innan andra filen.

Men stegar man bort en ruta så får man upp din bild du länkade. Och där ser man att linjerna som fanns i "min" bild är mer slitna och mycket riktigt sträcker sig längre i "din bild".


Vi har rätt bägge två, beroende på vilken bild man tittar i. :D

toby79 2016-03-09 00:56

Grön bil kör rätt. Men får också använda 3e körfältet om denne vill upp på motorvägen (eller vad det är för väg uppe på viadukten) igen. Sannolikheten är dock inte så stor för det om det inte är tal om vändning.

Varför?
TrF 3e kapitlet 7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Grön bil ska lägga sig i körfält 2 eftersom denne ligger i körfält 2. Då blir det inget körfältsbyte.
Blå bil ska lägga sig i körfält 1, dvs närmast diket eftersom denne redan ligger i körfält 1, annars är det tal om körfältsbyte.
Körfält 3 är egentligen inget körfält, även om det är det.

Qusimoto 2016-03-09 15:59

Hur pass noga är dom med eco driving under uppkörning? Ska man hoppa över växel eller ska man växla på som vanlingt? Samt hur pass svår är teoriprovet? Gjorde testprovet på körkortonline och fick 61/65 rätt

donadoni 2016-03-09 22:38

Citat:

Ursprungligen postat av Qusimoto
Hur pass noga är dom med eco driving under uppkörning? Ska man hoppa över växel eller ska man växla på som vanlingt? Samt hur pass svår är teoriprovet? Gjorde testprovet på körkortonline och fick 61/65 rätt

Jo, hoppa gärna över växlar, iaf om du är bra på det. Du behöver ju inte överdriva bara visa att du kan ungefär.
Teori är lätt ifall man läser boken ett par gånger imo.

bl00keRs 2016-03-10 13:07

Ska börja att ta körkort om 12-14 veckor och vill börja med teori upplärning redan nu. Vilka böcker ska man investera i (om det finns olika, vill köpa de begagnade på blocket) samt vilka dator/android program rekommenderar ni? Har Trafikskolan TEO 2010, 2011 och 2012 på dator nerladdade i ISO för lääänge sedan då jag ville ta körkort redan 2012 men pga flytt till Sthlm så tyckte jag att jag behövde ingen körkort där pga bra kollektivtrafik men de är så pass gamla så jag antar att en del har ändrats sedan dess och jag bor inte i Sthlm längre och det är dags för körkort i den lilla hålan jag bor i nu :skamsen:

Tomcat13 2016-03-10 14:28

Citat:

Ursprungligen postat av Qusimoto
Hur pass noga är dom med eco driving under uppkörning? Ska man hoppa över växel eller ska man växla på som vanlingt? Samt hur pass svår är teoriprovet? Gjorde testprovet på körkortonline och fick 61/65 rätt


Eco-driving är dom väldigt noga med. Däremot så kretsar inte Eco-driving kring överhoppning av växlar. Det handlar även om hur du utnyttjar bilens energi. Tillexempel så kanske du inte ska köra till ett stoppljus i 100 km/h för att sen tvärnita och 15 sekunder senare blir det grönt. :) Planera din körning, låt bli att trycka ned kopplingen i onödan.

Växla helst som vanligt, du får bättre kraft när du accelererar då. Ska du tvunget hoppa över växlar se då till att du ligger i rätt hastighet när du väljer att hoppa över till rätt växel.

Citat:

Ursprungligen postat av bl00keRs
Ska börja att ta körkort om 12-14 veckor och vill börja med teori upplärning redan nu. Vilka böcker ska man investera i (om det finns olika, vill köpa de begagnade på blocket) samt vilka dator/android program rekommenderar ni? Har Trafikskolan TEO 2010, 2011 och 2012 på dator nerladdade i ISO för lääänge sedan då jag ville ta körkort redan 2012 men pga flytt till Sthlm så tyckte jag att jag behövde ingen körkort där pga bra kollektivtrafik men de är så pass gamla så jag antar att en del har ändrats sedan dess och jag bor inte i Sthlm längre och det är dags för körkort i den lilla hålan jag bor i nu :skamsen:


Teoriboken är bra, den senaste upplagan är uppdaterad med det senaste du behöver veta. Dock så finns allt nödvändigt på internet. Den kostar runt 300-400 kr vilket kan vara lönt att betala. En ny bok ligger kanske 100 kr billigare men då kan du räkna med att det är markerat i den.

Jag körde mycket Teo trafikskola när jag tog körkort men dessa är nog ouppdaterade vid det här laget. Finns en uppsjö med vettiga teoridelar på internet så sök där först och främst. :)

Situations 2016-03-10 14:43

Citat:

Ursprungligen postat av Qusimoto
Hur pass noga är dom med eco driving under uppkörning? Ska man hoppa över växel eller ska man växla på som vanlingt? Samt hur pass svår är teoriprovet? Gjorde testprovet på körkortonline och fick 61/65 rätt


Angående ecodriving så tror jag främst att du bör visa att du kan tänka lite logiskt. Stäng av motorn ifall ni stannar vid ett järnvägsstopp, hoppa över en växel där det känns rimligt och motorbromsa så mycket som möjligt!

Teoriprovet är väl inte supersvårt om man pluggar en del och läser igenom frågorna noga. Stressa inte och läs igenom frågorna noggrant så du inte gör några slarvfel.

Qusimoto 2016-03-11 15:12

Tack för svaren

Tyvärr så kör jag väldigt sällan eco drive då jag övningskör men ska börja med det så man iaf får in vanan. Inget man direkt tänker på när man växlar att hoppa över växlar

speenns 2016-03-16 16:48

Citat:

Ursprungligen postat av bl00keRs
Ska börja att ta körkort om 12-14 veckor och vill börja med teori upplärning redan nu. Vilka böcker ska man investera i (om det finns olika, vill köpa de begagnade på blocket) samt vilka dator/android program rekommenderar ni? Har Trafikskolan TEO 2010, 2011 och 2012 på dator nerladdade i ISO för lääänge sedan då jag ville ta körkort redan 2012 men pga flytt till Sthlm så tyckte jag att jag behövde ingen körkort där pga bra kollektivtrafik men de är så pass gamla så jag antar att en del har ändrats sedan dess och jag bor inte i Sthlm längre och det är dags för körkort i den lilla hålan jag bor i nu :skamsen:


Körkortsboken och testerna på elevcentralen är nödvändigt, och det enda du behöver, skit i det andra. Testerna är extremt lika skulle jag påstå. Gjorde mitt prov i måndags.

Ekonomigubben 2016-03-17 18:26

Tjena!

Tänkte ta tag i kragen och ta ett C-kort.

Undrar lite om ni som tagit detta.

Rekommenderar ni att plugga hela teorin själv och sen bara gå körningen på trafikskolan eller gå rubbet?

Funderar på om jag ska plugga teorin helt själv eller gå en intensivkurs.

Vad rekommenderar ni?

Spark7 2016-03-18 22:13

teoriprovet på körkortonline är enkelt. Prova det här istället, mycket svårare!
https://www.trafiktestet.se/513/korkortsfragor-gratis

Fick bara 45. Usch. Har fan ångest. Skrivning om 2v. Känns som man inte kan ett jävla piss.

Myskosnubben 2016-03-20 00:38

Ta en körlektion samma dag som uppkörning?
 
Vore det en dum idé? Då menar jag givetvis innan själva uppkörningen. Kanske bra att få köra deras konstiga miljöbilar för att vänja sig köra dessa vid uppkörningen där man använder i princip samma bil. I värsta fall veta vilket stolläge man ska ha:p

För mig känns det "why not?", lär väl inte skada i allafall?

regndroppen 2016-03-20 00:42

Du får väl tom använda körskolans bil på uppkörningen tror jag. Om du bokar uppkörning via skolan.

Mazzazz 2016-03-20 00:46

Kanske inte skadar dig men är du så osäker så tycker jag du kan skita i uppkörningen så är du inte en fara för oss andra trafikanter.

Visst stolsläge ska vara bekvämt, men köra bör man kunna göra även utan 100% optimering av säte + ratt.

Vänja sig köra miljöbil? Bil som bil? Alla funktioner som du kommer behöva är på samma plats i alla bilar. Bara koppling som tar lite olika men det känner man.

Myskosnubben 2016-03-20 01:46

Citat:

Ursprungligen postat av Mazzazz
Kanske inte skadar dig men är du så osäker så tycker jag du kan skita i uppkörningen så är du inte en fara för oss andra trafikanter.

Visst stolsläge ska vara bekvämt, men köra bör man kunna göra även utan 100% optimering av säte + ratt.

Vänja sig köra miljöbil? Bil som bil? Alla funktioner som du kommer behöva är på samma plats i alla bilar. Bara koppling som tar lite olika men det känner man.


Bra poäng, men det får väl den jag kör upp med avgöra.
Känner säker i min körning i bilen jag är van med, tja förutom fickparkeringar, men det ska jag träna på. Och vad jag har sett av i trafiken så är jag som mest en smärre trafikfara.

scontri 2016-03-20 10:52

Dom flesta kör ju en lektion på typ 40 minuter innan uppkörningen för att sedan åka till Trafikverket i skolans bil och köra upp. Så gjorde jag vill jag minnas. Skulle tro att det är en ganska vanlig företeelse. Då är sätena och speglarna inställda som du vill ha dom, plus att du är lite varm i kläderna när det väl är dags.

Jafan89 2016-03-20 11:07

På min tid fick man använda skolans bil, men ser verkligen inte poängen att ha en extra lära timme, kan du köra bra nog så kommer du inte behöva den, är du inte bra nog så har du inte på vägarna att göra.

Mackan52 2016-03-20 19:15

Varför inte? Det gjorde jag och det gick bara fint :)

SvenEricTheGamble 2016-03-20 21:48

Uppar denna.
Har alla körtkortsböcker med ljudbok utgått eller är jag värdelös på att googla?

DindooNuffin 2016-03-20 21:55

Vissa tycker att man ska plugga och "gå igenom" allt en sista gång samma dag inför teoriprovet, men då är chansen stor att du blir osäker, nervös, dåligt förberedd OCH smurf i huvudet när du väl ska göra provet. Du ska vara väl förberedd, utvilad, ha samlade tankar, NO PRESSURE PANIC, och inte hungrig när du ska göra provet. Du ska mao inte vara uppe halva natten o käka chips.

Psyko Dad 2016-03-21 03:32

Jag ser ut som en mungo med överklass kläder. Är inte ett sabla dugg fotogenique.

pojkhelvete 2016-03-21 10:21

Jag ska köra upp på Onsdag, i Fredags hade jag min sista lektion där jag körde samt gick igenom säkerhetskontrollerna. Men jag fick endast gå igenom vad som fanns under motorhuven samt broms och vindrutetorkarna. Känns som att det bör vara mer saker jag skulle fått reda på? eller räcker det?

SpiritInTheSky 2016-03-21 10:25

Citat:

Ursprungligen postat av pojkhelvete
Jag ska köra upp på Onsdag, i Fredags hade jag min sista lektion där jag körde samt gick igenom säkerhetskontrollerna. Men jag fick endast gå igenom vad som fanns under motorhuven samt broms och vindrutetorkarna. Känns som att det bör vara mer saker jag skulle fått reda på? eller räcker det?

De kan be dig kontrollera däcken. Detta gör du genom att trycka och sparka lite på dem. Det fick jag göra under min uppkörning!

DKGrebyn 2016-03-21 17:33

Online MC körkurs

Hej, jag var inne på MC-jakten häromdan och såg att de erbjöd en mc-kurs för A för 2300 kr. Jag har hört mycket bra om denna kurs men jag kommer till er och frågar om hjälp. Ska jag satsa på denna online kurs eller körskola? Jag vill också säga innan jag hittade kursen tänkte jag lägga mina pengar på 7h övningskörning men eftersom jag redan kan manövrering vill jag luta mig mer åt teorin, vilket i detta fall verkar som om online kursen verkar bäst. Här är länken till Online paketet:
http://kurser.mc-jakten.se/course-directory/

Mvh.

sailing.brand 2016-03-21 18:43

Vilken körskola rekommenderar ni för C körkort? Jag finns i Stockholm.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:32.

© Flashback International Inc