Flashback Forum

Flashback Forum (https://www.flashback.org/index.php)
-   Trafik och körkortsfrågor (https://www.flashback.org/f52)
-   -   Den enda tråden om Körkortsutbildning, Teoriprov och Uppkörning (https://www.flashback.org/t663074)

Sphinxen7 2015-07-21 20:35

Har uppkörning imorgon i Nynäshamn... Finns det någon från Sthlm som kört upp där? Vad bör jag tänka på?

alcoholwanted 2015-07-21 22:40

Citat:

Ursprungligen postat av lambdashipstate
Med tanke på att alla gator som ansluter till denna väg har tilldelats väjningsplikt, så vore det underligt om denna lilla gatustump vore exkluderad. Väghållaren (kommunen, enligt Trafikverkets NVDB) har nog sannolikt sett det som en utfart från parkering eller utfart från fastighet, och därför inte satt upp en väjningspliktsskylt.

Så även om det går en vägstump så kan det vara utfartsregeln? Det är alltså inget krav att man måste komma på millimetern från en samlad parkeringsplats för att det ska vara utfartsregeln? Vägstumpen borde upphäva utfartsregeln kan tyckas.

richard_swe 2015-07-22 09:44

Citat:

Ursprungligen postat av alcoholwanted
Så även om det går en vägstump så kan det vara utfartsregeln? Det är alltså inget krav att man måste komma på millimetern från en samlad parkeringsplats för att det ska vara utfartsregeln? Vägstumpen borde upphäva utfartsregeln kan tyckas.


Är inte "vägstumpen" skyltad som en fastighetsutfart genom att vägnamnet är detsamma som vägen man kör på och speciella beteckningar (husnummer) angivits under den?

Hade det varit en väg med eget namn, underförstått beslutat och skyltat på minst kommunal nivå, så blir det en högerregel. Sedan finns ju de vägar som korsar sig själv efter att ha gått runt, men då anges inga husnummer.

hippiebash 2015-07-22 10:54

Mopedkort, vad testas riktigt på uppkörningen?

Kollegan ska ta moppekort och är skitnervös. Hon är lite över 30 och har inte körkort för något sen tidigare.
Är det någon hantering i låga hastigheter som på MC eller är det mest bara att visa att man kan hålla sig ur vägen för snabbare fordon och inte kör mot rött ljus? :)

svempus 2015-07-22 13:03

Citat:

Ursprungligen postat av hippiebash
Mopedkort, vad testas riktigt på uppkörningen?

Kollegan ska ta moppekort och är skitnervös. Hon är lite över 30 och har inte körkort för något sen tidigare.
Är det någon hantering i låga hastigheter som på MC eller är det mest bara att visa att man kan hålla sig ur vägen för snabbare fordon och inte kör mot rött ljus? :)

Detta hitta jag på körkortsportalen:För att få körkort för AM (moped klass I) måste du ha ett godkänt resultat på kunskapsprovet. Du behöver inte göra något körprov. Så det verkar som att det inte är nån uppkörning för AM.

SingMeToSleep 2015-07-22 13:19

Citat:

Ursprungligen postat av lambdashipstate
Med tanke på att alla gator som ansluter till denna väg har tilldelats väjningsplikt, så vore det underligt om denna lilla gatustump vore exkluderad. Väghållaren (kommunen, enligt Trafikverkets NVDB) har nog sannolikt sett det som en utfart från parkering eller utfart från fastighet, och därför inte satt upp en väjningspliktsskylt.


Det är inte märkligt, tvärtom. Om flera anslutande gator är märkta väjningsplikt och denna inte är märkt väjningsplikt så är det ju en stark indikator på att väjningsplikt gäller. Det är dessutom inte en utfart från vare sig parkering eller fastighet, det är en skyltat som utfart från en återvändsgata. Vid utfart från återvändsgata gäller högerregeln.

Citat:

Fordon som samtidigt närmar sig från höger på anslutande väg ska lämnas företräde om vägmärke, trafiksignal eller polismans tecken inte anger annat. Gäller även i t-korsningar och återvändsgator.



Källa: http://www.trafiksakerhet.se/lamna-foretrade.htm

ilpobre 2015-07-22 15:39

Citat:

Ursprungligen postat av st0ckis
Du hinner aldrig lära dig sakerna grundligt på en-två veckors intensiv utbildning.
Har man aldrig haft körkort innan är verkligen inte en intensivkurs något att rekommendera.

Och vad är det som gör gällande att personen inte haft körkort innan? Mopedkörkort till exempel.

alcoholwanted 2015-07-22 16:11

Citat:

Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Det är inte märkligt, tvärtom. Om flera anslutande gator är märkta väjningsplikt och denna inte är märkt väjningsplikt så är det ju en stark indikator på att väjningsplikt gäller. Det är dessutom inte en utfart från vare sig parkering eller fastighet, det är en skyltat som utfart från en återvändsgata. Vid utfart från återvändsgata gäller högerregeln.



Källa: http://www.trafiksakerhet.se/lamna-foretrade.htm

Ok tack för klargörandet. Men var i trafiklagstiftningen står det att vid utfart från återvändsgata gäller högerregeln?

Hur som haver. Här kommer en klurig jävel till. I den här korsningen så ligger det en väg till höger som är skyltad som enskild väg. Jag kommer körandes från en allmän väg. De som kommer från enskilda vägen korsar samtidigt en gång och cykelbana vilket betyder att utfartsregeln gäller för de som kommer från den enskilda vägen. Men samtidigt så står det i trafiklagstiftningen att om en allmän och enskild väg korsar varandra så gäller alltid högerregeln? Innebär detta att jag ska stanna för bilarna som kommer från höger i den här korsningen?

https://www.google.se/maps/@59.18635...7i13312!8i6656

harlequin73 2015-07-22 17:12

Citat:

Ursprungligen postat av alcoholwanted
Ok tack för klargörandet. Men var i trafiklagstiftningen står det att vid utfart från återvändsgata gäller högerregeln?

Hur som haver. Här kommer en klurig jävel till. I den här korsningen så ligger det en väg till höger som är skyltad som enskild väg. Jag kommer körandes från en allmän väg. De som kommer från enskilda vägen korsar samtidigt en gång och cykelbana vilket betyder att utfartsregeln gäller för de som kommer från den enskilda vägen. Men samtidigt så står det i trafiklagstiftningen att om en allmän och enskild väg korsar varandra så gäller alltid högerregeln? Innebär detta att jag ska stanna för bilarna som kommer från höger i den här korsningen?

https://www.google.se/maps/@59.18635...7i13312!8i6656


Den anslutande "vägen" från höger korsar trottoar/gångbana och är skyltad som in/utfart till fastighet skäcklingev. 95 269.
Ser inte hur du får det till att den skulle vara skyltad som enskild väg, dvs gul skylt med svart text och röd ram.
Sådana mindre enskilda vägar kan på landet sakna skyltning om att lämna företräde när den allmänna vägen är huvudled eftersom det är väghållarens ansvar att skylta den.

alcoholwanted 2015-07-22 17:26

Citat:

Ursprungligen postat av harlequin73
Den anslutande "vägen" från höger korsar trottoar/gångbana och är skyltad som in/utfart till fastighet skäcklingev. 95 269.
Ser inte hur du får det till att den skulle vara skyltad som enskild väg, dvs gul skylt med svart text och röd ram.
Sådana mindre enskilda vägar kan på landet sakna skyltning om att lämna företräde när den allmänna vägen är huvudled eftersom det är väghållarens ansvar att skylta den.

Det står ju under 30-skylten "Enskild väg"

https://www.google.se/maps/@59.18639...7i13312!8i6656

harlequin73 2015-07-22 17:33

Citat:

Ursprungligen postat av alcoholwanted
Det står ju under 30-skylten "Enskild väg"

https://www.google.se/maps/@59.18639...7i13312!8i6656



Haha.. ok, missade den.
Den skylten betyder att väghållningen sköts av privat aktör, men har ingen som helst betydelse för trafikreglerna, t ex kan du inte bli av med körkortet för att köra 50 på vägen (däremot om du kör vårdslöst, oavsett du kör 7km/h eller 70) precis som hastighetsskyltar på t ex stormarknaders parkeringar inte har samma bäring som på allmän väg. Det skulle kunna stå "motorväg" på den utan att det gjorde någon skillnad.

Happyland 2015-07-23 17:48

Rekommenderar, liksom en del andra gjort, verkligen Bonniers trafikskola (dvs. onlineprogrammet)! Det blir rätt segt att gå igenom alla moment och svara på alla frågor och att faktiskt lyssna på allt, men det funkade för min del. Efter det kunde jag det verkligen, tror jag gick igenom det två gånger med några dagars mellanrum. Funkade mkt bättre än att läsa sida upp och sida ner i körkortsboken. Fick 58/65 på provet har jag för mig, många frågor påminde om de frågorna som Bonniers använder i sina testprov i programmet :thumbsup:

hippiebash 2015-07-23 19:07

Citat:

Ursprungligen postat av svempus
Detta hitta jag på körkortsportalen:För att få körkort för AM (moped klass I) måste du ha ett godkänt resultat på kunskapsprovet. Du behöver inte göra något körprov. Så det verkar som att det inte är nån uppkörning för AM.


Ok, tack för infon!
Märkligt att hennes lärare hade talat om det.. Kanske läraren syftade på att han måste anse att hon är säker i trafiken eller nåt :)

Rhu 2015-07-23 19:23

Tog körkort nyligen och tänkte tipsa om "iKörkort", en app till iPhone (kanske finns till Android också, ingen aning). Frågorna ser inte ut som dom "vanliga" i utbildningscentralen eller vad det heter och man kan gå igenom varje prov man gör och få förklaring på svaret både där man svarade rätt och fel.

Tror jag gjorde 50-60 prov i appen (låter jävligt mycket) och till slut var jag nere på att ett prov tog strax över 10 minuter med 95-100% rätt, nyckeln var nog att jag gick igenom mina felaktiga svar och läste förklaringen på vad som var rätt och varför.

Fick för övrigt 61/65 (man behöver bara 52/65) på teoriprovet och det tog ca 10-12 minuter att göra

Rhu 2015-07-23 19:32

Citat:

Ursprungligen postat av hippiebash
Ok, tack för infon!
Märkligt att hennes lärare hade talat om det.. Kanske läraren syftade på att han måste anse att hon är säker i trafiken eller nåt :)



Hmm vad är det här med AM? Såg att jag har det på körkortet, står AM/B längst ner till vänster på körkortet men jag har aldrig kört/gjort prov för AM :/

st0ckis 2015-07-23 19:40

Citat:

Ursprungligen postat av Rhu
Hmm vad är det här med AM? Såg att jag har det på körkortet, står AM/B längst ner till vänster på körkortet men jag har aldrig kört/gjort prov för AM :/


Herrejävlar! Får ni inte lära er nånting längre?
AM är körkortsbehörighet för moped klass 1. Sånt här får man lära sig om man läser teorin som man ska!

Rhu 2015-07-23 19:45

Citat:

Ursprungligen postat av st0ckis
Herrejävlar! Får ni inte lära er nånting längre?
AM är körkortsbehörighet för moped klass 1. Sånt här får man lära sig om man läser teorin som man ska!


Lugn nu.
Jag vet att det är moped klass 1, vet vad resten av behörigheterna är också, var lite otydlig i frågan bara.
Varför/Hur har jag fått den? Ingår den automatiskt när man tar B?

st0ckis 2015-07-23 19:47

Citat:

Ursprungligen postat av Rhu
Lugn nu.
Jag vet att det är moped klass 1, vet vad resten av behörigheterna är också, var lite otydlig i frågan bara.
Varför/Hur har jag fått den? Ingår den automatiskt när man tar B?


Nu ger du mig ännu mer anledning att bli upprörd! Inte nog med att du är otydlig, du är dum också.
Sånt här får man lära sig om man går igenom teorin för ett körkort på ett korrekt sätt och inte som en dum 90-talist! Det framgår klart och tydligt att man får köra moped klass 1 med ett B-körkort, tillsammans med en del andra fordon.

Du har fått den för att du får köra moped klass 1 på B-körkortet, punkt slut.

Rhu 2015-07-23 20:01

Citat:

Ursprungligen postat av st0ckis
Nu ger du mig ännu mer anledning att bli upprörd! Inte nog med att du är otydlig, du är dum också.
Sånt här får man lära sig om man går igenom teorin för ett körkort på ett korrekt sätt och inte som en dum 90-talist! Det framgår klart och tydligt att man får köra moped klass 1 med ett B-körkort, tillsammans med en del andra fordon.

Du har fått den för att du får köra moped klass 1 på B-körkortet, punkt slut.


Behövs tydligen inte mycket för att göra vissa upprörda :)

Tack för upplysningen iaf! Jag brydde mig tydligen inte tillräckligt om delen där de gick igenom vad exakt man får köra med vilka behörigheter ..

hippiebash 2015-07-23 20:43

Citat:

Ursprungligen postat av st0ckis
Nu ger du mig ännu mer anledning att bli upprörd! Inte nog med att du är otydlig, du är dum också.
Sånt här får man lära sig om man går igenom teorin för ett körkort på ett korrekt sätt och inte som en dum 90-talist! Det framgår klart och tydligt att man får köra moped klass 1 med ett B-körkort, tillsammans med en del andra fordon.

Du har fått den för att du får köra moped klass 1 på B-körkortet, punkt slut.


Gäller detta alla som har B-kort?
Jag har körkort från ett annat land så på själva kortet har jag bara BC-behörighet men skulle jag få köra klass1-moppe på det?

harlequin73 2015-07-24 08:36

Citat:

Ursprungligen postat av hippiebash
Gäller detta alla som har B-kort?
Jag har körkort från ett annat land så på själva kortet har jag bara BC-behörighet men skulle jag få köra klass1-moppe på det?


http://www.korkortsportalen.se/jag-h...n-du-far-kora/

B

18 år
(21 år för trehjulig mc över 15 kW)
1. Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, och
- en släpvagn som har högst 750 kg i totalvikt
- en släpvagn som har högre totalvikt än 750 kg, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton
2. Terrängvagn
3. Motorredskap klass I (motorredskap som är konstruerat för en högre högsta hastighet än 30 km/tim)
4. Trehjulig motorcykel
5. Fyrhjulig motorcykel
Behörighet B ger även rätt att köra
- Moped klass I
och klass II
- Traktor
- Motorredskap klass II
- Terränghjuling och snöskoter (om körkortet är utfärdat före den 1 januari 2000)

Jkroken 2015-07-25 22:21

Vilken hemsida har de frågor som liknar det riktiga teoriprovet bäst? Vet att detta är en omöjlig fråga för er att svara på, men om ni har använt en hemsida och klarat teoriprovet till stor del tack vare hemsidan så får ni gärna tipsa mig!

Tomcat13 2015-07-26 12:17

Citat:

Ursprungligen postat av Jkroken
Vilken hemsida har de frågor som liknar det riktiga teoriprovet bäst? Vet att detta är en omöjlig fråga för er att svara på, men om ni har använt en hemsida och klarat teoriprovet till stor del tack vare hemsidan så får ni gärna tipsa mig!



använde mig mycket av Teo trafikskola. Sen får jag väl säga att trafikverket har en bas på ca 3000 frågor så du kan mycket väl få frågor du aldrig stött på tidigare. Men har du kunskapen kring varför dom frågar de frågorna så tror jag att du kommer kunna svara på dem utan några större bekymmer.

Jkroken 2015-07-26 15:51

Citat:

Ursprungligen postat av Tomcat13
använde mig mycket av Teo trafikskola. Sen får jag väl säga att trafikverket har en bas på ca 3000 frågor så du kan mycket väl få frågor du aldrig stött på tidigare. Men har du kunskapen kring varför dom frågar de frågorna så tror jag att du kommer kunna svara på dem utan några större bekymmer.

Tack för svar! Jag ser att Teo kostar 199kr för en månad. Vet du hur många frågor dom har i sin databas? Jag kan inte hitta det någonstans. Jag tycker det blir för enkelt om man har svarar på samma fråga flera gånger om.

733215 2015-07-26 22:11

Jag ska göra teoriprovet imorgon, mest troligt kommer jag kugga men hur studerar man inför nästa teoriprov? Hur gjorde ni för att lyckas?

toby79 2015-07-26 22:40

Citat:

Ursprungligen postat av 733215
Jag ska göra teoriprovet imorgon, mest troligt kommer jag kugga men hur studerar man inför nästa teoriprov? Hur gjorde ni för att lyckas?

Man gör övningarna tills man förstår varför man ska svara på ett visst sätt. Man pluggar alltså inte in att svaret ska vara X på fråga Y.
Ett sätt att komma runt den problematiken för en färsking kan vara att försöka hitta en motsvarande skylt, situation, regel osv i sin egen omgivning.

När du är i slutet av din utbildning bör du ha koll på vad det är du har svårt för. Plugga mycket på de grejerna och underhåll lite av de andra "lätta" kunskaperna.
Det du har svårt för när du övar kommer du att missa i poäng på det riktiga provet och du kommer förmodligen inte att kunna tolka det ämnet på rätt sätt när du gör körprovet. Så det finns en dubbel risk för dig om du är dåligt förberedd.

Jkroken 2015-07-26 22:56

Jag har en fundering kring denna fråga:
"Hur kan du minska bränsleförbrukningen?"

Här ska rätt svar vara: "Genom att köra defensivt och undvika kraftiga accelerationer."

Att köra defensivt är jag med på, men inte på kraftiga accelerationer. I körkortsboken, avsnittet "miljö", står det: "Med en bil, utrustad med bränsleinsprutning och varmkörd katalysator, ska du öka farten bestämt och växla tidigt till de höga växlarna.

Skulle man inte kunna tolka "öka farten bestämt", som att "accelerera kraftigt"? Eller är det en för stor nyansskillnad?

Edit: Slänger in en till fråga när jag ändå är igång.
Frågan lyder: "Vad är du skyldig att göra när du lämnar din bil?"

Alternativen är:
A Lägga växeln i friläge.
B Ta ut nycklarna ur tändningslåset.
C Stänga fönstret.
D Dra åt handbromsen.

Jag svarade C, eftersom alla andra alternativ kändes fel. Rätt svar ska vara B "Ta ut nycklarna ur tändningslåset". Det som gjorde mig förvirrad på denna fråga är att man är skyldig att ha kvar nycklarna i tändningslåset i en tunnel vid nödsituation. Därmed kändes det fel att svara alternativ B på denna fråga, då man måste göra precis motsatsen i nyss nämnda situation. Hur hade ni tänkt?

Är det bara jag som blir förvirrad av vissa frågor som Teo Trafikskolan har? :'(

st0ckis 2015-07-26 23:37

Citat:

Ursprungligen postat av Jkroken
Jag har en fundering kring denna fråga:
"Hur kan du minska bränsleförbrukningen?"

Här ska rätt svar vara: "Genom att köra defensivt och undvika kraftiga accelerationer."

Att köra defensivt är jag med på, men inte på kraftiga accelerationer. I körkortsboken, avsnittet "miljö", står det: "Med en bil, utrustad med bränsleinsprutning och varmkörd katalysator, ska du öka farten bestämt och växla tidigt till de höga växlarna.

Skulle man inte kunna tolka "öka farten bestämt", som att "accelerera kraftigt"? Eller är det en för stor nyansskillnad?

Edit: Slänger in en till fråga när jag ändå är igång.
Frågan lyder: "Vad är du skyldig att göra när du lämnar din bil?"

Alternativen är:
A Lägga växeln i friläge.
B Ta ut nycklarna ur tändningslåset.
C Stänga fönstret.
D Dra åt handbromsen.

Jag svarade C, eftersom alla andra alternativ kändes fel. Rätt svar ska vara B "Ta ut nycklarna ur tändningslåset". Det som gjorde mig förvirrad på denna fråga är att man är skyldig att ha kvar nycklarna i tändningslåset i en tunnel vid nödsituation. Därmed kändes det fel att svara alternativ B på denna fråga, då man måste göra precis motsatsen i nyss nämnda situation. Hur hade ni tänkt?

Är det bara jag som blir förvirrad av vissa frågor som Teo Trafikskolan har? :'(


Första har jag inget bra svar på.
Men andra punkten, angående tändningen.
Du måste se till att ingen otillbörlig får tillgång att köra din bil, alltså ska du ta nycklarna ur tändningen när du lämnar bilen.
Får du motorstopp i en tunnel råder det lite andra regler, då det är en krisartad händelse. Lämnar du bilen i tunneln och inte finns att få tag i snabbt om det skulle behövas måste räddningskår kunna flytta din bil om det behövs. Risken att de skulle behöva göra det i andra fall, på öppen yta är rätt liten, alltså behöver inte nycklarna sitta i då de enkelt kan bogsera bort din bil om den skulle stå i vägen.

Jkroken 2015-07-26 23:49

Citat:

Ursprungligen postat av st0ckis
Första har jag inget bra svar på.
Men andra punkten, angående tändningen.
Du måste se till att ingen otillbörlig får tillgång att köra din bil, alltså ska du ta nycklarna ur tändningen när du lämnar bilen.
Får du motorstopp i en tunnel råder det lite andra regler, då det är en krisartad händelse. Lämnar du bilen i tunneln och inte finns att få tag i snabbt om det skulle behövas måste räddningskår kunna flytta din bil om det behövs. Risken att de skulle behöva göra det i andra fall, på öppen yta är rätt liten, alltså behöver inte nycklarna sitta i då de enkelt kan bogsera bort din bil om den skulle stå i vägen.

Exakt. Alltså gäller inte detta svar i ALLA situationer, som frågan verkar gällande för. Borde man inte skriva någonting i stil med: "I de flesta situationer" eller i ett specifikt sammanhang "du parkerar din bil på en parkeringsplats vid Ica Maxi. Vad är du skyldig att göra?"

Jag hoppas verkligen att trafikverket inte har samma "luckor" i sina frågor som kan misstolkas.

st0ckis 2015-07-27 02:32

Citat:

Ursprungligen postat av Jkroken
Exakt. Alltså gäller inte detta svar i ALLA situationer, som frågan verkar gällande för. Borde man inte skriva någonting i stil med: "I de flesta situationer" eller i ett specifikt sammanhang "du parkerar din bil på en parkeringsplats vid Ica Maxi. Vad är du skyldig att göra?"

Jag hoppas verkligen att trafikverket inte har samma "luckor" i sina frågor som kan misstolkas.


Vad tycker du borde gälla i ALLA situationer generellt då? Sluta vara sån jävla aspie och tolka allt bokstav för bokstav!
Att lägga i handbromsen är verkligen inget krav om man lagt i låg växel, bilen kommer inte börjar rulla för det.
Dra upp rutorna? Seriöst!
Lägga växeln i friläge? Vem fan är så dum att den lägger växeln i friläge när de parkerar bilen?
Ta ut nycklarna? Det är väl ändå rätt självklart att göra, så ingen liten snorunge, typ du själv, kommer åt en bil med nycklarna i tändningen, den blir inte stöldbegärlig, du kan låsa den utan att behöva oroa dig för var extranycklarna är och så vidare. Tänk lite för fan!

harlequin73 2015-07-27 07:20

Citat:

Ursprungligen postat av Jkroken
Jag svarade C, eftersom alla andra alternativ kändes fel. Rätt svar ska vara B "Ta ut nycklarna ur tändningslåset". Det som gjorde mig förvirrad på denna fråga är att man är skyldig att ha kvar nycklarna i tändningslåset i en tunnel vid nödsituation. Därmed kändes det fel att svara alternativ B på denna fråga, då man måste göra precis motsatsen i nyss nämnda situation. Hur hade ni tänkt?

Är det bara jag som blir förvirrad av vissa frågor som Teo Trafikskolan har? :'(


Vad är det för nödsituation du tänker dig att skulle kunna lösas av att lämna nycklarna i bilen som du inte ska kunna lösa själv, t ex om du får soppatorsk i ett dåligt läge så ska du ju kunna klämma iväg dig på startbatteriet så du står utom fara. Har motorn skurit är det å andra sidan inget någon annan kan förbättra av att ha tillgång till nycklar.
Det känns som du kanske förväxlar situationen lite med regler för brandskydd och verkstäder att man i händelse av brand ska ha möjlighet att tömma en lokal eller fastighet på fordon snabbt och smidigt utan att behöva leka nyckelmemory, något som står i konflikt med försäkringsvillkor om fordonen stjäls med nyckel.

Dra åt handbromsen är något många gör av ren reflex, men enda tillfällen man måste göra det är när man står i lutning eller på rörligt underlag, t ex bilfärja. I andra fall räcker gott att lägga i växel eller P-läge för automat.

Jkroken 2015-07-27 10:15

Citat:

Ursprungligen postat av harlequin73
Vad är det för nödsituation du tänker dig att skulle kunna lösas av att lämna nycklarna i bilen som du inte ska kunna lösa själv, t ex om du får soppatorsk i ett dåligt läge så ska du ju kunna klämma iväg dig på startbatteriet så du står utom fara. Har motorn skurit är det å andra sidan inget någon annan kan förbättra av att ha tillgång till nycklar.
Det känns som du kanske förväxlar situationen lite med regler för brandskydd och verkstäder att man i händelse av brand ska ha möjlighet att tömma en lokal eller fastighet på fordon snabbt och smidigt utan att behöva leka nyckelmemory, något som står i konflikt med försäkringsvillkor om fordonen stjäls med nyckel.

Dra åt handbromsen är något många gör av ren reflex, men enda tillfällen man måste göra det är när man står i lutning eller på rörligt underlag, t ex bilfärja. I andra fall räcker gott att lägga i växel eller P-läge för automat.

I körkortsboken står det att man ska lämna nycklarna kvar i bilen om man utrymmer tunneln.

Cybereye303 2015-07-27 12:03

Citat:

Ursprungligen postat av Jkroken
Jag har en fundering kring denna fråga:
"Hur kan du minska bränsleförbrukningen?"

Här ska rätt svar vara: "Genom att köra defensivt och undvika kraftiga accelerationer."

Att köra defensivt är jag med på, men inte på kraftiga accelerationer. I körkortsboken, avsnittet "miljö", står det: "Med en bil, utrustad med bränsleinsprutning och varmkörd katalysator, ska du öka farten bestämt och växla tidigt till de höga växlarna.

Skulle man inte kunna tolka "öka farten bestämt", som att "accelerera kraftigt"? Eller är det en för stor nyansskillnad?

Edit: Slänger in en till fråga när jag ändå är igång.
Frågan lyder: "Vad är du skyldig att göra när du lämnar din bil?"

Alternativen är:
A Lägga växeln i friläge.
B Ta ut nycklarna ur tändningslåset.
C Stänga fönstret.
D Dra åt handbromsen.

Jag svarade C, eftersom alla andra alternativ kändes fel. Rätt svar ska vara B "Ta ut nycklarna ur tändningslåset". Det som gjorde mig förvirrad på denna fråga är att man är skyldig att ha kvar nycklarna i tändningslåset i en tunnel vid nödsituation. Därmed kändes det fel att svara alternativ B på denna fråga, då man måste göra precis motsatsen i nyss nämnda situation. Hur hade ni tänkt?

Är det bara jag som blir förvirrad av vissa frågor som Teo Trafikskolan har? :'(


Du ska öka farten bestämt och därefter hålla jämn hastighet. Kör du i en trög trafik där man tvingas stanna eller sakta ner mycket blir det dock onödigt och bränsle-krävande att accelerera till hög fart efter varje gång.

Ha som vana att lägga i en valfri växel och dra åt handbromsen innan du lämnar bilen. Nyckeln ska du ta med så att inget barn eller annan obehörig kan orsaka en olycka. Men räddningstjänsten ska du absolut underlätta för. De får flytta din bil lika gärna som köra mot rött.
I nödsituationer får man ibland tänka utanför boken. Lagar och regler kan ju stjälpa snarare än hjälpa. Om din körlärare svimmar under pågående lektion och du kan framföra bilen okej samt vet var sjukhuset ligger - klart du får ta er dit. Även att det klassas som olovlig körning.

Frågorna är förvirrande och ibland otydliga vilket är bra, eftersom det kräver förståelse och att man tänker själv. Ju mer kunskaper och trafikvana du får desto mer ökar din förståelse.

733215 2015-07-27 15:03

Faan... Jag fick 35/65 på provet, 52 rätt för att vara godkänd... Jag tyckte jag kunde frågorna men tydligen inte... Hur kommer det sig att varenda jävel i det här landet har körkort & inte jag klarar det? Jag har läst i boken säkert 3 ggr minst & jag kommer ihåg kanske 20% av det jag läser... Tror knappast någon annan kommer ihåg allt mer bara genom att läsa i körkortsboken...

Hur gjorde ni för att lyckas med körkort?

Cybereye303 2015-07-27 18:22

Citat:

Ursprungligen postat av 733215
Faan... Jag fick 35/65 på provet, 52 rätt för att vara godkänd... Jag tyckte jag kunde frågorna men tydligen inte... Hur kommer det sig att varenda jävel i det här landet har körkort & inte jag klarar det? Jag har läst i boken säkert 3 ggr minst & jag kommer ihåg kanske 20% av det jag läser... Tror knappast någon annan kommer ihåg allt mer bara genom att läsa i körkortsboken...

Hur gjorde ni för att lyckas med körkort?


Ge inte upp!
Viktigt att träna på övningsprov där frågorna liknar det riktiga testet. Tips på vart du får tag i såna:

https://korkortonline.se/
Appen iKörkort (för mobil)
https://elevcentralen.se/Login/Index (via din trafikskola vanligtvis).

För vissa räcker det att enbart läsa boken. Jag å min sida lär mig långsamt och tog både Elevcentralen och iKörkort till hjälp.

echox 2015-07-27 18:37

Citat:

Ursprungligen postat av Jkroken
Jag har en fundering kring denna fråga:
"Hur kan du minska bränsleförbrukningen?"

Här ska rätt svar vara: "Genom att köra defensivt och undvika kraftiga accelerationer."

Att köra defensivt är jag med på, men inte på kraftiga accelerationer. I körkortsboken, avsnittet "miljö", står det: "Med en bil, utrustad med bränsleinsprutning och varmkörd katalysator, ska du öka farten bestämt och växla tidigt till de höga växlarna.

Skulle man inte kunna tolka "öka farten bestämt", som att "accelerera kraftigt"? Eller är det en för stor nyansskillnad?

Edit: Slänger in en till fråga när jag ändå är igång.
Frågan lyder: "Vad är du skyldig att göra när du lämnar din bil?"

Alternativen är:
A Lägga växeln i friläge.
B Ta ut nycklarna ur tändningslåset.
C Stänga fönstret.
D Dra åt handbromsen.

Jag svarade C, eftersom alla andra alternativ kändes fel. Rätt svar ska vara B "Ta ut nycklarna ur tändningslåset". Det som gjorde mig förvirrad på denna fråga är att man är skyldig att ha kvar nycklarna i tändningslåset i en tunnel vid nödsituation. Därmed kändes det fel att svara alternativ B på denna fråga, då man måste göra precis motsatsen i nyss nämnda situation. Hur hade ni tänkt?

Är det bara jag som blir förvirrad av vissa frågor som Teo Trafikskolan har? :'(


Vill minnas när jag tog CE att svaret på en liknande fråga var att "ingen obehörig kunde bruka ditt fordon" - därav ta ur nycklarna.

Jkroken 2015-07-27 23:19

Slänger in en till fråga:
"Du parkerade den gröna bilen kl 18.00 och har för avsikt att hämta den kl 23.00. Är detta tillåtet?"

Skylten är "förbud mot trafik med annat motordrivet fordon än moped klass II" och tilläggstavlan är 22-06.

Varför är detta tillåtet?

Trafikpedagogen 2015-07-28 04:56

Citat:

Ursprungligen postat av Jkroken
Slänger in en till fråga:
"Du parkerade den gröna bilen kl 18.00 och har för avsikt att hämta den kl 23.00. Är detta tillåtet?"

Skylten är "förbud mot trafik med annat motordrivet fordon än moped klass II" och tilläggstavlan är 22-06.

Varför är detta tillåtet?


Nu kommer jag inte ihåg om det är den gröna bilen som står före eller efter korsningen efter vägmärket.

Hursomhelst, mellan 22-06 får du inte köra motorfordon mellan 22-06, förutom moped klass II efter vägmärket. Detta gäller bara fram till korsningen.

Efter vägkorsningen får du köra alla typer av motorfordon.

hybbe 2015-07-28 18:40

Har nu pluggat via Elevcentralen och appen iKörkort i ett par månader medans jag kört. Känner mig verkligen djupinlärd då jag förstår grundorsaken i alla frågor och kan även kalkylera alkohol, bromssträcka och alla saker. Vad mer bör jag göra tycker ni? Så jag inte missar något.

Jkroken 2015-07-28 18:51

Citat:

Ursprungligen postat av hybbe
Har nu pluggat via Elevcentralen och appen iKörkort i ett par månader medans jag kört. Känner mig verkligen djupinlärd då jag förstår grundorsaken i alla frågor och kan även kalkylera alkohol, bromssträcka och alla saker. Vad mer bör jag göra tycker ni? Så jag inte missar något.

Statistik av olika slag. Sannolikhet att en fothängare dör på 30/50-väg osv. Kan nog vara bra att kunna i huvudet på hur långt avstånd man ser en fotgängare i svart/vitt/med reflex och beroende på om du har halvljus eller helljus på.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:45.

© Flashback International Inc