Flashback Forum

Flashback Forum (https://www.flashback.org/index.php)
-   Trafik och körkortsfrågor (https://www.flashback.org/f52)
-   -   Den enda tråden om Körkortsutbildning, Teoriprov och Uppkörning (https://www.flashback.org/t663074)

Dimak 2015-02-12 15:15

Hallå där , mitt körkorttillstånd har gått ut och jag har 2 år kvar på det, whata fuck är detta egentligen?`

tror det är fel tråd men vadfan!

Motivator 2015-02-12 23:08

Citat:

Ursprungligen postat av Ebolakid
Är övertygad över att jag kör bil bra och är mer än förberedd att köra upp. Dock så hävdar min körskolelärare annat och jag misstänker att han vill pumpa ut de sista lektionerna jag har hos honom innan vi bokar uppkörningen. Vad anser ni att jag ska göra? Kan det vara värt att "chansa" på att köra upp utan att ha fått ett godkännande från sin körskolelärare?

Tycker att du borde gå på de lektionerna, hellre lära dig dina misstag på lektionerna än på uppkörningarna.

Lussecat 2015-02-13 11:59

Hej!
Jag har nu kuggat för 4:e gången. Känner mig så fruktansvärt uppgiven.
Tiden för teorin går nu ut för 2:a gången.
(Har klarat det båda gångerna)
Saken är den att från första gången jag skulle
köra upp tyckte min körlärare att jag var redo.
Har åkt med 4 st olika körlärare som säger att jag kör bra
och bör klara det.
Alla inspektörer som kuggat mig har kuggat mig
på olika moment. Inget konkret misstag.
Känns som att jag ALDRIG kommer att klara av det.
Och jag har gjort av med en förmögenhet på körskolan + övningskört
jättemycket hemma.
Är så jävla ledsen!!!!!
Fler som kuggat många gånger men till sist klarat det??

Mapojk 2015-02-13 15:48

Citat:

Ursprungligen postat av Lussecat
Hej!
Jag har nu kuggat för 4:e gången. Känner mig så fruktansvärt uppgiven.
Tiden för teorin går nu ut för 2:a gången.
(Har klarat det båda gångerna)
Saken är den att från första gången jag skulle
köra upp tyckte min körlärare att jag var redo.
Har åkt med 4 st olika körlärare som säger att jag kör bra
och bör klara det.
Alla inspektörer som kuggat mig har kuggat mig
på olika moment. Inget konkret misstag.
Känns som att jag ALDRIG kommer att klara av det.
Och jag har gjort av med en förmögenhet på körskolan + övningskört
jättemycket hemma.
Är så jävla ledsen!!!!!
Fler som kuggat många gånger men till sist klarat det??



Kuggade 4-5 gånger på teorin och uppkörningen, sen drog jag till en intensivkurs i Arjeplog och spenderade 2 veckor där och fick ett körkort.

Betalade en summa på 13 tusen men har iaf ett körkort nu. :p

toby79 2015-02-13 22:20

Citat:

Ursprungligen postat av Lussecat
Hej!
Jag har nu kuggat för 4:e gången. Känner mig så fruktansvärt uppgiven.
Tiden för teorin går nu ut för 2:a gången.
(Har klarat det båda gångerna)
Saken är den att från första gången jag skulle
köra upp tyckte min körlärare att jag var redo.
Har åkt med 4 st olika körlärare som säger att jag kör bra
och bör klara det.
Alla inspektörer som kuggat mig har kuggat mig
på olika moment. Inget konkret misstag.
Känns som att jag ALDRIG kommer att klara av det.
Och jag har gjort av med en förmögenhet på körskolan + övningskört
jättemycket hemma.
Är så jävla ledsen!!!!!
Fler som kuggat många gånger men till sist klarat det??


Har du lust att delge oss ditt provresultat på de olika körproven?

Qtip 2015-02-14 10:58

Så jag har aldrig kört en bil.

Men ska börja ta körkort tänkte jag. Har köpt boken, gått på den lektionen och har allt klart för att börja så att säga.

Problemet är att jag har absolut ingen att köra med hemma.

Jag anser mig själv lära mig saker relativt fort. Men hur som helst hur många lektioner brukar vara normalt?

Just nu har jag 3,sparade men funderar på att redan nu köpa 10 till och det borde jag klara mig på eller?

Fredde104 2015-02-14 11:42

Citat:

Ursprungligen postat av Qtip
Så jag har aldrig kört en bil.

Men ska börja ta körkort tänkte jag. Har köpt boken, gått på den lektionen och har allt klart för att börja så att säga.

Problemet är att jag har absolut ingen att köra med hemma.

Jag anser mig själv lära mig saker relativt fort. Men hur som helst hur många lektioner brukar vara normalt?

Just nu har jag 3,sparade men funderar på att redan nu köpa 10 till och det borde jag klara mig på eller?

Jag har med haft hyffsat enkelt fö att lära mig, och hade ingen att köra med. minns inte hur många lektioner jag tog, men totalkostnaden för allt blev ca 32000

st0ckis 2015-02-14 12:43

Citat:

Ursprungligen postat av Fredde104
Jag har med haft hyffsat enkelt fö att lära mig, och hade ingen att köra med. minns inte hur många lektioner jag tog, men totalkostnaden för allt blev ca 32000


Nänä, har man lätt att lära sig så blir inte kostnaden 32000! Det tyder snarare på att du har problem att förstå körning och teori. I normala fall kostar det mellan 10-15000 typ.

Hur många gånger övningskörde du egentligen?

Qtip 2015-02-14 14:00

Citat:

Ursprungligen postat av Fredde104
Jag har med haft hyffsat enkelt fö att lära mig, och hade ingen att köra med. minns inte hur många lektioner jag tog, men totalkostnaden för allt blev ca 32000

Shit 32k! Det är väl typ.. 50 lektioner?

Fredde104 2015-02-14 14:31

Citat:

Ursprungligen postat av Qtip
Shit 32k! Det är väl typ.. 50 lektioner?

Jag körde 45 lektioner, plus teoripaket, teoriprov, 2 uppkörningar, teorilektioner, inskrivningsavgift, risk1 och 2, fotografering och tillverkning av körkortet. Uppkörningarna gjorde jag genom trafikskolan, så bara dom hick på 1600 styck. Lektionerna 600kr styck

Jag tror det var alla olika utgifter jag fick betala. Sedan var jag onykter ett par gånger när jag körde, så de lektionerna gick ju inte så bra.

Tomcat13 2015-02-14 22:08

Citat:

Ursprungligen postat av Fredde104
Jag körde 45 lektioner, plus teoripaket, teoriprov, 2 uppkörningar, teorilektioner, inskrivningsavgift, risk1 och 2, fotografering och tillverkning av körkortet. Uppkörningarna gjorde jag genom trafikskolan, så bara dom hick på 1600 styck. Lektionerna 600kr styck

Jag tror det var alla olika utgifter jag fick betala. Sedan var jag onykter ett par gånger när jag körde, så de lektionerna gick ju inte så bra.



bruka allvar för fan.. ingen vill ha en onykter person ute i trafiken!

Fredde104 2015-02-14 22:32

Citat:

Ursprungligen postat av Tomcat13
bruka allvar för fan.. ingen vill ha en onykter person ute i trafiken!

Nu lär det bli liv här men...
Hade rökt en halvfet när körskolan ringde och påminner om en lektion, som jag var helt säker ver dagen efter. Blev hämtad av min lärare, och hade då hunnit nyktra till ganska bra, var dock lite seg i huvudet. Körlektionen gick inte så illa, höll en bra körning allt som allt. Missade att blinka ut nån gång och missade en avfart, det var allt. Skulle aldrig köra onykter annars!

VilhelmKryss 2015-02-15 22:15

Citat:

Ursprungligen postat av Fredde104
Jag körde 45 lektioner, plus teoripaket, teoriprov, 2 uppkörningar, teorilektioner, inskrivningsavgift, risk1 och 2, fotografering och tillverkning av körkortet. Uppkörningarna gjorde jag genom trafikskolan, så bara dom hick på 1600 styck. Lektionerna 600kr styck

Jag tror det var alla olika utgifter jag fick betala. Sedan var jag onykter ett par gånger när jag körde, så de lektionerna gick ju inte så bra.



Du har lätt att lära dig, men behöver teorilektioner? Jag köpte boken och läste pärm till pärm och klarade teorin på första försöket, det är att ha lätt att lära sig.

VilhelmKryss 2015-02-15 23:02

Måste jag ha C kort för att kunna ta CE kort, eller kan jag ta CE på en gång?

Räcker det med dessa 3 saker för att kunna ta jobb som lastbilschaufför?

Teoriprov
Uppkörning
YKB


Hur kommer man billigast undan? Jag har ett kneg vid sidan av, så yrkesutbildning går inte. Jag har förstått att man skriver det slutliga kunskapsprovet hos Trafikverket efter att man har gjort YKB, men detta är alltså inte samma sak som teoriprovet? Man måste alltså ha gått YKB hos någon utbildare, det räcker inte med att köpa studiematerial och läsa själv? Vilka är billigast på YKB idag?

Fredde104 2015-02-16 10:23

Citat:

Ursprungligen postat av VilhelmKryss
Du har lätt att lära dig, men behöver teorilektioner? Jag köpte boken och läste pärm till pärm och klarade teorin på första försöket, det är att ha lätt att lära sig.

behövde? Min far tvingade mig helt enkelt. Dessutom så läste jag aldrig i boken, och klarade teorin på första försöket med 58

waelsi 2015-02-17 12:34

Måste man ha gjort halkbanan innan teoriprovet?
 
Hej! ni som vet och är säkra
får man göra teoriprovet och uppkörningen innan man ha gjort halkbanan?
Jag ringde transportstyrelsen och allt de säger ''ja, jag TROR man ska''
vet någon om detta ?
tack

Findmuck 2015-02-17 12:36

Du måste ha genomfört både riskettan och risktvåan (halkbana) innan du bokar prov.

raajtan 2015-02-17 12:50

Båda två ska göras före man tar teorin. Halkbanan kan du längta til, det är riktigt roligt :p

Lussecat 2015-02-17 12:51

Citat:

Ursprungligen postat av toby79
Har du lust att delge oss ditt provresultat på de olika körproven?


På första var det dålig planering och att jag ej tittade
tillräckligt långt fram.
På andra uppkörningen tyckte inspektören att jag körde för fort in
i en rondell.
Här emellan körde jag jättemycket på körskolan.
På tredje uppkörningen kuggade jag för att han tyckte
att jag körde för fort på motorvägen efter påfarten. (Dock ej över hastighetsgränsen)
Och nu den sista... Jag tyckte att allt gick jättebra å trodde att
jag klarat mig.
Nä, då får jag höra att jag har dålig fordonskännedom och placerar mig dåligt.
Detta har jag aldrig hört förr.
Backning runt hörn etc gick perfekt.

folvidon 2015-02-17 13:32

Citat:

Ursprungligen postat av raajtan
Båda två ska göras före man tar teorin. Halkbanan kan du längta til, det är riktigt roligt :p


jo särskillt om det finns snö på backen. när jag körde så hade det kommit 5 cm ca. riktigt kul..:yes:

gruzzniotre 2015-02-17 18:49

Bra hemsida inför teoriprovet?
 
Hejsan på er!

Det finns så otroligt många hemsidor ute på internet där man kan lära sig körkortsteori, men jag måste fråga, vilka har ni själv använt? Skulle verkligen ha nytta av någon kanonbra sida eftersom jag behöver intensivplugga just nu!

Tack på förhand :)

waelsi 2015-02-17 19:17

jo jag längtar till halkbanan faktist :D tackar för era svar. :D

krinke 2015-02-18 00:06

nöta tester på elevcentralen

Ebolakid 2015-02-18 00:15

Tänkte boka uppkörning på trafikverkat och undrade bara hur det går till. Kan jag boka uppkörningen och kunskpsprovet separat? Dvs att jag kommer först boka kunskapsprovet med kort varsel(någon avbokar) sedan kort efter hittar jag en tid när jag kan köra upp. Är detta okej eller måste man boka korprovet och kunskapsprovet samtidigt?
Mvh

Polisen.Patrik 2015-02-18 10:27

Citat:

Ursprungligen postat av Findmuck
Du måste ha genomfört både riskettan och risktvåan (halkbana) innan du bokar prov.

Boka går utmärkt oavsett om du gått utbildningarna eller inte.

TS: Står ganska klart och tydligt på bokningssidan på internet vad som gäller om man loggar in och påbörjar en bokning.

Tomcat13 2015-02-18 10:52

Citat:

Ursprungligen postat av Ebolakid
Tänkte boka uppkörning på trafikverkat och undrade bara hur det går till. Kan jag boka uppkörningen och kunskpsprovet separat? Dvs att jag kommer först boka kunskapsprovet med kort varsel(någon avbokar) sedan kort efter hittar jag en tid när jag kan köra upp. Är detta okej eller måste man boka korprovet och kunskapsprovet samtidigt?
Mvh



du måste boka båda samtidigt.

du gör kunskapsprovet först och sen körprovet. körprovet gör du oavsett om du klarar skrivningen.
ett godkänt prov varar i 3 månader..

Tomcat13 2015-02-18 10:53

Citat:

Ursprungligen postat av VilhelmKryss
Måste jag ha C kort för att kunna ta CE kort, eller kan jag ta CE på en gång?

Räcker det med dessa 3 saker för att kunna ta jobb som lastbilschaufför?

Teoriprov
Uppkörning
YKB


Hur kommer man billigast undan? Jag har ett kneg vid sidan av, så yrkesutbildning går inte. Jag har förstått att man skriver det slutliga kunskapsprovet hos Trafikverket efter att man har gjort YKB, men detta är alltså inte samma sak som teoriprovet? Man måste alltså ha gått YKB hos någon utbildare, det räcker inte med att köpa studiematerial och läsa själv? Vilka är billigast på YKB idag?


har oxå varit inne på dom banorna..

C före CE tyvärr..

lynch4life 2015-02-18 12:14

Misslyckades med uppkörningen idag och mår skit. Skulle först och främst testa bromsarna. Färdbromsen gick bra. Sedan kom parkeringsbromsen där jag kontrollerade att den var i (röd lampa lyste) och sedan körde jag lite bakåt varav lampan slocknade och bromsen var ur. Hade ingen aning om vad jag skulle göra för att parkeringsbromsen skulle ligga i när jag körde (bilen jag kört i tidigare fungerade inte så) och drog alltså achievementen att misslyckas med uppkörningen redan på säkerhetskontrollen :whoco5:

Några mindre fel under körning + misslyckades även med en simpel parkering i slutet (men lyckades med vändning och backa runt hörn som, väl, egentligen är svårare moment).

Vafan gör man för att få upp självförtroendet igen? Jag har kört med två körlärare på körskolan som båda ansåg mig vara redo för uppkörning, men jag kan uppenbarligen inte köra bil. Har bokat fler lektioner men är nästan pank (är arbetssökande) och vet inte hur jag ska klara det här ekonomiskt. :'(

Nyfikenpaallt 2015-02-18 13:37

Vad är dragläge ?
 
Många som frågar om det men vad är det?

Men jag fattar inte :(

Är det när man tillfälligt stannar på en växel ? Typ man pausar vid en korsning.

Petter.Dass 2015-02-18 13:45

Det är när kopplingen är såpass uppsläppt att du känner att motorn nätt och jämnt börjar dra bilen framåt. Inte helt nere, men inte heller helt uppe, just där du möter med gasen för att köra iväg.

mitthopp 2015-02-18 13:53

har med kopplingen att göra.

du sätter foten på gasen och kopplingen samtidigt, du lyfter kopplingen och känner dragläget i motorn, bilen vill gå framåt men står stilla pga gasen, släpper du kopplingen helt så rullar bilen framåt... det är dragläge.

Wildebeest 2015-02-18 15:43

Finns en rätt bra förklaring här. http://www.korkortsverige.se/a/draglaget

Har man bilen i dragläge kan man stå still i en uppförsbacke utan att använda broms. Trycker man ner kopplingen mer rullar bilen bakåt, gasar man mer kör den framåt, i dragläge står den still. (Men så ska man inte göra för mycket.)

gruzzniotre 2015-02-18 17:57

Citat:

Ursprungligen postat av krinke
nöta tester på elevcentralen


hur reggar man sig?

Skinksallad 2015-02-18 19:48

Citat:

Ursprungligen postat av lynch4life
Misslyckades med uppkörningen idag och mår skit. Skulle först och främst testa bromsarna. Färdbromsen gick bra. Sedan kom parkeringsbromsen där jag kontrollerade att den var i (röd lampa lyste) och sedan körde jag lite bakåt varav lampan slocknade och bromsen var ur. Hade ingen aning om vad jag skulle göra för att parkeringsbromsen skulle ligga i när jag körde (bilen jag kört i tidigare fungerade inte så) och drog alltså achievementen att misslyckas med uppkörningen redan på säkerhetskontrollen :whoco5:

Några mindre fel under körning + misslyckades även med en simpel parkering i slutet (men lyckades med vändning och backa runt hörn som, väl, egentligen är svårare moment).

Vafan gör man för att få upp självförtroendet igen? Jag har kört med två körlärare på körskolan som båda ansåg mig vara redo för uppkörning, men jag kan uppenbarligen inte köra bil. Har bokat fler lektioner men är nästan pank (är arbetssökande) och vet inte hur jag ska klara det här ekonomiskt. :'(


Att misslyckas på säkerhetskontrollen sker ganska så lätt, men är ett rookiemisstag. Se till att du är förberedd för alla olika saker som kan komma på den, det är inte så mycket att plugga in.

Vad sa hen från trafikverket om varför du blev kuggad?

Om dina lärare tror du är redo så kanske du bara borde boka en uppkörning till istället för massa körlektioner?

lynch4life 2015-02-18 22:27

Citat:

Ursprungligen postat av Skinksallad
Att misslyckas på säkerhetskontrollen sker ganska så lätt, men är ett rookiemisstag. Se till att du är förberedd för alla olika saker som kan komma på den, det är inte så mycket att plugga in.

Vad sa hen från trafikverket om varför du blev kuggad?

Om dina lärare tror du är redo så kanske du bara borde boka en uppkörning till istället för massa körlektioner?


Ja det satte ju onekligen tonen direkt - misslyckas med något innan man ens lämnat parkeringen :yes:. Men instruktören höll god min så det var inte lika hemskt som det kunde ha varit.

Jag ska försöka få en tid för nytt körprov så snart som möjligt. Förhoppningsvis klantar jag inte till det lika mycket då.

mamuttan 2015-02-18 23:03

Citat:

Ursprungligen postat av Tomcat13
du måste boka båda samtidigt.

du gör kunskapsprovet först och sen körprovet. körprovet gör du oavsett om du klarar skrivningen.
ett godkänt prov varar i 3 månader..



Ett godkänt prov varar i två månader.

Tomcat13 2015-02-19 12:32

Citat:

Ursprungligen postat av mamuttan
Ett godkänt prov varar i två månader.



ahh sorry!!

krinke 2015-02-19 23:57

Citat:

Ursprungligen postat av gruzzniotre
hur reggar man sig?


du måste nog skriva in dig på en körskola för att få ett inlogg

bluecandy3 2015-02-20 16:18

Citat:

Ursprungligen postat av Berkiisz
Nån som har dom senaste frågorna och vill dela med sig till en broder ? :evilgrin39:


PM.

Melissan 2015-02-20 16:20

Det finns mycket man borde få vara med om i körkortsutbildningen. Det jag förespråkar högst av alla dessa är att vara med en hel dag i en 24m lång lastbil.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:57.

© Flashback International Inc