Flashback Forum

Flashback Forum (https://www.flashback.org/index.php)
-   Trafik och körkortsfrågor (https://www.flashback.org/f52)
-   -   Den enda tråden om Körkortsutbildning, Teoriprov och Uppkörning (https://www.flashback.org/t663074)

XVIII 2015-02-02 23:25

Citat:

Ursprungligen postat av Median
Fixade körkortet häromdagen efter för många uppkörningar. Ni som misslyckats 4-5 gånger, ge inte upp! Det finns alltid någon som har det värre (typ jag). :P


Hur många gånger körde du upp?

Median 2015-02-03 12:53

Citat:

Ursprungligen postat av XVIII
Hur många gånger körde du upp?


Cirka 7. De första gångerna var jag dock långtifrån beredd.

SyltSalt 2015-02-03 16:56

Hej!

Någon som vet om trafikverket har tagit bort möjligheten att boka teoriprov och körprov i olika städer?

Jag tänkte göra teorin i stockholm och körprov i en mindre stad men det går bara att välja "sammanhållet prov" på trafikverkets hemsida och då görs båda i samma stad. Försöker jag boka de olika proven separat blir jag nekad.

Några tips på hur detta går att lösa?

Demons 2015-02-03 21:48

Citat:

Ursprungligen postat av Median
Cirka 7. De första gångerna var jag dock långtifrån beredd.


Bra att du fick den till slut! Grattis :)

Jag själv klarade både teori och uppkörningen på första försöket (den första i familjen som inte kuggade 2-3 gånger :cool: ) Jag fick ta en jävla massa körlektioner och spendera mycket pengar men det var det fan värt! Hade en väldigt skön lärare också som tog en "fet rulle" innan lektionen (hans ord haha)

Men måste tacka alla i den här tråden, ni hjälpte verkligen till :) Lycka till med körkortet allihop.

cramor 2015-02-04 23:20

Citat:

Ursprungligen postat av SyltSalt
Hej!

Någon som vet om trafikverket har tagit bort möjligheten att boka teoriprov och körprov i olika städer?

Jag tänkte göra teorin i stockholm och körprov i en mindre stad men det går bara att välja "sammanhållet prov" på trafikverkets hemsida och då görs båda i samma stad. Försöker jag boka de olika proven separat blir jag nekad.

Några tips på hur detta går att lösa?

Boka sammanhållet prov, klara teorin, kugga på uppkörning, boka uppkörning i annan stad. Det skulle funka tror jag eftersom teoriprovet är giltigt i 2 månader och det inte är säkert att det finns tider för uppkörning just då.


Kan man bara köpa obegränsat med STR test på elevcentralen och sen skita i att boka körningar hos den aktuella trafikskolan? Bara köpa test alltså...

Sourcreamchipsen 2015-02-05 12:19

Vad anser ni, man betalar 600-700 kr för en körlektion på en trafikskola.
Innan man sätter sig i bilen ser man att det har snöat i 30 min och bilen måste borstas.
Enligt trafikläraren hade jag "tur" att jag slapp det.
Vad tycker ni, ska vi som elever borsta av bilen när vi ska köra eller borde inte det vara klart?

Mackex 2015-02-05 13:00

Citat:

Ursprungligen postat av Sourcreamchipsen
Vad anser ni, man betalar 600-700 kr för en körlektion på en trafikskola.
Innan man sätter sig i bilen ser man att det har snöat i 30 min och bilen måste borstas.
Enligt trafikläraren hade jag "tur" att jag slapp det.
Vad tycker ni, ska vi som elever borsta av bilen när vi ska köra eller borde inte det vara klart?


Ser man det från elevens perspektiv så ska väl fordonet vara kördugligt när man kommer dit, men kollar man från körskolans så ska väl eleven kunna sköta om fordenet och hålla det kördugligt när den väl fått körkortet.

Ingen har väl rätt eller fel egentligen men personligen tycker jag att något så simpelt som att borsta bort snö kan väl alla göra endå.

capmac 2015-02-05 21:20

Hej,

Är det någon som vet en online-tjänst med övningsfrågor som innefattar även BE-delen av teorin?

/capmac

Kedoslav 2015-02-05 23:02

Någon som vet om man ska korsa händerna på ratten vid svängning? Far min säger att man inte behöver och trafikskolan säger att man ska korsa, är osäker som fan, har uppkörningen om 3 dagar och har hört folk som har blivit kuggade på sånt, tack på förhand kamrater.

ZeusKnows 2015-02-05 23:21

Citat:

Ursprungligen postat av Kedoslav
Någon som vet om man ska korsa händerna på ratten vid svängning? Far min säger att man inte behöver och trafikskolan säger att man ska korsa, är osäker som fan, har uppkörningen om 3 dagar och har hört folk som har blivit kuggade på sånt, tack på förhand kamrater.


Hur menar du korsa? Så länge du håller minst en hand på ratten och inte ser allt för stel ut så ska du inte kugga.

Tänk på att hålla händerna "tio i två" vid övrig körning så är det ingen fara.

/Bilskollärare

Kedoslav 2015-02-05 23:30

Citat:

Ursprungligen postat av ZeusKnows
Hur menar du korsa? Så länge du håller minst en hand på ratten och inte ser allt för stel ut så ska du inte kugga.

Tänk på att hålla händerna "tio i två" vid övrig körning så är det ingen fara.

/Bilskollärare


Asså att hålla sin högra hand på ratten och samtidigt svänga åt höger, skall man "korsa" vänster hand så man håller ratten med båda händerna vid tex skarp sväng och upprepa detta? Ber om ursäkt om det är lite dåligt förklarat har pluggat som fan idag så är lite snurrig i bollen.

ZeusKnows 2015-02-05 23:44

Citat:

Ursprungligen postat av Kedoslav
Asså att hålla sin högra hand på ratten och samtidigt svänga åt höger, skall man "korsa" vänster hand så man håller ratten med båda händerna vid tex skarp sväng och upprepa detta? Ber om ursäkt om det är lite dåligt förklarat har pluggat som fan idag så är lite snurrig i bollen.


Alltså, om du använder högerhanden för att svänga höger, så drar du den ända ner till lår-nivå, för att sedan ta vänsterhanden och fortsätta ner till lår-nivå. Nu behöver du korsa den högra handen för den vänstra för att fortsätta dra den till höger (då det förmodligen är en skarp sväng du beskriver, tex. en U-sväng.

Kedoslav 2015-02-05 23:53

Citat:

Ursprungligen postat av ZeusKnows
Alltså, om du använder högerhanden för att svänga höger, så drar du den ända ner till lår-nivå, för att sedan ta vänsterhanden och fortsätta ner till lår-nivå. Nu behöver du korsa den högra handen för den vänstra för att fortsätta dra den till höger (då det förmodligen är en skarp sväng du beskriver, tex. en U-sväng.


Ja precis så, är det tillåtet och ska man göra på detta sättet eller är min far helt ute och cyklar? :|

ZeusKnows 2015-02-05 23:59

Citat:

Ursprungligen postat av Kedoslav
Ja precis så, är det tillåtet och ska man göra på detta sättet eller är min far helt ute och cyklar? :|


Så som jag beskrev är helt och hållet tillåtet. Ofta tittar den du kör upp med på helheten. Det är inte ofta man kuggar på en enstaka grej, beroende på omfattning iofs.

Lycka till med din uppkörning och tänk inte för mycket, det kommer gå bra! :evilgrin39:

lambdashipstate 2015-02-06 18:46

Citat:

Ursprungligen postat av ZeusKnows
Hur menar du korsa? Så länge du håller minst en hand på ratten och inte ser allt för stel ut så ska du inte kugga.

Tänk på att hålla händerna "tio i två" vid övrig körning så är det ingen fara.

/Bilskollärare


Tio i två är väl inte gängse rekommendation längre? Snarare kvart i tre.

Carma 2015-02-06 23:39

Dags att införa körning i dimma i körkortutbildningen?
 
Alltid när det är ovanlig tjock dimma så inträffar "olyckor" som kunde har undvikit helt om föraren bara saktat ner tillräcklig. Jag tro att det behövs en utbildning i dimkörning! Det låter enkel i teorin att man ska sakta ner men i verkligheten är det kanske svårare. Problemet är att folk överskattar siktavstånd när det är ovanlig tjock dimma. De ser en vägg av dimma men de kan inte bedöma dimmans tjocklek och därmed siktavstånd. En tjock dimma ger dig mycket mindre siktavstånd än en tunn dimma. Föraren som ser det vita dimman tro att han ser en tom väg när det egentligen finns något där som döljs av dimman! Hur lång sikt dimman döljer bero på dimmans tjocklek som förare tyvärr har svår att uppfatta. Det leder till att föraren kör fortare än han hinner stanna för att han tro att hans sikt t.e.x är 100 m så kör han så långsamt att han kan stanna på 100 m medan sikten egentligen kanske är 50 m så han kör alldeles för fort!

Vore det inte bra att införa dimkörning som obligatoriskt moment i körkortutbildnigen på samma sätt som halkkörning? Man kan låta eleverna köra på en bana med hinder som döljs av vattenånga som konstgjord dimma?

Motoracer 2015-02-06 23:57

Om folk med vett i skallen verkligen skulle anpassa sin hastighet till sikt så skulle det ske ännu fler olyckor, då dumskallarna skulle ränna in i bakänden på dom hela tiden.

Köra i dimma är ett jävla gissel förädiskt och farligt.

christofferfan 2015-02-07 00:01

Tror inte det måste gå så långt att man ska ha med körning i dimma i körkortsutbildningen men det borde vara mer fokus på det, speciellt under teorin. Finns folk som inte har en aning hur man ens slår igång dimljusen vad det verkar.

Problemet är ju egentligen idioterna som vägrar sänka farten i dimma. Dom kommer nog inte bry sig vare sig man kör i dimma under utbildningen eller inte.

Provocative2.0 2015-02-07 15:19

Idéen är kanske bra så länge det är en idé. Men kan du utveckla hur man ska lösa det praktiskt. Finns ingen dimma måste man tillverka egen. Blir många rökmaskiner.

FuriousRage 2015-02-07 18:19

Citat:

Ursprungligen postat av Provocative2.0
Idéen är kanske bra så länge det är en idé. Men kan du utveckla hur man ska lösa det praktiskt. Finns ingen dimma måste man tillverka egen. Blir många rökmaskiner.



Troligen så tycker JAG att ett antal rökmaskiner kommer bli så mycket billigare.. än när någon krockar i dimma.. kanske kan vara värt det..

Provocative2.0 2015-02-08 00:46

Citat:

Ursprungligen postat av FuriousRage
Troligen så tycker JAG att ett antal rökmaskiner kommer bli så mycket billigare.. än när någon krockar i dimma.. kanske kan vara värt det..

Många rökmaskiner blirre. Vad kostar en rökmaskin o hur många går det åt för att skapa dimma en blåsig dag? Hur lång sträcka ska man köra innan man kan köra i dimma?
Hur många på FB kommer bli skitsura om tre mil av deras färdväg är täckt av en trafikfarlig dimma som någon konstruerat?
Jag har faktiskt en idé på en lösning. Men jag vill se om ingen annan kommer på den. TS själv kanske?

motyl 2015-02-08 12:41

Är det någon som fått någonting ut av teorikurserna som ibland hålls på körskolorna? Min körskola erbjuder det nämligen, gratis tror jag, men är tveksam om jag ska gå dit eller inte.

Är i princip färdig med teorin och i väntan på att bli något så när redo för uppkörning så upprätthåller jag mest teorikunskaperna.

zepofan 2015-02-08 14:39

Citat:

Ursprungligen postat av Provocative2.0
Många rökmaskiner blirre. Vad kostar en rökmaskin o hur många går det åt för att skapa dimma en blåsig dag? Hur lång sträcka ska man köra innan man kan köra i dimma?
Hur många på FB kommer bli skitsura om tre mil av deras färdväg är täckt av en trafikfarlig dimma som någon konstruerat?
Jag har faktiskt en idé på en lösning. Men jag vill se om ingen annan kommer på den. TS själv kanske?

Vaselin på vindrutan kanske? Visst vore det väl bra med "dimkörning", men det finns fler saker som borde övas på också i så fall. Hur är det med mörkerkörning i dag? Finns det något direkt krav på att det övas? Körning i större stad? Planering och disposition av långkörning på 2-4 timmar?
Kan tänka mig vilket ramaskri det skulle bli om man också införde "dimkörning" för 2500 kr som obligatorisk lektion.

konstigkille93a 2015-02-08 20:13

Citat:

Ursprungligen postat av motyl
Är det någon som fått någonting ut av teorikurserna som ibland hålls på körskolorna? Min körskola erbjuder det nämligen, gratis tror jag, men är tveksam om jag ska gå dit eller inte.

Är i princip färdig med teorin och i väntan på att bli något så när redo för uppkörning så upprätthåller jag mest teorikunskaperna.

Om det är gratis så rekommenderar jag att du går.

Provocative2.0 2015-02-08 22:10

Citat:

Ursprungligen postat av zepofan
Vaselin på vindrutan kanske? Visst vore det väl bra med "dimkörning", men det finns fler saker som borde övas på också i så fall. Hur är det med mörkerkörning i dag? Finns det något direkt krav på att det övas? Körning i större stad? Planering och disposition av långkörning på 2-4 timmar?
Kan tänka mig vilket ramaskri det skulle bli om man också införde "dimkörning" för 2500 kr som obligatorisk lektion.

Blev ett ramaskri när de knförde halkbanor. Blev ett ramaskri, vilket jag förstår när de i tre timmar ska lyssna på en som berättar att det är både farligt o olagligt att köra på sprit i föraren. Blev även ett ramaskri när vi som skulle sitta till höger var tvugna att gå en utbildning.

Nu blev inte den här tråden spec aktiv så jag får väll ta bort rökmaskinerna.
Vi har Risk1/2. Det man kan införa är Risk3.
Med tanke på att det finns maskiner som aldrig lämnar moder jord som vissa personer får sitta i i många timmar o sedan är de redå att flyga flygplan med handledare så borde dessa maskiner kunna appliceras i Risk3. Dvs, ett par lektioner i simulator där man simulerar vidriga förhållanden.
Självklart finns det redan bilsimulatorer så idéen är inget jag kan ta patent på.

pressaboggien 2015-02-08 22:15

Man kan inte utbilda bort alla olika risker förare utsätts för. Kör lite vettigt i stället och framför allt - sänk farten - så ger sig sånt här av sig själv. Om en person behöver hållas i handen för allt han ska göra bör han inte ha körkort ö.h.t.

Sweeper80 2015-02-08 23:19

Nej, det är som någon annan varit inne på; andra saker måste komma före i så fall. Detta händer så sällan. Det är oftare random kvinna, invandrare eller lantis kommer in i en storstad där de sällan är och inte har en jävla aning om hur de ska köra. Detta borde tränas mycket, mycket mer. Vi kan ju börja där...

Linosa 2015-02-09 08:47

Citat:

Ursprungligen postat av lynch4life
Innebär den här skylten att hastigheten gäller på vardagar 8-17, eller varje dag 8-17?

Utgår jag från tilläggstavla-tidsangivelse så är det vardagar 8-17 som gäller (svart text, ingen parentes), men jag blir osäker på om det är den jag ska utgå från när det bara är en rad och inte tre?


Bara vardagar.

Fredde104 2015-02-09 11:47

Citat:

Ursprungligen postat av ZeusKnows
Hur menar du korsa? Så länge du håller minst en hand på ratten och inte ser allt för stel ut så ska du inte kugga.

Tänk på att hålla händerna "tio i två" vid övrig körning så är det ingen fara.

/Bilskollärare

tio i två? jag fick lära mig kvart i tre...

lynch4life 2015-02-09 16:29

Teorifrågor:

1: "Vilken moped ska ha en LGF-skylt baktill?"
När jag googlar får jag fram att "Alla tre- och fyrhjuliga klass I-mopeder ska vara utrustade med en särskild skylt för långsamtgående fordon (LGF-skylt)". Men det blir fel svar. Ska även tre- och fyrhjuliga mopeder klass 2 ha LGF-skylt?


2: "Din bil saknar bilbarnstol. Får du vid något tillfälle skjutsa ett barn som är 4 år och ca 100 cm långt?"
Det rätta svaret är: "Ja, men bara en kortare sträcka och om barnet åker i baksätet". Vilken lagparagraf specificerar detta? Jag hittar bara att barn under 135 cm ska ha särskild skyddsanordning.

3: Du kör i 90 km/h. En älg springer plötsligt ut 45 meter framför bilen och du bromsar kraftigt. Vilken hastighet har du när du krockar med älgen?
En hypotetisk stoppsträcka i 90 km/h är 59 m varav 27 meter är reaktionssträcka. Jag hinner tvärbromsa i 18 meter (45 meter - 27 meter) innan jag kör på älgen. Men hur ska jag tänka för att kunna svara på vilken hastighet jag har då?

Sourcreamchipsen 2015-02-09 16:33

Citat:

Ursprungligen postat av lynch4life
Teorifrågor:

1: "Vilken moped ska ha en LGF-skylt baktill?"
När jag googlar får jag fram att "Alla tre- och fyrhjuliga klass I-mopeder ska vara utrustade med en särskild skylt för långsamtgående fordon (LGF-skylt)". Men det blir fel svar. Ska även tre- och fyrhjuliga mopeder klass 2 ha LGF-skylt?


2: "Din bil saknar bilbarnstol. Får du vid något tillfälle skjutsa ett barn som är 4 år och ca 100 cm långt?"
Det rätta svaret är: "Ja, men bara en kortare sträcka och om barnet åker i baksätet". Vilken lagparagraf specificerar detta? Jag hittar bara att barn under 135 cm ska ha särskild skyddsanordning.

3: Du kör i 90 km/h. En älg springer plötsligt ut 45 meter framför bilen och du bromsar kraftigt. Vilken hastighet har du när du krockar med älgen?
En hypotetisk stoppsträcka i 90 km/h är 59 m varav 27 meter är reaktionssträcka. Jag hinner tvärbromsa i 18 meter (45 meter - 27 meter) innan jag kör på älgen. Men hur ska jag tänka för att kunna svara på vilken hastighet jag har då?


1: Ja?
2: I taxi, inte i egen bil.

Kedoslav 2015-02-10 01:25

Citat:

Ursprungligen postat av ZeusKnows
Så som jag beskrev är helt och hållet tillåtet. Ofta tittar den du kör upp med på helheten. Det är inte ofta man kuggar på en enstaka grej, beroende på omfattning iofs.

Lycka till med din uppkörning och tänk inte för mycket, det kommer gå bra! :evilgrin39:


Gjorde uppskrivningen och uppkörningen igår, 55 rätt och godkänd på uppkörningen.. va ju lagom nervös men grejade båda 2 på samma dag, inte illa tänker man. :)

Kapt.Haddock 2015-02-10 21:56

Vet någon om denna boken är ett bra alternativ till STR:s egna körkortsbok?

Bonniers: http://www.bokus.com/bok/97891470207...rt-teoriboken/

STR:s http://www.bokus.com/bok/9789187569333/korkortsboken/

Enkko 2015-02-10 22:38

Körkort
 
Jag ska köra upp om en månad och jag har pluggat i 2 månader jag har ingen bok men jag laddade ner Bonniers trafikskola men jag kan inte komma förbi 50 poäng strecket, någon har något tips ?? Jag skulle vara Vääldig tacksam

Xlntboy 2015-02-10 23:10

Citat:

Ursprungligen postat av Enkko
Jag ska köra upp om en månad och jag har pluggat i 2 månader jag har ingen bok men jag laddade ner Bonniers trafikskola men jag kan inte komma förbi 50 poäng strecket, någon har något tips ?? Jag skulle vara Vääldig tacksam

Plugga mer kanske?
Prova att låna boken på biblioteket eller av någon kompis? Eller ännu mer otippat, köp begagnat på blocket.
I ditt fall jag skulle boka om både uppkörning och teoriprovet

Fallman 2015-02-10 23:19

Felet du gör är att du väljer fel svarsalternativ. Ett tips från Coachen, Lycka till!

sesk 2015-02-11 10:01

Må säga att ta körkort var det enklaste jag har satt mig till att göra klara både teorin o uppkörningen på första försöket.

Läste igenom boken 1 gång (knappt) Sedan satt jag och matta in testerna på nätet, kanske 1 - 3 gånger per del.
Vart en av de första som var klar med provet på uppskrivningen + godkänt. Riktigt enkelt och kan tillägga att jag är långt ifrån ett ''stud''
Lite skadeglädje men iallafall, när man klara provet och sedan ut ur prov rummet kommer ledsna/sura/arga människor som man ser inte klara provet :) säg vad du vill men fy vad nöjd man vart med sig själv.

Uppkörningen vart även enklare, vet ej om han jag körde för ville godkänna någon eller vart det var... Han sa till mig att parkera/ vända vid en kyrka, en helt j*vla tom kyrkoparkering. Typ det ända jag kommer ihåg då jag tyckte att ta körkort vart löjligt lätt.

Skinksallad 2015-02-11 14:27

Citat:

Ursprungligen postat av Kapt.Haddock
Vet någon om denna boken är ett bra alternativ till STR:s egna körkortsbok?

Bonniers: http://www.bokus.com/bok/97891470207...rt-teoriboken/

STR:s http://www.bokus.com/bok/9789187569333/korkortsboken/

STRs är bra och uppdaterad, hur mycket är det värt att spara en hundralapp egentligen?
Med tanke på alla andra utgifter som tillkommer för att du ska ta körkort så känns det som fel sak att snåla på.

atombomben 2015-02-11 21:48

Citat:

Ursprungligen postat av profetenmohammed
''Svaret på frågan kan ändras först imorgon''. Vad i helvette är detta? Kan ju för satan inte gå vidare om jag inte får svara på frågjäveln. Printade så ni får se. Ja, det är på elevcentralen.se

http://www.bilddump.se/bilder/201205....73.71.174.bmp Bögjävla fittnegercentral!!!!



vafan.. detta händer för mig med. har stått så nu sen i tisdags.
vad ska man göra? kan inte gå vidare, jag kan inte göra om testerna och där med har inte kravet på att göra repetitionerna? ..:(

Ebolakid 2015-02-12 00:03

Är övertygad över att jag kör bil bra och är mer än förberedd att köra upp. Dock så hävdar min körskolelärare annat och jag misstänker att han vill pumpa ut de sista lektionerna jag har hos honom innan vi bokar uppkörningen. Vad anser ni att jag ska göra? Kan det vara värt att "chansa" på att köra upp utan att ha fått ett godkännande från sin körskolelärare?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:48.

© Flashback International Inc