Flashback Forum

Flashback Forum (https://www.flashback.org/index.php)
-   Trafik och körkortsfrågor (https://www.flashback.org/f52)
-   -   Den enda tråden om Körkortsutbildning, Teoriprov och Uppkörning (https://www.flashback.org/t663074)

ZtarZcream 2012-12-18 22:22

Citat:

Ursprungligen postat av perenna
Någon som har svar på denna fråga?:

Du kör i mörker på halvljus och får möte samtidigt som du närmar dig en gående. När är det troligt att du upptäcker den gående om denne har reflexer?

A) på 25 meters avstånd
B) på 50 meters avstånd
C) på 100 meters avstånd
D) på 125 meters avstånd

Tacksam för snabba svar!!

25 meter (står i boken) 20-30

Citat:

Ursprungligen postat av Cykeltuta
125 m.

Nu är du stämplad som okunnig!

Citat:

Ursprungligen postat av NemasProblemas91
125m

Du med. ;)

NemasProblemas91 2012-12-18 22:40

Citat:

Ursprungligen postat av ZtarZcream
25 meter (står i boken) 20-30

Nu är du stämplad som okunnig!

Du med. ;)

Gör om, gör rätt :) sid. 152 i körkortsboken står det klart och tydligt 125m med reflex :)

Car 2012-12-19 01:01

har en fråga, hur länge tar det att tillverka körkortet för fuck sake, klarade körprovet den tolfte och alla andra grejen innan dess, det är nu den nittonde och har fortfarande inte fått kortet, ska man betala först eller kommer det utan att ha betalt tillverkningen.

ZtarZcream 2012-12-19 01:36

Citat:

Gör om, gör rätt :) sid. 152 i körkortsboken står det klart och tydligt 125m med reflex :)

Oh f*ck, sorry. Missade att frågan var inklusive reflexer, my bad.

Linksfahrer 2012-12-19 16:13

Jag tog körkortet här i december som nybliven 18-åring, så jag tänkte berätta lite.

Teoriprovet och uppkörning hade jag bokat in till samma dag. Så jag började med skrivning på morgonen inne i stan. Efter att ha utnyttjat alla femtio minuter blev jag tvungen att avsluta provet. Klarade det på 57 poäng. Kan tillägga att jag inte läst någon körkortsbok utan bara pluggat med TEO 2010.

Sen efter provet var det dags för uppkörning. Jag körde upp som privatist i Farsta, som har rykte att kugga. Jag hade inte tagit några körlektioner så jag hade redan innan börjat tveka på om jag verkligen hade lärt mig tillräckligt. Väl där hade jag turen att få en trevlig inspektör, och säkerhetskontrollen var att kolla så att torkarna fungerade. Eftersom det var i december ville även inspektören snabbt in i bilen och få igång värmen vilket kan ha räddat mig från en svårare säkerhetskontroll. Lyckades få fyra motorstopp under körningen, bilen var en Golf bensinare (1,6 tror jag) så den var ju ganska klen på låga varv.

Efter ca 40 minuters körning var vi tillbaka på trafikverket, hur nervös som helst inför snacket. Blev gratulerad både på födelsedagen och till kortet, kändes riktigt overkligt. Men han sa att han helhetsbedömde mig som godkänd. Jag vet att jag gjorde några småmissar som att köra lite fort och att placera mig lite dåligt inför vänstersväng, kompenserade detta med att hålla goda avstånd och att visa på omdöme. Denna dag var det halt och snöigt vilket gjorde att man kunde ta det lite lugnare, vilket jag bara tyckte var bra då jag behärskar halt väglag.
Som ett råd kan jag bara säga att man inte ska tänka på småmissar man gör utan bara gå vidare och göra sitt bästa.

Lycka till alla och hoppas att det var värt tiden att läsa.

toby79 2012-12-19 16:56

Citat:

Exakt! Det stod MED reflex.

Men det som är positivt att just detta kom upp är för att här får ni ett klockrent exempel på varför ni MÅSTE läsa frågan och alternativen ORDAGRANT.

Det är skitlätt att få för sig att frågan är ställd på ett sätt när den inte är det. Man svarar alltså på något helt annat än vad som efterfrågas. Detta leder direkt till att man tappar ett poäng.
Kan man sin teori med reaktionstider, bromssträckor, miljöbovar, alkohol så har man inga problem att göra ett sånt här slarvfel. Men suger man på de ämnena för att man inte anser det vara viktigt kan en feluppfattad fråga vara det som fäller en.

Speyto 2012-12-19 19:02

Ska ta tag med körkortet nu då jag failade förra sommaren på både uppkörning + teori och la ner det helt efter 1 försök pga olika anledningar. Men nu är det alltså dags att ta tag i det igen och med tanke på att jag gått igenom hela processen redan så kommer jag inte in i det hela som helt grön.

Läste igenom senaste 5-10 sidorna i tråden och har nu skaffat mig Bonniers Trafikskola 2011, Trafikskolan TEO 2012 samt Abo Jihad filerna med proven, utöver det kommer jag använda mig utav körtkortsboken (18:e utgåvan fr 2010) som bör vara aktuell fortfarande. Känns som jag har teoridelen täckt nu eller?

I princip så kan jag köra bil, med automat växel så är det egentligen utan några problem. Behöver dock bli van med manuell växellåda igen eftersom när jag testade det igen för någon månad sedan så var det jävligt ringrostigt med växlingen. Så i princip så behöver jag bara köra så mycket som möjligt. Någon som har tips på en bra trafikskola i STHLM (helst söder om stan) utan krav på antal körlektioner man ska ta osv/möjlighet till att köra mycket?

Tror ni f.ö att det blir svårare för mig att ta körtkort nu med tanke på väglaget? Eller så blir det kanske lättare då instruktörerna tar mer hänsyn till det?

Får ha som mål att ta körkortet innan Februari är slut.

Bossieman 2012-12-19 19:56

Ska bli intressant det här. Skrev teorin i Måndags och var vid slutet av skrivningen helt säker på att jag skulle klara testet vilket jag också gjorde, fick 56p.
På Fredag har jag uppkörningen och jag känner mig trygg och säker med min körning. Tror jag kommer att klara det galant :)

ydna6 2012-12-20 17:08

Har suttit som en dåre för att hitta teori och uppkörningstid i flera dagar utan resultat. Någon som
vet om det är helt enkelt så att trafikverket har stängt nästa vecka i och med att det är jul och sedan nyår?
Eller är alla tider bara upptagna och man får vänta tills någon avbokar?

toby79 2012-12-20 17:47

Citat:

Ursprungligen postat av ydna6
Har suttit som en dåre för att hitta teori och uppkörningstid i flera dagar utan resultat. Någon som
vet om det är helt enkelt så att trafikverket har stängt nästa vecka i och med att det är jul och sedan nyår?

Vid semesterperioden och runt jul/nyår är det svårare att hitta provtid.

benzokrim 2012-12-20 18:33

Vad gäller vid busshållplatsen?

Alternativ A
Jag får parkera vid den gula kantmarkeringen om jag ska leverera en tung vara

Alternativ B
Jag får stanna för att lämna ett paket

Alternativ C
Jag får stanna för att släppa av en passagerare

Alternativ D
Jag får inte köra in i det gulmarkerade området

https://elevcentral.str.se/bilder/0/00152.jpg förstår mig inte på denna

+ I vilken situation får du stanna och parkera?

Alternativ A
I A

Alternativ B
I B

Alternativ C
I C

Alternativ D
I D
https://elevcentral.str.se/bilder/250/00259.jpg Tack på förhand :)

toby79 2012-12-20 18:57

Första frågan fixar du om du läser den och alternativen igen. Tänk på vad som åker till busshållplatser.
Andra frågan kan du hitta bra hjälp i boken. Speciellt under avsnittet stanna och parkera. Tänk inte hindra och inte skymma.

Enkan93 2012-12-20 21:01

Man måste vara minst 18 år för att få körkort, men jag tycker det borde vara en maxålder också!
Körkortet tas när man fyllt 65 t.ex (då slutar ju dom flesta ändå jobba).
Även om en gammal tant har bra syn så har dom alldelles för sega reaktionsförmågor och kör som sniglar, bokstavligt.
Jag har läst att dom utgör dom flesta olyckor. Om det stämmer vet jag inte, men det är så gott som alltid man blir irriterad på dom.
På en av mina sista körlektioner var jag sååå nära att krocka pga en gammal gubbe! Min lärare blev så förbannad att han tutade, öppnade dörren och gav "onda ögat" ;)

Någon som håller med om en maxålder?

Tomcat13 2012-12-20 21:07

Citat:

Ursprungligen postat av Enkan93
Man måste vara minst 18 år för att få körkort, men jag tycker det borde vara en maxålder också!
Även om en gammal tant har bra syn så har dom alldelles för sega reaktionsförmågor och kör som sniglar, bokstavligt.
Jag har läst att dom utgör dom flesta olyckor. Om det stämmer vet jag inte, men det är så gott som alltid man blir irriterad på dom.
På en av mina sista körlektioner var jag sååå nära att krocka pga en gammal gubbe! Min lärare blev så förbannad att han tutade, öppnade dörren och gav "onda ögat" ;)

maxålder är fel att införa.
Men däremot regelbundna kontroller av allt vad hälsa heter för att fortsätta få framföra fordon på allmänna vägar. Finns alltför många 70 åringar som kör långtradare som egentligen borde göra något annat..

Tomcat13 2012-12-20 21:10

Citat:

Ursprungligen postat av ydna6

Varje ledig tid du har så logga in på trafikverket och kolla tiderna..
Folk avbokar nästan hela tiden men däremot så sitter det många och gör på det sättet!

jag körde upp 5 gånger inom loppet av 2 månader.. Så tider finns det bara om man tar tid till sig att leta efter dom!

lambdashipstate 2012-12-20 21:13

Citat:

Ursprungligen postat av Enkan93

I och med att du har körkortsteorin i färskt minne så är 18-25-åringar lika stor risk i trafiken som de du vill ta av körkortet.
Bara för att man fyllt 65 så innebär det inte att livet slutar - man har många resor till sommarstugan, barnen, barnbarnen osv framför sig. Än så länge har vi inte infört ätterstupa, så jag tycker gott man ska tillåtas köra bil fast man blivit pensionär. Däremot skadar inte kontinuerlig uppföljning när man kommit lite till åren.

rogganhoggan 2012-12-20 21:44

Nu kommer bästa tipset för att klara körkortet, gjorde detta själv när jag tog körkort för ganska länge sen.

Detta fungerar bäst om man kör upp på mindre orter men med lite tur även på större orter. Det är väldigt enkelt egentligen. Dagen innan du ska köra upp så åker du till VV och följer efter uppkörningsbilen när någon annan kör upp. Enkelt och genialt.

De flesta kör samma sträcka eller varianter av den som innehåller "svåra" moment, typ cykelbanor, ställen med oklar skyltning etc. Bara notera var de tveksamma ställena är och hoppas att ni åker samma väg när du själv ska köra upp.

Smart va?

ZtarZcream 2012-12-20 21:49

Citat:

Ursprungligen postat av rogganhoggan
Nu kommer bästa tipset för att klara körkortet, gjorde detta själv när jag tog körkort för ganska länge sen.

Detta fungerar bäst om man kör upp på mindre orter men med lite tur även på större orter. Det är väldigt enkelt egentligen. Dagen innan du ska köra upp så åker du till VV och följer efter uppkörningsbilen när någon annan kör upp. Enkelt och genialt.

De flesta kör samma sträcka eller varianter av den som innehåller "svåra" moment, typ cykelbanor, ställen med oklar skyltning etc. Bara notera var de tveksamma ställena är och hoppas att ni åker samma väg när du själv ska köra upp.

Smart va?

Bra där, och dagen därpå får du samma intruktör som satt i bilen och känner igen dig, "Var det inte du som följde mig igår? Kör till vänster nu mot bla bla." :sad44:

rogganhoggan 2012-12-20 22:32

Citat:

Ursprungligen postat av ZtarZcream
Bra där, och dagen därpå får du samma intruktör som satt i bilen och känner igen dig, "Var det inte du som följde mig igår? Kör till vänster nu mot bla bla." :sad44:

Ja, för det är skitsvårt att följa efter en bil utan att vara så nära att personen du följer efter kan se ditt ansikte i sin backspegel.

FreddeCM 2012-12-21 02:40

Inspektörens ord till mig idag var nog de vackraste jag hört:
Du har fått godkänt.

Det kommer jag aldrig glömma :D Synd bara att världen går under snart...

hudmothud 2012-12-21 21:49

Kuggade uppkörning i måndags i Farsta och knyckte en återbudstid i morgon bitti i Jakobsberg och nu är jag så jävla nervös att jag skakar! Tips? Körde tre lektioner idag och det gick fan sämre än före förra uppkörningen för att jag blev lite blockerad och nervös för att göra samma misstag som i måndags.

I morgon får jag en bil jag inte känner till plus en inspektör jag förstås inte känner, båda grejerna gör mig mer nervös än jag borde vara. Blir också nervös när personen sitter helt tyst bredvid. Nervositeten gör att jag liksom ticsar mer med fotarbetet, blir lite av/på på gasen framför allt. Hur kan jag parera detta? Har gjort avslappningsövningar men det känns som att det bara hjälper för stunden. Det sjuka är att jag var inte alls lika nervös i måndags och den inspektören var jättetrevlig och allt, men jag kuggade ändå... Typ alla jag träffade i Farsta hade kuggat första gången.

toooobi 2012-12-21 22:38

Klarade uppkörningen idag, äntligen körkort! Det va min första uppkörning, tänkte dela med mig av lite tips och erfarenheter från uppkörningen:

* Försök arbeta bort nervositet och slappna av redan från början.. Om du kan din sak har du ingen anledning till att vara nervös
* Lyssna extremt noggrant angående vägbeskrivning och kolla i god tid vart du ska placera dig i korsningar, rondeller etc
* Konversera med handledaren och försök skapa en bild om dig själv att du är lugn, seriös, pålitlig och dylika positiva egenskaper
* Håll extrem koll på hastighetsskyltar, blev själv lite osäker om det va 50/70 en gång
* Kolla speglar regelbundet och döda vinkeln vid cykelbanor
* Tänk på att hålla avstånd, 3 sekunder
*Eco-hopp
** Jag gjorde ett eco-hopp från trean till femman och märkte att motorn va lite för svag för det. Jag nämnde då att motorn va svagare än det jag är van vid och att jag skulle stannat kvar lägre på trean för ett bättre flyt i eco-hoppet.
* Visa hänsyn mot gångare och medtrafikanter, men inte till överdrift
** Det enda handeldaren hade synpunkt på gällande min körning idag va att jag kunde ta för mig mer i rondeller, släppte förbi bilar då jag hade möjlighet att köra..det är väl bättre att vara på säkra sidan att inte stoppa upp trafik, men gör det inte till överdrift.
*Gällande väglaget får du anpassa körningen, låg ofta 10km/h långsammare

I korta ord och mest värdefullt: ta det lugnt och bearbetat bort nervositet, lyssna extremt noggrant och va fokuserad på vägbeskrivning och alla skyltar som finns. Sen tror jag personligen på att försöka inge ett seriöst första intryck och fortsatt seriositet. Ljug lite om så krävs ;)

Hoppas någon kan dra nytta av min idéer och erfarenhet gällande uppkörningen :) Lycka till!

toby79 2012-12-21 22:43

Citat:

Ursprungligen postat av hudmothud
Kuggade uppkörning i måndags i Farsta och knyckte en återbudstid i morgon bitti i Jakobsberg och nu är jag så jävla nervös att jag skakar! Tips? Körde tre lektioner idag och det gick fan sämre än före förra uppkörningen för att jag blev lite blockerad och nervös för att göra samma misstag som i måndags.

I morgon får jag en bil jag inte känner till plus en inspektör jag förstås inte känner, båda grejerna gör mig mer nervös än jag borde vara. Blir också nervös när personen sitter helt tyst bredvid. Nervositeten gör att jag liksom ticsar mer med fotarbetet, blir lite av/på på gasen framför allt. Hur kan jag parera detta? Har gjort avslappningsövningar men det känns som att det bara hjälper för stunden. Det sjuka är att jag var inte alls lika nervös i måndags och den inspektören var jättetrevlig och allt, men jag kuggade ändå... Typ alla jag träffade i Farsta hade kuggat första gången.

Inspektören håller tyst för att din körning ger indikationer på att du främst behöver ha koll på vägen. Ta det som en ledtråd på hur du bör agera. Kommer det samtal om fritid, skola, jobb osv är det en indikation på att körningen kan vara okej.

Persimåån 2012-12-22 01:18

Ni som kuggat borde vara glada att ni fick köra.

Jag tog några bärs på den lokala pizzerian för att lugna nerverna några timmar innan uppkörningen.
Den där jävla Volvo v50 som trafikverket tillhandahöll hade alkolås. Jag kuggade redan efter 2minuter.

Men klarade Teorin på morgonen! alltid något att glädjas åt

Enkan93 2012-12-23 00:14

Citat:

Ursprungligen postat av lambdashipstate
I och med att du har körkortsteorin i färskt minne så är 18-25-åringar lika stor risk i trafiken som de du vill ta av körkortet.
Bara för att man fyllt 65 så innebär det inte att livet slutar - man har många resor till sommarstugan, barnen, barnbarnen osv framför sig. Än så länge har vi inte infört ätterstupa, så jag tycker gott man ska tillåtas köra bil fast man blivit pensionär. Däremot skadar inte kontinuerlig uppföljning när man kommit lite till åren.

Om man som ung körkorttagare kör som en idiot får man själv stå för konsekvenserna.
Gamla människor brukar köra så pass oidiotiskt att det leder till idiotiska manövreringar av andra trafikanter. Låter kanske krångligt?

Jag ska absolut inte dra alla över en kant, men att gamla människor har långsamma reaktionsförmågor är inget ovanligt. Ofta har dom även värk och svårare att röra sig. Vrida på nacken som är superviktigt (döda vinklen) existerar inte hos vissa pga stelhet.
Att en gammal människa går långsammare än vanligt, men det gäller även när dom kör. Deras körsätt leder till onödiga omkörningar och irriterade trafikanter. Irriterade trefikanter kan fatta dumma beslut.
Och den äldre generationen uppdatarera sig inte. Dom kör & lever som man gjorde "på deras tid" för 60 år sen. Det är 2000-talet nu och allting ändras. Regler, skyltar och människor.
Man ser människor som knappt kan se & gå, men ändå sätter dom sig i en bil?

Anledningen till att jag kanske reagerar är att jag bor i ett "penisonärs-område" och är väldigt trött på den generationen ;) Dom parkerar på olagliga ställen pga dom inte kan/vill gå så långt.
Senaste igår var jag såå nära att krocka pga en gammal tant.
Hon körde bara rakt ut framför mig där hon klart & tydligt hade väjningsplikt. Jag fick tvärbromsa samtidigt som jag hade en bil bakom mig & en precis till vänster "/ Och hon tanten bara gav ansiktsuttrycket "oj" :angry:

tintin- 2012-12-23 00:17

Citat:

Ursprungligen postat av Persimåån

Jag tog några bärs på den lokala pizzerian för att lugna nerverna några timmar innan uppkörningen.
Den där jävla Volvo v50 som trafikverket tillhandahöll hade alkolås. Jag kuggade redan efter 2minuter.

Idiot.

hudmothud 2012-12-23 23:28

Citat:

Ursprungligen postat av Bossieman
Ska bli intressant det här. Skrev teorin i Måndags och var vid slutet av skrivningen helt säker på att jag skulle klara testet vilket jag också gjorde, fick 56p.
På Fredag har jag uppkörningen och jag känner mig trygg och säker med min körning. Tror jag kommer att klara det galant :)

Ok kom med lite tips från coachen nu då, du som är så trygg och säker. Jag fick 60p på teorin första försöket, men kuggat två uppkörningar (Farsta och Jakobsberg). Petiga inspektörer båda gångerna dessutom, längtade efter att kugga mig kändes det som. Första gången förtjänade jag att bli kuggad, andra gången var han bara överdrivet petig. Är livrädd för tredje gången...så alla tips mottages tacksamt. Var körde du upp förresten? Läste att ca 70% kuggas i Farsta mot typ 25% i Umeå...

Deco89 2012-12-24 10:13

Citat:

Hahaha :D

ZtarZcream 2012-12-24 19:15

Citat:

Hahahahaha eru seriös???

Bossieman 2012-12-24 22:45

Citat:

Ok kom med lite tips från coachen nu då, du som är så trygg och säker. Jag fick 60p på teorin första försöket, men kuggat två uppkörningar (Farsta och Jakobsberg). Petiga inspektörer båda gångerna dessutom, längtade efter att kugga mig kändes det som. Första gången förtjänade jag att bli kuggad, andra gången var han bara överdrivet petig. Är livrädd för tredje gången...så alla tips mottages tacksamt. Var körde du upp förresten? Läste att ca 70% kuggas i Farsta mot typ 25% i Umeå...

Önskar jag kunde hjälpa dig men blev själv kuggad hårt på första uppkörningen. Var grymt nervös. Nytt försök 3.e Januari.

MookkeBajz 2012-12-25 00:14

Hur länge gäller ett godkänt teoriprov / uppkörning?

hudmothud 2012-12-25 00:15

Citat:

Önskar jag kunde hjälpa dig men blev själv kuggad hårt på första uppkörningen. Var grymt nervös. Nytt försök 3.e Januari.

Ok, inte alls för att vara dryg eller så men vad kuggades du på då? Var du lika trygg och säker i din körning men inspektören var idiotpetig, eller gjorde du något allvarligt fel?

Tycker dom kuggar alla förstagångsuppkörare, oavsett om man gör nåt fel eller inte... Men Farsta och Jakobsberg är ju kända för att vara hårda tyvärr. Ser verkligen inte fram emot min tredje uppkörning :sad44:

pohjoisesta 2012-12-25 00:50

Citat:

Ursprungligen postat av MookkeBajz
Hur länge gäller ett godkänt teoriprov / uppkörning?

Du har 2 månader på dig från t.ex ditt godkända teoriprov att även bli godkänd på uppkörningen. Annars får du göra om båda (rätta mig gärna om jag har fel).

Bossieman 2012-12-25 09:52

Citat:

Ok, inte alls för att vara dryg eller så men vad kuggades du på då? Var du lika trygg och säker i din körning men inspektören var idiotpetig, eller gjorde du något allvarligt fel?

Tycker dom kuggar alla förstagångsuppkörare, oavsett om man gör nåt fel eller inte... Men Farsta och Jakobsberg är ju kända för att vara hårda tyvärr. Ser verkligen inte fram emot min tredje uppkörning :sad44:

Jag bröt ingen trafikregel och jag missade inget (när det gäller att kolla och sånt). Blev ändå kuggad, fick för många stopp med bilen (typ 5 st),var allmänt förvirrad a.s.o.

Metsus 2012-12-25 12:46

Nån som vet vad kötiderna ligger på för att få kör upp och göra teorin? för några år sen var det ju flera månaders kötid.

Enkan93 2012-12-25 23:05

Citat:

Ursprungligen postat av Metsus
Nån som vet vad kötiderna ligger på för att få kör upp och göra teorin? för några år sen var det ju flera månaders kötid.

Det beror helt på säsongen & vart du kör upp.
Men nu under vinterhalvåret är köerna inte alls lika långa som på sommaren.
Men räkna ca 2-4 veckor för körtid. Teorin går mycket fortare att boka har jag förstått det som.

Naikon 2012-12-25 23:29

Tjenare!

Tog körkortet för 4 månader sen på Hisingen, Göteborg.
Hade försökt läsa på här innan om det var någon som hade kört upp där nyligen, men fick inte så bra respons.
Så jag tänkte om det är någon som ska köra upp på just Hisingen, så kan ni PM:a mig om ni vill ha lite mer specifik information :)

Bladmannen 2012-12-26 04:26

Citat:

Det har blivit väldigt överdrivet. Kan du köra bil helt okej klarar du i Farsta. Missar du någon avfart osv är det inte hela världen, men skiter du i att titta och kör allmänt farligt kuggas du. Har flera i bekantskapen som klarat där och ingen är någon kung på att köra, men de allra flesta är vettiga människor som vet hur man beter sig.

hudmothud 2012-12-26 20:23

Citat:

Jag bröt ingen trafikregel och jag missade inget (när det gäller att kolla och sånt). Blev ändå kuggad, fick för många stopp med bilen (typ 5 st),var allmänt förvirrad a.s.o.

Så du kuggades för att du fick fem motorstopp? Fick du dom för att du var nervös eller för att det var svåra lägen?

Citat:

Ursprungligen postat av Metsus

Ca 1,5 månads kö för uppkörning i Sthlm.

Citat:

Ursprungligen postat av Bladmannen
Det har blivit väldigt överdrivet. Kan du köra bil helt okej klarar du i Farsta. Missar du någon avfart osv är det inte hela världen, men skiter du i att titta och kör allmänt farligt kuggas du. Har flera i bekantskapen som klarat där och ingen är någon kung på att köra, men de allra flesta är vettiga människor som vet hur man beter sig.

Tycker inte det är överdrivet, 70% är ju ändå 70%. Jag kan köra bil okej men kuggade ändå, jag sket inte i att titta och jag gjorde inget farligt. De andra fem jag lärde känna i Farsta kuggade också första gången, till den ena sa inspektören t.o.m. att hon körde bra men behövde lite fler "körmil i kroppen" (svårt att få det när man inte har körkort...).

Bossieman 2012-12-26 23:32

Citat:

Så du kuggades för att du fick fem motorstopp? Fick du dom för att du var nervös eller för att det var svåra lägen?

Det var absolut inga svåra lägen, det handlade om att jag inte kände bilen och inte visste gränsen för vad som var lägsta motorvarv för bilen. Detta ledde till att jag blev tvungen att koncentrera mig på växlingen snarare än körningen vilket jag tror var en stark bidragande orsak. Han sa att jag "kunde alla delmoment utan problem..." men att jag inte fick ihop dem till en enhetlig bild vilket berodde på att jag koncentrerade mig på växlingarna och att hålla bilen igång. Så nästa gång tänker jag i princip skita i miljökörningen och bara köra.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:18.

© Flashback International Inc