Flashback Forum

Flashback Forum (https://www.flashback.org/index.php)
-   Trafik och körkortsfrågor (https://www.flashback.org/f52)
-   -   Den enda tråden om Körkortsutbildning, Teoriprov och Uppkörning (https://www.flashback.org/t663074)

Silversked11 2012-12-09 17:33

Citat:

Ursprungligen postat av Bossieman
Anta att ni är bilen som kör i pilens riktning och ska åt samma håll som pilen blinkar. När börjar ni blinka höger? Blinka överhuvudtaget?
Cirkulationsplats


9/10 skulle inte blinka där, men det korrekta är att börja blinka INNAN du åker in i cirkulationen. Underlättar mycket för den som ska in i cirkulationen från andra hållet!

Enkan93 2012-12-09 19:57

Ignorera detta

Silversked11 2012-12-09 22:13

Citat:

Ursprungligen postat av Enkan93
Ignorera detta


Ignorerat...

JanGustav 2012-12-09 23:38

Citat:

Ursprungligen postat av Silversked11
9/10 skulle inte blinka där, men det korrekta är att börja blinka INNAN du åker in i cirkulationen. Underlättar mycket för den som ska in i cirkulationen från andra hållet!


Ja, borde nog vara korrekt att blinka där. Om du är osäker är det ju alltid (nästan) bättre att blinka och vara övertydlig än att inte göra det.

Klarade förresten själv körkortet i fredags, så skönt! :)

fingr 2012-12-10 00:01

Har min uppkörning på onsdag kl 14.45, Känns som en ganska bra tid, bör inte vara allt för mycket trafik?
Några sista tips? Känner mig rätt säker på körningen överlag, hade en utbildningskontroll (provuppkörning) för någon vecka sedan, "kuggade" den iom att jag hade för bråttom att svänga/köra ut 2-3 gånger så bilarna fick bromsa, även att jag körde lite fort på 30-väg.

Nu har det dock kommit en väldans massa snö, så känner mig lite osäker just därför.
Tips på vad man ska göra annorlunda när det är massor av snö? Sådant som man inte tänker på i första hand.

toooobi 2012-12-10 09:06

Någon som vet vilken bilmodell(er) som används vid uppkörningen vid Eskilstuna?

lambdashipstate 2012-12-10 10:12

Citat:

Ursprungligen postat av toooobi
Någon som vet vilken bilmodell(er) som används vid uppkörningen vid Eskilstuna?


Körkortsportalen vet.

Jaro Paro 2012-12-10 14:15

Citat:

Ursprungligen postat av fingr
Har min uppkörning på onsdag kl 14.45, Känns som en ganska bra tid, bör inte vara allt för mycket trafik?
Några sista tips? Känner mig rätt säker på körningen överlag, hade en utbildningskontroll (provuppkörning) för någon vecka sedan, "kuggade" den iom att jag hade för bråttom att svänga/köra ut 2-3 gånger så bilarna fick bromsa, även att jag körde lite fort på 30-väg.

Nu har det dock kommit en väldans massa snö, så känner mig lite osäker just därför.
Tips på vad man ska göra annorlunda när det är massor av snö? Sådant som man inte tänker på i första hand.


Egentligen ska det inte vara någon skillnad. Det bör vara relativt bra plogat och på motorvägar / större vägar är det säkert inte någon större skillnad.
Men är det mycket snö kan du ta det lugnare och hänvisa till att du tar det lite lugnare just pga av risken för halka och då blir ju allt istället mycket enklare.

Men viktigaste är väll att du gör allt enligt boken. Skit i hur du skulle köra 10min efter du fått kortet utan var noga med att han ser att du är noga med alla moment i körningen. Var övertydlig i alla moment så som att kolla i speglar, döda vinklar osv osv..

fingr 2012-12-10 14:27

Citat:

Ursprungligen postat av Jaro Paro
Egentligen ska det inte vara någon skillnad. Det bör vara relativt bra plogat och på motorvägar / större vägar är det säkert inte någon större skillnad.
Men är det mycket snö kan du ta det lugnare och hänvisa till att du tar det lite lugnare just pga av risken för halka och då blir ju allt istället mycket enklare.

Men viktigaste är väll att du gör allt enligt boken. Skit i hur du skulle köra 10min efter du fått kortet utan var noga med att han ser att du är noga med alla moment i körningen. Var övertydlig i alla moment så som att kolla i speglar, döda vinklar osv osv..

Det är såna här saker som jag är lite orolig för, att han/hon som sitter bredvid inte ser att jag kollar döda-vinkeln, speglar osv när det behövs:skamsen:
Har tänkt ta det jävligt lugnt, kommer troligtvis att vara massa snö. Och dessa snöhögar placerar dom ju på sämsta tänkbara ställen, vid korsningar/övergångsställen:whoco5:

Bootysweat 2012-12-10 17:34

Klarade nyss min första uppkörning. Detta trots att jag bl.a. panikbytte fil en gång, backade in i en snödriva vid backning runt hörn, glömde spegeln i samma läge som jag använt vid backning runt hörn och var tvungen att tvärbromsa för att inte bli påkörd av en bil som jag missade när jag skulle köra in i en rondell.

Man ska ha en jävla tur med vilken instruktör man får. Jag fick en snäll och lugn kvinna i sina bästa dagar som inte alls tyckte det var en säkerhetsrisk att ha höger spegel riktad ner i backen under körning.

Hade en grinig gubbe suttit bredvid mig hade det blivit kugg direkt.

Så, en jävla massa tur ska man ha

brigade 2012-12-10 18:12

Har uppkörning snart och undrar lite om dessa grejer.

Måste inre och yttre säkerhetskontrollen göras i ordning, eller gör man bara det som inspektören frågar om? Menar tex om man kollar upp allt men inte i ordning?

Sen undrar jag om det är troligt att man får backa runt hörn nu när det är snö överallt? Bör man köra hela tiden ecodrivning eller ska man bara visa att man kan? Sen nu när det är snö så bör väl säkerheten gå förre ecodrivning?

Tacksam för svar!

Cykeltuta 2012-12-10 19:11

Citat:

Ursprungligen postat av brigade
Har uppkörning snart och undrar lite om dessa grejer.

Måste inre och yttre säkerhetskontrollen göras i ordning, eller gör man bara det som inspektören frågar om? Menar tex om man kollar upp allt men inte i ordning?

Sen undrar jag om det är troligt att man får backa runt hörn nu när det är snö överallt? Bör man köra hela tiden ecodrivning eller ska man bara visa att man kan? Sen nu när det är snö så bör väl säkerheten gå förre ecodrivning?

Tacksam för svar!

Om de vill att du ska backa runt hörn så väljer de nog inte ett hörn som har en 3 meters snöhög som skymmer sikten.

Säkerhet går alltid före ecodriving.

Angående säkkontroll så var det längesen jag höll på med B, men på tyngre behörigheter så får man göra säkerhetskontrollsmomenten i vilken ordning man vill, men det är ju bra om det inte tar 20 minuter för att man springer tio varv runt bilen och inte har nåt som helst flyt i vad man gör.

fingr 2012-12-10 20:16

Citat:

Ursprungligen postat av brigade
Har uppkörning snart och undrar lite om dessa grejer.

Måste inre och yttre säkerhetskontrollen göras i ordning, eller gör man bara det som inspektören frågar om? Menar tex om man kollar upp allt men inte i ordning?

Tacksam för svar!

Angående säkerhetskontrollen så tror jag inspektören ber dig t.ex. göra en utvändig kontroll, då ska du göra det som ingår i den utvändiga kollen. Kan även be dig kolla så att vindrutetorkarna funkar (enbart)
Lite olika, vissa får kolla väldigt mycket, andra ifall tutan funkar.

wildshibby 2012-12-10 21:25

Ska köra upp snart nu i december, undrar följande måste man motorbromsa när man ska stanna? Om man bara bromsar med foten kommer man kugga då?

Enkan93 2012-12-10 21:30

Många här klagar bara på trafikskolor.
"Dom vill bara tjäna pengar, jag lär mig inget, vi bara repeterar" osvosv.
Men såhär är läget: Om en skola får för många kuggade elever kan dom förlora sin körskole-verksamhet. Därför är dom väldigt hårda med att vara 99% säkra på att eleverna kan klara det.

Enkan93 2012-12-10 21:30

Citat:

Ursprungligen postat av wildshibby
Ska köra upp snart nu i december, undrar följande måste man motorbromsa när man ska stanna? Om man bara bromsar med foten kommer man kugga då?


Du kan mycket väl kugga på det om du bara använder foten. Det handlar om miljökörning!

C0w 2012-12-10 21:43

Citat:

Ursprungligen postat av brigade
Har uppkörning snart och undrar lite om dessa grejer.

Måste inre och yttre säkerhetskontrollen göras i ordning, eller gör man bara det som inspektören frågar om? Menar tex om man kollar upp allt men inte i ordning?

Sen undrar jag om det är troligt att man får backa runt hörn nu när det är snö överallt? Bör man köra hela tiden ecodrivning eller ska man bara visa att man kan? Sen nu när det är snö så bör väl säkerheten gå förre ecodrivning?

Tacksam för svar!


Säkerheten kommer ALLTID först. Gör du något som äventyrar er och/eller andra trafikanters säkerhet så går det åt helvete direkt.

När det kommer till säkerhetskontrollen så behöver du troligen inte följa någon ordning såvida inte inspektören ber dig göra det. Fråga ifall du är osäker :)

Krafse 2012-12-10 22:10

Frågan har säkert tagits upp tidigare men sökfunktionen verkar vara kaputt (eller så är jag bara kass på att söka) så jag hittar tyvärr inget.

Hur som helst - jag känner att det börjar bli dags att försöka sig på en uppkörning, och jag undrar om man kan boka körprov som privatist i sin egna lilla obetydliga byhåla? Kort sagt - får man välja var man vill köra upp?
Här kan jag ju nästan varenda gata utantill så jag har naturligtvis större chanser att inte faila totalt här.

Cykeltuta 2012-12-10 22:14

Citat:

Ursprungligen postat av Krafse
Frågan har säkert tagits upp tidigare men sökfunktionen verkar vara kaputt (eller så är jag bara kass på att söka) så jag hittar tyvärr inget.

Hur som helst - jag känner att det börjar bli dags att försöka sig på en uppkörning, och jag undrar om man kan boka körprov som privatist i sin egna lilla obetydliga byhåla? Kort sagt - får man välja var man vill köra upp?
Här kan jag ju nästan varenda gata utantill så jag har naturligtvis större chanser att inte faila totalt här.

Jajamän, så länge trafikverket har ett förarprovskontor i din byhåla :)

spraycans 2012-12-11 21:00

Jävligt förbannad över körkortsteorin, behöver hjälp med plugg genast!
 
Nu har jag failat på de jävla provet för fjärde gången! 38/45/45/49, vad är problemet?!

Tjejen som hade hand om provet frågade hur jag pluggade och jag sa att jag pluggar på hemsidor. Hon sa då att jag absolut inte skulle göra detta och att jag SKA plugga i boken. Kan någon snälla hjälpa mig med dessa fel jag hade på provet? Vart hittar jag dessa i körkortsboken?


Jag vill hitta alla dessa ämnen i körkortsboken, hjälp mig att hitta dom, blir galen snart :'(


fordonskännedom/manövering, naturlagarnas inverkan på fordonets rörelse

Miljö, innebörden av de miljökrav som finns för fordon

Miljö, fordonets inverkan på miljön

trafiksäkerhet, samspela med andra trafikanter

trafiksäkerhet, bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp

trafiksäkerhet, hur man ger första hjälpen vid en trafikolycka

trafikregler, gemensamma bestämmelser för alla trafikanter

trafikregler, gemensamma bestämmelser för trafik med fordon

trafikregler, vägmärken, vägmarkeringar, trafiksignaler och polismans tecken

trafikregler, fordons plats på vägen, val och byte av körfält eller färdriktning

trafikregler, korsande trafik och trafik i vägkorsning

trafikregler, möte och omkörning

trafikregler, stannande och parkering

personliga förutsättningar, hur personliga livsförutsättningar och faktorer som kön, ålder, personlighet, livsstil och grupptillhörighet påverkar trafiksäkerheten



(Har klarat min uppkörning redan och jag börjar bli stressad att klara teorin nu.. Nu har jag bokat nytt om två dagar och jag måste plugga sjukt effektivt nu)!

lambdashipstate 2012-12-11 21:03

Innehållsförteckning eller index är en bra plats att börja leta.

Belsebubblan 2012-12-11 21:17

Tråkigt att höra...:(

Jag kan rekommendera att köpa ett kompendium, fanns att köpa på olika sajter när jag tog körkort för fem år sedan. Där finns alla frågor som kan förekomma på provet. De kan se lite annorlunda ut vara formulerade på andra sätt men det frågas efter samma sak. Lär du dig dessa kanske det kan gå lite enklare..
Sedan förekommer det väll 5 frågor varje gång som inte räknas in i resultatet utan som är med på "test" inför framtida prov. Har jag för mig, inte alls säker dock...

Lycka till!

Hope93 2012-12-11 21:28

Använder du inte distanstester som man kan köpa på körskolan? Har för mig att det kostar ungefär 300:- för 20 tester inklusive slutprov. Hjälpte mig ganska mycket, använde inte ens alla mina tester.

Kuggade dock första provet (51p), var nog mest pga nervositet osv, andra provet fick jag (54p) utan att direkt plugga.

tips är då att köpa distanstester ifrån körskolan.

jannesvanslos 2012-12-11 21:50

Kör Bonniers körkorts spel eller vad det heter.

Har funkat för många av mina polare, dem har klarat skrivningen på första försöket.

toby79 2012-12-11 21:54

Ts: Det du efterfrågar är hela boken i stort sett. Har du ens läst i den? Du behöver en bättre studieteknik, inte var de olika ämnena står.

hudmothud 2012-12-11 22:42

Citat:

Ursprungligen postat av Bossieman
Anta att ni är bilen som kör i pilens riktning och ska åt samma håll som pilen blinkar. När börjar ni blinka höger? Blinka överhuvudtaget?
Cirkulationsplats


Citat:

Ursprungligen postat av Silversked11
9/10 skulle inte blinka där, men det korrekta är att börja blinka INNAN du åker in i cirkulationen. Underlättar mycket för den som ska in i cirkulationen från andra hållet!


Har övat rondeller idag på skolan. Ska man köra rakt fram i cirkulationen ska du inte blinka förrän du ska köra ur den, dvs ungefär när du passerat halva (eftersom du ska rakt fram).
Ska du däremot svänga höger i rondellen blinkar du innan du åker in och om du ska till vänster blinkar du vänster innan du åker in och höger innan du åker ut.

Om man blinkar höger innan man åker in, som Silversked säger, tror väl dom andra att man ska till höger? Bortsett från att det inte finns nån väg till höger i just detta fall.

Har teori på fredag och uppkörning på måndag så om jag har fattat dessa regler helt fel så får någon hemskt gärna rätta mig!


Citat:

Ursprungligen postat av fingr
Det är såna här saker som jag är lite orolig för, att han/hon som sitter bredvid inte ser att jag kollar döda-vinkeln, speglar osv när det behövs
Har tänkt ta det jävligt lugnt, kommer troligtvis att vara massa snö. Och dessa snöhögar placerar dom ju på sämsta tänkbara ställen, vid korsningar/övergångsställen


Jag är också orolig för det. En polare kuggade förra veckan på det. Hon körde mot en rondell och hon skulle rakt fram i den. Det var en lång raksträcka innan och vägen från vänster var också lång och det var bra sikt så hon såg tidigt att det var helt tomt på bilar från vänster. Eftersom hon såg att det var tomt så vred hon inte på huvudet till vänster innan hon körde in i rondellen och därför kuggades hon. Hon hade alltså kollat till vänster men läraren såg inte det, så var tydlig!

Sen när du kör på en typ villaväg och det är bilar parkerade på högersidan så att du måste köra ut till vänsterfältet, byt tillbaka till höger snabbt, särskilt om det är korsning. En polare kuggade pga det igår.


Citat:

Ursprungligen postat av Bootysweat
Klarade nyss min första uppkörning. Detta trots att jag bl.a. panikbytte fil en gång, backade in i en snödriva vid backning runt hörn, glömde spegeln i samma läge som jag använt vid backning runt hörn och var tvungen att tvärbromsa för att inte bli påkörd av en bil som jag missade när jag skulle köra in i en rondell.

Man ska ha en jävla tur med vilken instruktör man får. Jag fick en snäll och lugn kvinna i sina bästa dagar som inte alls tyckte det var en säkerhetsrisk att ha höger spegel riktad ner i backen under körning.

Hade en grinig gubbe suttit bredvid mig hade det blivit kugg direkt.

Så, en jävla massa tur ska man ha


En fråga, jag backade runt hörn första gången idag ett par gånger. Läraren sa aldrig att man skulle ändra nån spegel inför det. Måste man det? Vilken spegel och hur?


Förresten är det nån som övar med korkortonline på nätet eller med appen iKörkort? Är nån/båda svårare eller lättare än riktiga teorin? Det går åt helvete för mig, har inte klarat ett enda test hittills... Mest mattefrågorna jag missar. Räkna ut saker och även alla andra med siffror, typ statistik, släpvikt och sånt. Tips?

spraycans 2012-12-11 22:45

Citat:

Ursprungligen postat av toby79
Ts: Det du efterfrågar är hela boken i stort sett. Har du ens läst i den? Du behöver en bättre studieteknik, inte var de olika ämnena står.


Jag har 2 dagar på mig att plugga mer.. Borde jag bara läsa boken så mkt jag kan innan nästa prov eller ska jag göra något mer? Håller just nu på med att göra sånnadär tester på trafikskolans hemsida. Hade visst obegränsat med sånna :) Hjälp mig hur jag ska plugga effektivt den sista tiden. Jag hade trotts allt 49 poäng och jag hann inte se vilka frågor jag svarade fel på för de bara stängdes ner efter 10 sek :sad44:

MuppPuffen 2012-12-11 22:57

Citat:

Ursprungligen postat av spraycans
Jag har 2 dagar på mig att plugga mer.. Borde jag bara läsa boken så mkt jag kan innan nästa prov eller ska jag göra något mer? Håller just nu på med att göra sånnadär tester på trafikskolans hemsida. Hade visst obegränsat med sånna :) Hjälp mig hur jag ska plugga effektivt den sista tiden. Jag hade trotts allt 49 poäng och jag hann inte se vilka frågor jag svarade fel på för de bara stängdes ner efter 10 sek :sad44:

Boken har allt som kommer på provet så ja , sätt igång och läs.

Ganska logiska frågor om du frågar mig. Tänk alltid att du ska svara som DOM vill och inte som du tror .

Ha god koll på de olika skyltarna.

MuppPuffen 2012-12-11 22:59

Hur många av er var tvungna att fickparkera under uppkörning ?

Och vilket moment skulle ni kalla det svåraste på uppkörningen ?

2L8 2012-12-11 23:00

Nöt testerna ordentligt. Plugga sen på punkterna du skrev i första inlägget, i boken.
Tänk logiskt och stressa inte. Gå gärna igenom frågorna ett extra varv om du har tid.

EDIT: lycka till :)

Cykeltuta 2012-12-11 23:02

jag förstår inte hur man kan genomföra en godkänd uppkörning med så många fel i så många olika områden. Okej om man inte vet skillnaden på koloxid och koldioxid eller hur många starkbärs det går på en gammeldansk, grupptryck och sån skit, men trafikregler och såna saker? Det måste vara läs/skrivförståelsen som brister mer än kunskapen för TS.

MuppPuffen 2012-12-11 23:04

Citat:

Ursprungligen postat av Cykeltuta
jag förstår inte hur man kan genomföra en godkänd uppkörning med så många fel i så många olika områden. Okej om man inte vet skillnaden på koloxid och koldioxid eller hur många starkbärs det går på en gammeldansk, grupptryck och sån skit, men trafikregler och såna saker? Det måste vara läs/skrivförståelsen som brister mer än kunskapen för TS.

Man undrar ...

Första gången jag skrev testet på nätet utan vidare plugg fick jag 20 fel.

Vad är det man Max får ha? 10?

spraycans 2012-12-11 23:12

Citat:

Ursprungligen postat av 2L8
Nöt testerna ordentligt. Plugga sen på punkterna du skrev i första inlägget, i boken.
Tänk logiskt och stressa inte. Gå gärna igenom frågorna ett extra varv om du har tid.

EDIT: lycka till :)


Tack så mkt! Men det står efter varje fel "läs om blabla i läroboken" men de står inte vilken sida? Så jag måste leta upp det själv. Försökte leta nyss när de stod "läs i din lärobok om trafiksignaler" men jag hittar inget om trafiksignaler i min lärobok??

spraycans 2012-12-11 23:13

Citat:

Ursprungligen postat av MuppPuffen
Man undrar ...

Första gången jag skrev testet på nätet utan vidare plugg fick jag 20 fel.

Vad är det man Max får ha? 10?


13.

Cykeltuta 2012-12-11 23:16

Citat:

Ursprungligen postat av spraycans
Tack så mkt! Men det står efter varje fel "läs om blabla i läroboken" men de står inte vilken sida? Så jag måste leta upp det själv. Försökte leta nyss när de stod "läs i din lärobok om trafiksignaler" men jag hittar inget om trafiksignaler i min lärobok??

Vad har du för bok?

Cykeltuta 2012-12-11 23:17

Citat:

Ursprungligen postat av MuppPuffen
Hur många av er var tvungna att fickparkera under uppkörning ?

Och vilket moment skulle ni kalla det svåraste på uppkörningen ?

jag fickparkerade inte, däremot "vanlig" parkering.


Nervositet.

spraycans 2012-12-11 23:19

Citat:

Ursprungligen postat av Cykeltuta
Vad har du för bok?


Körkortsboken, en bok med ett hav, en väg med en röd bil på :)

MuppPuffen 2012-12-11 23:30

Citat:

Ursprungligen postat av Cykeltuta
jag fickparkerade inte, däremot "vanlig" parkering.


Nervositet.


Nervositet är nog inget jag kommer lida utav . Hade det första gången jag körde bil och med första körläraren , sen dunstade den känslan med olika lärare. Tror att man ska meditera innan om man känner att nervositeten är det största orosmolnet.

2L8 2012-12-11 23:37

Citat:

Ursprungligen postat av spraycans
Tack så mkt! Men det står efter varje fel "läs om blabla i läroboken" men de står inte vilken sida? Så jag måste leta upp det själv. Försökte leta nyss när de stod "läs i din lärobok om trafiksignaler" men jag hittar inget om trafiksignaler i min lärobok??

Hmm. Nog borde det ju stå någonting om trafiksignaler, annars är det en usel bok. I den bok jag använde mig av, så fanns det om trafiksignaler under kapitlet "trafikregler och stadskörning".

PojkeTolv 2012-12-12 01:02

Skrev teorin idag, är det sant att det kan vara stor skillnad från prov till prov?

Min kompis som skrev idag också fick 40 poäng (!!) medans jag fick 56 och båda vi fick i princip 90-100% rätt på körkortonline. Eller så var det bara han som inte kunde tänka tillräckligt logiskt.


Jag har uppkörning nästa vecka i Sala också, är det någon här som nyligen kört upp där och kan ge en liten överblick om vad du fick göra osv och om det var svårt. Thx :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:25.

© Flashback International Inc