Flashback Forum

Flashback Forum (https://www.flashback.org/index.php)
-   Trafik och körkortsfrågor (https://www.flashback.org/f52)
-   -   Den enda tråden om Körkortsutbildning, Teoriprov och Uppkörning (https://www.flashback.org/t663074)

HeikarN 2012-06-11 15:58

Körde upp idag.. vart sjukt nervös i flera dagar, men det släppte någon minut efter att jag började köra. 30min senare var jag godkänd. :D

NemasProblemas91 2012-06-11 15:59

Citat:

Ursprungligen postat av JanGudrun
För vilka kontrollampor skall man omedelbart stanna motorn?

Klicka mig :yes:
http://s1152.photobucket.com/albums/...826EB-orig.jpg


1,3 tror jag att jag svara då jag gjorde frågorna men är inte helt 100 nån får gärna rätta mig!

JanGudrun 2012-06-11 16:26

Citat:

Ursprungligen postat av NemasProblemas91
1,3 tror jag att jag svara då jag gjorde frågorna men är inte helt 100 nån får gärna rätta mig!



Jag tror det är oljekannan, termometern och utropstecknet.

toby79 2012-06-11 16:43

Citat:

Ursprungligen postat av JanGudrun
För vilka kontrollampor skall man omedelbart stanna motorn?

Klicka mig :yes:
http://s1152.photobucket.com/albums/...826EB-orig.jpg

Olja, el och vattentemp kräver omedelbar avstängning av MOTORN, den sista röda lampan idikerar fel på bromsarna, för den gäller att du stannar BILEN. Det kan vara handbromsen, men om den är lös så är det stor risk att det är ett bromsfel, ofta läckage = Körförbud.

JanGudrun 2012-06-11 17:59

Citat:

Ursprungligen postat av toby79
Olja, el och vattentemp kräver omedelbar avstängning av MOTORN, den sista röda lampan idikerar fel på bromsarna, för den gäller att du stannar BILEN. Det kan vara handbromsen, men om den är lös så är det stor risk att det är ett bromsfel, ofta läckage = Körförbud.


Varför kräver batteriet det?

randomman 2012-06-11 18:45

Citat:

Ursprungligen postat av G.Sjoberg
Nej. Du får aldrig köra om vid ett övergångsställe.

Förbudet gäller väl endast vid obevakade övergångsställen?

galensnubbe 2012-06-11 18:48

Citat:

Ursprungligen postat av galensnubbe
Kan jag boka 2 körprov samtidigt? Har uppkörning om 1 vecka men är osäker på om jag klarar det. Därför tänkte jag att det är lika bra att boka en till tid nån dag efter men på annan ort eftersom det är omöjligt att få en snabb tid här.

Alltså jag ringer typ imorn och bokar en uppkönring om 9 dagar även fast jag har uppkörning om 7 dagar. Går det?


10 frågar men få svarar. Därför tar jag detta igen.

lambdashipstate 2012-06-11 19:11

Citat:

Ursprungligen postat av galensnubbe
10 frågar men få svarar. Därför tar jag detta igen.

Nej, du kan inte boka flera tider samtidigt. Tips är att kolla körkortsportalen - där finns all information du behöver veta.

randomman 2012-06-11 19:13

Går det att styra en bil utrustad med servostyrning om styrservooljan läckt ut?

Nej / Ja

Hur ska man svara på en sådan fråga? Det går väl att styra utan styrservo, bara att det blir extremt tungt att snurra på ratten?

toby79 2012-06-11 19:35

Citat:

Ursprungligen postat av randomman
Går det att styra en bil utrustad med servostyrning om styrservooljan läckt ut?

Nej / Ja

Hur ska man svara på en sådan fråga? Det går väl att styra utan styrservo, bara att det blir extremt tungt att snurra på ratten?

Vilket svar skulle du välja om du visste att det gick att styra? Det kan ju vara en ledtråd kanske?

toby79 2012-06-11 19:44

Citat:

Ursprungligen postat av JanGudrun
Varför kräver batteriet det?

Batteriet bryr sig inte, det tar slut om det inte får laddning, däremot kan tex generatorn ta skada beroende på vad det är för fel som orsakar laddningsproblemet.
Det kan vara något simpelt som att en drivrem gått av, är dåligt spänd, eller så har laddningsreläet gått åt skogen, eller så har generatorn gjort sitt.
Oavsett vad så kommer strömmen ta slut och då kommer du inte att få igång bilen om du inte knuffar igång den.
Får du kärringstopp på ett olämpligt ställe så kan det uppstå onödiga risker iom att det inte går att starta.

Men visst,, det är inte lika viktigt att stanna motorn som för lågt oljetryck, eller hög kylvätsketemperatur.

toby79 2012-06-11 19:53

Citat:

Ursprungligen postat av randomman
Förbudet gäller väl endast vid obevakade övergångsställen?

Ja det stämmer, däremot kan det vara olämpligt, speciellt om den man kör om saktar in av någon anledning som man inte vet vad den är. Det kan ju vara någon som bladar mot rött.

JanGudrun 2012-06-11 21:26

I texten under "Helljus", menar de då att det skall användas så ofta som möjligt nattetid?

Under "Halvljus" står det "under körning", menar de dagtid då?

???

http://s1152.photobucket.com/albums/...0FFFB-orig.jpg

please hilfe

toby79 2012-06-11 21:35

Citat:

Ursprungligen postat av JanGudrun
I texten under "Helljus", menar de då att det skall användas så ofta som möjligt nattetid?

Under "Halvljus" står det "under körning", menar de dagtid då?

???

http://s1152.photobucket.com/albums/...0FFFB-orig.jpg

please hilfe

Du måste ha någon form av belysning fram på bilen. Oftast är det halvljuset som är tänt.
I mörker ska du köra med helljuset tänt så mycket som möjligt. Detta för att du ska se så bra som möjligt. Sen får du inte köra med helljus på där det finns gatubelysning, men det är en annan sak. Precis som att du inte får ha dim+halvljus igång samtidigt.

JanGudrun 2012-06-11 21:53

Citat:

Ursprungligen postat av toby79
Du måste ha någon form av belysning fram på bilen. Oftast är det halvljuset som är tänt.
I mörker ska du köra med helljuset tänt så mycket som möjligt. Detta för att du ska se så bra som möjligt. Sen får du inte köra med helljus på där det finns gatubelysning, men det är en annan sak. Precis som att du inte får ha dim+halvljus igång samtidigt.



Jag kör ju mycket på ensliga landsvägar så jag tänker att natt är det helljuset så mycket som möjligt och dag är det halvljuset. På natten möter jag inte så mycket bilar så...

Menar de då alltså att man skall sträva efter att ha helljuset tänt så mycket som möjligt även dagtid?

toby79 2012-06-11 21:58

Citat:

Ursprungligen postat av JanGudrun
Jag kör ju mycket på ensliga landsvägar så jag tänker att natt är det helljuset så mycket som möjligt och dag är det halvljuset. På natten möter jag inte så mycket bilar så...

Menar de då alltså att man skall sträva efter att ha helljuset tänt så mycket som möjligt även dagtid?

Nej, när det är ljust ska du ha högst halvljus.

arneankann 2012-06-12 01:59

Har min tredje uppkörning imorgon. Klarade teorin på första försöket, men har åkt dit på slarvfel på uppkörningarna. Första gången körde jag alldeles för fort på ett ställe där jag trodde det var 70 (alla andra bilister körde i det) men där det var 50. Andra g¨ången körde jag för fort in på parkeringar så han som satt bredvid uppfattade det som att jag inte hade kontroll.

isyllin 2012-06-12 16:29

C- KÖRKORT - uppkörning, hjälp tack!

Någon som haft uppkörning nyligen och kan berätta vad som är bra att tänka på?

Skulle även uppskattas om någon skulle vilja rada upp allt man kollar på inre/yttre säkerhetskontroll!

Och till sist, efter man kört så kommer det någon/några frågor man ska kunna svara på, typ en muntlig teori? Vad är det för slags frågor som kan komma?

Puss och tack på förhand.

galensnubbe 2012-06-12 22:11

Tips till er som nyss börjat eller ska börja på körskola är att välja bra lärare. Min lärare är en hetsig jävel som svär åt en och stressar en som satan. Varför jag går kvar? hmmm..., vill ha körkort så snart som möjligt och det är knökfullt på alla körskolor.

katten80 2012-06-12 22:25

Är gratis frågorna på www.körkortsfrågor.nu av samma typ/liknande som det är på riktiga provet?

Klobb 2012-06-13 01:43

Nu har jag bokat kör- och kunskapsprov om två veckor. Jag tänker förstås läsa i boken och göra internettester varje dag, och jag ska tjata på farsan så att jag kommer ut och kör så mycket det bara går på dagarna. (har varit lite för slapp med det ett tag)

Men jag blev sjukt nervös så fort jag bekräftade bokningen (alldeles nyss). Är det rent allmänt ett tecken på att man är dåligt förberedd? Det enda jag kan tänka på nu är att jag kommer misslyckas och aldrig få mitt körkort.
Jag är skitnervös redan nu och kommer ju säkert få panikångest när jag ska köra iväg.

Har ni några bra allmänna tips på hur man förbereder sig i två veckor? Både mentalt och praktiskt - Vad är det sista man bör öva på och vad gör man åt nervositeten?

ettsär 2012-06-13 06:08

Citat:

Ursprungligen postat av katten80
Är gratis frågorna på www.körkortsfrågor.nu av samma typ/liknande som det är på riktiga provet?



Ja de är liknande, om du har pc rekommenderar jag att du köper/tankar teo-programmet.. förra årets version finns på tpb. gjorde mitt teoriprov igår och frågorna var mycket lika de som finns i TEO. där kan du även se vad du svarar fel på och vilka sidor i körkortsboken du kan läsa om det !

lycka till !

själv är jag svin-nervös och kör upp om 2h i farsta. lycka till te mig. :p

ettsär 2012-06-13 09:51

Tabbade mig efter 5min. Icke godkänt !

Dasbootman 2012-06-13 10:17

Citat:

Ursprungligen postat av ettsär
Tabbade mig efter 5min. Icke godkänt !


Får man fråga på vilket sätt du tabbade dig? Har min 3e (!) uppkörning snart och vill hemskt gärna klara den nu...

ettsär 2012-06-13 11:16

Citat:

Ursprungligen postat av Dasbootman
Får man fråga på vilket sätt du tabbade dig? Har min 3e (!) uppkörning snart och vill hemskt gärna klara den nu...



Yes det går bra det, fyrvägskorsning(med trafikljus) påväg mot ågesta, var skitnervös och tänkte inte på att dom som kör mot mig också får grönt när jag har grönt(skulle svänga vänster), så jag körde utan att lämna företräde och följde därför inte höger-regeln. så himla onödigt !
panikbokade en uppkörning i GÄVLE imorgon, har aldrig äns varit där.

sökte på "gävle" här i tråden, och det ser ju inte så lovande ut.. men å andra sidan, ska man ha körkort ska man väl klara att köra där med..


Dasbootman,vad har du tidigare rykt på ? lycka till nästa gång!!

Mvh

optimus.prime 2012-06-13 11:43

Någon som har bild på vad man ska inspekta under motorhuven på golf bilarna som vägverket använder?

ICanHas 2012-06-13 13:54

Citat:

Ursprungligen postat av Klobb
Nu har jag bokat kör- och kunskapsprov om två veckor. Jag tänker förstås läsa i boken och göra internettester varje dag, och jag ska tjata på farsan så att jag kommer ut och kör så mycket det bara går på dagarna. (har varit lite för slapp med det ett tag)

Men jag blev sjukt nervös så fort jag bekräftade bokningen (alldeles nyss). Är det rent allmänt ett tecken på att man är dåligt förberedd? Det enda jag kan tänka på nu är att jag kommer misslyckas och aldrig få mitt körkort.
Jag är skitnervös redan nu och kommer ju säkert få panikångest när jag ska köra iväg.

Har ni några bra allmänna tips på hur man förbereder sig i två veckor? Både mentalt och praktiskt - Vad är det sista man bör öva på och vad gör man åt nervositeten?

Man ska vara nervös, det hör till och det är kontrollanterna medvetna om.
Det handlar om att träna, träna, träna och träna. Finns dessvärre ingen mirakelkur.
Något som dock kan vara bra att trycka in i huvudet är att det faktiskt inte är hela världen om man kuggar. Man torskar en tusenlapp och får göra det igen, värre än så är det faktiskt inte :)

Citat:

Ursprungligen postat av ettsär
Yes det går bra det, fyrvägskorsning(med trafikljus) påväg mot ågesta, var skitnervös och tänkte inte på att dom som kör mot mig också får grönt när jag har grönt(skulle svänga vänster), så jag körde utan att lämna företräde och följde därför inte höger-regeln. så himla onödigt !
panikbokade en uppkörning i GÄVLE imorgon, har aldrig äns varit där.

sökte på "gävle" här i tråden, och det ser ju inte så lovande ut.. men å andra sidan, ska man ha körkort ska man väl klara att köra där med..


Dasbootman,vad har du tidigare rykt på ? lycka till nästa gång!!

Mvh

Gävle är rätt lugnt, jag körde upp där.
Dock finns det en hel del ställen där det är väldigt dåligt utmärkt vilken fil du ska ligga i, ett exempel är korsningen Norra Rådmansgatan/Nygatan. Inga markeringar alls där, och ska du rakt fram ska du ligga till höger trots att det kan känns rätt skumt när bussarna står inne. Men det är generellt bara att ta de lugnt och hålla koll på skyltarna så kommer det att gå bra.
Men det borde inte vara några större problem, Gävle är knappast någon stor stad.
Lycka till!

Dasbootman 2012-06-13 15:43

Citat:

Ursprungligen postat av ettsär
Yes det går bra det, fyrvägskorsning(med trafikljus) påväg mot ågesta, var skitnervös och tänkte inte på att dom som kör mot mig också får grönt när jag har grönt(skulle svänga vänster), så jag körde utan att lämna företräde och följde därför inte höger-regeln. så himla onödigt !
panikbokade en uppkörning i GÄVLE imorgon, har aldrig äns varit där.

sökte på "gävle" här i tråden, och det ser ju inte så lovande ut.. men å andra sidan, ska man ha körkort ska man väl klara att köra där med..


Dasbootman,vad har du tidigare rykt på ? lycka till nästa gång!!

Mvh


Tråkigt med en sådan miss! Jag har också missat på småsaker, Placering i en korsning och att jag råkade köra över en spärrlinje när jag skulle ut på motorvägen. Det var fritt men jag skulle väntat tills de sträckade linjerna började....Det är bara att kämpa på!

JanGudrun 2012-06-13 16:07

Koloxid

koldioxid

kolmonoxid


Vad bör man veta? :|

lambdashipstate 2012-06-13 16:36

Citat:

Ursprungligen postat av JanGudrun
Koloxid

koldioxid

kolmonoxid


Vad bör man veta? :|


Att koloxid och kolmonoxid är samma sak.

Fiiskar 2012-06-13 16:40

Citat:

Ursprungligen postat av JanGudrun
Koloxid

koldioxid

kolmonoxid


Vad bör man veta? :|


Att kolmonoxid och koloxid uppstår vid ofullständig förbränning. Vid för liten tillgång till syre exempelvis.

JanGudrun 2012-06-13 20:31

Hur är det tänkt att jag skall klara memorera denna sida? Hur gjorde ni? Finns det något bra sätt att tänka?

http://s1152.photobucket.com/albums/...A67FF-orig.jpg

JanGudrun 2012-06-13 20:32

Citat:

Ursprungligen postat av lambdashipstate
Att koloxid och kolmonoxid är samma sak.



Ja, det är det kanske, dumt att de inte sa det någonstans i boken.

toby79 2012-06-13 20:40

Citat:

Ursprungligen postat av JanGudrun
Ja, det är det kanske, dumt att de inte sa det någonstans i boken.

Vad har du för bok? I både Du och jag i trafiken och körkortsboken så står det med.

*edit* Såg att du har Körkortsboken, så sid 228 är ju ett hett tips.

toby79 2012-06-13 20:50

Citat:

Ursprungligen postat av JanGudrun
Hur är det tänkt att jag skall klara memorera denna sida? Hur gjorde ni? Finns det något bra sätt att tänka?

http://s1152.photobucket.com/albums/...A67FF-orig.jpg

Tja,, Ett sätt att se på det skulle kunna vara såhär:
Att det mesta som är stort och långt eller dubbelt får köra i högst 80, men bussar som fraktar folk får köra i 90, även lastbil utan släp på motorväg.

Allt som ser ut som grävmaskiner, traktorer går max 50 eller långsammare.

Det som kan skada vägar, eller inte är helt funktionsdugligt måste köra ännu långsammare.
Utgår du från det så så kan du lära dig detaljerna senare.

Skalman71 2012-06-13 22:15

Citat:

Ursprungligen postat av JanGudrun
Koloxid

koldioxid

kolmonoxid


Vad bör man veta? :|


CO är en luktlös giftig (dödlig) gas.
CO2 är ofarlig (det är det vi andas ut, och det är det som är bubblorna i läsk och öl) men bidrar till växthuseffekten.

Koloxid och kolmonoxid är samma sak (mono betyder singel, dvs endast en syreatom, därav formeln CO, di betyder två, dvs två syreatomer, formeln CO2) men ibland använder man ordet koloxid som en generell benämning på kemiska föreningar mellan kol och syre, och det innefattar då alla föreningar, inte bara kolmonoxid.

Aritzo 2012-06-13 22:58

Uppkörning imorgon!

Några sista tips förutom att titta mycket i backspegel och sido speglarna?
Lite press på mig då jag borde ha tagit körkortet för många år sen men nu är det verkligen dags.


Och jag har inte betalat ännu, kan man fortfarande göra uppkörningen det om jag betalar nu?
Eller har man deadline annars får man inte ens köra?

JanGudrun 2012-06-13 23:10

Citat:

Ursprungligen postat av toby79
Tja,, Ett sätt att se på det skulle kunna vara såhär:
Att det mesta som är stort och långt eller dubbelt får köra i högst 80, men bussar som fraktar folk får köra i 90, även lastbil utan släp på motorväg.

Allt som ser ut som grävmaskiner, traktorer går max 50 eller långsammare.

Det som kan skada vägar, eller inte är helt funktionsdugligt måste köra ännu långsammare.
Utgår du från det så så kan du lära dig detaljerna senare.



Tack! :)

LaziOne 2012-06-14 00:52

Jag sitter sömnlös och förbannad uppe och förstår inte vad i helvete jag gjorde för fel på min uppkörning jag gjorde igår. Uppenbarligen så måste man placera sig till höger innan en rondell (om man ska höger) ca 100 meter innan rondellen. Dessutom (enligt läraren(?)) har cycklister företräde vid en parkering, trots att de kommer från vänster i överdriven fart. Detta var alltså nog för mig att kugga på ett trafikprov och jag har lust att slå sönder något över detta. Vad i helvete ska man göra vid sådana här tillfällen? Jag har fanimej aldrig kännt mig mer redo för en uppkörning eller för det mesta för den delen och jag kuggade ändå. Kan man anmäla om man känner sig orättvist behandlad?

galensnubbe 2012-06-14 02:12

Kan körskolan avboka min uppkörning om de anser att jag inte håller måttet? Gick bra att köra i början men sen när jag fick färre lektioner så har jag blivit riktigt dålig igen.

Ang. högerregeln: Hur sakta ska man köra egentligen inför korsningen? När ska man bromsa? Kan väl fan inte tvärnita när jag är 2 meter från korsningen bara för att det kommer nån?

Kan en som kommer från höger bara köra rakt ut utan att se sig för?

Har även svårt att veta när jag ska släppa gasen inför en sväng. Var speciellt svårt vid högre hastigheter. Ibland säger min lärare att jag ska skita i att det kommer bilar bakifrån men sen kan hon säga att det är en trafikfara och att jag inte ska göra vänstersväng om det kommer bilar bakom. Jävla virrapanna.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:08.

© Flashback International Inc