Flashback Forum

Flashback Forum (https://www.flashback.org/index.php)
-   Trafik och körkortsfrågor (https://www.flashback.org/f52)
-   -   Den enda tråden om Körkortsutbildning, Teoriprov och Uppkörning (https://www.flashback.org/t663074)

sykes90 2010-09-04 23:27

fan hur gör ni när ni kör på en väg i ett bostadsområde och ni kommer till en korsingn med dålig sikt och ska fortsätta rakt fram. Hur dålig sikt krävs det för att ni ska växla ner till 2:an. Är det ok att ta ettan om det är riktigt dålig sikt?
urtsäkta cpfrågorna, uppkörning närmar sig och ja börjar tvivla på allt jag lärt mig :'( :skamsen:

sykes90 2010-09-04 23:35

Citat:

Ursprungligen postat av Georgijev
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/TEO_1.png

Hur kan jag ha svarat fel på denna fråga?

vilken dålig fråga, påmminer mig om ordskämt "hur många kg jord inehåller ett 2m djupt och 1 meter brett hål om hålet är kvadratiskt. 0 kg, det är ett hål :yes:"

Det kommer att komma 2-3 liknande tolkningsfrågor på det riktiga testet. Man får ha lite tur, men det finns ändå marginal.

romanista10 2010-09-05 00:36

Citat:

Ursprungligen postat av romanista10
Kan någon förklara detta för mig?

De står på den här hemsidan om man redan har gått introduktionsutbildningen innan 1 september och den man ska övningsköra med har också redan gått den innan 1 september då behöver man inte gå om den igen va? då är det bara att beställa papper och betala 170kr?

http://www.korkortsportalen.se/jag-s...onsutbildning/

Alltså, jag har redan gått den här skit introduktionsutbildningen sedan tidigare och ska övningsköra med en som redan också har gått, betyder att att vi inte behöver gå om den igen?


någon

Cuprinol 2010-09-05 01:57

Citat:

Ursprungligen postat av Doktor_Bly
Lånar tråden lite... Jag har ett litet problem gällande att hålla så långt som möjligt till höger på vägen. De allra första gångerna jag körde en bil själv var jag påväg ner i diket flera gånger då jag är van att köra midjestyrda fordon sedan barnsben (moped, snöskoter, fyrhjuling mm).

Nu har jag dock övningskört väldigt mycket privat samt tagit runt 15 körlektioner, uppkörning är bokad och jag känner mig hyfsat säker på att jag kommer klara kortet, men ett problem får jag inte riktigt bukt på:

Vid de tillfällen man behöver hålla så långt till höger som möjligt, t ex för att köra ut med högra hjulen på en smal vägren, så har jag rätt svårt att bedöma vart jag har de högra hjulen om jag kör en bil där jag inte ser hela huven. Har hittills löst problemet genom att kontrollera i höger backspegel, men det blir genast svårare om det saknas vägmarkeringar som det gör på vissa sämre landsvägar.

Kort och gott, behöver lite tips hur jag mer exakt ska kunna veta vart jag har hjulen till höger om jag behöver köra så långt till höger som möjligt, utan att kolla i vänster sidospegel, om jag kör en bil där jag inte ser hela huven.

Tack på förhand!


Det är bara att nöta. Jag och min far började på en parkeringsplats där han sa åt mig att försöka placera de högra däcken på linjerna vid parkeringsplatsen. Gör så ett par gånger så kommer du se att du vet var däcken är någonstans.

PerfA90 2010-09-05 03:41

Har ett par frågor ang ratthållningen vid körningen. Hur håller man ratten? Har både hört tio i två, kvart i tre och tjugo i fyra. Finns det någon regel om det och kan man bli kuggad på uppkörningen om man inte håller så.

Sedan så undrar jag hur man håller ratten när man svänger. Ska man eftersträva att hålla kvar händerna så de korsas eller ska man flytta efter? Isåfall hur? Tack på förhand.

stolpsk0tt 2010-09-05 07:41

Citat:

Ursprungligen postat av PerfA90
Har ett par frågor ang ratthållningen vid körningen. Hur håller man ratten? Har både hört tio i två, kvart i tre och tjugo i fyra. Finns det någon regel om det och kan man bli kuggad på uppkörningen om man inte håller så.

Sedan så undrar jag hur man håller ratten när man svänger. Ska man eftersträva att hålla kvar händerna så de korsas eller ska man flytta efter? Isåfall hur? Tack på förhand.


Jag har lärt mig att man håller vänsterhanden "klockan 10" och högerhanden "klockan 2" på en uppkörning, eftersom det anses säkrast. men efter uppkörning och allt sånt så får du hålla hur du bäst känner, så du sitter som bekvämast, vilket jag anser är viktigast.

när du svänger så har jag lärt mig att du ska "flytta över händerna" över varandra så inte kroppen vrids med så mycket. Det kan medföra att du tappar uppsikt åt tex höger om du vrider kroppen för mycket åt vänster i vänstersväng

CochonSordide 2010-09-05 08:59

Citat:

Ursprungligen postat av PerfA90
Har ett par frågor ang ratthållningen vid körningen. Hur håller man ratten? Har både hört tio i två, kvart i tre och tjugo i fyra. Finns det någon regel om det och kan man bli kuggad på uppkörningen om man inte håller så.

Sedan så undrar jag hur man håller ratten när man svänger. Ska man eftersträva att hålla kvar händerna så de korsas eller ska man flytta efter? Isåfall hur? Tack på förhand.


Kvart i tre är det jag har lärt mej. Anledningen är krockkudden. Förr var det tio i två, men det ändrades. För håller du på det sättet så kar chansen att dina händer flyger upp i ditt ansikte ifall krockkudden skulle blåsas upp. Detta sker dock inte om du håller tio i tre, utan då flyger händerna utåt istället. Hellre bryta bara händerna än att bryta ansiktet pga händerna :P

Apan-N1 2010-09-05 11:31

Citat:

Ursprungligen postat av Klasskillnad
Hmm, jag tycker bara det är 2 (1?) sak(er) som du skulle kunna bli kuggad för och det är uppsikten vid enkelriktad gata. Du måste alltid kolla noga då det finns folk som kör fel etc, då är det viktigt att man kollar noga innan man svänger. Är det bra sikt är det ju bara till att köra men om det finns hus eller något som skymmer så är det bättre att krypköra fram.

Hur skarp var kurvan du körde i? Sikten?

Hursomhelst så tycker jag synd om dig, verkade vara en riktig bitter gubbe. Men tänk på att alltid kolla. Titta, titta, titta. Även om det är fritt kolla ändå!!!

Sen vet jag också själv att mycket ligger på inspektören. Har dom haft en dålig dag kan man fan bli kuggad för vad som helst vad jag har hört... Jag hade dock turen att få en riktigt härlig inspektör som till och med ville att jag skulle gasa på ännu mer än vad jag gjorde :D



Jag skulle passera... Tänk dig fyrvägskorsning och jag skulle rakt igenom.
Kollade först åt vänster sedan höger och en snabb blick till vänster igen innan jag åkte. (enkelriktade gatan gick från vänster till höger).


Gissar på att mycket till varför jag blev kuggad var för att jag käftade emot vad han tyckte man skulle göra och vad jag lärt mig av reglerna.

Aja är bara att försöka igen. hoppas jag får någon ung person denna gång, trött på alla gammla.

hejabjorn 2010-09-05 11:49

Någon som kan dela med sig av lite erfarenheter vad gäller övningsprogram för teorin? Jag kör just nu på tre olika, Bonniers Trafikskola 2010, Trafikskolan TEO 2010 och iKörkort (iPhone). Är det någon som har använt dessa program inför ett teoriprov? Är det liknande frågor som på det riktiga provet osv.?

takra 2010-09-05 12:04

Citat:

Ursprungligen postat av sykes90
fan hur gör ni när ni kör på en väg i ett bostadsområde och ni kommer till en korsingn med dålig sikt och ska fortsätta rakt fram. Hur dålig sikt krävs det för att ni ska växla ner till 2:an. Är det ok att ta ettan om det är riktigt dålig sikt?
urtsäkta cpfrågorna, uppkörning närmar sig och ja börjar tvivla på allt jag lärt mig :'( :skamsen:


Du ska köra exakt så långsamt som behövs (eller långsamare) helt enkelt. Är det dålig sikt så är ettan definitivt ok, du kan t.o.m. behöva krypköra i extrema fall.

takra 2010-09-05 12:05

Citat:

Ursprungligen postat av hejabjorn
Någon som kan dela med sig av lite erfarenheter vad gäller övningsprogram för teorin? Jag kör just nu på tre olika, Bonniers Trafikskola 2010, Trafikskolan TEO 2010 och iKörkort (iPhone). Är det någon som har använt dessa program inför ett teoriprov? Är det liknande frågor som på det riktiga provet osv.?


Bonniers trafikskola är rent ut sagt usel, det stora problemet är att du inte får reda på vilka frågor som du har svarat fel på. Jag skulle rekomendera www.korkortsonline.se där får man t.o.m en förklaring på de lite krångliga frågorna.

Locina 2010-09-05 12:13

Jag kuggade på att jag inte motorbromsade tillräckligt mycke.. ´Jag måste tänka mer miljövänligt och inte köra mot rött. Ja, det är sant, men inte så farligt som det låter..

acerblazerlol 2010-09-05 12:58

hade uppkörning+teori för några dagar sen, gick galant, var hyfsat nervös då jag satte mig i bilen med snubbe jag körde upp med.
fast jag satt och snackade med honom då jag gled genom stan, blev ärligt talat förvånad över hur fett bra jag körde, inga ryck, allt flöt på perfekt, fick köra i typ en kvart lol

Me0w 2010-09-05 13:21

Citat:

Ursprungligen postat av hejabjorn
Någon som kan dela med sig av lite erfarenheter vad gäller övningsprogram för teorin? Jag kör just nu på tre olika, Bonniers Trafikskola 2010, Trafikskolan TEO 2010 och iKörkort (iPhone). Är det någon som har använt dessa program inför ett teoriprov? Är det liknande frågor som på det riktiga provet osv.?

Tjenare,

Jag prickade teoriprovet nu i veckan. Läste boken cirka 2 gånger, körde igenom alla proven på TEO och använde körkortonline. Får nog säga att det var det sistnämnda (körkortonline) som lärde mig mest. Störst frågedatabas och deras prov kändes mest likt slutprovet. TEO är hyfsat men det är samma frågor hela tiden så om man kör det mycket så är det till slut bara själva frågorna man lär sig och inte teorin bakom. Körkortonline har däremot en enorm databas som slumpar fram frågor.

Bonniers använde jag till en början, klarade cirka halvvägs innan jag dog, fy satan vad tråkigt det är. Jag klarade mig utan det, det kan du med göra.

sykes90 2010-09-05 14:14

en trafiksituation.
Du ska svänga ut på en ganska tät trafikerad huvudled. Intil svängen finns det ett övergångsställe. Du får en lucka i trafiken, men det kommer en gående påväg över övergångsstället. Hur gör du i höger respektive vänstersväng?
kör du ut långsamt och stannar i svängen för att släppa förbi den gående eller står du kvar och väntar på en ny lucka i trafiken?

sykes90 2010-09-05 14:17

Citat:

Ursprungligen postat av PerfA90
Har ett par frågor ang ratthållningen vid körningen. Hur håller man ratten? Har både hört tio i två, kvart i tre och tjugo i fyra. Finns det någon regel om det och kan man bli kuggad på uppkörningen om man inte håller så.

Sedan så undrar jag hur man håller ratten när man svänger. Ska man eftersträva att hålla kvar händerna så de korsas eller ska man flytta efter? Isåfall hur? Tack på förhand.

Det viktigaste är att du har händerna stadigt på ratten och tar tar grepp högt upp vid svängar så du inte sitter med en hand rakt ned. Jag har alltid kört med kvart i 3 och har aldrig fått någon anmärkning på det.

abby 2010-09-05 15:13

Vad anser ni är "viktigaste" momentet att kunna vid teoriprovet?

takra 2010-09-05 15:51

Citat:

Ursprungligen postat av sykes90
en trafiksituation.
Du ska svänga ut på en ganska tät trafikerad huvudled. Intil svängen finns det ett övergångsställe. Du får en lucka i trafiken, men det kommer en gående påväg över övergångsstället. Hur gör du i höger respektive vänstersväng?
kör du ut långsamt och stannar i svängen för att släppa förbi den gående eller står du kvar och väntar på en ny lucka i trafiken?


Jag förmodar att du menar att övergångsstället är på huvudleden? I sådana fall så kör man så klart ut på huvudleden och lämnar företräde åt personen som ska gå över övergångstället.

stolpsk0tt 2010-09-05 18:05

Citat:

Ursprungligen postat av abby
Vad anser ni är "viktigaste" momentet att kunna vid teoriprovet?


trafiksäkerheten och trafikreglerna typ

AX3L 2010-09-05 20:30

Citat:

Ursprungligen postat av CochonSordide
Kvart i tre är det jag har lärt mej. Anledningen är krockkudden. Förr var det tio i två, men det ändrades. För håller du på det sättet så kar chansen att dina händer flyger upp i ditt ansikte ifall krockkudden skulle blåsas upp. Detta sker dock inte om du håller tio i tre, utan då flyger händerna utåt istället. Hellre bryta bara händerna än att bryta ansiktet pga händerna :P


Fast det är en myt... Att man ska hålla kvar i tre stämmer bra med dagens sanning, den största anledningen till att man bytt är för att man har andra rattar idag när alla bilar har servo. När du svänger bör du med fördel använda "push pull" metoden, jag orkar inte riktigt förklara så länkar ett YT klipp istället: http://www.youtube.com/watch?v=YraKhQ6Fhjw. Det är väl individuellt, men jag kan lova att "lastbilsstyrning" med handflatan eller styrning så armarna korsas inte gillas på en uppkörning, mer än möjligtvis vid parkering.

sykes90 2010-09-05 21:32

Citat:

Ursprungligen postat av takra
Jag förmodar att du menar att övergångsstället är på huvudleden? I sådana fall så kör man så klart ut på huvudleden och lämnar företräde åt personen som ska gå över övergångstället.


Ja, det är på huvudleden. Övergångsstället ligger alderless intill korsningen, om man kommer från de håll då man svänger vänster står man ganska utsatt och blockerar även det andra körledet. Skule du ändå köra ut?

jimboo89 2010-09-06 15:04

Citat:

Ursprungligen postat av SpeedyWeedy
Har gått en intensivkurs i 2 veckor nu. Klarade teoriprovet igår, och på tisdag är det uppkörning. Är såklart litte nervös men min körlärare har sagt att ifall jag bara håller mig lugn och kör som på lektionerna så ska det nog gå bra.

Kom gärna med tips om hur man ska köra och bete sig under uppkörningen. Det är i Säffle jag ska köra upp.

Peace.


Hur många lektioner körde du då? Jag går också en intensivkurs atm.

jimboo89 2010-09-06 15:08

Citat:

Ursprungligen postat av Eggeton
Kan slänga upp min "lathund" som jag skrev ner när jag pluggade teorin. Är en liten mindre sammanfattning av en del saker som är viktigt att kunna.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/KorkortsTeori.txt

Något stavfel får ni stå ut med, allt kanske inte ligger i en bra ordning också. En del saker kanske låter väldigt konstigt eftersom jag skrev den på ett sätt som jag själv förstod det på. =)


Tack!! den ska jag spara!

takra 2010-09-06 19:12

Citat:

Ursprungligen postat av sykes90
Ja, det är på huvudleden. Övergångsstället ligger alderless intill korsningen, om man kommer från de håll då man svänger vänster står man ganska utsatt och blockerar även det andra körledet. Skule du ändå köra ut?


Om övergångsstället bokstavligt talat ligger kant i kant med en tänkt förlängning av din väg (som ju tar slut) så kanske det är magstarkt, men oftast så ligger övergångställen några meter ifrån korsningarna och då hade åtminstone jag kört ut. Bilar som kommer på huvudleden hade ju behövt stanna i alla fall oavsett om du står där eller inte.

Blockera även det andra körledet? Menar du mötande trafik? I sådana fall låter det som en konstig väg.

Respons51 2010-09-06 20:15

Citat:

Ursprungligen postat av Hawx
För andra dagen irad fick jag 51 poäng :rant: :rant: :rant: :rant: :'(

Hahaha, misslyckad?!

katten80 2010-09-06 21:30

Citat:

Ursprungligen postat av stolpsk0tt
förmodligen ja. Jag fick lära mig av min körskolelärare att man kollar sidobackspegeln åt höger för att kontrollera att inga cyklister eller dylikt ska komma ivägen för svängen, om det nu är en högersväng som ska göras. Samma sak om det är en vänstersväng :p

Det som väger tyngst i en uppkörning vad jag förstått är att man har uppsikt och kan köra säkert, så att passageraren i fråga känner sig säker, så gasar du förbi en högerregel så kommer nog läraren ta det som att du har dålig uppsikt, även fast du kanske inte har det.



ärs fan. Min körskolelärar säger samma sak. jag tycker dock att man ser bra i mittenspegeln. och att helt plötsligt skulle stå cyklister bredvid en ser jag som osannolikt. :whoco5:

Det här med att köra så att "passageraren i fråga känner sig säker" är väl dock något man får ta till sig. Men beror ju lite på vem som sitter i., :p

kurdo 2010-09-06 22:51

För er som ska göra teoriprovet, kör på TEO 2010. Identiskt med vägverkets teoriprov. Satte själv 58 idag :D

Joicy 2010-09-07 00:38

Jag har under de två senaste månaderna läst i tråden då jag själv hållit på med körkortet - som jag slutligen klarade idag. Känns fantastiskt eftersom jag innan juli månad aldrig tidigare suttit bakom ratten. Tack för allas berättelser!

Jag har ett konto som är giltigt under ett par månader till med 1000 frågor på korkortonline.se som jag köpte - den som vill ha dem kan låta mig veta och den som är först får dem gärna om det kan vara till hjälp!

Lycka till allihop!

Georgijev 2010-09-07 07:09

Citat:

Ursprungligen postat av Joicy
Jag har under de två senaste månaderna läst i tråden då jag själv hållit på med körkortet - som jag slutligen klarade idag. Känns fantastiskt eftersom jag innan juli månad aldrig tidigare suttit bakom ratten. Tack för allas berättelser!

Jag har ett konto som är giltigt under ett par månader till med 1000 frågor på korkortonline.se som jag köpte - den som vill ha dem kan låta mig veta och den som är först får dem gärna om det kan vara till hjälp!

Lycka till allihop!


Du har PM

Hawx 2010-09-07 10:06

Citat:

Ursprungligen postat av kurdo
För er som ska göra teoriprovet, kör på TEO 2010. Identiskt med vägverkets teoriprov. Satte själv 58 idag :D


Det är en bra träning ja, men du missar samtidigt en hel del i det programmet. Jag använde det och många frågor finns inte där som boken har svar på, ex statistik frågor om olyckor etc. De kom upp för mig varje gång. (skrev upp 3 gånger) Annars ja, rekommenderar starkt! Skadar dock inte att dra igenom boken en gång.

Cruella de Vil 2010-09-07 13:17

Citat:

Ursprungligen postat av sykes90
Ja, det är på huvudleden. Övergångsstället ligger alderless intill korsningen, om man kommer från de håll då man svänger vänster står man ganska utsatt och blockerar även det andra körledet. Skule du ändå köra ut?

Jag hade nog väntat på en ny lucka. Dels för att gångtrafikanten har rätt att gå över och dels för att inte "klämma mig in". Sen beror det självklart på situationen i sig. I städer som Sthlm får man nog ta till klämma sig in- taktiken för att över huvud taget komma någonstans. Men nej, så som jag uppfattar din situation hade jag stannat. Om det gäller en uppkörning hade jag i samma siatuation det hände förklarat varför jag gjorde som jag gjorde. "Nu stannade jag här för att gångtrafikanten inte ska känna sig pressad om jag kör snabbt fram för att gripa den lediga luckan". Man ska ju köra så att man stör trafikrytmen så lite som möjligt vilken man ju gör när man klämmer sig in framför en annan bil.

Om det inte var en gångtrafikant vid övergångsstället hade jag nog dock klämt mig in i luckan. Känns lite som dubbelmoral men what the fuck.

Joicy 2010-09-07 13:29

(Georgijev var först och har fått mitt konto.)

sykes90 2010-09-07 15:33

klarade uppkörningen i förmiddags. :D så jävla skönt.
11000 gick kortet på allt som allt.

Deco89 2010-09-07 15:34

Citat:

Ursprungligen postat av PerfA90
Har ett par frågor ang ratthållningen vid körningen. Hur håller man ratten? Har både hört tio i två, kvart i tre och tjugo i fyra. Finns det någon regel om det och kan man bli kuggad på uppkörningen om man inte håller så.

Sedan så undrar jag hur man håller ratten när man svänger. Ska man eftersträva att hålla kvar händerna så de korsas eller ska man flytta efter? Isåfall hur? Tack på förhand.


Jag frågade han jag körde upp med måste ja hålla ratten som alla körskolor förespråkar? han sa håll hur du vill

Jag håller alltid en hand uppe på ratten å en nere

sykes90 2010-09-07 15:38

Citat:

Ursprungligen postat av takra
Blockera även det andra körledet? Menar du mötande trafik? I sådana fall låter det som en konstig väg.

Om man tar ut svängen lite mer än vanligt klarar det ju sig, men svänger man som vanligt och måste stanna hinner man ju inte lämna vänstersidan helt.

Citat:

Ursprungligen postat av Deco89
Jag frågade han jag körde upp med måste ja hålla ratten som alla körskolor förespråkar? han sa håll hur du vill

Jag håller alltid en hand uppe på ratten å en nere


Du håller alltså en hand kl12 och en kl6. Låter inte så stabilt.

vad gäller att korsa händerna gjorde jag det hela tiden när jag körde upp idag, och fick inga anmärkningar.

sykes90 2010-09-07 15:44

Citat:

Ursprungligen postat av Respons51
Hahaha, misslyckad?!

enligt mina erfarenheter är skadeglada personer nästan alltid rikiga förlorare som känner sig lite bättre när de ser att andra också kan misslyckas. Har jag fel :)

Popup_89 2010-09-07 15:58

Körde som privatist, klarade första uppkörningen i Farsta och fick sedan 62 rätt på provet. Skönt! :yes:

Marvid 2010-09-07 16:31

Gött, fixade teorin... nu har jag bara uppkörning kvar imorgon vid 1-tiden ::o *nervös*

takra 2010-09-07 18:13

Citat:

Ursprungligen postat av sykes90
Ja, det är på huvudleden. Övergångsstället ligger alderless intill korsningen, om man kommer från de håll då man svänger vänster står man ganska utsatt och blockerar även det andra körledet. Skule du ändå köra ut?


Nej absolut inte, jag fick för mig att det var en högersväng, my mistake:skamsen:

takra 2010-09-07 18:15

Citat:

Ursprungligen postat av Popup_89
Körde som privatist, klarade första uppkörningen i Farsta och fick sedan 62 rätt på provet. Skönt! :yes:


Hur gick det till, man måste ju göra teoriprovet först?


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:21.

© Flashback International Inc