Flashback Forum

Flashback Forum (https://www.flashback.org/index.php)
-   Trafik och körkortsfrågor (https://www.flashback.org/f52)
-   -   Den enda tråden om Körkortsutbildning, Teoriprov och Uppkörning (https://www.flashback.org/t663074)

derox 2010-08-11 12:46

Citat:

Ursprungligen postat av Infinitum
Hade min uppkörning idag, gick åt skogen. Precis som alla andra så börjar det med att jag är sjukt nervös men endå halvt taggad. Han ber mig kolla om däcken sitter rätt, jag frågar honom om han menar att jag ska kolla mönstedjupet, han tittar på mig precis som om jag vore en livslevande kebab. Hur som helst, väl inne i bilen så märker jag att allt är annorlunda jämfört med Ford Mondeon som jag övningskört med hemma. Tydligen trycker man in nån jävla legokloss för att starta bilen, och handbroms hade den inte heller. Men okej, vad förväntade jag mig? Jag accepterar detta och kör ut ur parkeringen. Allt ser ut att flyta på förutom att jag har det lite tufft att vänja mig till bilen, motorstopp etc.

Första uppdraget, backa runt en hörna. Inget nytt tänkte jag, jag har ju gjort detta innan? Nejdå, åt helvete gick det. Jag märker redan nu att han tänker godkänna mig, såklart tappar man humöret och gör fler misstag.

Har aldrig träffat en så iskall stel människa. Jag hoppas att jag inte får honom nästa igång. Kan tillägga att jag körde hur bra som helst igår.. idag kändes som om det var första gången jag satt i en bil. Värst av allt var väl att jag kände hur han nästan jävlades med mig, frågade hur bra jag egentligen pluggade till teoriprovet och nästan hånade mitt extrajobb som fotograf.



Att köra bra när det inte är under press klarar man ju efter ett fåtal gånger bakom ratten, hela tanken med uppkörningen är att man klarar av att göra rätt när man är nervös, rädd, under press osv. Gör man misstag i trafiken bara för att man är nervös osv har man inget i trafiken att göra.

CochonSordide 2010-08-11 12:52

Bara lite kul grej jag har hört. Hörde om en kille som hade med sej en kompis på uppkörningen. Kompisen fick sitta kvar vid vv och vänta. När han såg bilen komma tillbaka, så var det mannen från vv som körde. Vet inte vad killen hade gjort, men han fick inte ens köra tillbaka bilen xD

19hundra9tva 2010-08-11 14:50

hade mitt teoriprov i måndags (fyllde år i söndags :p) och kuggade...
Jag var 1 poäng ifrån att klara det, dvs 51 och gränsen är 52. När jag sedan ögnar igenom svaren för att se vad jag missat, klantat osv så ser jag att jag tryckt fel på en fråga. Till min fasa insåg jag att svarsalternativet jag skulle välja, vilket också var det rätta, var längre ner på sidan och jag skrollade inte ner. Jag svarade därför med svarsalternativet över av misstag. :whoco5:

Hade körningen idag, gick kanon! Fick en bra handledare till uppkörningen och allt flöt på fint. Ett motorstopp och ett förvirrat intryck var nog mina brister, men det var allt. :D

Så nu gör jag ett nytt försök med teoriprovet imorgon kl 16:30!

Wish me luck!

Obi-Wan 2010-08-11 15:27

Citat:

Ursprungligen postat av SmithyDudex
:cool: Ville bara säga att jag tog körkort idag. Körde upp i köping och det var bra mycket lättare än vad jag trodde. Fick testa bromsar och spolarvätskan innan vi drog iväg. Fick 60/65 på teorin igår.

Feels good man!:cool:

Grattis! Visst är det en skön känsla?

Obi-Wan 2010-08-11 16:04

Citat:

Ursprungligen postat av 5minbreak
Hur får man intyget att man gjort Risk1? FÅr man det på plats eller skickas det hem eller hur är det? Ska bokade det idag men ska jag boka genom skolan jag brukar köra med eller en annan skola? vill göra det så snabbt som möjligt. Den skola jag brukar köra med har 23/8 medans den andra har lite tidigare. Gör det något ifall jag göra risk1 på den andra skolan?

Du får ett intyg på papper direkt efter att du är godkänd som du kan använda om du ska köra upp typ dagen efter, eftersom att det inte förs in direkt i datasystemet. Ska du däremot köra upp senare så finns allt i deras databaser och du behöver inte ta med intyget.

Det går säkert att göra riskettan på vilken körskola som helst, alla vill ju tjäna pengar. Ring och fråga.

kmk 2010-08-11 16:50

En till fråga -

Vilken typ av bil bidrar minst till ökade utsläpp av växthusgaser?
En hög dieseldriven bil
En hög etanoldriven bil
En låg biogasdriven bil
En hög naturgasdriven bil
En låg bensindriven bil

Förklaring och svar tack? =D

Antar att det är antingen
En hög etanoldriven bil
eller
En låg biogasdriven bil

Obi-Wan 2010-08-11 16:58

Citat:

Ursprungligen postat av kmk
En till fråga -

Vilken typ av bil bidrar minst till ökade utsläpp av växthusgaser?
En hög dieseldriven bil
En hög etanoldriven bil
En låg biogasdriven bil
En hög naturgasdriven bil
En låg bensindriven bil

Förklaring och svar tack? =D

Antar att det är antingen
En hög etanoldriven bil
eller
En låg biogasdriven bil

Vad menas med "en hög bil" eller "en låg bil"? Menar du höjden från marken?

Och vart hittade du den frågan? Kan inte komma ihåg att jag läste något sådant i körkortsboken när jag tog körkort.

stenskulptur 2010-08-11 17:31

Citat:

Ursprungligen postat av kmk
En till fråga -

Vilken typ av bil bidrar minst till ökade utsläpp av växthusgaser?
En hög dieseldriven bil
En hög etanoldriven bil
En låg biogasdriven bil
En hög naturgasdriven bil
En låg bensindriven bil

Förklaring och svar tack? =D

Antar att det är antingen
En hög etanoldriven bil
eller
En låg biogasdriven bil


Kommer inte ihåg förklaringen men svaret är låg biogasdriven bil.

Rallzie 2010-08-11 18:26

Citat:

Ursprungligen postat av Ingensson
En annan fråga är, jag bor i stockholm..
vart är det lättast och ta uppkörning, där det är minst trafik och mindre stress osv?


Någon som vet? Hittade inget svar i tråden.

takra 2010-08-11 18:42

Citat:

Ursprungligen postat av Rallzie
Någon som vet? Hittade inget svar i tråden.


Det finns säkert statistik över det hela, men vad du bör göra är att köra upp där du är van att köra och där du kommer att köra när du är klar med körkortet. Jag skulle då inte vilja möta dig om du har kört upp i Säffle men bor i Göteborg bara för att det är enklare....

kmk 2010-08-11 19:07

Citat:

Ursprungligen postat av Obi-Wan
Vad menas med "en hög bil" eller "en låg bil"? Menar du höjden från marken?

Och vart hittade du den frågan? Kan inte komma ihåg att jag läste något sådant i körkortsboken när jag tog körkort.


Har ingen aning faktiskt, gjorde ett distanstest på korkort.com/distanstest

Svaret var tydligen låg biogasdriven bil...

Har inte hittat något om detta i böckerna alls.



Ingen som vet svaret på min andra fråga?

"

Vilken eller vilka handlingar är du skyldig att ha med dig när du kör personbil med tillkopplad släpvagn?
Besiktningsprotokoll
Körkort och registreringsbevis
Försäkringsbevis
Körkort"

Har fått frågan på två olika prov, på ena var svaret endast körkort, på andra var svaret körkort och registreringsbevis.

frederic.bastiat 2010-08-11 19:46

Citat:

Ursprungligen postat av kmk
Vilken eller vilka handlingar är du skyldig att ha med dig när du kör personbil med tillkopplad släpvagn?
Besiktningsprotokoll
Körkort och registreringsbevis
Försäkringsbevis
Körkort

Jag har fått denna fråga på två olika prov, på ena var svaret att man är skyldig att ha med körkort och registreringsbevis. På det andra provet stod det att man endast är skyldig att medhava körkort.

vad stämmer?`;>


före 2003 (?) krävdes körkort och registeringsbevis. Nu behöver du bara körkort.

körkortet. Dock är jag inte helt 100 men 99% säker på den frågan. förutsatt att du kör släp som du får köra med B och inte syftar på BE då jag inte har en aning hur man får göra.

frederic.bastiat 2010-08-11 19:52

Citat:

Ursprungligen postat av takra
Det finns säkert statistik över det hela, men vad du bör göra är att köra upp där du är van att köra och där du kommer att köra när du är klar med körkortet. Jag skulle då inte vilja möta dig om du har kört upp i Säffle men bor i Göteborg bara för att det är enklare....

helt korrekt;
http://www.vv.se/Pressrum1/Korkortss...lentuna-20091/

förinställd på sollentuna som är svårast. Jmf sedan på olika städer, Observera att vissa städer såsom Solna inte går längre samt att Stockholm City bara har teoriprov.

stenskulptur 2010-08-11 21:45

Skrev teoriprovet idag. Jag blev godkänd, fick 60 poäng.

Måste dock säga att jag är lite besviken efter att ha skrivit provet. Runt 30 stycken av de frågor jag fick var riktiga pajas-frågor. När jag skriver pajas-frågor menar jag frågor som;

"I vilken situation är det störts risk att föraren faller för grupptryck?"

A) När det sitter en 40-årig kvinna i bilen.
B) När det sitter en 70-årig man i bilen.
C) När det sitter fyra 20-åriga män i bilen.

Känns lite slopet när man har pluggat och förberett sig inför provet och det är dagisnivå på skiten.

EgggE 2010-08-11 22:04

Citat:

Ursprungligen postat av stenskulptur
Skrev teoriprovet idag. Jag blev godkänd, fick 60 poäng.

Måste dock säga att jag är lite besviken efter att ha skrivit provet. Runt 30 stycken av de frågor jag fick var riktiga pajas-frågor. När jag skriver pajas-frågor menar jag frågor som;

"I vilken situation är det störts risk att föraren faller för grupptryck?"

A) När det sitter en 40-årig kvinna i bilen.
B) När det sitter en 70-årig man i bilen.
C) När det sitter fyra 20-åriga män i bilen.

Känns lite slopet när man har pluggat och förberett sig inför provet och det är dagisnivå på skiten.

Haha fan vad komiska frågor, skulle jag ta mitt teoriprov idag hade jag nog garvat mig själv rakt igenom skiten... Vad i helvete:D

GustN 2010-08-11 22:08

Citat:

Ursprungligen postat av stenskulptur
Skrev teoriprovet idag. Jag blev godkänd, fick 60 poäng.

Måste dock säga att jag är lite besviken efter att ha skrivit provet. Runt 30 stycken av de frågor jag fick var riktiga pajas-frågor. När jag skriver pajas-frågor menar jag frågor som;

"I vilken situation är det störts risk att föraren faller för grupptryck?"

A) När det sitter en 40-årig kvinna i bilen.
B) När det sitter en 70-årig man i bilen.
C) När det sitter fyra 20-åriga män i bilen.

Känns lite slopet när man har pluggat och förberett sig inför provet och det är dagisnivå på skiten.


Du lär dig ju för att kunna livet ut. Även fast du kanske fick fjantiga frågor så är det ju ingen nackdel att du har pluggat hårt.

frederic.bastiat 2010-08-11 22:11

Citat:

Ursprungligen postat av stenskulptur
Skrev teoriprovet idag. Jag blev godkänd, fick 60 poäng.

Måste dock säga att jag är lite besviken efter att ha skrivit provet. Runt 30 stycken av de frågor jag fick var riktiga pajas-frågor. När jag skriver pajas-frågor menar jag frågor som;

"I vilken situation är det störts risk att föraren faller för grupptryck?"

A) När det sitter en 40-årig kvinna i bilen.
B) När det sitter en 70-årig man i bilen.
C) När det sitter fyra 20-åriga män i bilen.

Känns lite slopet när man har pluggat och förberett sig inför provet och det är dagisnivå på skiten.


Tja, du fick 60/65. räknar vi bort pajasfrågorna greja du 30 rätt. Dvs av dom seriösa frågorna fick du 30/35.

Räkna snabbt i huvet och du skulle bara fått 2-3p över gränsen om inte dessa >>pajasfrågor<< fanns och bara seriösa frågor existera. Var snarare glad att pajasfrågorna existerar. Har viss förståelse för dom som grejjar alla rätt/ett fel på proven men 60p är ju inget märvärdigt och av dom som klarar teorin är väl det en relativt vanlig siffra.

stenskulptur 2010-08-12 01:07

Citat:

Ursprungligen postat av frederic.bastiat
Tja, du fick 60/65. räknar vi bort pajasfrågorna greja du 30 rätt. Dvs av dom seriösa frågorna fick du 30/35.

Räkna snabbt i huvet och du skulle bara fått 2-3p över gränsen om inte dessa >>pajasfrågor<< fanns och bara seriösa frågor existera. Var snarare glad att pajasfrågorna existerar. Har viss förståelse för dom som grejjar alla rätt/ett fel på proven men 60p är ju inget märvärdigt och av dom som klarar teorin är väl det en relativt vanlig siffra.


Varför ska jag vara glad för att pajasfrågorna existerar? Det blir självklart lättare att bli godkänd men för mig som har pluggat är det tröttsamt och irriterande.

Jag har inte sagt att mitt resultat är något extraordinärt, mitt resultat har egentligen ingenting med saken att göra.

Jatorri 2010-08-12 01:17

Här är ett bra youtubeklipp för att komma i bra stämning inför uppkörningen http://www.youtube.com/watch?v=3rW74KU5Q4w

addim 2010-08-12 03:41

Citat:

Ursprungligen postat av CochonSordide
Bara lite kul grej jag har hört. Hörde om en kille som hade med sej en kompis på uppkörningen. Kompisen fick sitta kvar vid vv och vänta. När han såg bilen komma tillbaka, så var det mannen från vv som körde. Vet inte vad killen hade gjort, men han fick inte ens köra tillbaka bilen xD


Hah, är det så illa att man inte får köra tillbaka bilen själv har något blivit väldigt fel. Jag gjorde ett par grova fel (bland annat backade in i en papperskorg) under en uppkörning, men att han skulle köra tillbaka var aldrig på tal.

19hundra9tva 2010-08-12 09:51

Citat:

Ursprungligen postat av Jatorri
Här är ett bra youtubeklipp för att komma i bra stämning inför uppkörningen http://www.youtube.com/watch?v=3rW74KU5Q4w


ASGARV! :lol:

stolpsk0tt 2010-08-12 13:26

Tja!

Börjar bli dags för min andra uppkörning! Eller dags och dags... jag tänkte boka tid iallafall..

Jag har bokat skrivprovet, men behöver lite hjälp med att boka uppkörningen. Är det lätt (lättare än farsta) att köra i jakobsberg? Tänkte fixa mig en tid där 2 dagar efter skrivprovet.

Dem tiderna jag vill ha finns tillgängliga på jakan och på farsta, och jag vill inte köra upp i farsta igen..

Så för att återgå till frågan, är jakan ett bra ställe att köra upp i?

frederic.bastiat 2010-08-12 14:09

Citat:

Ursprungligen postat av stenskulptur
[/b]
Varför ska jag vara glad för att pajasfrågorna existerar? Det blir självklart lättare att bli godkänd men för mig som har pluggat är det tröttsamt och irriterande.

Jag har inte sagt att mitt resultat är något extraordinärt, mitt resultat har egentligen ingenting med saken att göra.

Varför? Om frågorna inte existera skulle du mkt väl kunnat kugga fast du pluggat.

tano81 2010-08-12 14:10

Citat:

Ursprungligen postat av stenskulptur
Skrev teoriprovet idag. Jag blev godkänd, fick 60 poäng.

Måste dock säga att jag är lite besviken efter att ha skrivit provet. Runt 30 stycken av de frågor jag fick var riktiga pajas-frågor. När jag skriver pajas-frågor menar jag frågor som;

"I vilken situation är det störts risk att föraren faller för grupptryck?"

A) När det sitter en 40-årig kvinna i bilen.
B) När det sitter en 70-årig man i bilen.
C) När det sitter fyra 20-åriga män i bilen.

Känns lite slopet när man har pluggat och förberett sig inför provet och det är dagisnivå på skiten.


Håller med! jag skrev provet i tisdags och fick en bunt med frågor på dagisnivå. Fick samma fråga som du,samt frågor om det är OK att vaxa bilen etc.

Obi-Wan 2010-08-12 14:29

Citat:

Ursprungligen postat av stolpsk0tt
Tja!

Börjar bli dags för min andra uppkörning! Eller dags och dags... jag tänkte boka tid iallafall..

Jag har bokat skrivprovet, men behöver lite hjälp med att boka uppkörningen. Är det lätt (lättare än farsta) att köra i jakobsberg? Tänkte fixa mig en tid där 2 dagar efter skrivprovet.

Dem tiderna jag vill ha finns tillgängliga på jakan och på farsta, och jag vill inte köra upp i farsta igen..

Så för att återgå till frågan, är jakan ett bra ställe att köra upp i?

Jag tror inte det spelar någon större roll, är man redo för körkort så ska man klara att köra på alla ställen.

stolpsk0tt 2010-08-12 15:28

Citat:

Ursprungligen postat av Obi-Wan
Jag tror inte det spelar någon större roll, är man redo för körkort så ska man klara att köra på alla ställen.


du missade min poäng. Jag omformulerar min fråga.

Är det lika mycket stadstrafik om man kör upp i jakobsberg istället för farsta?

För att komma fram i stadstrafik (som jag fick köra i farsta) så måste man vara aggressiv och det går inte riktigt att köra "by the book" om man säger så.

19hundra9tva 2010-08-12 21:02

Tog mitt körkort idag! kl 17:15 :D

Otrolig känsla, tack för tipsen som fanns i tråden!

CochonSordide 2010-08-12 21:03

Citat:

Ursprungligen postat av 19hundra9tva
Tog mitt körkort idag! kl 17:15 :D

Otrolig känsla, tack för tipsen som fanns i tråden!


Grattis, som fan! :D

Det är nu som du kommer lära dej att köra bil, vetdu :P

mikalito 2010-08-12 23:04

Citat:

Ursprungligen postat av stolpsk0tt
Är det lika mycket stadstrafik om man kör upp i jakobsberg istället för farsta?

För att komma fram i stadstrafik (som jag fick köra i farsta) så måste man vara aggressiv och det går inte riktigt att köra "by the book" om man säger så.



Jag körde upp i Jakan vid 11-tiden en vinterförmiddag, det var inte särskilt mycket trafik och väldigt lättkört måste jag säga. Jag har hört att Jakobsberg är lättare än både Sollentuna och Farsta, men jag kan tänka mig att det är svårare att köra upp där man aldrig kört förut, så har du inte kört något där ute rekommenderar jag att du gör det innan uppkörningen. Lycka till! :p

pankryggberg 2010-08-13 13:43

Wohoooo klarade teoriprovet precis! Enklare än befarat, och som någon nämnt - många flummfrågor.

Kollar dom om man är man när dom slumpar provet? Jag fick 3 frågor om män i trafiken

"Vem har störst chans att falla för grupptryck" "Vem överskattar sig själv mest i trafiken" "Vilken grupp är inblandade i flest dödsolyckor".. Svaret var män på varje fråga, haha.

Johan_08 2010-08-13 15:03

Citat:

Ursprungligen postat av pankryggberg
Wohoooo klarade teoriprovet precis! Enklare än befarat, och som någon nämnt - många flummfrågor.

Kollar dom om man är man när dom slumpar provet? Jag fick 3 frågor om män i trafiken

"Vem har störst chans att falla för grupptryck" "Vem överskattar sig själv mest i trafiken" "Vilken grupp är inblandade i flest dödsolyckor".. Svaret var män på varje fråga, haha.


Tror feministerna har infiltrerat vägverket :evilgrin39:

toxicaze 2010-08-13 15:19

Kuggade min uppkörning pga. av att jag tydligen inte var tillräckligt uppmärksam på en 30-väg i ett tätbebyggt område. Handläggaren sa att hon tyckte att jag borde ha gått ner på ettan vid vissa korsningar om det skulle komma någon unge cyklande, att ligga på tvåan i 10 km/h räcker inte. Har nog aldrig använt ettan till annat än vid start från stillastående. Fast jag hade ju mina misstankar när jag satte mig i bilen att hon ville kugga mig, det första hon sa är att jag ska sitta helt tyst och inte säga ett ord till henne och bara följa hennes anvisningar.

Avslutningsvis så inleder hon sin mening med: "Ja du unge man, det där gick ju inte så bra..." och säger att hon kuggar mig pga bristande uppmärksamhet vid vägkorsning (då på 30-väg med god uppsikt över korsningen).

Bara ta nya tag och köra upp igen :(

Obi-Wan 2010-08-13 16:07

Citat:

Ursprungligen postat av toxicaze
Kuggade min uppkörning pga. av att jag tydligen inte var tillräckligt uppmärksam på en 30-väg i ett tätbebyggt område. Handläggaren sa att hon tyckte att jag borde ha gått ner på ettan vid vissa korsningar om det skulle komma någon unge cyklande, att ligga på tvåan i 10 km/h räcker inte. Har nog aldrig använt ettan till annat än vid start från stillastående. Fast jag hade ju mina misstankar när jag satte mig i bilen att hon ville kugga mig, det första hon sa är att jag ska sitta helt tyst och inte säga ett ord till henne och bara följa hennes anvisningar.

Avslutningsvis så inleder hon sin mening med: "Ja du unge man, det där gick ju inte så bra..." och säger att hon kuggar mig pga bristande uppmärksamhet vid vägkorsning (då på 30-väg med god uppsikt över korsningen).

Bara ta nya tag och köra upp igen
:(

Det är rätt inställning! Att man kuggar sin första uppkörning behöver inte nödvändigtvis betyda att man kör sämre än någon som klarade på första försöket. Det är mycket som spelar in vid en uppkörning, nervositet osv.

guberti 2010-08-13 19:36

men fitta också ska imorgon gå på den där handledarkursen för att få övningsköra. Någon som vet hur lång tid skiten är och vad de babblar om?

Obi-Wan 2010-08-13 19:47

Citat:

Ursprungligen postat av guberti
men fitta också ska imorgon gå på den där handledarkursen för att få övningsköra. Någon som vet hur lång tid skiten är och vad de babblar om?

När jag gick den för ~2 år sedan tog det runt 4 timmar, inklusive några raster. Jag tyckte inte att man lärde sig något men man måste ju gå den.

guberti 2010-08-13 19:52

Citat:

Ursprungligen postat av Obi-Wan
När jag gick den för ~2 år sedan tog det runt 4 timmar, inklusive några raster. Jag tyckte inte att man lärde sig något men man måste ju gå den.


:| tror nog jag inte kommer palla :(

sykes90 2010-08-13 20:55

jaha, då är det uppkörning och uppskrivning på tisdag. kör upp som privatist. Kom och tänka på om man behöver visa upp någon form av intyg från halkan och riskutbklidnintg 1. har för mig att jag läst något sånt, men jag har inte fått någhra intyg. Skulle kujnna tänka mig att körskolan jag tagit lektioner hos "glömt" att nänma detta.

Skalman71 2010-08-13 20:58

Citat:

Ursprungligen postat av sykes90
jaha, då är det uppkörning och uppskrivning på tisdag. kör upp som privatist. Kom och tänka på om man behöver visa upp någon form av intyg från halkan och riskutbklidnintg 1. har för mig att jag läst något sånt, men jag har inte fått någhra intyg. Skulle kujnna tänka mig att körskolan jag tagit lektioner hos "glömt" att nänma detta.


Behövs inte.

Obi-Wan 2010-08-13 22:01

Citat:

Ursprungligen postat av sykes90
jaha, då är det uppkörning och uppskrivning på tisdag. kör upp som privatist. Kom och tänka på om man behöver visa upp någon form av intyg från halkan och riskutbklidnintg 1. har för mig att jag läst något sånt, men jag har inte fått någhra intyg. Skulle kujnna tänka mig att körskolan jag tagit lektioner hos "glömt" att nänma detta.

Det sköts elektroniskt så du behöver inte ta med något.

Jokern91 2010-08-14 21:16

Hej alla körkortssugna fan!

Har en uppkörning nästa vecka i Södertälje. Kunskapsprovet klarade jag av galant, full pott!!! :D

Min fråga till er som har någon erfarenhet av uppkörningar i Södertälje är:

I vilka områden testade Er handledare er på? Med det menar jag detta, körde ni i centrum eller olika diverseplatser där det inte råder mycket trafik eller blev ni testade i områden där det råder tät trafik?

MVH


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:58.

© Flashback International Inc