Flashback Forum

Flashback Forum (https://www.flashback.org/index.php)
-   Trafik och körkortsfrågor (https://www.flashback.org/f52)
-   -   Den enda tråden om Körkortsutbildning, Teoriprov och Uppkörning (https://www.flashback.org/t663074)

pythonx 2010-08-04 01:08

Citat:

Ursprungligen postat av twoeggs
Vet någon vad siffrorna längst uppe till vänster är? Är det någon slags betyg för de fyra delarna?


Var bara tvungen att citera dig... GUUUUUUUUUUUUU Vad gulliga jerboas är :D

Al-Khoholfrie 2010-08-04 03:31

Till er som ska köra upp i framtiden måste jag bara säga en sak, som hjälpte mig inför min uppkörning.
Min körskolelärare (som för övrigt var en ruskigt bra lärarinna), var väldigt envis med att klämma in körtider iallafall en dag innan uppkörningen. Hennes anledning var att få bort den värsta nervositeten ur oss stackars elever så att vi inte började nojja mitt under uppkörningen.
Både jag och mina kompisar (som körde upp på samma körskola) upplevde att vi började nojja på hennes, som hon kallade det, uppkörning, och genom det så slapp vi nervositeten under den riktiga uppkörningen.
Alla mina kompisar och även jag klarade våra uppkörningar på första försöket (det skulle inte förvåna mig att det var just tack vare hennes "uppkörning", då jag var grymt nervös dagarna innan).

Så, försök att få en körtid kort innan era uppkörningar, där läraren är hård som fan på reglerna, det hjälpte ;)

/AL

PS. det kanske redan finns något liknande inlägg i tråden, men var bara tvungen att klämma ur mig detta ;)

Skalman71 2010-08-04 08:48

Citat:

Ursprungligen postat av pythonx
Är inte det kontrollantnummer?


Nope. Kontrollanten har sitt namn på pappret.

United28 2010-08-04 14:38

F*N! kuggade grabbar =( körde bra och fick beröm, tex. för jag släppte förbi fotgängare och så.. men kuggade för jag backade in på en skogsväg från en annan skogsväg typ ;o Efter det var det lite skymd sikt och så råkade min nos sticka ut i vägen lite så dom andra bilarna fick svänga ut på vänster sida..... jävla skit säger jag :sad44:

United28 2010-08-04 21:14

Gah. Blir Borlänge istället nästa gång orkar inte vänta 1 månad typ :S Någon som kört upp där som kan ge lite tips etc? =)

Me0w 2010-08-05 15:47

Synd att du kuggade United28, bättre lycka nästa gång.

Edit: Nu är min uppkörning bokad med, flyttar till Eksjö vecka 33 och kör upp två veckor efter det, helt ny ort haha! Var inte helt meningen men vafan... ;)

addim 2010-08-06 07:49

Citat:

Ursprungligen postat av United28
Skriver mycket nu men börjar bli så jäkla nervig..
Ni som kört upp, har ni fått gjort hela säkerhetskontroller eller? Har hört många som tex. bara fått kollat tutan och torkarna. Hur brukar det vara? :P


Säkerhetskontrollen är obligatorisk på varje uppkörning. Däremot gör man aldrig "en hel".

Det absolut vanligaste är att du får kolla färdbroms/handbroms, backspeglar, styrservo, vindrutetorkare om det regnar och kanske eventuellt kolla tutan (svårt). Utvändiga kontroller är mer sällsynta, men absolut något du måste kunna eftersom det kommer med jämna mellanrum.

http://korkortonline.se/teori/sakerhetskontroll/

United28 2010-08-06 11:30

Aja! nu har jag lappen! fan va skönt :D tack för alla som svarade på mina frågor :p

United28 2010-08-06 11:30

Aja! nu har jag lappen! fan va skönt :D tack för alla som svarade på mina frågor :p

United28 2010-08-06 11:30

Aja! nu har jag lappen! fan va skönt :D tack för alla som svarade på mina frågor :p

United28 2010-08-06 11:30

Aja! nu har jag lappen! fan va skönt :D tack för alla som svarade på mina frågor :p

_användarnamn_ 2010-08-06 16:34

möter ni kopplingen med gas även på de högre växlarna? eller släpp upp kopplingen helt och sedan gasa?

Obi-Wan 2010-08-06 17:09

Citat:

Ursprungligen postat av _användarnamn_
möter ni kopplingen med gas även på de högre växlarna? eller släpp upp kopplingen helt och sedan gasa?

Allt sådant blir naturligt efter ett jag, och till slut tänker man inte på hur man gör. Svårt att förklara, men man ska väl möta med så pass mycket gas att bilen inte gungar till när man släpper kopplingen helt. Tänk också på att inte ha foten på kopplingen onödigt länge.

Johnny Drama. 2010-08-06 18:20

Frågor.

- Vi simulerar att undertecknad har uppkörning, jag kör på en landsväg och jag blir ombedd att vända (aka. tillbaka till stan..)
Hur gör jag? Vad bör jag tänka på? Är det okej att stanna tex. vis på en busshållsplats och vända om, väja och kolla, för att sedan om det inte kommer några bilar, köra tillbaka?

- Ska man släppa fram cyklister vid övergångsställen? Även om de hoppar av och går med cykeln bredvid?

Skalman71 2010-08-06 18:45

Citat:

Ursprungligen postat av Johnny Drama.
Frågor.

1. - Vi simulerar att undertecknad har uppkörning, jag kör på en landsväg och jag blir ombedd att vända (aka. tillbaka till stan..)
Hur gör jag? Vad bör jag tänka på? Är det okej att stanna tex. vis på en busshållsplats och vända om, väja och kolla, för att sedan om det inte kommer några bilar, köra tillbaka?

2. - Ska man släppa fram cyklister vid övergångsställen? Även om de hoppar av och går med cykeln bredvid?


1. Släpp något på gasen så att du tappar lite fart. Därefter drar du åt handbromsen rejält, samtidigt som du girar skarpt åt vänster med fullt rattutslag, för att omedelbart efter att bilen snurrat 180 grader, räta upp ratten och ge full gas igen. Så gör i alla fall James Bond.

2. Man har inte väjningsplikt mot cyklister på övergångsställen, men du måste ändå räkna med risken att de kan cykla ut (cyklister har inte så bra koll på reglerna). Om de hoppat av sin cykel och leder den är de per definition gångtrafikanter och då har du väjningsplikt mot dem.
Om du SVÄNGER däremot så har du väjningsplikt mot cyklister enligt svängningsregeln och måste således släppa fram dem.

1b. Lite mer seriöst: U-sväng bör du försöka undvika. Men det är inte förbjudet om sikten är mycket god i båda riktningarna och vägen är tillräckligt bred. Risken med att göra en u-sväng på t.ex. 90-väg är att det kan komma bilar långt bortifrån som du inte ser när du påbörjar manövern, men som hinner ikapp dig innan du slutfört manövern. Jag brukar rekommendera mina elever att ta av från stora vägen (om det är en stor väg) för att därefter, på den mindre trafikerade vägen, vända och köra ut igen.

_användarnamn_ 2010-08-06 19:44

Citat:

Ursprungligen postat av Obi-Wan
Allt sådant blir naturligt efter ett jag, och till slut tänker man inte på hur man gör. Svårt att förklara, men man ska väl möta med så pass mycket gas att bilen inte gungar till när man släpper kopplingen helt. Tänk också på att inte ha foten på kopplingen onödigt länge.


Ja det var gunget jag var ute efter. Men tänkte att när man möter med gasen kanske man sliter onödigt mkt på kopplingen. För det enda som händer på högre växlarna är ju att det hackar till lite liksom.

Me0w 2010-08-06 21:11

Citat:

Ursprungligen postat av addim
Säkerhetskontrollen är obligatorisk på varje uppkörning. Däremot gör man aldrig "en hel".

Det absolut vanligaste är att du får kolla färdbroms/handbroms, backspeglar, styrservo, vindrutetorkare om det regnar och kanske eventuellt kolla tutan (svårt). Utvändiga kontroller är mer sällsynta, men absolut något du måste kunna eftersom det kommer med jämna mellanrum.

http://korkortonline.se/teori/sakerhetskontroll/

Om han ber mig kolla handbromsen ska jag alltså lägga i den och pröva att köra iväg, va?

CochonSordide 2010-08-06 21:31

Citat:

Ursprungligen postat av Me0w
Om han ber mig kolla handbromsen ska jag alltså lägga i den och pröva att köra iväg, va?


Det stämmer, iaf vad jag kommer ihåg.

United28 2010-08-07 02:15

Hur är det med fartkameror? Blixtrar dom verkligen (har sett att dom gör det). Men kan dom ta kort utan att det blixtrar? ;o Och någon som vet hur fort man kan köra på en 90väg utan att dom blixtrar, 95 ungefär verkar vara det som jag hört/sett..

berramebyssan 2010-08-07 02:54

Citat:

Ursprungligen postat av United28
Hur är det med fartkameror? Blixtrar dom verkligen (har sett att dom gör det). Men kan dom ta kort utan att det blixtrar? ;o Och någon som vet hur fort man kan köra på en 90väg utan att dom blixtrar, 95 ungefär verkar vara det som jag hört/sett..


Om de inte blixtrar så tar de inte kort.

Me0w 2010-08-07 06:11

Hur mycket rabbelfrågor kommer det på provet egentligen? Tycker det verkar skitsvårt att minnas.

Med rabbelfrågor menar jag t e x olycksstatistik, vikter som skiljer lätta/tunga fordon, alla olika avgaser, vilka som är giftiga och vilka som inte är det, samt alla jädra bruttovikt/tjänstevikt/nettovikt/axeltryck/boggitryck som jag aldrig kan lära mig.

Obi-Wan 2010-08-07 15:24

Citat:

Ursprungligen postat av Me0w
Hur mycket rabbelfrågor kommer det på provet egentligen? Tycker det verkar skitsvårt att minnas.

Med rabbelfrågor menar jag t e x olycksstatistik, vikter som skiljer lätta/tunga fordon, alla olika avgaser, vilka som är giftiga och vilka som inte är det, samt alla jädra bruttovikt/tjänstevikt/nettovikt/axeltryck/boggitryck som jag aldrig kan lära mig.


Jag fick flera frågor om det fetstilta när jag gjorde provet för ett halvår sedan. Även frågor som:

Du har en passagerare i bilen, vilken av följande passagerare har störst positiv inverkan på dig?
A. Jämnårig kompis.
B. Förälder.
C. Småbarn.

Alltså frågor som egentligen inte har med trafikregler att göra. Nu var inte frågan formulerad exakt så, men ungefär...

svampen211 2010-08-08 13:48

Jag ska köra min uppkörning snart och ja undrar vad ni har pluggat på till teorin? böcker, internet, om ni har några bra sidor kan ni ju länka tack :)

Obi-Wan 2010-08-08 15:09

Citat:

Ursprungligen postat av svampen211
Jag ska köra min uppkörning snart och ja undrar vad ni har pluggat på till teorin? böcker, internet, om ni har några bra sidor kan ni ju länka tack :)

Jag använde denna sida. 10:-/test har jag för mig att det kostar.

Hubbabubba08 2010-08-08 15:37

Citat:

Ursprungligen postat av svampen211
Jag ska köra min uppkörning snart och ja undrar vad ni har pluggat på till teorin? böcker, internet, om ni har några bra sidor kan ni ju länka tack :)


Får inte ni göra testprover på körskolan? Annars kan du gå in på den här hemsidan http://korkortonline.se/teoritest/ dock måste du betala 190 kr. Men högst upp till vänster finns ett gratistest man kan få göra ^^ Lycka till!

Jag har pluggat lite, sen har det gått väldigt bra på testerna på skolans datorer med tanken på hur lite jag egentligen läst, så jag har blivit lat :p

BizzareAdvokado1989 2010-08-09 14:17

Varför verkar det som tidpunkten man får använda dubbdäck hela tiden ändras? Det verkar ju inte finnas något fast datum på detta.. Är inte speciellt kul när man har försökt memorera ett datum och det sedan visar sig att det bytt igen:whoco5:

F.ö är nog det här det tråkigaste ämne jag någonsin pluggat, fy fan..

pythonx 2010-08-09 16:48

Citat:

Ursprungligen postat av BizzareAdvokado1989
Varför verkar det som tidpunkten man får använda dubbdäck hela tiden ändras? Det verkar ju inte finnas något fast datum på detta.. Är inte speciellt kul när man har försökt memorera ett datum och det sedan visar sig att det bytt igen:whoco5:

F.ö är nog det här det tråkigaste ämne jag någonsin pluggat, fy fan..


Det har ändrats en gång på hur många år som helst och det var i år?

Deco89 2010-08-10 15:49

Fick en fråga med en bild på ett trafikljus sedan en stopplinje?? måste man stanna vid denna stopplinje eller? jag har alldrig varit med om detta.. så att om det är en kö och det blir grönt ska alla jävla bilar först stanna sen köra?

takra 2010-08-10 15:56

Citat:

Ursprungligen postat av Deco89
Fick en fråga med en bild på ett trafikljus sedan en stopplinje?? måste man stanna vid denna stopplinje eller? jag har alldrig varit med om detta.. så att om det är en kö och det blir grönt ska alla jävla bilar först stanna sen köra?


Ljussignaler går före vägmärkeringar. Ta även en titt ner på http://korkortonline.se/teori/tatort-stadskorning/

Deco89 2010-08-10 16:17

Citat:

Ursprungligen postat av takra
Ljussignaler går före vägmärkeringar. Ta även en titt ner på http://korkortonline.se/teori/tatort-stadskorning/


Precis, det är ganska kul att man får fel för en sån fråga, svaret enligt vägverket... Man måste stanna vid stopplinjen även fasst ljuset på bilden var grönt???

sug kuk vägverket

Skalman71 2010-08-10 16:26

Citat:

Ursprungligen postat av Deco89
Precis, det är ganska kul att man får fel för en sån fråga, svaret enligt vägverket... Man måste stanna vid stopplinjen även fasst ljuset på bilden var grönt???

sug kuk vägverket


Då har du har missuppfattat bilden på ett eller annat sätt. Det kan du inte skylla på trafikverket.

Obi-Wan 2010-08-10 16:44

Citat:

Ursprungligen postat av Deco89
Precis, det är ganska kul att man får fel för en sån fråga, svaret enligt vägverket... Man måste stanna vid stopplinjen även fasst ljuset på bilden var grönt???

sug kuk vägverket

Tvivlar på att det verkligen var så. Kommer du ihåg hur frågan var formulerad?

Infinitum 2010-08-10 18:26

Hade min uppkörning idag, gick åt skogen. Precis som alla andra så börjar det med att jag är sjukt nervös men endå halvt taggad. Han ber mig kolla om däcken sitter rätt, jag frågar honom om han menar att jag ska kolla mönstedjupet, han tittar på mig precis som om jag vore en livslevande kebab. Hur som helst, väl inne i bilen så märker jag att allt är annorlunda jämfört med Ford Mondeon som jag övningskört med hemma. Tydligen trycker man in nån jävla legokloss för att starta bilen, och handbroms hade den inte heller. Men okej, vad förväntade jag mig? Jag accepterar detta och kör ut ur parkeringen. Allt ser ut att flyta på förutom att jag har det lite tufft att vänja mig till bilen, motorstopp etc.

Första uppdraget, backa runt en hörna. Inget nytt tänkte jag, jag har ju gjort detta innan? Nejdå, åt helvete gick det. Jag märker redan nu att han tänker godkänna mig, såklart tappar man humöret och gör fler misstag.

Har aldrig träffat en så iskall stel människa. Jag hoppas att jag inte får honom nästa igång. Kan tillägga att jag körde hur bra som helst igår.. idag kändes som om det var första gången jag satt i en bil. Värst av allt var väl att jag kände hur han nästan jävlades med mig, frågade hur bra jag egentligen pluggade till teoriprovet och nästan hånade mitt extrajobb som fotograf.

frederic.bastiat 2010-08-10 19:12

Citat:

Ursprungligen postat av Infinitum
Hade min uppkörning idag, gick åt skogen. Precis som alla andra så börjar det med att jag är sjukt nervös men endå halvt taggad. Han ber mig kolla om däcken sitter rätt, jag frågar honom om han menar att jag ska kolla mönstedjupet, han tittar på mig precis som om jag vore en livslevande kebab. Hur som helst, väl inne i bilen så märker jag att allt är annorlunda jämfört med Ford Mondeon som jag övningskört med hemma. Tydligen trycker man in nån jävla legokloss för att starta bilen, och handbroms hade den inte heller. Men okej, vad förväntade jag mig? Jag accepterar detta och kör ut ur parkeringen. Allt ser ut att flyta på förutom att jag har det lite tufft att vänja mig till bilen, motorstopp etc.

Första uppdraget, backa runt en hörna. Inget nytt tänkte jag, jag har ju gjort detta innan? Nejdå, åt helvete gick det. Jag märker redan nu att han tänker godkänna mig, såklart tappar man humöret och gör fler misstag.

Har aldrig träffat en så iskall stel människa. Jag hoppas att jag inte får honom nästa igång. Kan tillägga att jag körde hur bra som helst igår.. idag kändes som om det var första gången jag satt i en bil. Värst av allt var väl att jag kände hur han nästan jävlades med mig, frågade hur bra jag egentligen pluggade till teoriprovet och nästan hånade mitt extrajobb som fotograf.


Inget ont om dig men jag tror inte du är redo att köra upp ännu. Att gnälla på att man är ovan med bilen funkar ju inte, många som inte övningskör i samma bil man kör upp i.

Obi-Wan 2010-08-10 19:51

Citat:

Ursprungligen postat av frederic.bastiat
Inget ont om dig men jag tror inte du är redo att köra upp ännu. Att gnälla på att man är ovan med bilen funkar ju inte, många som inte övningskör i samma bil man kör upp i.

Precis, om man inte kör upp via körskolan, då man säkert får köra samma bil som man har tagit lektioner i. Själv tog jag bara 2 lektioner innan jag körde upp privat i en bil jag aldrig tidigare suttit i. Allt gick som smort.

SmithyDudex 2010-08-10 22:19

:cool: Ville bara säga att jag tog körkort idag. Körde upp i köping och det var bra mycket lättare än vad jag trodde. Fick testa bromsar och spolarvätskan innan vi drog iväg. Fick 60/65 på teorin igår.

Feels good man!:cool:

frederic.bastiat 2010-08-10 23:10

Citat:

Ursprungligen postat av Obi-Wan
Precis, om man inte kör upp via körskolan, då man säkert får köra samma bil som man har tagit lektioner i. Själv tog jag bara 2 lektioner innan jag körde upp privat i en bil jag aldrig tidigare suttit i. Allt gick som smort.


Inte nödvändigtvis, många körskolor i Sthlm har flera bilar och man hamnar med olika handledare varje gång. Ute i förorterna är det mer personligt. Dock visar ju ditt exempel tydligt vad jag menar, Du kör hemma i bil A. körskola med Bil B, Kör upp i Bil C. Mao ny bil varje gång och din körskolevisit var ju relativt kort, krävdes inte lektioner-för-att-lära-känna-bilen direkt.

Jag övningskörde hemma i en volkswagen och aldrig satt min fot/röv i förarsätet en SAAB (hade heller aldrig kört en bil med sk lego-bit (strömbrytare) utan van med tändlås). Kugga förvisso första gången men berodde på fel av mig och jag hade inga problem med SAABen. Körde upp dagen därpå och fick körkortet (med samma inspektör ja).

En bil är i grund och botten en bil, om man sätter sig i en lastbil förstår jag att det kan bli jobbigt med ½-växlar eller vad man kallar det.

Om man tappar humöret och gör fler misstag så är det ju ytterligare tendenser att man inte är fullt redo att köra.

Intressant vore ju att veta hur mkt personen ifrågan har övningskört. Menar inget ont men statistiskt är ju unga killar dom bästa förarna enligt dom själva men sämsta enligt försäkringsbolaget.

5minbreak 2010-08-11 09:21

Hur får man intyget att man gjort Risk1? FÅr man det på plats eller skickas det hem eller hur är det? Ska bokade det idag men ska jag boka genom skolan jag brukar köra med eller en annan skola? vill göra det så snabbt som möjligt. Den skola jag brukar köra med har 23/8 medans den andra har lite tidigare. Gör det något ifall jag göra risk1 på den andra skolan?

enjoipanda 2010-08-11 12:16

Citat:

Ursprungligen postat av 5minbreak
Hur får man intyget att man gjort Risk1? FÅr man det på plats eller skickas det hem eller hur är det? Ska bokade det idag men ska jag boka genom skolan jag brukar köra med eller en annan skola? vill göra det så snabbt som möjligt. Den skola jag brukar köra med har 23/8 medans den andra har lite tidigare. Gör det något ifall jag göra risk1 på den andra skolan?


Nej du får inget intyg, körskolan informerar VV och du kan göra den på vilken trafikskola du vill, behöver inte vara den du går lektioner på.

kmk 2010-08-11 12:39

Vilken eller vilka handlingar är du skyldig att ha med dig när du kör personbil med tillkopplad släpvagn?
Besiktningsprotokoll
Körkort och registreringsbevis
Försäkringsbevis
Körkort

Jag har fått denna fråga på två olika prov, på ena var svaret att man är skyldig att ha med körkort och registreringsbevis. På det andra provet stod det att man endast är skyldig att medhava körkort.

vad stämmer?`;>


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:57.

© Flashback International Inc