Flashback Forum

Flashback Forum (https://www.flashback.org/index.php)
-   Trafik och körkortsfrågor (https://www.flashback.org/f52)
-   -   Den enda tråden om Körkortsutbildning, Teoriprov och Uppkörning (https://www.flashback.org/t663074)

Ritinkin 2010-06-19 18:51

Hej. Jag tänkte bara säga att igår var det 2 år sedan jag tog mitt körkort. Tiden har gått fort! Detta kanske är mycket OT, men verkligen kul att ens prövotid nu har utgått, och man behöver inte direkt oroa sig för de straff som kunnat utdelas vid ev. trafikbrott om jag fortfarande var under prövotid. Jaja. Tack för mig.

Klasskillnad 2010-06-20 02:08

Citat:

Ursprungligen postat av AX3L
En annan fråga gällande hur Trafikverkets kontrollanter tycker... Jag bor i en stad där högerregeln oftast gäller inne i centrum (dvs en ganska liten stad). Hur som helst så kan man ju inte kallt räkna med att alla andra följer denna, anses det då som att man "fegar" om man åker fram och bromsar in och kikar innan man åker över korsningen? Någon har sagt att om man velar och det verkar som att man inte vet riktigt vem som får köra så är det något negativt, och det låter ju rimligt. Samtidigt kan man ju inte hävda sin rätt i trafiken om det sker på ett sätt som blir farligt för övriga förare.


Om det är skymd sikt så får du ju krypköra, titta vänster- höger och sedan köra. Vet inte om det är känt att många skiter i högerregeln där, men där jag bor skiter många fullständigt i högerregeln så man får passa sig. Om det inte är skymd sikt, då ska du köra bestämt.

superhjalte 2010-06-20 12:14

Lawline är lite rolig...

På ALLA utbildningar oavsett vad det gäller så lägger man utbildningsnivån på typ "VG". Detta då man har mycket större chans att få godkänna fler än om man bara utbildar strikt vad som är G. Spelar ingen roll om man pratar högstadiet, gymnasiet, högskolan, YH, KY eller körskolan. Man ligger ALDRIG på ren G-nivå.

falsk_mekaniker 2010-06-20 17:30

Citat:

Ursprungligen postat av superhjalte
Lawline är lite rolig...

På ALLA utbildningar oavsett vad det gäller så lägger man utbildningsnivån på typ "VG". Detta då man har mycket större chans att få godkänna fler än om man bara utbildar strikt vad som är G. Spelar ingen roll om man pratar högstadiet, gymnasiet, högskolan, YH, KY eller körskolan. Man ligger ALDRIG på ren G-nivå.

LAWLINE är motbevisad i nästan allt han påstår men trots det fortsätter han. Det enda rätta är att se hans inlägg och skratta åt dem. Jag och många andra i denna tråd är övertygade om att LAWLINE saknar körkort och att h*n blivit kuggad av en eller flera korrekta inspektörer då hans uppkörningspapper efter avklarad körning sett ut som ett stryktips. Att han är så arg mot körskolelärare beror väl på att det är deras "fel" att han har svårigheter i trafiken.

Lawline 2010-06-20 19:53

Citat:

Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
LAWLINE är motbevisad i nästan allt han påstår men trots det fortsätter han. Det enda rätta är att se hans inlägg och skratta åt dem. Jag och många andra i denna tråd är övertygade om att LAWLINE saknar körkort och att h*n blivit kuggad av en eller flera korrekta inspektörer då hans uppkörningspapper efter avklarad körning sett ut som ett stryktips. Att han är så arg mot körskolelärare beror väl på att det är deras "fel" att han har svårigheter i trafiken.


Du har inte många rätt men det har jag inte förväntat mig heller......

AX3L 2010-06-20 20:05

Citat:

Ursprungligen postat av Klasskillnad
Om det är skymd sikt så får du ju krypköra, titta vänster- höger och sedan köra. Vet inte om det är känt att många skiter i högerregeln där, men där jag bor skiter många fullständigt i högerregeln så man får passa sig. Om det inte är skymd sikt, då ska du köra bestämt.


I den här stan bygger allt på högerregeln, men det finns ju fortfarande folk som inte bryr sig, om inte annat ungar på cykel nu när dom har lov. Samma sak med enkelriktat, jätteofta man möter cyklister som kör mot enkelriktat (och det är trånga gator, så det är inga sådana kombinerade).
Vad gäller högerregeln här är det för övrigt ganska enkelt, där den gäller (dvs i stan) är det dålig sikt pga hus längs sidorna, där det är fri sikt är alltid en av gatorna huvudled.

Swille 2010-06-20 23:38

Har min första uppkörning i västervik imorgon, är det någon som har tips?

biznizmannr1 2010-06-20 23:52

Hur Lång Tid Innan Teori Provet Ska Man Vara Där? Gjorde Provet För Mer än Ett år Ser Finns Bilden Jag Tog Då Kvar Tror Ni ?

jomma 2010-06-21 00:29

har segat med körkortet, men har börjat tagit tag i det, har väll kört över 25 timmar privat senaste månaden, nu är det så här jag ringde in till min lokala trafikskola och ville boka en lektion, men nu var det så att dem vägrade köra endast 1 lektion utan det skulle vara dubbel lektion, är det bara acceptera eller leta efter en annan skola? hur mycket hinner man med på 1 lektion osv?

_ryan 2010-06-21 10:19

BWRRAAH! Kuggade min andra uppkörning idag. Dom gnällde på att jag har "dåliga avsökningsrutiner". :skamsen:
Han sa att jag kollar jättebra ibland och inte alls i andra korsningar och dylikt. Jag kände att jag kollade lika mycket hela tiden, vad ska man egentligen göra för att visa att man har bra avsökningsrutiner?

€ric 2010-06-21 12:06

Citat:

Ursprungligen postat av _ryan
BWRRAAH! Kuggade min andra uppkörning idag. Dom gnällde på att jag har "dåliga avsökningsrutiner". :skamsen:
Han sa att jag kollar jättebra ibland och inte alls i andra korsningar och dylikt. Jag kände att jag kollade lika mycket hela tiden, vad ska man egentligen göra för att visa att man har bra avsökningsrutiner?


Röra huvudet och titta i kanterna hela tiden. "söka av området". Visa med hela huvudet att du tittar och speciellt vid korsningar/rondeller så bör du titta på kanterna ofta för att visa.

€ric 2010-06-21 12:08

Citat:

Ursprungligen postat av Ingensson
Har en fråga

Jag bor i Stockholm och har hört talas körkortspaket eller något sånt..

Pappa sa att man kan typ åka till gävle eller något och få lektioner och sen efter det göra uppkörningen där och teoriprovet med. Sådär lära sig och göra prov och allt på en gång.

Vart hittar man sånt där? Någon sida eller något?

EDIT: Hur ska jag göra då jag söker kurser utanför stockholm, ringer jag bara och säger det?


Bättre lära dig köra i stan annars kan du lätt bli rädd när du kör här. Om du vill ha det enkelt från början så kör i förorterna först och sedan tar du någon trafikskola i utkanten till stan. Eller typ Sumpan ~liknande. Behöver man åka till landsorten för att ta körkort är man fan riktigt dålig.

€ric 2010-06-21 12:09

Citat:

Ursprungligen postat av Ritinkin
Hej. Jag tänkte bara säga att igår var det 2 år sedan jag tog mitt körkort. Tiden har gått fort! Detta kanske är mycket OT, men verkligen kul att ens prövotid nu har utgått, och man behöver inte direkt oroa sig för de straff som kunnat utdelas vid ev. trafikbrott om jag fortfarande var under prövotid. Jaja. Tack för mig.


1 år för mig om några dagar. Verkligen gått sjukt fort för mig också.

_ryan 2010-06-21 12:28

Citat:

Ursprungligen postat av €ric
Röra huvudet och titta i kanterna hela tiden. "söka av området". Visa med hela huvudet att du tittar och speciellt vid korsningar/rondeller så bör du titta på kanterna ofta för att visa.


Hm. Överdriva alltså.

Det är ju så satans dyrt med uppkörningar om man ska köra upp med körskolans bil. 1500 spänn, det får bli privat nästa gång tror jag... Om man har kört på körskola innan, men kör upp privat, tar inspektören hänsyn till det då eller blir man behandlad som vilken privatist som helst?

eNaz 2010-06-21 13:18

satte teoriprovet idag, 55 rätt!

guberti 2010-06-21 13:56

Har äntligen fått tummen ur röven och ska fixa körtkort, sagt och gjort så beställde jag hem blanketter från trafikverket, körtkortstillstånd med hälsodeklaration, skrev på de och åkte och gjorde synundersökning hos synoptic, la in alla papper i ett brev och skicka iväg det. Idag har det gått en jävla månad och jag har inte fått varken någon svar eller bekräftelse, har mailat de 4-5 gånger men de svarar inte, är det vanligt att de tar sån jävla tid att få sina papper?:whoco5: :whoco5:

€ric 2010-06-21 14:19

Citat:

Ursprungligen postat av _ryan
Hm. Överdriva alltså.

Det är ju så satans dyrt med uppkörningar om man ska köra upp med körskolans bil. 1500 spänn, det får bli privat nästa gång tror jag... Om man har kört på körskola innan, men kör upp privat, tar inspektören hänsyn till det då eller blir man behandlad som vilken privatist som helst?


Yes, överdriva är det bästa.

Och ang. privatist så ska de inte göra någon skillnad men vissa kan så klart gynna de från skolan medans andra är tvärtemot. Jag gjorde som du, körde upp som privatist men hade tagit några lektioner innan.

_ryan 2010-06-21 14:25

Citat:

Ursprungligen postat av €ric
Yes, överdriva är det bästa.

Och ang. privatist så ska de inte göra någon skillnad men vissa kan så klart gynna de från skolan medans andra är tvärtemot. Jag gjorde som du, körde upp som privatist men hade tagit några lektioner innan.


Okej, tack för tipset!

Just nu känns det bara så jäkla surt, kuggat två gånger och man bara ser pengarna flyga iväg. Ska försöka köra upp i en annan stad som jag är lite mer bekant med, (läs: mindre trafik :rolleyes:).

Kugga första gången: :'(
Kugga andra gången::rant:
Kugga en tredje gång? :whoco5:

Fler tips om hur man förbättrar sin framförhållning och vad man ska tänka på för att undvika fler kryss i de orange rutorna?

PicCoLini30 2010-06-21 14:39

När jag körde upp, många årsen, då hjälpte förar prövaren mig, eller hon drog i ratten höll på åka in i en bussfil men sträcken syntes inte, då var så mycket snö..
Jag tänkte nu är jag rökt, men till min förvåning så fick G :D :yes: :yes: :yes:

Ibland har man tur!,

qazqa 2010-06-21 15:01

Tycker ni att man bör vrida huvudet överdrivet mycket för att inte få bristande avsökningsrutiner. Det jag har fått för mig är att kolla vänster, döda vinkeln, höger, döda vinkeln vid varje övergångsställe. Samtidigt backspegeln.

Eftersom det kan komma cyklister med rasande fart. Så överdriva bra eller osäkert körstil, under uppkörningen.

Andra gången nu på Onsdag, hoppas inte på en kvinna denna gång :sneaky:.

€ric 2010-06-21 15:02

Citat:

Ursprungligen postat av _ryan
Okej, tack för tipset!

Just nu känns det bara så jäkla surt, kuggat två gånger och man bara ser pengarna flyga iväg. Ska försöka köra upp i en annan stad som jag är lite mer bekant med, (läs: mindre trafik :rolleyes:).

Kugga första gången: :'(
Kugga andra gången::rant:
Kugga en tredje gång? :whoco5:

Fler tips om hur man förbättrar sin framförhållning och vad man ska tänka på för att undvika fler kryss i de orange rutorna?


Jag kuggade första gången då jag tog en chansning och körde upp i västerås som jag aldrig vart i. Det är svårt. Sedan klarade jag det på andra när jag körde hyfsat nära mig och jag hade dagen innan åkt dit och kört lite med morsan. Så att köra runt i området är rätt bra för att kunna hitta lättare. Sedan fick jag en som bara sa efter skyltar vilket jag tycker är bättre än "ta nästa höger osv"

Annars kan det faktiskt vara en smart sak att ta 3-4 lektioner till med en bilskollärare i det området du ska köra upp för att få det bli bättre. Kanske kostar, men det är värt det.

guberti 2010-06-21 15:47

Citat:

Ursprungligen postat av guberti
Har äntligen fått tummen ur röven och ska fixa körtkort, sagt och gjort så beställde jag hem blanketter från trafikverket, körtkortstillstånd med hälsodeklaration, skrev på de och åkte och gjorde synundersökning hos synoptic, la in alla papper i ett brev och skicka iväg det. Idag har det gått en jävla månad och jag har inte fått varken någon svar eller bekräftelse, har mailat de 4-5 gånger men de svarar inte, är det vanligt att de tar sån jävla tid att få sina papper?:whoco5: :whoco5:


ingen som vet?

OttoOrvar 2010-06-21 17:12

Citat:

Ursprungligen postat av guberti
ingen som vet?


Det tar ganska lång tid att få tillbaka papperen nu när de är sommar. De tog då drygt en månad för mig för ungefär prick ett år sen.

guberti 2010-06-21 17:23

Citat:

Ursprungligen postat av OttoOrvar
Det tar ganska lång tid att få tillbaka papperen nu när de är sommar. De tog då drygt en månad för mig för ungefär prick ett år sen.


aha okej :(:( surt jag som ville övningsköra. måste man vänta på körtkortstillstånd eller kan man övningsköra?

Crice 2010-06-21 17:33

Klarade min (tredje) uppkörning idag. Känns fint som snus! Till alla er som kuggat och inte ser något hopp för framtiden vill jag bara säga, till slut faller bitarna på plats - oavsett om det är andra, tredje eller sjätte gången. Det är många faktorer som spelar in, men håll huvudet kallt så kommer ni en bra bit på vägen. :)

OttoOrvar 2010-06-21 17:55

Citat:

Ursprungligen postat av Crice
Klarade min (tredje) uppkörning idag. Känns fint som snus! Till alla er som kuggat och inte ser något hopp för framtiden vill jag bara säga, till slut faller bitarna på plats - oavsett om det är andra, tredje eller sjätte gången. Det är många faktorer som spelar in, men håll huvudet kallt så kommer ni en bra bit på vägen. :)


Grattis !! Blev samma för mig jag klarade skiten på tredje gången och mellan första och andra uppkörningen kändes, de meningslöst att försöka igen. Men de gick vägen tillslut.

Crice 2010-06-21 18:17

Citat:

Ursprungligen postat av OttoOrvar
Grattis !! Blev samma för mig jag klarade skiten på tredje gången och mellan första och andra uppkörningen kändes, de meningslöst att försöka igen. Men de gick vägen tillslut.

Tack, min gode herre. Ja, visst kändes det hopplöst ett tag - tio minuter in på andra uppkörningen körde jag in i en annan bil lite lätt när jag skulle fickparkera, så det var bara att packa ihop och gå hem igen - men jag tog mig i kragen och försökte igen.

Vem man får som kontrollant är oerhört viktigt, i alla fall om man är som undertecknad till naturen. Han jag körde med nu var en trevlig äldre herre som pratade om allt mellan himmel och jord hela färden: en klar kontrast till tjejen jag körde upp med första gången, som satt tyst bakom ett par solglasögon och såg allmänt butter ut.

felleboy88 2010-06-21 19:11

uppkörning och teori på onsdag, nervös som satan men hoppas att det går vägen på en utav dom iaf:D

Johan_08 2010-06-21 19:55

Citat:

Ursprungligen postat av guberti
aha okej :(:( surt jag som ville övningsköra. måste man vänta på körtkortstillstånd eller kan man övningsköra?


Ja man måste vänta på tillståndet.
Och är du säker på om du har betalat in avgiften också? Annars kommer den aldrig komma :p

Fick mitt tillstånd för 2 veckor sen, tog 3 dagar innan jag fick tillståndet efter att jag skickat in det.

AX3L 2010-06-21 20:07

Kom att tänka på en till grej, angående rattfattningen... Har hört några som kuggat på det, så tänkte höra lite vad dom brukar säga gäller där. Vid parkering osv brukar jag oftast fuska lite och svänga med handflatan (ni vet, som man gör på truckrattar med kula fast utan kulan då), är det något som man får göra på uppkörningen eller är det "kvart i tre" som gäller all the time som man har motorn igång i princip? Samma sak vid korsningar mm där man går från stillastående och ska sväga 90 grader eller mer men det går såpass sakta, är det okej att köra något liknande där eller är det ratta som en tok med vanliga greppet som gäller?
Förstår ju att det kanske kan bero på situationen, men är det ett big no no får man ju försöka tänka på att låta bli att göra det när man ska parkera osv...

guberti 2010-06-21 20:28

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_08
Ja man måste vänta på tillståndet.
Och är du säker på om du har betalat in avgiften också? Annars kommer den aldrig komma :p

Fick mitt tillstånd för 2 veckor sen, tog 3 dagar innan jag fick tillståndet efter att jag skickat in det.


yes betalade samma dag jag skickade in den :S

är nog bäst att ringa de imorgon och se att den har kommit in och att de inte har slarvat bort mina papper hos posten :'(

_ryan 2010-06-21 20:34

Citat:

Ursprungligen postat av AX3L
Kom att tänka på en till grej, angående rattfattningen... Har hört några som kuggat på det, så tänkte höra lite vad dom brukar säga gäller där. Vid parkering osv brukar jag oftast fuska lite och svänga med handflatan (ni vet, som man gör på truckrattar med kula fast utan kulan då), är det något som man får göra på uppkörningen eller är det "kvart i tre" som gäller all the time som man har motorn igång i princip? Samma sak vid korsningar mm där man går från stillastående och ska sväga 90 grader eller mer men det går såpass sakta, är det okej att köra något liknande där eller är det ratta som en tok med vanliga greppet som gäller?
Förstår ju att det kanske kan bero på situationen, men är det ett big no no får man ju försöka tänka på att låta bli att göra det när man ska parkera osv...


Iofs så kuggade jag idag, men av andra orsaker än hur jag höll i ratten. Körde och svängde med en hand på ratten flera gånger och det var inget som inspektören anmärkte på. Men försök att återgå till att hålla ratten "rätt" större delen av uppkörningen så tror jag det är lite skit samma hur man svänger.

Men allt verkar ju vara olika från inspektör till inspektör... :confused:

_ryan 2010-06-21 20:38

Citat:

Ursprungligen postat av €ric
Annars kan det faktiskt vara en smart sak att ta 3-4 lektioner till med en bilskollärare i det området du ska köra upp för att få det bli bättre. Kanske kostar, men det är värt det.


Med tanke på hur dyrt det är att köra på bilskola hade det nog fanimig i mitt fall varit billigare att använda uppkörningar som körlektioner... ;)

Johan_08 2010-06-21 20:55

Citat:

Ursprungligen postat av guberti
yes betalade samma dag jag skickade in den :S

är nog bäst att ringa de imorgon och se att den har kommit in och att de inte har slarvat bort mina papper hos posten :'(


Ja är nog bäst så.
Men samtidigt om man läser denna så ser man att det tar olika lång tid:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=224220
Jag måste haft jävligt tur som fick mitt på ett par dagar.

Går man in på http://www.korkortsportalen.se/ så kan man se vilka "datum" som dom behandlar just idag (som det står i den tråden)

Förtydligande vart:
http://img72.imageshack.us/img72/8062/skrmklippw.jpg
Som du ser så behandlar dom körkortstillståndsansökningar som kommit in till dom den 27 maj.

AX3L 2010-06-21 21:00

Citat:

Ursprungligen postat av _ryan
Iofs så kuggade jag idag, men av andra orsaker än hur jag höll i ratten. Körde och svängde med en hand på ratten flera gånger och det var inget som inspektören anmärkte på. Men försök att återgå till att hålla ratten "rätt" större delen av uppkörningen så tror jag det är lite skit samma hur man svänger.

Men allt verkar ju vara olika från inspektör till inspektör... :confused:


Ja just det sista är ju ett ganska stort problem, att det skiljer sig så mycket mellan olika inspektörer... Men om ingen annan har något att tillägga antar jag att det är okej när man parkerar i alla fall, så ska jag försöka hålla den rätt annars.

Tack!

Skalman71 2010-06-21 21:18

Citat:

Ursprungligen postat av AX3L
Ja just det sista är ju ett ganska stort problem, att det skiljer sig så mycket mellan olika inspektörer... Men om ingen annan har något att tillägga antar jag att det är okej när man parkerar i alla fall, så ska jag försöka hålla den rätt annars.

Tack!


Det skiljer inte så mycket som ni tror. Visserligen kommer snart Lawline och viftar med ett påstående om att jag ljuger och hänvisar till några siffror från Linköping där någon inspektör hade 81% och en annan 55% och att det därför skiljer hela 36%. Fast det han inte förstår är att procenttal är helt ointressanta om man inte samtidigt presenterar urvalsantalet. Det kan också vara så att han som godkänt 55% under perioden haft en högre andel privatister (privatister kuggas oftare - inte för att de är privatister utan för att de i högre grad inte är färdigutbildade), det vet vi inget om.

Kort sagt - det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn, och statistik :yes:

guberti 2010-06-21 21:52

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_08
Ja är nog bäst så.
Men samtidigt om man läser denna så ser man att det tar olika lång tid:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=224220
Jag måste haft jävligt tur som fick mitt på ett par dagar.

Går man in på http://www.korkortsportalen.se/ så kan man se vilka "datum" som dom behandlar just idag (som det står i den tråden)

Förtydligande vart:
http://img72.imageshack.us/img72/8062/skrmklippw.jpg
Som du ser så behandlar dom körkortstillståndsansökningar som kommit in till dom den 27 maj.


Jag har för mig att jag skicka den innan 27 maj :unsure: , men tack så mkt för svaret får ringa och tjata istället :evilgrin39:

Papaye 2010-06-21 23:26

Uppkörning i Jakobsberg imorgon bitti. Var där idag och övade "en sista gång" och allt gick åt helvete. Kuggade för en månad sedan hardcore, med jordens drygaste instruktör i Sollentuna. :'( (Hade kuggat ivf men han var tvungen att sparka på en medans man låg ned liksom)

Så satans nervös nu,. Händerna har skakat hela kvällen,. Men till funderingen; jag kan inte få igång de djäkla dimbakljusen under säkerhetskontrollen. Farsan sa att de kan jag skita i att visa för de behövs nästan aldrig ;S Är det kört(hehe) om jag inte gör det?

qazqa 2010-06-21 23:38

Citat:

Ursprungligen postat av Papaye
Uppkörning i Jakobsberg imorgon bitti. Var där idag och övade "en sista gång" och allt gick åt helvete. Kuggade för en månad sedan hardcore, med jordens drygaste instruktör i Sollentuna. :'( (Hade kuggat ivf men han var tvungen att sparka på en medans man låg ned liksom)

Så satans nervös nu,. Händerna har skakat hela kvällen,. Men till funderingen; jag kan inte få igång de djäkla dimbakljusen under säkerhetskontrollen. Farsan sa att de kan jag skita i att visa för de behövs nästan aldrig ;S Är det kört(hehe) om jag inte gör det?


Fick inte heller igång dimbakljusen på farsans bil, han sa kolla efter denna märke (dimljus märke) och tryck på deras bil om det behövs, sen frågar man vfr inget händer om inget händer :P.

Lawline 2010-06-22 08:50

Citat:

Ursprungligen postat av Skalman71
Det skiljer inte så mycket som ni tror. Visserligen kommer snart Lawline och viftar med ett påstående om att jag ljuger och hänvisar till några siffror från Linköping där någon inspektör hade 81% och en annan 55% och att det därför skiljer hela 36%. Fast det han inte förstår är att procenttal är helt ointressanta om man inte samtidigt presenterar urvalsantalet. Det kan också vara så att han som godkänt 55% under perioden haft en högre andel privatister (privatister kuggas oftare - inte för att de är privatister utan för att de i högre grad inte är färdigutbildade), det vet vi inget om.

Kort sagt - det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn, och statistik :yes:


Bevisa att uppgifterna i fallet är fel då!

Annars så kan du svara på mina frågor som jag ställt om din utbildning av elever?

Berätta varför du tycker att man inte ska kvalitetssäkra körskolelärarna?

Varför ifrågasätter du inte dig själv om du har den kunskap som krävs för att lära just den här eleven när lektionerna börjar på dra ut på tiden?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:00.

© Flashback International Inc