Flashback Forum

Flashback Forum (https://www.flashback.org/index.php)
-   Trafik och körkortsfrågor (https://www.flashback.org/f52)
-   -   Den enda tråden om Körkortsutbildning, Teoriprov och Uppkörning (https://www.flashback.org/t663074)

amenvisst 2009-12-30 00:04

Citat:

Ursprungligen postat av nalle4
Jag har körkort men vill fråga en sak angående växlar.

Visst fan kan man dra ettan till tvåan direkt? Inte behöver man gå till mitten och sedan dra den till tvåan.

Alltså du har på ettan och sedan drar rakt ned med kanten till tvåan.

Vad säger ni?


Har du automatkort eller? Ja, självklart kan du rycka direkt från ettan till tvåan utan att behöva gå till mitten. Du drar stickan i spår, och växlarna är fasta lägen. Alla spår är således friläge och du kan ta vilken väg mellan vilka växlar du vill!

nalle4 2009-12-30 01:14

Citat:

Ursprungligen postat av amenvisst
Har du automatkort eller? Ja, självklart kan du rycka direkt från ettan till tvåan utan att behöva gå till mitten. Du drar stickan i spår, och växlarna är fasta lägen. Alla spår är således friläge och du kan ta vilken väg mellan vilka växlar du vill!


Ettan kan du ta till tvåan. 3-4. Men backen och femman måste man gå till friläge först. Tror jag?

Vad är farligt att tanka på tomgångskörning?

Velocity007 2009-12-30 09:55

Klara uppkörningen nyligen. Kul kul. Gjorde vissa missar, glömde till och med att blinka på infart till motorled men allting vägdes upp över att jag var väldigt säker och noga med speglar/döda vinkeln.

BingaBanga 2009-12-30 10:05

Citat:

Ursprungligen postat av Velocity007
Klara uppkörningen nyligen. Kul kul. Gjorde vissa missar, glömde till och med att blinka på infart till motorled men allting vägdes upp över att jag var väldigt säker och noga med speglar/döda vinkeln.

Trevligt :) Vart körde du upp?

Velocity007 2009-12-30 10:14

Citat:

Ursprungligen postat av BingaBanga
Trevligt :) Vart körde du upp?


I snö-fyllda Skövde :)

amenvisst 2009-12-30 14:58

Citat:

Ursprungligen postat av nalle4
Ettan kan du ta till tvåan. 3-4. Men backen och femman måste man gå till friläge först. Tror jag?

Vad är farligt att tanka på tomgångskörning?


Jahaa, nu förstår jag hur du tänker. Yes, du får ta en "annan väg" ifall du ska till femman och trean. Ettan till tvåan drar du ju raka spåret ner, samma sak ifall du ska emellan trean och fyran. Men det beror ju helt på vilken växling du vill göra, ska du växla från trean till ettan av nån anledning så måste du ju självklart dra stickan åt sidan först.

Men jag förstår inte riktigt vad det är du undrar över? Det står utmärkt på alla växelstickor vart växlarna sitter, och sålänge inte någon växel är i så är lådan i neutralt läge, varesig du drar den åt höger/vänster eller har den still i mitten.

Bollfrans 2009-12-30 22:05

Citat:

Ursprungligen postat av Velocity007
Klara uppkörningen nyligen. Kul kul. Gjorde vissa missar, glömde till och med att blinka på infart till motorled men allting vägdes upp över att jag var väldigt säker och noga med speglar/döda vinkeln.


Gratulerar! :) Klarade också min uppkörning nyligen. Det enda inspektören anmärkte på var min placering i samband med svängar, samt växelvalet stundtals. Så blir det när man inte är van vid diesel.

addim 2009-12-30 22:37

Citat:

Ursprungligen postat av Velocity007
Klara uppkörningen nyligen. Kul kul. Gjorde vissa missar, glömde till och med att blinka på infart till motorled men allting vägdes upp över att jag var väldigt säker och noga med speglar/döda vinkeln.


Äntligen en vettig inspektör med lite flexibilitet. Grattis! :)

nalle4 2009-12-30 23:21

Varför inte tanka på tomgångskörning??????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ???????????????

Skalman71 2009-12-30 23:21

Citat:

Ursprungligen postat av addim
Äntligen en vettig inspektör med lite flexibilitet. Grattis! :)


Det är faktiskt så de allra flesta är, och ska vara, men den som kuggar på en uppkörning tycker oftast inte det är så.

mästernilses 2009-12-31 02:22

Citat:

Ursprungligen postat av Skalman71
Det är faktiskt så de allra flesta är, och ska vara, men den som kuggar på en uppkörning tycker oftast inte det är så.


Om man mognar lite och tänker åtminstone en aning myndigt inser man att det faktiskt är så. Om en inspektör underkänner folk av godtyckliga anledningar lär ju arbetsgivaren snart börja klia sig i huvudet över alla klagomål, vilket knappast bådar gott för inspektörens anställning.

Det tog mig fem försök att klara uppkörningen, det var tydligen vad som krävdes för att få mig att fatta att jag inte körde bäst i världen från dag ett. Klart som fan att jag enbart har mig själv att skylla för mina kuggade uppkörningar, men det vägrade man inse som bitter skitunge utan körkort. T o m den ledsne killen Lawline inser också ett par år efter att han (eventuellt) tagit körtkort.

addim 2009-12-31 03:47

Citat:

Ursprungligen postat av Skalman71
Det är faktiskt så de allra flesta är, och ska vara, men den som kuggar på en uppkörning tycker oftast inte det är så.


Såklart. Men inspektörer som kuggar för en liten sak när resten är perfekt är inte roligt.

BingaBanga 2009-12-31 10:51

Citat:

Ursprungligen postat av nalle4
Varför inte tanka på tomgångskörning?

Vafan snackar du om? Jävla dum fråga. Sen lär du f.ö. inte få bättre svar för att du skriver ut 100 frågetecken.

Skalman71 2009-12-31 12:26

Citat:

Ursprungligen postat av addim
Såklart. Men inspektörer som kuggar för en liten sak när resten är perfekt är inte roligt.


Det gör de inte heller. Men den som blir kuggad saknar förmåga att inse att h*ns misstag inte var en liten sak.

Lawline 2010-01-01 20:10

Tror inte att alla elever har kunskapen om att dom egentligen borde ha varit godkänd fast dom blev kuggade. Därför så kommer det nog inte in klagomål till arbetsgivaren. Viss finns det dom som vet att nu skulle jag ha varit godkänd men blivit kuggad i alla fall. Nu har dom fokus på att ta sitt körkort så dom tar sig inte tid att klaga hos arbetsgivaren. När dom har fått sitt körkort så kanske dom tänker att det är meningslöst jag har klarat det nu. Man ska tänka på dom som kommer efter en också och då skulle man nog lämna in ett klagomål till arbetsgivaren.
Vad kan man göra för att förbättra inspektörernas sätt att agera mot eleven?
Eftersom mycket beror på hur inspektören uppträder mot eleven så tycker jag att man ska betygsätta han/hon vid varje uppkörning. Då får man fram eventuella brister ibland annat uppträdande mot eleven, om dom pratar för mycket, är sur och gnällig, eller vad det nu är för något dom sysslar med.
Det måste också vara i deras eget intresse att veta hur dom är mot sina medmänniskor. Att vara inspektör är ett serviceyrke där man jobbar med människor och då ska man kunna betygsätta dom också. Precis som när man kan betygsätter en högstadielärare ska man kunna göra det med inspektörerna. Gör dom fel så måste dom få veta det precis som eleven ska. Betygen ska utvärderas av deras närmaste chef som påpekar dom brister som finns och åtgärdar det utifrån en arbetsplan. Kan man trots upprepade försök att inte komma till rätta med ett problem så återstår inget annat än att avskilja han från sin arbetsuppgift

Skalman71 2010-01-02 01:49

Citat:

Ursprungligen postat av Lawline
Tror inte att alla elever har kunskapen om att dom egentligen borde ha varit godkänd fast dom blev kuggade. Därför så kommer det nog inte in klagomål till arbetsgivaren. Viss finns det dom som vet att nu skulle jag ha varit godkänd men blivit kuggad i alla fall. Nu har dom fokus på att ta sitt körkort så dom tar sig inte tid att klaga hos arbetsgivaren. När dom har fått sitt körkort så kanske dom tänker att det är meningslöst jag har klarat det nu. Man ska tänka på dom som kommer efter en också och då skulle man nog lämna in ett klagomål till arbetsgivaren.
Vad kan man göra för att förbättra inspektörernas sätt att agera mot eleven?
Eftersom mycket beror på hur inspektören uppträder mot eleven så tycker jag att man ska betygsätta han/hon vid varje uppkörning. Då får man fram eventuella brister ibland annat uppträdande mot eleven, om dom pratar för mycket, är sur och gnällig, eller vad det nu är för något dom sysslar med.
Det måste också vara i deras eget intresse att veta hur dom är mot sina medmänniskor. Att vara inspektör är ett serviceyrke där man jobbar med människor och då ska man kunna betygsätta dom också. Precis som när man kan betygsätter en högstadielärare ska man kunna göra det med inspektörerna. Gör dom fel så måste dom få veta det precis som eleven ska. Betygen ska utvärderas av deras närmaste chef som påpekar dom brister som finns och åtgärdar det utifrån en arbetsplan. Kan man trots upprepade försök att inte komma till rätta med ett problem så återstår inget annat än att avskilja han från sin arbetsuppgift


* suck * Du borde sätta dig bättre in i ämnena du kommenterar.

nalle4 2010-01-03 02:20

Vad fan hjälper en motorvärmare till? Det verkar ju vara onödiga saker.

mrgangster655 2010-01-03 03:45

Citat:

Ursprungligen postat av nalle4
Vad fan hjälper en motorvärmare till? Det verkar ju vara onödiga saker.

om du har en kall motor och det är alla bilar under vintern så släpper du ut mer avgaser under tiden motorn blir varm. om du använder motorvärme så sparar du en del på bensin. de bra saker det.

Maggse 2010-01-04 03:21

Citat:

Ursprungligen postat av nalle4
Vad fan hjälper en motorvärmare till? Det verkar ju vara onödiga saker.

kan du absolut ingenting eller? finns en del saker den är till för och dem sakerna borde du veta

Maggse 2010-01-04 03:31

vad ska man göra om man börjat backa runt ett gathörn och en bil dyker upp bakom en? stanna och låta den passera på sidan eller köra därifrån?

addim 2010-01-04 04:33

Citat:

Ursprungligen postat av Maggse
vad ska man göra om man börjat backa runt ett gathörn och en bil dyker upp bakom en? stanna och låta den passera på sidan eller köra därifrån?


Stanna och låt bilen/övriga hinder passera. Sen kan du fortsätta backa vidare som vanligt.

mrulrich 2010-01-04 12:53

Citat:

Ursprungligen postat av Maggse
vad ska man göra om man börjat backa runt ett gathörn och en bil dyker upp bakom en? stanna och låta den passera på sidan eller köra därifrån?


Kan du absolut ingenting? Finns en del saker man ska göra när man backar och dom bör du absolut kunna!

diablofreak 2010-01-04 16:43

Citat:

Ursprungligen postat av: mrulrich
Kan du absolut ingenting? Finns en del saker man ska göra när man backar och dom bör du absolut kunna!
Vettigt svar jävla klåpare...
Han frågar VAD han ska göra.

EDIT: Quote.

pythonx 2010-01-04 16:51

Citat:

Ursprungligen postat av diablofreak
Vettigt svar jävla klåpare...
Han frågar VAD han ska göra.

EDIT: Quote.


Tycker mrulrich har en poäng där... Se vad Maggse skrev för svar till nalle4 innan (vid frågan vad en motorvärmare var bra till):

"kan du absolut ingenting eller? finns en del saker den är till för och dem sakerna borde du veta"

Midnight 2010-01-04 16:57

Citat:

Ursprungligen postat av Maggse
vad ska man göra om man börjat backa runt ett gathörn och en bil dyker upp bakom en? stanna och låta den passera på sidan eller köra därifrån?


Jag vet inte exakt vad trafikskolan tycker man ska göra men som körkortstagare tänker jag såhär.

Att sålänge den kan passera utan problem så funkar det säkert bra att stanna och låta den göra det.
Men är det så att du skymmer sikt för bilen där i korsningen eller står så till att bilen måste svänga ut på mötande körfält då tyckr jag det kan vara en idé att köra därifrån en liten bit och svänga in till sidan och sen börja om.

Maggse 2010-01-04 18:55

Citat:

Ursprungligen postat av mrulrich
Kan du absolut ingenting? Finns en del saker man ska göra när man backar och dom bör du absolut kunna!

haha! alla motorvärmare har samma syfte, men är det samma situation varje gång man backar?

BingaBanga 2010-01-04 19:05

Citat:

Ursprungligen postat av Maggse
haha! alla motorvärmare har samma syfte, men är det samma situation varje gång man backar?

Det är en principsak. Du fick det svar du förtjänade :)

biffkriminell 2010-01-04 20:00

Tjenare ! Jag har både teori och uppkörning på torsdag. Nervös som fan.

Har ett par frågor, vad är det som alltid kommer med ?
*Parkering
*Backa runt hörn

Är vad alla mina polare säger har kommit med. Något mer ?

Säkerhetskontroll, vilka olika kontoller finns det ?

Kör upp i Göteborg, Hisingen. Har någon någon info om vart man kör ? Eller är det olika varje gång ? Vad är det för bil man får låna ?

Väldigt tacksam för svar !

BingaBanga 2010-01-04 21:28

Citat:

Ursprungligen postat av biffkriminell
Tjenare ! Jag har både teori och uppkörning på torsdag. Nervös som fan.

Har ett par frågor, vad är det som alltid kommer med ?
*Parkering
*Backa runt hörn

Är vad alla mina polare säger har kommit med. Något mer ?

Säkerhetskontroll, vilka olika kontoller finns det ?

Väldigt tacksam för svar !

Det finns inga moment som är obligatoriska (förutom säkerhetskontrollen på första uppkörningen) utan kontrollanter väljer ut vissa övningar som du ska kunna utföra. Det är allt från landsvägskörning till fickparkering och backa runt hörn. Motorväg är dock någonting som har hört alltid är med. Bidrar med ett par länkar: http://www.korkortstips.com/uppkorning.php, http://korkortonline.se/fakta/uppkorning/.

Angående säkerhetskontrollen så är det "handplock" som gäller. Kontrollanten väljer ut det han/hon vill att du ska kontrollera. Kan vara "under motorhuven", "inre säkerhetskontroll" eller "yttre säkerhetskontroll". Har du inte koll på dessa får du säga till så kan jag lista dem.

biffkriminell 2010-01-04 21:46

Citat:

Ursprungligen postat av BingaBanga
Det finns inga moment som är obligatoriska (förutom säkerhetskontrollen på första uppkörningen) utan kontrollanter väljer ut vissa övningar som du ska kunna utföra. Det är allt från landsvägskörning till fickparkering och backa runt hörn. Motorväg är dock någonting som har hört alltid är med. Bidrar med ett par länkar: http://www.korkortstips.com/uppkorning.php, http://korkortonline.se/fakta/uppkorning/.

Angående säkerhetskontrollen så är det "handplock" som gäller. Kontrollanten väljer ut det han/hon vill att du ska kontrollera. Kan vara "under motorhuven", "inre säkerhetskontroll" eller "yttre säkerhetskontroll". Har du inte koll på dessa får du säga till så kan jag lista dem.


Tjo, tycker personligen att min körning är väldigt bra, men säkerhetsmomenten kan förbättras. Lista gärna momenten !

Tack till alla som är snälla och hjälper.

biffkriminell 2010-01-04 21:49

2 saker till (för tillfället :D):

Teoriprovet: Har köpt ett antal internettester från trafikskolan, är frågorna ungefär likadana ?

Hur ofta brukar fickparkering komma med ungefär på uppkörningen ?

BingaBanga 2010-01-04 21:56

Citat:

Ursprungligen postat av biffkriminell
2 saker till (för tillfället :D):

Teoriprovet: Har köpt ett antal internettester från trafikskolan, är frågorna ungefär likadana ?

Hur ofta brukar fickparkering komma med ungefär på uppkörningen ?

Under motorhuven:
* Spolarvätska, Motorolja, Bromsvätska, Kylarvätska, Styrservo, Batteri, Generator.

Inre säkerhetskontroll:
* Säkerhetsbälte, Tuta, Fotbroms, Styrning, Handbroms, Vindrutetorkare och spolning (fram/bak), Mätare och instrument.

Yttre säkerhetskontroll:
* Halvljus, Helljus, Parkeringsljus, Dimljus (fram/bak), Blinkers, Backljus, Bromsljus, Däck och tryck, skyltbelysning.

--------------------

* Är teoriproven du köpt från skolan STR's prov så är de likvärdiga teoriprovet, ja.

* Fickparkering dyker upp när kontrollanten vill att du utför det momentet. Det går inte att säga hur ofta det kommer. Kommer det så kommer det helt enkelt, och man ska vara så pass förberedd att det inte ska vara ett hinder för ett godkänt förarprov.

Skalman71 2010-01-04 21:59

Citat:

Ursprungligen postat av BingaBanga
Det finns inga moment som är obligatoriska (förutom säkerhetskontrollen på första uppkörningen) utan kontrollanter väljer ut vissa övningar som du ska kunna utföra. Det är allt från landsvägskörning till fickparkering och backa runt hörn. Motorväg är dock någonting som har hört alltid är med. Bidrar med ett par länkar: http://www.korkortstips.com/uppkorning.php, http://korkortonline.se/fakta/uppkorning/.

Angående säkerhetskontrollen så är det "handplock" som gäller. Kontrollanten väljer ut det han/hon vill att du ska kontrollera. Kan vara "under motorhuven", "inre säkerhetskontroll" eller "yttre säkerhetskontroll". Har du inte koll på dessa får du säga till så kan jag lista dem.


Nja, backning på ett eller annat sätt är ett obligatoriskt moment. Dock behöver det inte vara backning runt hörn. Det kan vara saxvändning, fickparkering, backa in mellan två bilar osv.

Motorväg däremot är inte obligatoriskt. Dels är det inte alla uppkörningsorter som har motorväg i närheten, dels är det inte säkert att det blir motorvägskörning även om det finns.

Men, ja, Muggse (eller vad han hette) fick det svar han förtjänade. :yes:

BingaBanga 2010-01-04 22:05

Citat:

Ursprungligen postat av Skalman71
Nja, backning på ett eller annat sätt är ett obligatoriskt moment. Dock behöver det inte vara backning runt hörn. Det kan vara saxvändning, fickparkering, backa in mellan två bilar osv.

Motorväg däremot är inte obligatoriskt. Dels är det inte alla uppkörningsorter som har motorväg i närheten, dels är det inte säkert att det blir motorvägskörning även om det finns.

Aha åfan! Trodde backning kom lite då och då, men sedär. Då får man ta och träna lite extra på backningsmomenten då :yes:

Har antagligen blivit alldeles för Stockholmifierad... De jag hört som kört upp i Stockholm har alltid kört motorväg och därav har jag fått för mig att det "alltid" kommer på uppkörningen.

biffkriminell 2010-01-04 22:17

Citat:

Ursprungligen postat av BingaBanga
Under motorhuven:
* Spolarvätska, Motorolja, Bromsvätska, Kylarvätska, Styrservo, Batteri, Generator.

Inre säkerhetskontroll:
* Säkerhetsbälte, Tuta, Fotbroms, Styrning, Handbroms, Vindrutetorkare och spolning (fram/bak), Mätare och instrument.

Yttre säkerhetskontroll:
* Halvljus, Helljus, Parkeringsljus, Dimljus (fram/bak), Blinkers, Backljus, Bromsljus, Däck och tryck, skyltbelysning.

--------------------

* Är teoriproven du köpt från skolan STR's prov så är de likvärdiga teoriprovet, ja.

* Fickparkering dyker upp när kontrollanten vill att du utför det momentet. Det går inte att säga hur ofta det kommer. Kommer det så kommer det helt enkelt, och man ska vara så pass förberedd att det inte ska vara ett hinder för ett godkänt förarprov.



Tack för all din info. Alla kontroller du nämner, te.x om man får invändig, måste man kolla alla momenten, eller räcker det med tuta och broms ? Om han nu säger det.

Är lite orolig för att jag inte kommer känna igen bilen, te.x var jag sätter på fläktarna, kan inte hela instrumentpanelen, förstår dom det eller är dom benhårda ?

Kanske dum fråga, måste man klara säkerhetskontrollen galant ? Te.x om jag ska kolla motorhuven, ber dom mig nämna var motor, generator, batteri osv sitter ? Om jag inte kan alla, händer då ?

BingaBanga 2010-01-04 22:43

Citat:

Ursprungligen postat av biffkriminell
Tack för all din info. Alla kontroller du nämner, te.x om man får invändig, måste man kolla alla momenten, eller räcker det med tuta och broms ? Om han nu säger det.

Är lite orolig för att jag inte kommer känna igen bilen, te.x var jag sätter på fläktarna, kan inte hela instrumentpanelen, förstår dom det eller är dom benhårda ?

Kanske dum fråga, måste man klara säkerhetskontrollen galant ? Te.x om jag ska kolla motorhuven, ber dom mig nämna var motor, generator, batteri osv sitter ? Om jag inte kan alla, händer då ?

Tror Skalman kan svara på dessa frågor bättre än vad jag kan, men angående fråga 1 iallafall så ber han dig göra en "fullständig inre säkerhetskontroll" ska du göra allt vad det innebär. Ber han dig kolla tutan och fotbromsen så gör du det.

Sedan när man kör upp privat så gissar jag på att det bara är att fråga var spakarna och så sitter, då det är svårt att veta när det är en ny bil.

biffkriminell 2010-01-04 23:12

Tackar för svaren du gett dock.

Hade vart skoj om skalman kunde svara också.

Kumho 2010-01-04 23:38

BingaBanga har rätt gällande säk. kontroll.
Förarprövaren kommer att be dig göra en hel eller del av kontrollen och du får
då reda på vilken del av den du ska göra. Säger han inte det så bör det rimligt vis vara hela kontrollen.
Även om det är en ny bil så är det inte så blodigt att hitta rätt bland spakar och knappar om man kikar runt lite.

Vad som är obligatoriskt på ett prov är
* Backning
* Säk kontroll
* Landsväg
* Stadskörning

biffkriminell 2010-01-04 23:51

Citat:

Ursprungligen postat av Kumho
BingaBanga har rätt gällande säk. kontroll.
Förarprövaren kommer att be dig göra en hel eller del av kontrollen och du får
då reda på vilken del av den du ska göra. Säger han inte det så bör det rimligt vis vara hela kontrollen.
Även om det är en ny bil så är det inte så blodigt att hitta rätt bland spakar och knappar om man kikar runt lite.

Vad som är obligatoriskt på ett prov är
* Backning
* Säk kontroll
* Landsväg
* Stadskörning


Det stämmer väl knappast ? Finns inte en chans att jag hinner med landsväg och stadskörning. Dessutom vet jag polare som varken gjorde något av dom.

svengöran 2010-01-04 23:55

Citat:

Ursprungligen postat av biffkriminell
Det stämmer väl knappast ? Finns inte en chans att jag hinner med landsväg och stadskörning. Dessutom vet jag polare som varken gjorde något av dom.



Jag körde landsväg,motorväg, stadskörning, backning runt hörn, säkerhetskontroll, parkering och något bromsprov på landsväg.


Hittade det här
http://korkortonline.se/fakta/uppkorning/


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:50.

© Flashback International Inc