Citat:
Ursprungligen postat av
Uglo469
Jag beskriver hur gällande rätt ser ut och min slutsats är att med aktuell rättstillämpning har man hamnat rimligt rätt. Finns det utrymme för förbättringar, absolut, det gör det alltid.
Du är nog ganska ensam om att tycka att det här var "rimligt rätt". Ingenting talar för att det gått rätt till i detta fall. Det var helt enkelt så att vården gjorde om och gjorde rätt i samband med placeringen och soc såg till och mörkade att den medicinska behandlingen ändrades i samband med placeringen och journalerna spärrades för mamman så hon inte hade en chans att försvara sig rättsligt. Allt detta framgår tydligt av Lex Sarah-anmälan som du uppenbarligen inte verkar ha läst överhuvudtaget.
Citat:
Ursprungligen postat av
Uglo469
Men konsekvenserna av din uppfattning av vad som borde krävas för att omhänderta ett barn som far illa (jo, det är konsekvensen av ditt resonemang) och att det för det sämre för de barn som behöver samhällets hjälp borde vara det som ifrågasätts. Inte motsatsen.
Jo jag förstår att barn behöver tvångsomhändertas. Men det under premissen att barn faktiskt far illa och befinner sig i en verkligt farlig situation med en verkligt "påtaglig risk". Den fanns inte i detta fall. Allt framgår tydligt av Ensolution-utredningen, Lex Sarah-anmälningarna och visselblåsarens information.
När socialtjänsten ingriper fel så skyddas inget barn. Det skadas istället för livet mentalt och det var precis det som skedde i detta fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Uglo469
Dina upprapade påståenden om mina slutsatser gör ju precis samma sak som du anklagar mig för. Duna subjektiva uppfattningar som dessutom i stort saknar grund. Det som talar för att min uppfattning om ärendets handläggning stämmer är att det är precis så händelseförloppet har varit. Det är så soc och domstolarna resonerar. Inte bara i detta fall utan alltid.
Men jag har inga subjektiva uppfattningar. Jag hänvisar till officiella dokument som ligger öppet för vem som helst att läsa, medan du hänvisar till inaktuella domar precis som Totius och rena cirkelbevis för att få ihop er snurriga logik. Att ni fortsätter och inte ger upp är smått otroligt givet allt som kommit fram. När ska ni ge upp och inse att ni har haft fel hela tråden igenom?
Citat:
Ursprungligen postat av
Uglo469
Det som är så fint med att bo i en hyfsat väl fungerande rättstat är att de eventuella fel och brister som ibland sker under handläggningen av ett ärende ligger till grund för förändringar och förbättringar i framtiden. Detta sker oavsett om du kallar mig systemriddare eller om SIP-möten hade löst alla världens problem eller ej. Bra va?
Ja fast vi gör ju inte det när vi har en socialtjänst som mörkar bevis bakom sekretess och som behöver granskas av media, externa utredare och visselblåsare från insidan för att sanningen ska komma fram i domstol. Enda fallet? Nope. Det här är toppen av ett isberg och det är inte omöjligt att det kryllar av liknande fall ute i vårt land med totalt felaktiga LVU-placeringar av barn.