2008-01-12, 19:17
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Har vi några Cognacsfantaster därute?

Själv är jag väldigt förtjust i fin cognac och försöker alltid att köpa en ny sort när jag är ute och reser.
Numer har jag nästan uteslutande gått över till XO Cognac då karaktären är så mycket bättre på Cognac med lång lagringstid.

Nu avnjuter jag en kupa Braastad XO jag köpte på Arlanda, den kan jag varmt rekommendera.
En av mina favoritsorter är ändå Martell Cordon Bleu, som jag hela tiden återkommer till.
Ni då, har ni några favoritsorter att rekommendera?
Citera
2008-01-12, 20:27
Medlem
troböds avatar
A.E. Dor tycker jag håller extremt bra klass sett till pris. Deras XO är super.
Delamain gillar jag också väldigt mycket. Deras XO är också riktigt bra och är förmodligen det bästa man kan få på systemet för runt en femhundring. Delamain Très Vénérable tillhör de bättre jag har druckit.

Jag är väldigt förtjust i cognac och ser alltid till att ha minst en flaska hemma av någon god variant.

Jag uppmanar förresten alla att bojkotta dessa s k cognacskupor. Cognac gör sig i min mening alltid bäst i ett glas av denna form. Kupor har i regel för stor öppning och gör att alkoholen tar över smaken.
Senast redigerad av troböd 2008-01-12 kl. 20:35.
Citera
2008-01-12, 20:28
Bannlyst
Remi Martin XII är det enda som duger åt mig

Betalar 12000 kr per liter för den men det är det värt.
Citera
2008-01-12, 20:38
Medlem
troböds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utvandraren
Remi Martin XII är det enda som duger åt mig

Betalar 12000 kr per liter för den men det är det värt.
Rémy Martin Louis XIII heter den, inget annat. En extremt överskattad cognac jag har haft äran att läppja på en gång. Inget speciellt. Väldigt inställsam och snäll, ganska tråkig cognac.
Citera
2008-01-13, 01:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av troböd
Rémy Martin Louis XIII heter den, inget annat. En extremt överskattad cognac jag har haft äran att läppja på en gång. Inget speciellt. Väldigt inställsam och snäll, ganska tråkig cognac.

Jo jag brukar hälla ut ett par flaskor ibland när jag tröttnat på den, är väldigt rik
Citera
2008-01-13, 12:19
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utvandraren
Jo jag brukar hälla ut ett par flaskor ibland när jag tröttnat på den, är väldigt rik

Din profil visar att du är ett troll som bara skriver nonsens i alla trådar.
Hoppas du blir avstängd snarast!
Citera
2008-01-13, 13:43
Medlem
felstavadds avatar
Har precis börjat försöka sätta mig in i Cognacsvärlden efter ägnat några år att utforska Whiskyvärlden. En trevlig hobby. Har 2 st hemma i hyllan för tillfället Grönstedts Monopole VSOP samt en Renault Carte Noire extra. Bägge mkt goda men skiljer sig åt. Grönstedts var kort i smaken i början men hade bättre eftersmak än Renaulten tyckte jag. Renaulten smakade mkt med en gång för att sen tyna bort rätt snabbt.
Utöver dessa två, har ni några bra tips på prisvärda sorter (gärna såna som finns på bolaget). Inte jättedyra eftersom jag i dagsläget är ny på området och antagligen inte skulle uppskatta dem.
Senast redigerad av felstavadd 2008-01-13 kl. 13:46.
Citera
2008-01-13, 14:06
Medlem
deeznutss avatar
Cognac är min absoluta favoritsprit, och jag ser till att ha ett par flaskor hemma. Som "vardagscognac" gillar jag Courvoisier, men även Renault och Remy Martin slinker ner med lätthet. Min favorit just nu är dock Hennesy Paradis Extra, jag och en polare delade på en flaska för nån månad sen och den tog andan ur mig. Den kostade en slant dock, 2200 spänn, men det var den fan värd. Jag är ingen expert men kan varmt rekommendera den, vi drack flaskan efter en bättre middag och den var så otroligt stor i smaken, men len som sammet. Alkoholen kom bara som ett litet sting på slutet, och långt efter du svalt den fortsatte smakerna att utvecklas i gommen . Hade jag haft råd att dricka den dagligen hade jag med glädje blivit alkoholist...

Citat:
Ursprungligen postat av troböd

Kan inte annat än hålla med till fullo, blev bjuden på ett glas på min födelsedag och förväntningarna var skyhöga, men jag måste säga att jag blev besviken. Precis som du säger var den väldigt inställsam och tråkig, och gav en "rycka på axlarna"-reaktion. Jag fick mycket mer ut av Hennesyn för 2 lax än Louis för 14.
Citera
2008-01-13, 14:28
Medlem
FreddyKs avatar
Kul tråd!

Som nybliven Cognac´s-drickare var det kul att hitta det här. Har varit trogen Whiskyn hela mitt liv men på min senste charter inhandlade jag en flaska Martell VSOP reserve de crus och blev direkt såld. Jag smakade någon Cognac för 10 år sen men gillade det inte då. Jag fortsatte i single maltträsket. När jag satt där på ett hotellrum i värmen fick jag helt plötsligt minnet av cognacsmak i munnen (flashback ) och beslöt mig för att köpa en flaska på hemvägen. När jag väl testade förstod jag inte hur jag kunde dissa denna dryck i min ungdom. Kommer testa alla sortet ni har skrivit här. Jag har en flaska på ingång som jag inte minns namnet på, föräldrarna är på charter. Köpte den enbart för att den var den absolut dyraste jag kunde hitta i taxfreekatalogen och som nybörjare vill man ju prova på så mycket som möjligt.
Senast redigerad av FreddyK 2008-01-13 kl. 14:34.
Citera
2008-01-13, 19:24
Medlem
Harry_Hallers avatar
En flaska Rémy Martin VSOP bör man ju alltid ha hemma.
Citera
2008-01-14, 12:18
Medlem
njaes avatar
Cognac är en fantastisk dryck, har alltid ett par flaskor hemma.

Delamain har tidigare nämnts, en riktigt trevlig bekant som rekommenderas varmt.
Grönstadt XO mycket prisvärd kvalitetsprodukt som vida överglänser diverse vulgära kritallbuteljerade "taxfree" produkter, vilka gör sig bäst i hallickars eller cigarettsmugglares barskåp.
Grönstedt Monopole; instegaren, fungerar till kaffegöken, pluntsup och inte minst i matlagning. (tips: hummersoppan lyfter till oanade höjder med en redig skvätt Cognac)
Citera
2008-01-14, 13:57
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njae
Cognac är en fantastisk dryck, har alltid ett par flaskor hemma.

Delamain har tidigare nämnts, en riktigt trevlig bekant som rekommenderas varmt.
Grönstadt XO mycket prisvärd kvalitetsprodukt som vida överglänser diverse vulgära kritallbuteljerade "taxfree" produkter, vilka gör sig bäst i hallickars eller cigarettsmugglares barskåp.
Grönstedt Monopole; instegaren, fungerar till kaffegöken, pluntsup och inte minst i matlagning. (tips: hummersoppan lyfter till oanade höjder med en redig skvätt Cognac)

En riktig hummersoppa ska innehålla Cognac.
Brukar dock nöja mig med Eau-de-Vie vilket även fungerar bra om man vill göra sig en Lumumba (Varm oboy med Cognac) .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in