Cognac är min absoluta favoritsprit, och jag ser till att ha ett par flaskor hemma. Som "vardagscognac" gillar jag Courvoisier, men även Renault och Remy Martin slinker ner med lätthet. Min favorit just nu är dock Hennesy Paradis Extra, jag och en polare delade på en flaska för nån månad sen och den tog andan ur mig. Den kostade en slant dock, 2200 spänn, men det var den fan värd. Jag är ingen expert men kan varmt rekommendera den, vi drack flaskan efter en bättre middag och den var så otroligt stor i smaken, men len som sammet. Alkoholen kom bara som ett litet sting på slutet, och långt efter du svalt den fortsatte smakerna att utvecklas i gommen

. Hade jag haft råd att dricka den dagligen hade jag med glädje blivit alkoholist...
Citat:
Ursprungligen postat av troböd
Rémy Martin Louis XIII heter den, inget annat. En extremt överskattad cognac jag har haft äran att läppja på en gång. Inget speciellt. Väldigt inställsam och snäll, ganska tråkig cognac.
Kan inte annat än hålla med till fullo, blev bjuden på ett glas på min födelsedag och förväntningarna var skyhöga, men jag måste säga att jag blev besviken. Precis som du säger var den väldigt inställsam och tråkig, och gav en "rycka på axlarna"-reaktion. Jag fick mycket mer ut av Hennesyn för 2 lax än Louis för 14.