Citat:
Ursprungligen postat av
Bone Collector
Handlar inte om det. Utsläppen från bilar är minimala jämfört med 80-talet, tack vare modern teknik, katalysatorer osv.
Bin och getingar dör inte av att människor "jobbar för mycket".
Vad det handlar om, är bekämpningsmedel från jordbruk och trädgårdar. Gifterna är förödande för pollinerare så vitt jag förstår.
Har varit myggfritt här i norra Stockholm. Nära både sjöar och skogar och myggen brukar vara ett helvete på sommaren.
Tyvärr har även getingarna, bina och humlorna lyst med sin frånvaro. Sett ett bi, en humla, och en bålgeting på hela sommaren.
Är ute rätt ofta, och det brukar krylla av humlor bland blommor som växer.
Oroväckande om tillståndet visar sig vara permanent, men jag hoppas att det helt enkelt är en dålig sommar för dessa insekter, och att vi kommer att se fler av dem nästa år eller senare, när förutsättningarna är bättre.
Det är neonikotinoider som orsakar insektsdöden. I ickedödliga doser orsakar de en slags berusning eller hallucinerande tillstånd hos insekter. Hos bin leder det till att bina flyger bort och aldrig hittar hem till kupan igen och det var därigenom man upptäckte fenoment när biodlare blev av med sina bikolonier. Hos andra insekter är det rimligt att antaga att konsekvenserna är att insekten misslyckas med sin fortplantningscykel. I och med insekter är en viktig födokälla för fåglar så har det också lett till en massiv reduktion i fågelpopulationen.
Du måste inte bara åka bort från storstäderna, du måste också långt bort från besprutad mark för att kunna hitta insekter som tidigare var ganska vanliga. Det är bara i Stockholms skärgård som jag har sett trollsländor. När man åker bil på sommaren så är det också extremt sällsynt att en stor insekt smackar in i vindrutan. På 80-talet så var det vanligt. Det konstanta kvittrandet från småfåglar under sommarnätterna är också borta.