2026-09-02, 12:56
Medlem
Locri-Buffys avatar
För typ 3 veckor sedan gjorde jag en sockerskrubb av tvål, kokosolja och socker. Den har stått i rumstemp i minst 2 veckor nu o använts i duschen. Fick dock detta i ögat igår kväll. Synen blev suddig i periferin hela kvällen, hade svårt att fokusera blicken eller kolla på en skärm. Bad till Gud och gick och lade mig. Eftersom jag nyss tvättat upp menstrosor i handfatet, och inte hade så ont så sköljde jag inte ögonen.
Idag var det lite rött på morgonen och lite svullet runt ögonen, men det har lagt sig under dan. Däremot är ögonen känsliga när jag ska titta åt sidorna. Som om det tar emot lite. Kanske känns ögonen svullna också, men ingen synpåverkan längre.
Ska jag vänta ut detta?
Citera
2026-09-02, 13:00
Medlem
https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/tiktok-coconut-oil-make-up-remover-b2375301.html

Kanske dags att kontakta 1177.
Citera
2026-09-02, 13:01
Medlem
Nej.
Skölj med vatten!
Ställ dig i duschen och skölj.

Mes.
Citera
2026-09-02, 13:04
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locri-Buffy
För typ 3 veckor sedan gjorde jag en sockerskrubb av tvål, kokosolja och socker. Den har stått i rumstemp i minst 2 veckor nu o använts i duschen. Fick dock detta i ögat igår kväll. Synen blev suddig i periferin hela kvällen, hade svårt att fokusera blicken eller kolla på en skärm. Bad till Gud och gick och lade mig. Eftersom jag nyss tvättat upp menstrosor i handfatet, och inte hade så ont så sköljde jag inte ögonen.
Idag var det lite rött på morgonen och lite svullet runt ögonen, men det har lagt sig under dan. Däremot är ögonen känsliga när jag ska titta åt sidorna. Som om det tar emot lite. Kanske känns ögonen svullna också, men ingen synpåverkan längre.
Ska jag vänta ut detta?

Är det någon särskilt anledning till att du tvättar dig med en bakterie bryggd?

Får du olja i ögat blir det suddigt ja. Ögat har svårt att skölja bort olja.

Du har en infektion i ögat. Huruvida den kommer gå över vet ingen, det beror på typ av bakterie och ditt immunförsvar.

Du kan vara uppmärksam. Blir det värre så söker du hjälp.

Men vården kan hjälpa till med rengöring. Få bort skiten ur ögat, som du smetar in på kroppen. Varför inte ringa 1177 och förklara för sjuksköterskan där?
Citera
2026-09-02, 13:21
Medlem
One2Manys avatar
Bakteriecocktail i ögat, vilket geni!

Du har fått en ögoninfektion. Går över på någon vecka.
Citera
2026-09-02, 13:28
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Socker är väl dessutom slipande då kornen är rätt hårda och kantiga så känns jävligt fel att ha detta i ögat blandat med olja.
Man undrar varför en människa ens kommer på iden att skrubba sig i ansiktet med den blandningen.
Citera
2026-09-02, 13:59
Medlem
Locri-Buffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Socker är väl dessutom slipande då kornen är rätt hårda och kantiga så känns jävligt fel att ha detta i ögat blandat med olja.
Man undrar varför en människa ens kommer på iden att skrubba sig i ansiktet med den blandningen.
Jag sa ingenstans att det var smart. Har dock ringt 1177 nu, de var inte oroliga. Och nej, sockret smälter och kokosolja och socker är naturligt antibakteriella. Det hade jag iaf tänkt på.
Felet var väl att jag hade detta för nära ögat.
Citera
2026-09-02, 14:43
Medlem
Skölj med vatten och vänta ett tag om det blir bättre annars kontakta vården.
Citera
2026-09-02, 14:49
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locri-Buffy
Jag sa ingenstans att det var smart. Har dock ringt 1177 nu, de var inte oroliga. Och nej, sockret smälter och kokosolja och socker är naturligt antibakteriella. Det hade jag iaf tänkt på.
Felet var väl att jag hade detta för nära ögat.

Kombinationen tvål och olja känns problematisk. Oljan är klibbig. Tvålen är frätande.

Att få ren tvål i ögat borde inte vara jättefarligt. Man sköljer snabbt bort det. Olja i ögat tror jag är värre. Och i kombination med tvål (passar på att tillägga att jag aldrig hört talas om kombinationen olja+ tvål i något sammanhang, däremot kan olja användas istället för tvål): etter värre.
Citera
2026-09-02, 15:56
Medlem
Locri-Buffys avatar
Har nu kontaktat vården (de sa åt mig att avvakta) och är på bättringsvägen. Tack allihopa för era svar. Tråden kan låsas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in