2026-09-02, 00:17
Medlem
Raden går ju "Giv oss idag vårt dagliga bröd" och detta väcker en del frågor...

För det första, varför måste man få ett bröd per dag? Man kunde kanske be om flera bröd, men det måste tydligen vara exakt ett bröd. Det är lite konstigt...

Dessutom ber man specielllt om bröd, fast det finns många andra matvaror. Hur gör en kristen gluten-allergiker? Han ber och får då ett bröd han inte kan äta... För honom var det tur det inte handlade om flera bröd per dag...

Sen specificeras inte heller typ av bröd i bönen och om det ska vara skivat och annat. Lite oprecist kan man tycka...

Så har ni också funderat på detta?
Citera
2026-09-02, 00:22
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Det är inte maten bröd.
Det är det andliga brödet vi förtär med ögonen och munnen som det handlar om.
Citera
2026-09-02, 00:22
Avstängd
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird

För det första, varför måste man få ett bröd per dag? Man kunde kanske be om flera bröd, men det måste tydligen vara exakt ett bröd. Det är lite konstigt...

Kan det inte tolkas som en kvinnas bröst?
Jag skulle gärna vilja starta dagen med att motorbåta en kvinna med präktiga bröst en minut eller två innan jag går till jobbet.
Citera
2026-09-02, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Det är inte maten bröd.
Det är det andliga brödet vi förtär med ögonen och munnen som det handlar om.

Ok, men det står "bröd" och jag tror nog många tolkar det som just fysiskt bröd.
Citera
2026-09-02, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fonder89
Detta är för att alla religioner är lögner, Koranen, Gamla testamentet och Nya testamentet är egentligen skrivna av människor. Någon Gud har aldrig funnits.

Hur kan du då förklara att folk som ber får sitt bröd?
Citera
2026-09-02, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillbakaBonus
Bröd är både singularis och plural. Ett bröd, flera bröd.

Bröd var billigt att tillverka på Gustav Vasas tid, man åt det varje dag. Kött var en lyxvara i princip.

Bröd består av mjöl och vatten men det kan vara vilket mjöl som helst utan gluten t. ex majsmjöl eller hirsmjöl. Även om detta inte var särskilt frekvent under 1500-talet.

Visst, det kan handla om flera bröd egentligen men det hjälper inte en gluten-allergiker. Och på 1500-talet fanns väl knappt majs i Sverige?
Citera
2026-09-02, 00:34
Medlem
Citat:
Hur kan du då förklara att folk som ber får sitt bröd?

Vilka har fått något bröd av s.k. Gud? Din lön betalar ditt bröd, punkt. Gud gör inte ett skit då han inte existerar överhuvudtaget.
Citera
2026-09-02, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Kan det inte tolkas som en kvinnas bröst?
Jag skulle gärna vilja starta dagen med att motorbåta en kvinna med präktiga bröst en minut eller två innan jag går till jobbet.

Du kan nog inte be om bröst som kristen men ring jourhavande präst och fråga...
Citera
2026-09-02, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fonder89
Vilka har fått något bröd av s.k. Gud? Din lön betalar ditt bröd, punkt. Gud gör inte ett skit då han inte existerar överhuvudtaget.

Ok, men det är en del av bönen att be om bröd fast det kanske inte manifesteras i luften ur tomma intet.
Citera
2026-09-02, 00:42
Avslutad
Citat:
Visst, det kan handla om flera bröd egentligen men det hjälper inte en gluten-allergiker. Och på 1500-talet fanns väl knappt majs i Sverige?
Fader vår som bönen heter är inte svensk.

Är skolundervisningen så illa att folk idag inte känner till ens detta så är det nog allvarligare än att du stör dig på eventuellt innehåll i en bön.
Citera
2026-09-02, 02:57
Medlem
Bröd är här ett allegoriskt uttryck och betyder i princip mat. Det är inte bokstavligt. Jämför t.ex. med uttrycket ”levebröd”. Det handlar om att kunna försörja sig och leva drägligt, inte att man ber gud om frallor. Fan vad dumma somliga är.
Citera
2026-09-02, 13:11
Medlem
Mechilas avatar
Citat:

Dessutom ber man specielllt om bröd, fast det finns många andra matvaror. Hur gör en kristen gluten-allergiker? Han ber och får då ett bröd han inte kan äta... För honom var det tur det inte handlade om flera bröd per dag...

Sen specificeras inte heller typ av bröd i bönen och om det ska vara skivat och annat. Lite oprecist kan man tycka...

Jag vet faktiskt inte om jag tycker att den här tråden hör hemma under Humor.

Med allt som händer i världen just nu känns det som att många återigen börjat fundera över de riktigt stora frågorna.
Krig, naturkatastrofer, människans framtid och hur vi egentligen bör leva våra liv.

Så öppnar man en tråd med rubriken "Konstig sak i en bön?" och inser att den stora frågan tydligen är om Gud avsåg en limpa, två limpor eller andra "brön".

Jag vet inte om det säger mest om bönen eller om dig och din generation Z. Om du nu inte är en misslyckad millenniumabort vill säga.

Man kan väl kanske tänka att man med bröd avser levebröd..

Eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in