2026-08-08, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag kanske inte alltid är mitt trevligaste jag, men jag börjar aldrig med att vara otrevlig mot någon jag inte känner.

Sen när jag märker om det inte är en serviceminded person, utan nånsin som snarare verkar va lite åt det autistiska hållet, då fortsätter jag inte att vara trevlig direkt (vilket såklart inte hjälper mitt case, men jag är så otroligt trött på folk som ”bara gör sitt jobb” även om det innebär att jag kanske får förlänga min sjukskrivning för att behöva gå till läkaren, igen…)

Jag tror att du egentligen fattar vad jag menar. Det normala är väl att man iallafall försöker vara hjälpsam, tänker jag.
Ah jo, tror det finns blandat folk i personalen. Hörde själv en ny farmaceut säga -om de inte har ett recept med en kraftig astmaattack är det ju inte mitt problem, de får åka till akuten. Jag tänker att det är rätt långt till akuten om man inte kan andas. Jag fick själv ett recept ringt in akut till ett apotek i gbg, jag bad om lite vatten för att svälja medicinen, nej du får gå på ett cafe. Hade jag svarat en kund så hade jag fått sitta hos chefen en stund.
Citera
2026-08-09, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApotekarFia
Läkemedelsverket ger ett tillfälligt tillstånd att sälja icke registrerat läkemedel, men det uppger inte specifika preparat. Grossisterna tar in preparat och bedömer, och det var hos en grossist det gick fel. Ofta kommer folk från läkaren som har kollat läkemedelsverket och sagt att apoteket skall bara sälja ett utländskt preparat, gå tillbaka. Restsituationer är dock ofta globala och det kanske inte finns något att få tag på.
Ok, så olika grossister kan köpa in olika läkemedel för att täcka en restsituation? Annorlunda mot Sverige.
Citera
2026-08-09, 01:18
Medlem
Citat:
Nä, de bara står bara disken?

Jag kallar det apotekare. Vad det egentligen heter bryr jag mig mindre om.

Apotekare är 5 års utbildning. Receptarie är dom du pratar med vid recept disken 99% av gångerna.
Citera
2026-08-09, 02:00
Medlem
Pillerburks avatar
Jag har en farmaceut som favorit på mitt lokala apotek. Det är en muslimsk kvinna i ca: 35-års ålder. Hon har en slöja med Apotekets logotyp på sidan. När jag skall hämta ut receptbelagda mediciner så brukar de vara två stycken personal i den "bakre" kassan för receptbelagda mediciner. De svenska motsvarigheterna brukar sega som fan och likt läkare dividera om läkemedelsdos, verksam substans, biverkningar osv osv. Medan dessa svenska Apoteksanställda står och predikar för en 80-åring om Antibiotikans faror, så har min muslimska Apotekare betat av 7-st kunder i kön under loppet på 10-minuter.

Jag: "Hej, jag skall hämta ut ett läkemedel".
Muslim-Apotekare: "Schöör-kort!"
Jag: *Visar ID-handling / Körkort*
Muslim-Apotekare: "Denna medicin, billigare. Samma medicin men annat namn"
Jag: "Okej, då tar jag den. Är det något jag bör vara observant på med detta läkemedlet?"
Muslim-Apotekare: "Du läsa bipacksedel eller ta Google om du ha frågor!!! Nummer 76 varschåguudt!".
Jag: *Går åt sidan för att låta henne ta nästa kund*...

Har för övrigt hört henne skälla ut äldre människor som har frågor om läkemedlet de skall hämta ut. 🤣👏 "DU PRATA MED DÅÅÅKTOR!!! INTE FRÅGA MAJ, DU KOLLA MED DÅÅÅÅKTOR!!!"...
Citera
2026-08-09, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Apotekare är 5 års utbildning. Receptarie är dom du pratar med vid recept disken 99% av gångerna.

Jag har ingen aning om vad som skiljer.

Får en receptarie sälja receptbelagda mediciner och isåfall, varför finns ens apotekare?
Citera
2026-08-09, 11:12
Medlem
Citat:
Jag har ingen aning om vad som skiljer.

Får en receptarie sälja receptbelagda mediciner och isåfall, varför finns ens apotekare?

Fascinerande att gå ut så hårt i en debatt utan att ha läst sig in på det grundläggande.
Apotekare jobbar sällan på ett apotek utan inom läkemedelsindustrin mm. Utbildningen innehåller hela kedjan från forskning, tillverkning till rådgivning till patienter. Titeln kommer ju från tiden då apoteken själva tillverkade sin medicin.

Men du har ju överdrivit hela den här tråden, tror inte för ett ögonblick att de på det apotek du går ställer så ingående frågor till alla kunder att du får vänta en timme på din tur. Gå någon tid när pensionärerna är hemma, tex kl 19 på ett apotek som stänger 20 så kommer du slippa detta.
Citera
2026-08-09, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerburk
Jag har en farmaceut som favorit på mitt lokala apotek. Det är en muslimsk kvinna i ca: 35-års ålder. Hon har en slöja med Apotekets logotyp på sidan. När jag skall hämta ut receptbelagda mediciner så brukar de vara två stycken personal i den "bakre" kassan för receptbelagda mediciner. De svenska motsvarigheterna brukar sega som fan och likt läkare dividera om läkemedelsdos, verksam substans, biverkningar osv osv. Medan dessa svenska Apoteksanställda står och predikar för en 80-åring om Antibiotikans faror, så har min muslimska Apotekare betat av 7-st kunder i kön under loppet på 10-minuter.

Jag: "Okej, då tar jag den. Är det något jag bör vara observant på med detta läkemedlet?"
Muslim-Apotekare: "Du läsa bipacksedel eller ta Google om du ha frågor!!! Nummer 76 varschåguudt!".

Har för övrigt hört henne skälla ut äldre människor som har frågor om läkemedlet de skall hämta ut. 🤣👏 "DU PRATA MED DÅÅÅKTOR!!! INTE FRÅGA MAJ, DU KOLLA MED DÅÅÅÅKTOR!!!"...
Såklart hon inte vill ha frågor, hon kan förmodligen inget. Det är ju superbra att kön går fort, tills Ole som är på semester och har fått en infektion får en antibiotika, men glömde säg att han står på maxdos statiner för sitt kolesterol, eller sa det men läkaren var inte heller intresserad av att göra sitt jobb bra utan heldre fort. Sedan börjar Oles muskler dö, Ole blir ännu mer förgiftad av de nedbrutna musklerna, så nu går det fort. Ole dör, men det gör ju ingenting, för det var ju kort kö både på akuten och apoteket.
Citera
2026-08-11, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Fascinerande att gå ut så hårt i en debatt utan att ha läst sig in på det grundläggande.
Apotekare jobbar sällan på ett apotek utan inom läkemedelsindustrin mm. Utbildningen innehåller hela kedjan från forskning, tillverkning till rådgivning till patienter. Titeln kommer ju från tiden då apoteken själva tillverkade sin medicin.

Men du har ju överdrivit hela den här tråden, tror inte för ett ögonblick att de på det apotek du går ställer så ingående frågor till alla kunder att du får vänta en timme på din tur. Gå någon tid när pensionärerna är hemma, tex kl 19 på ett apotek som stänger 20 så kommer du slippa detta.

Ibland är det lång kö på apoteket + väldigt långsam hantering ihop med väldigt frågvisa kunder, så det har självklart hänt.
Märkligt att ens ifrågasätta det.

Jag har fått vänta en timme några ggr, ibland har jag även gett upp efter 30min, så det har hänt kanske 5ggr.

Men det normala är ju såklart att det tar 5-10min innan det är min tur.

När jag beskriver en apotekare, farmaceut, eller kassörska så tror jag att de flesta fattar vad jag menar, att det är personerna som står bakom disken där man behöver recept för att handla.

Vad de sen kallas för i din värld, ja det bryr jag mig inte så mkt om.
Citera
2026-08-19, 03:52
Medlem
talcsofts avatar
Det är alla pensionärer som fått en ursäkt att duscha och klä på sig som går ut och luftar sig, äntligen någon som de får prata med. Sen blir det en tur till Ica lagom till kl 12 så man kan blockera och vara ivägen där också för oss som jobbar som bara vill köpa lunch.

Går till ett apotek när jag vill ha receptet i handen idag, annars är det nätapoteken och man kan vänta någon dag. Gjorde däremot misstaget att beställa smärtstillande via nätet efter en operation, det gör jag aldrig om för leveransen blev försenad och jag låg nyopererad hemma med några få tabletter jag fått med mig hem från sjukhuset.

Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Varför är det bara muslimska receptarier som arbetar på apoteken? Fick de utbildningen på köpet när de invandrade? Många har dessutom kraftig brytning.

Superhög status i mellanöstern att jobba inom medicin.
Citera
2026-08-19, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerburk

Hon får stanna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in