2026-07-21, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
"Men på åtminstone en punkt brister förordningen. Kravet på förpackningar för öl, cider, läsk och vatten riskerar att skada både miljö och klimat.

År 2030 ska 10 procent av dryckerna tappas i återfyllnadsbara förpackningar (i praktiken returglasflaskor), och år 2040 är planen att kravet ska höjas till 40 procent. Det kan kanske låta framsynt i Bryssel. I en nordisk verklighet är det tyvärr en återvändsgränd."

https://www.svd.se/a/8pOz7d/bryggeriforeningar-nya-eu-regler-for-forpackningar-slar-helt-fel-inorden

Vad tycker ni om detta? Själv tycker jag att det är oerhört positivt att glasflaskor kan komma att bli vanligare. Visserligen skiter jag i miljön, men läsk i glasflaska smakar oerhört mycket bättre.än läsk i plastflaska eller burk. Kanske jag äntligen kan få smaka på Trocadero i glasflaska igen under min livstid. Senast jag drack den var 2013.

För en gångs skull driver EU bra politik!
Woot, men de har ju i praktiken gjort sig av med hela 33 cl glaspantbackssystemet. Senast jag hittade en back med 33 cl backar var för flera år sedan. De fåtal affärer som fortsatte att insistera, bl.a. Citygross har också gjort sig av med dem.
Citera
2026-07-22, 09:46
Medlem
bunnyboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Woot, men de har ju i praktiken gjort sig av med hela 33 cl glaspantbackssystemet. Senast jag hittade en back med 33 cl backar var för flera år sedan. De fåtal affärer som fortsatte att insistera, bl.a. Citygross har också gjort sig av med dem.

Finns på Systembolaget! Räknar med rusning nu när det är massa gratis reklam
Citera
2026-07-23, 14:16
Avslutad
Hellre glas än plast!
Smakar bättre också.
Citera
2026-07-26, 12:21
Medlem
Ska man få pantpengar för att återvinna glasflaskor då, eller hur är det tänkt? Idag får man ju inte det. Och allt som oftast går ju glaset sönder när man slänger det i glasbehållaren. Men det kanske inte spelar någon roll, det viktiga är väl att glaset hamnar i glasbehållaren. Och det är vi väl ganska duktiga på, trots att vi inte får pengar för det.
Citera
2026-08-16, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
.
Med dagens pantsystem så är det plasten i flaskorna som återvinns, inte de enskilda flaskorna som återanvänds.

Det skulle kosta hundratals miljoner kronor att bygga om/byta ut de nuvarande retursystemen i alla butiker, och det blir för dyrt och bökigt för de flesta matbutiker att ha två parallella system, ett för PET-flaskor som trycks ihop, ett för plastflaskor (eller glasflaskor) som ska diskas och återanvändas av bryggerierna.

Det är bökigt att driva en matbutik för alla varor tar ju sån plats.
Bättre att stänga butiken för de som är lata och inte vill driva en matbutik med allt vad det innebär.
Förövrigt så har du hela tiden kunnat panta glasflaskorna i butikerna under alla år.

Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Du ser ju uppenbarligen inga problem med att gå bakåt i tiden och dessutom inte tvätta och återanvända glasflaskorna utan dom ska krossas och smältas ner efter varenda användning vilket är helt hål i huvudet. Det är inte undra på att så många röstar vänster i det här landet när vi knappt har nån intelligens kvar.

Fast detta fall är det ju de som köper plastflaskor att dricka ur eller takeaway kaffemuggar på stan som inte har nån intelligens för båda läcker enorma mängder mikroplast in i drickat som skapar alzheimers osv och även kontaminerar kranvatten och matodling osv och förstör miljön.
Senast redigerad av Blatteman 2026-08-16 kl. 21:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in