Citat:
Ursprungligen postat av
Grim.Fandango
Du måste ha haft en tråkig barndom... Att åka på läger var en av dom roligaste aktiviteterna man kunde göra på sommarlovet som barn. Själv hade jag möjligheten som barn att växa upp på ett lantställe i Roslagen samt åka till Medelhavet om somrarna och utöver detta även åka på läger/kollo.
Dagis var även det en underbar institution innan man klämde in att detta skulle ingå i skolverksamheten och fick en egen läroplan.
Kollo/läger/scouter etc är något som föräldrar gör för att bli av med ungarna under semestern, så har det alltid varit. Generellt så mognar barnen redan i lågstadieåldern och behöver inte dumpas iväg på något jävla kollo.
När jag var 8 år gammal skickades jag med linjeflyg kors över hela Sverige och man tvingades ha en sån där ful plastlapp hängandes om halsen som ensamresande barn. Redan då tyckte man att det var jävla töntigt och förbannat skämmigt, jag gjorde allt jag kunde för att gömma den där fula plastlappen.
Syrran åkte ensam med en polare till Berlin som 15 åring för att kollar på Berlinmuren, en del blir vuxna tidigt. Andra tar det långt in i 30års ålden innan de ens kan ta hand om sig själva.