2026-07-27, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Du måste ha haft en tråkig barndom... Att åka på läger var en av dom roligaste aktiviteterna man kunde göra på sommarlovet som barn. Själv hade jag möjligheten som barn att växa upp på ett lantställe i Roslagen samt åka till Medelhavet om somrarna och utöver detta även åka på läger/kollo.

Dagis var även det en underbar institution innan man klämde in att detta skulle ingå i skolverksamheten och fick en egen läroplan.

Kollo/läger/scouter etc är något som föräldrar gör för att bli av med ungarna under semestern, så har det alltid varit. Generellt så mognar barnen redan i lågstadieåldern och behöver inte dumpas iväg på något jävla kollo.

När jag var 8 år gammal skickades jag med linjeflyg kors över hela Sverige och man tvingades ha en sån där ful plastlapp hängandes om halsen som ensamresande barn. Redan då tyckte man att det var jävla töntigt och förbannat skämmigt, jag gjorde allt jag kunde för att gömma den där fula plastlappen.

Syrran åkte ensam med en polare till Berlin som 15 åring för att kollar på Berlinmuren, en del blir vuxna tidigt. Andra tar det långt in i 30års ålden innan de ens kan ta hand om sig själva.
Senast redigerad av Gincan 2026-07-27 kl. 15:34.
Citera
2026-07-27, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
De stöter sig med ganska många när de uppenbarligen bara vill dalta med pojkar som vandaliserar. Säger väl exakt vad det är för (vänster-) människor som driver det. Samtidigt som vi skattebetalare får stå för notan.

Vet inte om dessa direkt daltade. De har sina regler. De varnade, beslöt att skicka hem de som skapade problem och skiljde dem från de andra i väntan på hemfärden. Sedan larmade de polisen när kaoset bröt ut.

Vet inte vad mer man kan göra. Hoppas bara att föräldrarna till dessa glin åtminstone har vett att ersätta de skador som deras guldklimpar åstadkommit. Eller blir tvungna att göra det.
Citera
2026-07-27, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Vet inte om dessa direkt daltade. De har sina regler. De varnade, beslöt att skicka hem de som skapade problem och skiljde dem från de andra i väntan på hemfärden. Sedan larmade de polisen när kaoset bröt ut.

Vet inte vad mer man kan göra. Hoppas bara att föräldrarna till dessa glin åtminstone har vett att ersätta de skador som deras guldklimpar åstadkommit. Eller blir tvungna att göra det.

Man kan polisanmäla vilket många, inklusive jag och tex vissa personer på DN tycker. För annars kan ju föräldrarna bara säga ”vad då då, de säger att det inte gjorde något”. T o m ganska troligt eftersom barnen förefaller vara drägg så föräldrarna är nog också drägg. Varför ska man inte polisanmäla uppenbar vandalism tycker du?

https://www.dn.se/kultur/vesna-prekopic-samma-syn-pa-brott-maste-galla-pa-alla-platser-aven-skolor-och-sommarkollon/
Citera
2026-07-28, 10:39
Medlem
Citat:
Man kan polisanmäla vilket många, inklusive jag och tex vissa personer på DN tycker. För annars kan ju föräldrarna bara säga ”vad då då, de säger att det inte gjorde något”. T o m ganska troligt eftersom barnen förefaller vara drägg så föräldrarna är nog också drägg. Varför ska man inte polisanmäla uppenbar vandalism tycker du?

https://www.dn.se/kultur/vesna-prekopic-samma-syn-pa-brott-maste-galla-pa-alla-platser-aven-skolor-och-sommarkollon/

Att polisanmäla innebär att det senare finns dokumentation. Att inte anmäla innebär att när barnet/ungdomen därefter begår brott och polisanmälan verkligen görs, så räknas det som första gången. Personen beskrivs i media som ”okänd av polisen”.
T.ex. kan rektorer/skolchefer låta bli, fastän det ska göras, att anmäla brott begångna i skolan under skoltid. Deras argument för förfarandet är att de inte vill förstöra en ung människas framtid. Ibland handlar det t.o.m. om omsorg om offret. ”Tänk vad jobbigt för X(våldtagen 13-åring) om det kommer ut.”
Jag känner enbart till kutym i kommunala skolor. Kolloverksamhet bedrivs kanske enligt samma normer. Det är kanske det som är s.k. förebyggande arbete mot kriminalitet.
Citera
2026-07-28, 20:28
Medlem
Citat:

Man ska ABSOLUT anmäla vandalism och annat skit. Var har du fått det ifrån att jag inte tycker det?
Det enda ag hsr skrivit är att kollot kanske inte vågar stöta sig med någon då det inte är bra för derss rykte. För det är väl så de tänker. Kollo är ju en gammal tradition.
Citera
2026-07-29, 15:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Barnkolonier är välgörenhet

Så var det på 1950-talet.
Mycket har hänt sedan dess.

Jag påstår inte att det var Bonusprinsen

som slog sönder fönster,

men det skulle vara bra om man lämnade barnen utan fler kommentarer på Flashback.
Citera
2026-07-30, 15:58
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Think-If-You-Can
Så var det på 1950-talet.
Mycket har hänt sedan dess.

Jag påstår inte att det var Bonusprinsen

som slog sönder fönster,

men det skulle vara bra om man lämnade barnen utan fler kommentarer på Flashback.

Jag vill påstå att du pratar smörja. Överklassen har resurser att själva ordna semester för sina barn och skickar dem inte till Barnens ö att umgås med kreti och pleti. Undantaget möjligen ideologiskt vänsterinriktade akademikerföräldrar som vill att barnen skall umgås med ”fattiga” barn av ideologiska skäl.
Citera
2026-07-30, 16:43
Avstängd
Citat:
Jag vill påstå att du pratar smörja.

Försök att tänka på något annat.

Överklassen i Sverige är liten och uppskattas till omkring 1 till 2 procent av befolkningen, beroende på hur man mäter. I bredare sociologiska undersökningar (som SOM-institutet) anger enbart 1 procent av svenskarna själva att de tillhör överklassen.

En stor del av dessa 1 % är över 70 år.
Citera
2026-07-31, 12:53
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Think-If-You-Can
Försök att tänka på något annat.

Överklassen i Sverige är liten och uppskattas till omkring 1 till 2 procent av befolkningen, beroende på hur man mäter. I bredare sociologiska undersökningar (som SOM-institutet) anger enbart 1 procent av svenskarna själva att de tillhör överklassen.

En stor del av dessa 1 % är över 70 år.

Vart vill du komma? Vad svarar du på? Jag vill inte vara onödigt otrevlig, men måste säga att jag tycker att du uttrycker dig ganska märkligt.
Citera
2026-07-31, 13:42
Avstängd
Citat:
Vart vill du komma? Vad svarar du på?

Nästintill värdelös ordväxling.

Försökte parera dina OT.
Citera
2026-08-01, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Kollo/läger/scouter etc är något som föräldrar gör för att bli av med ungarna under semestern, så har det alltid varit. Generellt så mognar barnen redan i lågstadieåldern och behöver inte dumpas iväg på något jävla kollo.

När jag var 8 år gammal skickades jag med linjeflyg kors över hela Sverige och man tvingades ha en sån där ful plastlapp hängandes om halsen som ensamresande barn. Redan då tyckte man att det var jävla töntigt och förbannat skämmigt, jag gjorde allt jag kunde för att gömma den där fula plastlappen.

Syrran åkte ensam med en polare till Berlin som 15 åring för att kollar på Berlinmuren, en del blir vuxna tidigt. Andra tar det långt in i 30års ålden innan de ens kan ta hand om sig själva.

Beror väl en hel del på föräldrarna. Mina hade aldrig släppt iväg mig till Berlin som 15-åring trots att jag var mogen för min ålder.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-08-01 kl. 21:29.
Citera
2026-08-07, 18:06
Medlem
systems avatar
Var detta ett kollo som får bidrag från försäljning av majblommor?

Bara så att jag vet om jag ska lägga ytterligare en sak på min bojkottarlista
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in