2026-08-02, 10:57
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
… Alltså samma visa som alltid om nya bilar kontra tidigare bilar. Märkligt va….?
Visst finns det en del sanning i vad du säger, men jag vill ändå påstå att det finns vissa saker som ändå gör skillnad. På nittiotalet hade vi helt tagit steget förgasare till insprutning och bekvämligheter såsom AC och elektriska fönsterhissar var närmast standard. Samtidigt hade vi nått en hyfsat god förståelse för sådant som krockzoner och mekaniskt tillförlitlighet i motor och växellåda. En premiumbil från nittiotalet skiljer sig helt enkelt inte speciellt mycket från en premiumbil från 2026 när vi väl skrapar bort allt lull-lull från den senare. Lane assist och elektrisk öppning av bagageluckan är säkert trevliga funktioner, men jämfört med den gigantiska konfortökning som AC erbjuder är det en väldigt liten förbättring.

Har man haft bilar från sjuttio-, åttio- och nittiotalet och jämför dessa är det uppenbart att det hände väldigt mycket i slutet av åttiotalet och början av nittiotalet. Samma sak gäller för övrigt motorcyklar. Jämför en motorcykel från sjuttiotalet med någonting sådant som VFR 750F från 1986 med dess betydligt stabilare aluminiumram.
Senast redigerad av hakro807 2026-08-02 kl. 11:07.
Citera
2026-08-04, 15:07
Medlem
Sockerssons avatar
Nej, jag saknar definitivt inte bilarna från 80-talet och framåt. Det var då de började bli för plastiga och fulla med elektronik för att åldras med värdighet. Det ska bli intressant att se hur många av dagens bilar som rullar om 30-40 år och vad dåtidens entusiaster kommer tvingas stångas med gällande åldrad elektronik och - hemska tanke - utdaterad mjukvara.
Citera
2026-08-04, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är ju ofta så att folk med tiden glömmer hur det faktiskt var ”på den gamla goda tiden” och lätt målar upp ett rosenskimmer där den epokens brister kommer i skymundan..
Jag minns min urusla 1979 BMW 316.
Motorn gick som en påse nøtter och var extremt törstig.
Felet var att plattan i fördelaren där brytarspetsarna satt fastskruvad var så tunn att det bare räckte till en och en halv gänga för skruven. Åkte till skroten och köpte en platta från en Audi som var mycket tjockare.
Efter det höll tändningstidpunkten sig på plats.
Läste i ett motormagasin att just den BMW-modellen var känd för att tändningen vandrade hit och dit som den själv tyckte.
Rostig var den också och som vinterbil var den nästan farlig.
Min Volvo 142 var bättre. Man kom åt absolutt allt i motorutrymmet. Generator och startmotor blev en fröjd att byta.
På snö och is fick man varning i god tid om att farten var lite för hög för då började bakendan att röra på sig.
-89 Audi 90 quattro med diffspärr var den bästa bilen. Kom fram på vintern oavsett.
Komfortabel med mycket god väghållning och en 2.3 liters femcylindrig bensinmotor som var skottsäker.
I dag åker man runt i en fem år gammal Lexus hybrid och jag saknar inte mina gamla bilar alls.
Senast redigerad av emtor 2026-08-04 kl. 18:04.
Citera
2026-08-04, 22:19
Medlem
NYZ367s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NYZ367
Jag tog körkort 1982 och jobbade på SAAB i Trollhättan tills 1988. Jag är Svensk gjorde lumpen och flera repmöten. Min första bil fick jag från en farfars moster. Hon var född 1897 en Pv 544.
Efter det massor av SAAB och Volvo så första icke Svenska bilen var en MB 190 1994 det var 1997.

Sedan dess gäller bara MB

Jag gillar Mercedes för det var en bra bil 1997 och den är bra 2026 under alla dessa år har jag fullständigt skitigt i vad Svartskallar gillar för bilar för stunden? Subaru AUDI eller BMW.
Jag kör Mercedes
Citera
2026-08-04, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockersson
Nej, jag saknar definitivt inte bilarna från 80-talet och framåt. Det var då de började bli för plastiga och fulla med elektronik för att åldras med värdighet. Det ska bli intressant att se hur många av dagens bilar som rullar om 30-40 år och vad dåtidens entusiaster kommer tvingas stångas med gällande åldrad elektronik och - hemska tanke - utdaterad mjukvara.
Det var väl främst europeiska bilar som blev sådär äckligt plastiga samt former som var anpassade för att "minska luftmotståndet". En del amerikanska bilar behöll de kantiga linjerna som infördes på 60- talet och hade fortfarande en hel del krom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in