2026-07-20, 20:40
Medlem
Det som är problem med silverfiskar, som är enklare att ta död på och få bort, och den "nyare" arten med extra långa spröt som klarar sig i både torra och våta miljöer är att det räcker inte med bara du får bort dem i din lgh. Om inte grannen samtidigt får bort den hos sig och att man sanerar ALLA gemensamma utrymmen så kan man inte få bort dem eller små skadedjur. Därför måste det ske i hela fastigheten och då blir det BRF som måste stå för kostnaden så att inte en av grannarna känner att det inte är ett stort problem för dem att det kryper lite djur hemma och de då blir grunden för ett nytt utbrott.
Att ha silverfiskar eller andra liknade skadedjur minskar priset på lgh för alla boende. Så oberoende av om lagen säger det eller inte är det i hela BRFs intresse att de försvinner och då tar det på sin skadeförsäkring.
Det är tvingade för alla boende att släppa in någon för att kontrollera om de har skadedjur och att eventuellt ha fällor om styrelsen anser att alla måste ha det.
Citera
2026-07-20, 22:37
Medlem
Din fråga gällde ju om det finns lagstadgad skyldighet att ha skadedjusrförsäkring.
Det enkla svaret på den frågan är NEJ. Det finns överhuvudtaget ingen skyldighet för en BRF att ha sin fastighet försäkrad. Varken mot brand eller skadedjur. Det är upp till styrelsen.

Så långt är det enkelt.

Däremot är det ju katastrofalt dumt av styrelsen att inte ha försäkrat mot brand. Det är också ganska dumt att inte ha mot skadedjur.
Vi kan utgå från att 99,99% av alla BRF har brandförsäkring, och att de flesta även har med skadedjur och annat. Men inte alla.

Om man har en försäkring som täcker skadedjur så är den inte för ”medlemmarna” utan för FASTIGHETEN. Och då gäller den för alla lägenheter.

Det kan alltså vara så att tjejens BRF saknar skadedjursförsäkring. Hon kan enkelt be föreningen, ordf eller vem som sköter adm) att få se försäkringsbrevet. Kanske har hon t o m fått se det redan. Det finns ofta tillgängligt i dokumentation som föreningen delger medlemmarna.

Sen kommer ju följdfrågan om försäkringen verkligen gäller silverfisk? Tveksamt, om det avser den vanliga varianten. De flesta försäkringsbolag har nog inte med silverfisk.

Samma sak gäller frågan om BRF är skyldig att sanera silverfisk? Ytterst tveksamt om det rör sig om ett mindre bestånd.

Det är riktigt att föreningen är skyldig att åtgärda OHYRA. Kan man då inte KRÄVA att föreningen åtgärdar?

Här får man tänka till. Du(tjejen) är ju en del av föreningen. Anser ni att det är rimligt att blåsa på stora larmet, och kalla ut Anticimex och gå igenom hela fastigheten för några silverfiskar? Finns det i en lgh så finns det säkert i flera. Ni får ju alla vara med och dela på kostnaden.

Eftersom det är en BRF så finns det säkert olika uppfattningar i den frågan. Är det värt att bråka med styrelsen, eller t o m årsstämman?

Som tidigare sagts så är det inte givet att silverfisk räknas som ohyra. Det tycks inte finnas några rättsfall som styrker det i alla fall.
Så att hänvisa till lagen om man vill bråka med styrelsen hjälper nog inte.

Notera skillnaden mellan vanlig silverfisk och den långsprötade. Den

Om jag satt i styrelsen i en BRF, så skulle jag alltid se till att man har ett bra försäkringsskydd, som även täcker skadedjur.
Vid ett problem, som din tjejs, så skulle jag kolla med försäkringsbolaget om de åtgärdar problemet.
Om de inte gör det så skulle jag göra en övergripande koll och se om det är ett stort problem. Vilket det troligen inte är.
Därmed skulle jag överlåta åt lägenhetsinnehavaren att själv se till att hålla rent från silverfisk.
Om det, mot förmodan, skulle vara ett stort problem för hela fastigheten, så skulle jag givetvis se till att föreningen åtgärdar problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Som namnet på trådstarten lyder, har inte en bostadsrättsförening en lagstadgad skyldighet att ha en skadedjursförsäkring som täcker eventuell sanering av silverfisk i individuella medlemmars bostadsrätter?

Tjejens förening påstår att det tillfaller på ens individuella hemförsäkring, medan min bostadsrättsförening har en skadedjursförsäkring som är tecknad för hela föreningens medlemmar?
Citera
2026-07-20, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Som namnet på trådstarten lyder, har inte en bostadsrättsförening en lagstadgad skyldighet att ha en skadedjursförsäkring som täcker eventuell sanering av silverfisk i individuella medlemmars bostadsrätter?

Tjejens förening påstår att det tillfaller på ens individuella hemförsäkring, medan min bostadsrättsförening har en skadedjursförsäkring som är tecknad för hela föreningens medlemmar?
Har hört att silverfiskarna trivs i nya lägenheter pga det billiga materielt de bygger av nuförtiden. Trist! Hade en kompis som bodde i en helt nyproducerad lägenhet, kryllade av silverfiskar! Håller med att dom är rätt äckliga och snabba som fan! Men det finns hjälp! Skaffa en silverfiskfälla, finns att köpa på Jula typ eller beställ på nätet. De funkar faktiskt! Det tråkiga är att man kan aldrig utrota silverfiskarna helt, men man kan hålla ner populationen så att de knappast märks. Byt ut fällan men jämna mellanrum!
Citera
2026-07-21, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Du kan inte bara avbryta mitt i en paragraf sådär. Paragrafen lyder så här:
Är lägenheten, när den skall tillträdas första gången efter bostadsrättsupplåtelsen, inte i det skick som bostadsrättshavaren har rätt att fordra enligt 1 §, får han avhjälpa bristen på föreningens bekostnad, om inte styrelsen på tillsägelse ombesörjer åtgärden så snart det kan ske. Kan bristen inte avhjälpas utan dröjsmål eller underlåter styrelsen att efter tillsägelse ombesörja åtgärden så snart det kan ske, får bostadsrättshavaren efter uppsägning frånträda bostadsrätten.

Du bara struntade i delen som säger att man man i första hand är skyldig att låta föreningen hantera det.
Men sen är inte ens paragraf 2 relevant i TS fall eftersom det inte handlar om tillträde till en ny bostad. Det är paragraf 5 som är relevant för TS

I fråga om bostadslägenhet som utgör en del av ett hus är styrelsen skyldig att vidta tjänliga åtgärder för att utrota ohyra, även om bostadsrättshavaren är ansvarig enligt första stycket för att sådan förekommer i lägenheten. Är bostadsrättshavaren utan ansvar för ohyran, har han rätt till ersättning för nödvändiga kostnader som han drabbats av genom åtgärder för att utrota ohyran.

Jag tror du missar innebörden helt.

"Uttrycket "när lägenheten skall tillträdas första gången efter en bostadsrättsupplåtelse" syftar juridiskt på den allra första gången en nyproducerad (eller nybildad) bostadsrätt tas i bruk.."

Läs mer här.
https://www.bostadsratterna.se/kunskapsbanken/u/upplatelse-av-bostadsratt

Det avser alltså första gången en BR säljs från förening till medlem. Inte resten av gångerna mellan medlemmar och blivande medlemmar.
Citera
2026-07-21, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Jag tror du missar innebörden helt.

"Uttrycket "när lägenheten skall tillträdas första gången efter en bostadsrättsupplåtelse" syftar juridiskt på den allra första gången en nyproducerad (eller nybildad) bostadsrätt tas i bruk.."

Läs mer här.
https://www.bostadsratterna.se/kunskapsbanken/u/upplatelse-av-bostadsratt

Det avser alltså första gången en BR säljs från förening till medlem. Inte resten av gångerna mellan medlemmar och blivande medlemmar.

Nej jag missar inte innebörden alls. Det är vad som gäller för §2.

Paragraf 5 är alltså vad som gäller om ohyra hittas vid något annat tillfälle än just när en lgenhet skall tillträdas för första gången.
Det är paragraf 5 som är relevant för TS.
Citera
2026-07-23, 22:50
Medlem
y.ys avatar
Är omkring 85% av landets BRFer som har skadedjursförsäkring ’inbakat’ i sin fastighetsförsäkring.
Att du frågar om en specifik skadedjursförsäkring gör möjligen saken svårare att förstå.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in