2026-07-17, 16:58
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Hur klarar du dig i vuxenlivet om du tror man bränner sig bara för att man har en brunaktig ton på sommaren? Säg att du skojar snälla.
Huden blir brun när du bränner dig därför att den försöker skydda sig sig mot skadliga UV-strålar
Senast redigerad av enfindam 2026-07-17 kl. 17:16.
Citera
2026-07-17, 17:01
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Mindre jobbigt i år, vilket man är mycket tacksam för. Lever nyttigare och är i bättre form, vilket verkar göra skillnad med allt som brukade vara skitjobbigt.

Dessutom brukade jag se min värmekänslighet som en defekt, och jag brukade klanka ner på mig själv för att jag är "vek". Vilket såklart gör att man blir extra överhettad.

Men idag är jag bättre kompis med mig själv, och har liksom förlåtit mig själv för många av mina brister. Och då blir det plötsligt inte lika hemskt med värmen heller. Som att det blir lättare att hålla huvudet kallt, och ha is i magen, typ.

Det är en bra grej. Jag är van att livet är jobbigt så ibland gör jag det jobbigare för jag hör andras röster om hur man ska vara. Antingen talar de här och nu, eller något jag minns. Folk tycker jag gör precis som jag vill, men det är inte sant. Behöver något göras så ska det göras som andra vill och den dagen andra vill. Fastän de inte ens bor här. Inte berörda alls. T ex sa att jag skulle uträttat ett ärende denna veckan, men jag bestämde mig att det var för varmt då det innebar en ganska lång promenad i stekhettan och solen. Hade det varit förra året hade jag varit mer envis och uträttat detta inom den tid det var sagt och sedan stupat. Men jag har insett att andra inte har rätt att köra slut på mig. Men personen jag småpratade med, sa såklart att nä du borde verkligen uträttat detta, du hade hela veckan på dig!!! Så farligt är det inte att gå i 32 graders värme. Hur lat är du egentligen?

Detta var en sak som gick att skjuta upp och ingen berördes utom jag. Men andra ska alltid racka på en. De kallar det för att motivera en. Min bästa kompis och min syrra skulle aldrig säga så. Men andra utgår från sig själva och orkar de så orkar alla.

Det är sjukt att man ska vara 55 år och tro att man inte har rätten att ta hand om sig själv.

Med nära och kära försöker jag vara positiv. Berömmer dem när de gjort något bra. Ja inte som om de var barn, men vuxet. Har de ett problem, förstår jag det. Jag skojar inte om deras problem som de gör med mig. Jag vet att de skulle ta illa upp.

Så det är guld värt att ta hand om sig själv och koppla bort strömmen av negativa ord som de tydligen måste får ur sig. Ta ansvar för sitt riktiga jag istället för att försöka visa upp sitt falska, jätteduktiga jag.
Citera
2026-07-17, 17:05
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Man kan dö av kyla också.

Ja, fast folk har en mycket större förståelse för kyla. Om jag säger att jag sov i ett rum som ung där det kunde bli -10 grader så tycker de ju att det är kallt. De kan säga att det var galet. Badade ute till mitten av oktober. Folk tycker att jag måste ha jacka på mig om det är under 10 grader, vilket jag inte behöver. Kyla får man oja sig om hur mycket som helst.

Folk har respekt för kyla.
Citera
2026-07-17, 17:26
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja, fast folk har en mycket större förståelse för kyla. Om jag säger att jag sov i ett rum som ung där det kunde bli -10 grader så tycker de ju att det är kallt. De kan säga att det var galet. Badade ute till mitten av oktober. Folk tycker att jag måste ha jacka på mig om det är under 10 grader, vilket jag inte behöver. Kyla får man oja sig om hur mycket som helst.

Folk har respekt för kyla.

Jag tycker det är konstigt med folk som har jacka eller tjocktröja när det är över 25 grader.
Citera
2026-07-17, 18:00
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Jag tycker det är konstigt med folk som har jacka eller tjocktröja när det är över 25 grader.

Om det är äldre eller folk från varma länder så fattar jag. Men annars inte. Men vissa är frusna av sig hela tiden. Så om de verkligen är frusna så är det ju bara så. Haha minns när jag hade blodbrist och de höjde mitt rum i sjukhuset till 26 grader och jag bara frös. Man kanske ska satsa på blodbrist... Hm.
Citera
2026-07-17, 18:03
Medlem
enfindams avatar
Citat:
När man är äldre är underhudsfettet mindre, huden tunnare och blodcirkulationen sämre vilket resulterar i att man fryser lättare.
Senast redigerad av enfindam 2026-07-17 kl. 18:08.
Citera
2026-07-17, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Inte mer än andra drycker. Öl har rätt salthalt jämfört med vanligt kranvatten. Vatten är inte bra när det är väldigt varmt, man måste ha salt. Vanligt vatten kan vara farligt utan salt.
"Det är framför allt humlen i ölen som drar ur vätska"...

Alkohol är vätskedivande.
Menar du att du dricker ALKOHOLFRI öl? haha

Vem har sagt att vatten måste drickas utan att även någon electrolyt dricks/äts?
Citera
2026-07-18, 02:39
Medlem
AC hjälper otroligt mycket.

Jag körde bil igår och det gick ju bra tills AC slutade fungera.
Satans fitta så varmt det blev i bilen även fast jag körde med rutorna nedvevade.
Fick stanna och sova en stund på en grusväg som hade skugga på vägen.

Glad att vi i sverige ändå har ganska milda somrar, fattar inte hur man kan tycka 30 grader är kul.
Citera
2026-07-18, 16:36
Medlem
enfindams avatar
AC hjälper mycket säger du; hjälper det den globala uppvärmningen också?
Senast redigerad av enfindam 2026-07-18 kl. 17:25.
Citera
2026-07-20, 09:48
Medlem
Stark-Senaps avatar
Bor tack och lov inte i Sverige, där allt över 20 grader rapporteras som DÖDSHETTA på kvällstidningarnas löp.

Över 30 är för miig normalsommar. Över 40 är välkommen bonus. Ju varmare desto bättre.

Men ett bastips för er som dukar under bara för att det är lite över rumstemperatur är att helt och hållet undvika luftkonditionering. Det är dessa häftiga temperaturäxlingar, AC <-> utetemperatur, fram och tillbaka, som är påfrestande.
Citera
2026-07-20, 14:00
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Bor tack och lov inte i Sverige, där allt över 20 grader rapporteras som DÖDSHETTA på kvällstidningarnas löp.

Över 30 är för miig normalsommar. Över 40 är välkommen bonus. Ju varmare desto bättre.

Men ett bastips för er som dukar under bara för att det är lite över rumstemperatur är att helt och hållet undvika luftkonditionering. Det är dessa häftiga temperaturäxlingar, AC <-> utetemperatur, fram och tillbaka, som är påfrestande.
Vi har haft extrema temperaturväxlingat här med runt +30 grader i 6 - 7 dagar och nu nere på +14 grader i söndags. Vi har inte vant oss vid värmen och många, särskilt äldre, fåt problem.
Senast redigerad av enfindam 2026-07-20 kl. 14:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in