2026-06-04, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
vid nybyggen & stam renovering förbereds och sätts in 2 st mätare kall/varm vatten.

I äldre fastigheter där detta inte funnits måste det sättas 2st mätare vid varje tappställe och hur många sådana kan det finnas i en äldre 3-4 rummare tror du ?
Så det blir massor,mätare i kvarter med äldre lägenheter även om det inte är så många lägenheter.
Nja, hos mig så går huvudledningen in i badrummet. Sen så grenas det till toa, handfat, dusch och även två rör som går vidare till köket. Så de satte två mätare på huvudledningen som kom in. Tycker väl att det känns onödigt då vitsen med att bo i hyreshus är ju just att ha fasta avgifter där allt ingår i hyran. Dessutom så kostar ju montering av mätare en massa pengar plus administration och framtida service samt underhåll. Allt hamnar till slut på hyran.
Citera
2026-06-04, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nja, hos mig så går huvudledningen in i badrummet. Sen så grenas det till toa, handfat, dusch och även två rör som går vidare till köket. Så de satte två mätare på huvudledningen som kom in. Tycker väl att det känns onödigt då vitsen med att bo i hyreshus är ju just att ha fasta avgifter där allt ingår i hyran. Dessutom så kostar ju montering av mätare en massa pengar plus administration och framtida service samt underhåll. Allt hamnar till slut på hyran.

dem där mätaren ber du en duglig hantverkare koppla ur mot en liten extra slant.
Senast redigerad av fonzen 2026-06-04 kl. 18:07.
Citera
2026-06-04, 22:11
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
vid nybyggen & stam renovering förbereds och sätts in 2 st mätare kall/varm vatten.

I äldre fastigheter där detta inte funnits måste det sättas 2st mätare vid varje tappställe och hur många sådana kan det finnas i en äldre 3-4 rummare tror du ?
Så det blir massor, mätare i kvarter med äldre lägenheter även om det inte är så många lägenheter.

Om det inte lönar sig för Viktoriahem att kolla varje lägenhets vattenförbrukning med separata vattenmätare får väl Viktoriahem låta bli att installera sådana.

Om fastighetsägaren får rätt här kan det bli prejudikat, vilket innebär att om någon fastighetsägare senare skulle märka att det plötsligt förbrukas onormalt mycket vatten i en lägenhet så kan man tänka att det inte är någon brådska att kolla upp vad det beror på eftersom det är hyresgästen som kommer att få betala det hela.
Citera
2026-06-06, 14:04
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Om det inte lönar sig för Viktoriahem att kolla varje lägenhets vattenförbrukning med separata vattenmätare får väl Viktoriahem låta bli att installera sådana.

Om fastighetsägaren får rätt här kan det bli prejudikat, vilket innebär att om någon fastighetsägare senare skulle märka att det plötsligt förbrukas onormalt mycket vatten i en lägenhet så kan man tänka att det inte är någon brådska att kolla upp vad det beror på eftersom det är hyresgästen som kommer att få betala det hela.
Klart det lönar sig med mätare!
Miljön går inte att mäta i pengar.

Nu är det fritt fram för Ami att använda hur mycket vatten hon vill. Bara att nu med mätare får Ami betala för sitt slöseri. Påminner dig om att Ami är en miljöbov som inte bör gynnas av våra lagar.
I framtiden kanske vi ska ha tak på hur mycket vatten vi får använda. Lika mycket för fattig som för rik såklart.

2026
Värden:
-Hej Ami, vi ser att du använder 6-7 gånger mer varmvatten än vanliga users.

Ami:
-Och vad hur du med det att göra hyresvärdsvin? Fuck off bloody spy!
2040

Ami:
-Hej, mitt varmvatten är slut!!!

Värden:
-Sorry, du kanske skulle tänka på att spara som andra får göra.
Citera
2026-06-06, 14:21
Medlem
zombie-nations avatar
Jag hade en toalett som stod och rann. Jag kontaktade värden. Samma som i artikeln. De är jävligt obrydda ska jag säga. Det gick inte att spola, hela spolmekanismen hade hoppat ur led. Vi har inget i kontraktet om vatten och vi mäts inte separat. Borde jag låtit det så och rinna och kosta dem pengar? Tills de kom och fixade? Jag felanmälde de gängse flera gångerna. Man får aldrig hjälp första gången. Ett annat fel åtgärdades inte på åtta år. De bara skiter i det. Kanske borde skrivit i varje felanmälan hur mycket vatten som rann ut? Tog nästan två månader att de kom och fixade. Men istället var jag så duktig så och stängde av toavattnet.

Jag ångrar mig fan nu.
Citera
2026-06-06, 21:02
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Klart det lönar sig med mätare!
Miljön går inte att mäta i pengar.

Nu är det fritt fram för Ami att använda hur mycket vatten hon vill. Bara att nu med mätare får Ami betala för sitt slöseri. Påminner dig om att Ami är en miljöbov som inte bör gynnas av våra lagar.
I framtiden kanske vi ska ha tak på hur mycket vatten vi får använda. Lika mycket för fattig som för rik såklart.
Om artikeln i Hem och Hyra är korrekt så ingick upp till 64 m3 per år i hyran och för att fylla ett badkar krävdes 150 liter. 64 m3 per år är lika med 175 liter per dag. D.v.s. är ok för en person att bada badkar varje dag hela året utan att förbruka för mycket. Det tycker jag borde räcka för Ami. Det skulle vara konstigt om hon skulle känna så stort behov av att förbruka mer vatten att hon är villig att bli stämd av fastighetsägaren för att kunna göra det.

Och på frågan om det inte kunde varit fel på mätaren så svarade fastighetsägarens representant att:

Citat:
– Nej eftersom vattenförbrukningen minskade när vi lagade toaletten så känner vi oss trygga med att det stämmer och inte är något mätfel, säger han.

Citat:
– Därefter besökte en tekniker lägenheten i början av augusti förra året och konstaterade att toaletten stod och rann. Efter att vi åtgärdade felet så blev vattenförbrukningen i lägenheten normal igen, säger han.

Detta tyder väl på att inte Ami förbrukade för mycket vatten. Varken före det toaletten började läcka eller efter det att den blivit reparerad.
Citera
2026-06-06, 23:41
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Om artikeln i Hem och Hyra är korrekt så ingick upp till 64 m3 per år i hyran och för att fylla ett badkar krävdes 150 liter. 64 m3 per år är lika med 175 liter per dag. D.v.s. är ok för en person att bada badkar varje dag hela året utan att förbruka för mycket. Det tycker jag borde räcka för Ami. Det skulle vara konstigt om hon skulle känna så stort behov av att förbruka mer vatten att hon är villig att bli stämd av fastighetsägaren för att kunna göra det.

Och på frågan om det inte kunde varit fel på mätaren så svarade fastighetsägarens representant att:

Detta tyder väl på att inte Ami förbrukade för mycket vatten. Varken före det toaletten började läcka eller efter det att den blivit reparerad.
– Därefter besökte en tekniker lägenheten i början av augusti förra året och konstaterade att toaletten stod och rann. Efter att vi åtgärdade felet så blev vattenförbrukningen i lägenheten normal igen, säger han.
Vad är normalt där?
Det blev nog det normala för slös-Ami.
Kanske kallvattnet blev sådär 6-7 gånger högre än för en normal-svensson...

För den oinsatte behövs förklaras att slöseriet med Amis varmvatten inte har med det läckande toavattnet att göra.

Förresten är det bra med högt vattenpris när en normal vattenmängd ingår i hyran.
Om Ami åker på semester får hon tillbaka extra mycket.
Om hon stänger av kranarna...
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in