2026-06-05, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Fascinerande ändå att SD valde att ta in en dömd person i politikens finrum.

Uppenbarligen verkar partiledningen ha en flexibel moral.
Vad menar du med en dömd person? Sd har överlägset flest dömda folkvalda.
Citera
2026-06-05, 10:13
Medlem
Ska bli spännande att se vad som hittas på hans datorer etc. Pedofiler verkar ju ha en tendens att samla på sig enorma mängder peddo-material. Iallafall de som åker fast.
Citera
2026-06-05, 10:14
Medlem
SegerHelg88s avatar
Någon som vet om hans fru kommer få ha kvar rollen som Åkessons assistent?

Tveksamt att denne man dolt sina böjelser för de närmsta. Han verkar vara typen som skryter om sina erfarenheter.
Citera
2026-06-05, 10:17
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vad menar du med en dömd person? Sd har överlägset flest dömda folkvalda.
Jag syftade just på personen i den aktuella tråden.
Inte SD i allmänhet.
Citera
2026-06-05, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegerHelg88

Tveksamt att denne man dolt sina böjelser för de närmsta. Han verkar vara typen som skryter om sina erfarenheter.
Tror han har tvärdolt det. Annars hade han nog inte haft frun kvar.
Citera
2026-06-05, 10:22
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Sant. Men det tycker jag är något som gäller alla partierna. En sån sak som Rubbestads brott påverkar ju SD-väljare lika lite som Hemmings tågrunkande framför barn påverkat C-väljarna. Och Vänsterpartiets islamism och antisemitism påverkar inte deras väljarstöd heller.

Så väljarkåren verkar kunna se skillnad på partipolitisk ideologi och enstaka personrelaterad brottslighet över hela skalan från höger till vänster. Då blir det extra intressant när man ser någon hävda de känner motsatt detta och man vill gärna veta mer. Blir oftast tyst dock.

Vet inte hur många som faktiskt kände till Rubbestad som person innan det här. Jag hade i alla fall aldrig hört hans namn, men jag är inte heller politiskt överintresserad som person.
Har svårt att se SD väljarna ändrar sig pga att en före detta medlem håller på med saker som partiet och deras medlemmar tar avstånd från och utrycker avsky mot.

Dessa väljare verkar inte bekymra sig över alla utsparkade rassar. Fast i det fallet så finns ett stort stöd bland medlemmarna för den typen av åsikter men har vett att inte vädra den typen av åsikter offentligt.

Liknande Vs utrensning av islamister. Många medlemmar i V har den typen av åsikter men precis som SDs rassar så har de vett att hålla tyst offentligt.

De åsikter som bubblar i partierna under ytan tycker jag är mycket viktigare än att enstaka fall hittas.

Om det varit uppenbart att många inom SD egentligen varit för att legalisera olika typer av peddo verksamhet så hade folks som inte tycker det undvikit partiet. De kan ju plötsligt hitta på någon extra lag som de inte hade med i sitt val manifest.
Citera
2026-06-05, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Hur hade ett "polisutdrag" hjälpt i detta fall? Andra politiska partier ser ju t ex att inte ta in ensamstående medelålders män, men inte ens det hade hjälpt i detta fall

Läste i något tidigare inlägg att han snot pengar nånstans, ledde inte det till någon typ av prick i protokollet?
Annars så borde väl varenda arbetsgivare intervjua de de anställer och få dom till att fatta att heder och klanderfri mm mm
Citera
2026-06-05, 10:24
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Sant. Men det tycker jag är något som gäller alla partierna. En sån sak som Rubbestads brott påverkar ju SD-väljare lika lite som Hemmings tågrunkande framför barn påverkat C-väljarna. Och Vänsterpartiets islamism och antisemitism påverkar inte deras väljarstöd heller.

Så väljarkåren verkar kunna se skillnad på partipolitisk ideologi och enstaka personrelaterad brottslighet över hela skalan från höger till vänster. Då blir det extra intressant när man ser någon hävda de känner motsatt detta och man vill gärna veta mer. Blir oftast tyst dock.

Vet inte hur många som faktiskt kände till Rubbestad som person innan det här. Jag hade i alla fall aldrig hört hans namn, men jag är inte heller politiskt överintresserad som person.

Problemet uppstår när det uppstår ett mönster. Här verkar det ju i båda de aktuella fallen i SD handla om ledamöter som till det yttre fungerat i sitt sammanhang, men dör "den mörka hemligheten" dyker upp litet av en slump.

Att det finns de som av principiella, politiska skäl vill generalisera de här personernas brottslighet till att omfatta ett politiskt parti är ju heller inte ovanligt. Det är ju exakt därför som V avslutar samröret med sina medlemmar som öppet firade Israelanfallet - men först då det uppenbarats och riskerar bli en belastning.

Haken för precis alla politiska partier är ju att man vill ha människor med i sitt parti, man behöver funktionärer och medlemmar som är villiga att arbeta politiskt. När sedan dessa personer arbetat sig in i verksamheten värderas man för det man gör, inte för vad man gjort - och intern kritik och övervakning fungerar inte så bra i ideell verksamhet som den gör i mer strukturerade organisationer. I politik handlar det ju mycket om att påverka, styra och ställa, hålla sig framme, argumentera för sin sak. Att agera MOT partikamrater handlar ju ofta om fula försök att själv komma upp sig, sällan om omsorg om partiets (organisationens) bästa. Så självsanering är svårt i ideella organisationer.

Sedan händer det ju saker med alla människor med åren, så den idealist som gått med i ungdomsförbundet kan ha förändrats även till det sämre över tid... Det är ju rimligt att tro att så är fallet här.
Citera
2026-06-05, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegerHelg88

Hon verkar ju jobba kvar än så länge.
Vilket skvallrar lite om att Åkesson kände till detta.
Citera
2026-06-05, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
En betydande mängd personer gillar att ansluta sig till "häxprocesser". - Det värsta de vet "Pedofiler" - Imaginära eller verkliga fall. Och i avsaknad av fakta blir begrepp och sanningen förvridna.

Ja. - När det gäller tvång och exploatering av unga kvinnor är det ett annat problem oavsett om de är 15,16,17,18,19...

- Men det är en annan fråga som inte har med "Pedofili" att göra.

/WTF

kvinnor exploaterar män lika mycket som män exploaterar kvinnor både yngre och äldre. Finns flera fall där kvinnor och flickor bär sig åt som skitt likaväl pojkar och män. De som går i grupp mot någon eller några är ofta svagare
Citera
2026-06-05, 11:48
Medlem
Du får tycka vad du vill i dina desperata försvar av övergrepp, men de flesta av oss tycker inte fylla är en ursäkt för något och du har fel om åldrarna och Åkesson har fortsatt umgås med honom. Det är det sistnämnda som är problemet. Fast du besvarar bara allt annat typ. Men jag förstår dig, det är så det blir när man är utan argument och egentligen struntar i om barn och unga tjejer blir utsatta för övergrepp.

Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Hur känns det att vara stendum? Håll reda på begreppen.
Pedofili är vidriga övergrepp mot prepubertala barn (under 13 år). Det är inte pedofili att ett redlöst fyllo antastar en 18- och en 16-åring i glasskö (14- och 16-åring stämmer inte, det har Expo hittat på). Fyllot Öhrn dömdes för sexuellt ofredande, pedofili förekom inte hur gärna du än försöker förvränga fakta.
Citera
2026-06-05, 11:49
Medlem
Nä ni högerextrema brukar aldrig bry er om annat än er själva och invandring.

Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Jag bryr mig inte.
Med Rödgröna går Sverige under. Punkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här