Citat:
Ursprungligen postat av
WetCigarette
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=ac0f7f8bcafded266c8ec4538a787 4a9
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/05/statsministern-bjuder-in-till-presstraff-i-uppsala/
Några diskussionsfrågor:
Vad tycker ni om detta?
Första gratis, sen får ni betala, typ?
Är Ukrainare tränade på detta plan eller ska det göras också? När och hur?
Vem fan är det som läcker militära uppgifter till media?
Övriga tankar?
Att första är mer eller mindre gratis är inte så konstigt. Dessa är ju Gripen av en äldre typ, som ju är ändå på väg ut ur det aktiva försvaret. Jämför med att i början av kriget, det var en mängd Natoländer som hade de rysk-konstruerade Mig-29, som utan undantag har donerats till Ukraina... I Ukraina var de användbara för Ukraina själv använde Mig-29... Medan de var nu i sak i malpåse i Väst, och på god väg att ersättas av västplan...
Vidare, Ukraina har ju beställt bortåt 100 av de modernaste Gripen...Att betalas i pengar eller via motköp. Vår export av Gripen kommer alltså att vara säkrad för de närmaste 10 åren, speciellt som andra kommer nu att hänga på....
Detta är en gyllene affär för Sverige, bara vi mäktar med produktionstakten. Ukraina är en värdefull samarbetspartner... Kolla bara på deras blixtsnabba utveckling av avancerade droner... Vi lär komma bland de första som får ta del av deras nya teknikutveckling...
Jag läste häromdagen att några av deras piloter är NU i Sverige och tränar för fullt på Gripen och Grip-simulatorer.... Jag antar att Sverige kommer att skicka med på köpet ett antal simulatorer för dom att öva på....
Det finns både dylika utvecklade av Saab och av fristående företag.
Citat:
Ursprungligen postat av
TorsteniSthlm76
Skolan, sjukvården, äldrevården behöver de intäkterna!
Intäkterna kommer ju först vid försäljning. Och man ÄR på väg att sälja ett hundratal av nyaste Gripen. Kontant eller mot motköp...
Så hur det än går, kommer det att pumpas in en stor mängd pengar in i svensk ekonomi.