2026-05-30, 15:30
Medlem
Chics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Väntetid på 20 minuter är iof skrattretande, testa 120 minuter eller ännu mer - då kan man snacka väntetid i kollektivtrafiken..

Både SL och Västtrafik verkar se vissa kapacitetsproblem som näppeligen går att lösa med kort varsel (inköp av bussar, utbildning av förare). Blir nog ett spännande företag att ta sig ombord på tunnelbanan, den lär vara full redan efter de 10 första stationerna påväg in mot stan. Resten får vänta på nästa vagn och hoppas att den inte hunnit fylla upp. I Juli funkar det nog men när majoriteten kommer tillbaks från semestern runt vecka 32-33 så lär skiten träffa fläkten.

Intressant lista från aftonbladets artikel i ämnet för övrigt:

"Dyraste och billigaste månadsbiljetterna
Här är priserna för regionernas billigaste månadsbiljett – sorterade från lägst till högst pris.

Region Örebro län – 585 kronor

Region Västerbotten – 590 kronor

Region Gotland – 606 kronor

Region Skåne – 655 kronor

Region Kronoberg – 665 kronor

Region Halland – 678 kronor

Region Blekinge – 699 kronor

Region Sörmland – 710 kronor

Region Kalmar län – 712 kronor

Region Gävleborg – 714 kronor

Region Västmanland – 720 kronor

Region Jämtland Härjedalen – 750 kronor

Region Östergötland – 795 kronor

Region Dalarna – 800 kronor

Region Värmland – 835 kronor

Region Jönköpings län – 860 kronor

Västra Götalandsregionen – 890 kronor

Region Stockholm – 1060 kronor

Region Uppsala – 1150 kronor

Region Västernorrland – 1573 kronor

Region Norrbotten – 2860 kronor"

Jo visst. Men jag utgår från vad som var normen i Stockholm, en gång i tiden. Att vänta 10 minuter var något du ibland fick göra på helger. Nu är det betydligt längre väntetider än så, även på vardagar.

F.ö. så tror jag att detta utspel handlar om det kommande valet.
Citera
2026-05-30, 17:07
Medlem
Halva priset kommer att gälla till 31 december 2027 om man är smart och har råd. Köper man 12 biljetter, månadskortet Skåne runt, den 31 december 2026 så har man ett år på sig att aktivera kortet eller korten. Alltså åker man för halva priset nästa år också om man har råd att köpa 12 månadsbiljetter 31 december 2026. Men man behöver 12 kort. Jag har redan 7 stycken så jag behöver bara köpa fem till. I och för sig behöver man bara 10 kort eftersom sommarbiljetten gäller två månader
Senast redigerad av Blueintime 2026-05-30 kl. 17:12.
Citera
2026-05-30, 18:43
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blueintime
Halva priset kommer att gälla till 31 december 2027 om man är smart och har råd. Köper man 12 biljetter, månadskortet Skåne runt, den 31 december 2026 så har man ett år på sig att aktivera kortet eller korten. Alltså åker man för halva priset nästa år också om man har råd att köpa 12 månadsbiljetter 31 december 2026. Men man behöver 12 kort. Jag har redan 7 stycken så jag behöver bara köpa fem till. I och för sig behöver man bara 10 kort eftersom sommarbiljetten gäller två månader
Måste inte månads biljetten aktiveras inom viss tid, 60 dagar?
Citera
2026-05-30, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersAB
Månadsbiljetten måste aktiveras inom ett år
Citera
2026-05-31, 16:05
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersAB

Citat:
Ursprungligen postat av Blueintime
Månadsbiljetten måste aktiveras inom ett år
I Stockholm verkar det vara 60 dagar, får se hur det blir, om det blir av. Då blir det max 3 kort
Citera
2026-05-31, 16:09
Avslutad
Sjenerøs! Nå vil de bare halvere alkoholavgiften også
Citera
2026-06-02, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Ny opinionsundersökning från Demoskop idag.
https://www.svd.se/a/gkLpw5/matning-fran-svd-demoskop-miljopartiet-nar-hogsta-siffran-pa-nastan-tolv-ar

Tidö ligger 9 procentenheter efter oppositionen, liberalerna ligger under 4-procentsgränsen då det reella försprånget är 12 procentenheter så S, MP och C är större än Tidö.
Noterbart är att övriga partier växer med en halv procentenhet, skulle gissa att det är en flykt från SD till AfS och NMR.

Så även om alla du känner kommer rösta på Tidö så kommer de förlora då de gett städerna till de rödgröna på walkover.
9% är ingenting eftersom 1 miljon har inte bestämt sig ännu
Citera
2026-06-02, 10:58
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
9% är ingenting eftersom 1 miljon har inte bestämt sig ännu

Ja i så fall behöver ju mer eller mindre alla eller åtminstånde en ordentlig bit mer än hälften av dem välja Tidö, tyvärr är nog majoriteten av de i de som inte bestämt sig människor i storstäder som går till C då Tidö svikit städerna och de som velar mellan typ Fi och KPML(r) alternativt AfS och NMR
Citera
2026-06-03, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Ja i så fall behöver ju mer eller mindre alla eller åtminstånde en ordentlig bit mer än hälften av dem välja Tidö, tyvärr är nog majoriteten av de i de som inte bestämt sig människor i storstäder som går till C då Tidö svikit städerna och de som velar mellan typ Fi och KPML(r) alternativt AfS och NMR
Fast nu är det som så att Tidö bildar regering efter valet, gå nu och lek med de andra barnen medan vi vuxna diskuterar här.
Citera
2026-06-03, 07:20
Medlem
Citat:
Fast nu är det som så att Tidö bildar regering efter valet, gå nu och lek med de andra barnen medan vi vuxna diskuterar här.
Vad baserar du det på, annat än barnsligt önsketänkande?
Citera
2026-06-03, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vad baserar du det på, annat än barnsligt önsketänkande?
Fakta och logik och det faktum att jag aldrig har haft fel.
Citera
2026-06-03, 07:24
Medlem
Citat:
Fakta och logik och det faktum att jag aldrig har haft fel.
Vilken fakta och vilken logik? Tycker du det verkar gå bra för Tidö?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in