2026-06-03, 06:32
Medlem
Jag kan inte låta bli att notera Magasinet Filters utmärkta artikel om Jessica MacDowall och de lögner hon ertappats med.

Jessica MacDowall har i flera år påstått sig ha varit utsatt för våld i nära relation och på senare tid släppt två böcker som av henne och hennes förlag (Forum) marknadsförts som självbiografiska. Böckerna och Jessica MacDowall har fått stor uppmärksamhet i media och hon har, enligt vad som kan läsas i Filters reportage, intervjuats i bl.a. Expressen, Aftonbladet, TV4, Malou efter tio samt medverkat i ett otal poddar.

Men i ett välskrivet och omfattande reportage av Magasinet Filters (www.magasinetfilter.se) chefredaktör, Mattias Göransson, har konstaterats att Jessica MacDowall helt, eller iaf till mycket stor del, har ljugit om vad hon påstår att hon och hennes barn varit utsatta för. Reportaget redogör för lögner inför polis, åklagare, domstolar, socialtjänst etc.

Min fundering är vilket ansvar förlaget Forum har för faktakontroll innan man publicerar böcker vars innehåll påstås vara självupplevt? Forum gav också ut Joakim Lundells bok Monster, vilken i SVTs granskning visade sig vara ett falsarium på samma sätt som MacDowalls. Varför kan jag inte hitta en enda kommentar ang. Filters reportage om Jessica MacDowall i Expressen, Aftonbladet, TV4 mfl.? Håller man henne, som också jobbar inom media, om ryggen eller skäms man och därför inte vill ta upp det?
2026-06-03, 06:39
Medlem
Klandalfs avatar
Trådar finns

(FB) Stor granskning av Jessica MacDowalls berättelse i Filter
(FB) Jessica MacDowall och sanningen
2026-06-03, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Trådar finns

(FB) Stor granskning av Jessica MacDowalls berättelse i Filter
(FB) Jessica MacDowall och sanningen
Den ena hade jag sett. Skall kolla den andra. Tack!
2026-06-03, 07:40
Medlem
kyrkstockens avatar
Men ni ville ju ha det så?

Luthers katekes var mossig. Alla skulle få göra vad de ville. I det postmoderna samhället fanns det inga värden, ingen moral.

TAck, 68 generationen!
2026-06-03, 09:28
Medlem
Är kanske en kombination? Hon känner ju säkerligen många av dessa personligen och har fått den exponeringen pga det. Sen har de ju genom att ge henne detta utrymme gjort henne till en auktoritet inom ämnet våld i nära relationer. Att uppmärksamma Filters granskning innebär ju att behöva rannsaka sig själva. Men säkerligen hålls hon till viss del bakom ryggen. Man kanske också väljer att inte läsa Filters granskning för att man inte vill äventyra att ändra sin egen bild, för det leder ju onekligen till rannsakning. Men synd, för den går inte att läsa utan att bli hyfsat övertygad om att hon ljugit om allt.
Motvillig1.2s avatar

Moderatormeddelande

Postat av Motvillig1.2 2026-06-03, 15:01
Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in