Citat:
Ursprungligen postat av
TramsPostaren
Jag vet inte om du tänker att det går mig förbi att de har varsin familj på varsitt håll?.
Så här ser jag på de bitar du anser vara ytliga och betydelselösa:
Markus ord ”vi har våra familjer” handlar om hans moraliska kompass. Han har ju just innan sagt att detta inte får hända igen. När Elena upprepar Markus ord är det en mekanisk påminnelse för henne själv och hennes moraliska kompass.
Det beskriver i dessa korta ord hur svårt det kommer att bli att möta sin partner och familjen efter otroheten. En högst befogad oro hos dem båda.
Alltså: istället för att rakt och konkret skriva ”hur ska jag kunna se min partner i ögonen efter detta”, så valde jag dessa formuleringar, för jag menar att de ger mer tyngd åt situationen.
När Markus säger ”på måndag jobbar vi igen” är det ett sätt att en sista gång innan de skiljs för helg, försöka försäkra sig om att han och Elena är överens om att det som skedde var en gång och aldrig mer. Elena upprepar mekaniskt ”jobbar igen”, men inne i sig själv är hon nog mentalt någon annanstans. Det är som om hon inte förstått innebörden i det Markus sagt.
Att jämföra dina två noveller med min, blir som att jämföra äpplen och päron. Både till tema, personkaraktärer, miljöbeskrivningar, språk, komposition och stilistiskt uttryck är de väsensskilda.
Du har naturligtvis haft en plan för dina noveller precis som jag haft den med min.
Din plan går inte att applicera på min novell och vice versa.
Du tycks mig vara författaren som inte litar på din läsare, eller som bortser från att skönlitterära texter inte har några definitiva tolkningar.
Du förklarar för mycket, anser jag. Låt dina läsare själva tolka personkaraktärer och deras ord och handlingar.
Det är möjligt att du gör det i dina bästa alster, men det är ju jag ovetande om.
Till sist: en text som är avskalad ger läsaren möjlighet att placera sig själv i texten, utifrån liknande händelser som läsaren själv upplevt. Och det är något som en del författare missar.
Jag säger nu tack för i kväll, men återkommer gärna i morgon.