2026-06-02, 18:02
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Hahaha

TS har iallafall fått mig att sitta och läsa riktigt dåliga, klassiska noveller. Nåväl har bara lyckats ta mig igenom en men ändå. En författare behöver vara lockad av sin egen berättelse för att skapa magnetism

Jämförelsen med Stig Dagermans novell och min, är ju orättvis. Han är i en klass för sig, jag är en amatör.
Citera
2026-06-02, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Hahaha

TS har iallafall fått mig att sitta och läsa riktigt dåliga, klassiska noveller. Nåväl har bara lyckats ta mig igenom en men ändå. En författare behöver vara lockad av sin egen berättelse för att skapa magnetism
Ja men vill väl känna känslan av att vilja leva sig in i det hela.
Jag uppfattar det som att TS noterat att det ligger kärlek i luften hos sina två kollegor men att han inte alls inspireras av det.
Typ ”här är min analys av det hela”
”Men ni måste själva skriva den i ert huvud för jag vill inte ha med något i min novell som ger intryck av att här finns känslor”
Citera
2026-06-02, 18:09
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Varför skulle någon vara beredd på att vara otrogen om där fanns noll åtrå?
Det finns åtrå dem emellan, tyst åtrå sedan lång tid. En åtrå som de inte vågat släppa fram. I detta ögonblick är de fortfarande tvivlande till om de vågar släppa fram åtrån. Deras moraliska kompass säger dem att de handlar fel, det uttrycks också genom deras tveksamhet.
Citera
2026-06-02, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det finns åtrå dem emellan, tyst åtrå sedan lång tid. En åtrå som de inte vågat släppa fram. I detta ögonblick är de fortfarande tvivlande till om de vågar släppa fram åtrån. Deras moraliska kompass säger dem att de handlar fel, det uttrycks också genom deras tveksamhet.
Det känns mer som att dom utför ett jobb.
”Nu var dagens arbete slut så nu kan vi börja på ett annat projekt - knulla liksom?”
Men som sagt gå in på Erotopia och låt dig inspireras
Citera
2026-06-02, 18:12
Medlem
Citat:
Jag har inte hävdat att det ska vara osande åtrå.
Här är det inte stormande passion över allt annat.
Det ska inte vara det.

Här är det snarare tveksamhet hos både M och E.

Läs!

”Försiktigt la han handen på hennes vrist. Så började han massera i cirklar.
Hon lutade sig bakåt och slöt ögonen.
Efter en stund sa hon: ”Nu känns det bättre”.

”Kom” sa han, och satte sig bredvid henne och klappade sig själv på knät.
”Här?” sa hon.
”Ja”, svarade han.
När hon sjönk ner hos honom la han armarna runt hennes midja.
De tittade på varandra.
Ingen av dem sa något.
De kysstes.
”Vill vi det här?” viskade Markus.
Elena tittade honom i ögonen: ”Vi är två om det”.
”Har du…”
Elena nickade.”

Det här är två människor som under lång tid medvetet hållit inne sina känslor i en tyst överenskommelse.
Inför det stora ögonblicket är de fortfarande påverkade av det. Markus frågar om de vill göra det. Elena vill göra det men det är viktigt för henne att de vill det lika mycket. Det uttrycker hon när hon säger ”vi är två om det”.

Efter samlaget är de fortfarande tveksamma till att de gjorde det.

Min bild är att det är vanilj Svensson sex. Säkert missionären.
Citera
2026-06-02, 18:22
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Det känns mer som att dom utför ett jobb.
”Nu var dagens arbete slut så nu kan vi börja på ett annat projekt - knulla liksom?”
Men som sagt gå in på Erotopia och låt dig inspireras

Nej tack. Min ambition är inte att skriva en erotisk novell. Min ambition är en novell om lågmäld och tvekande kärlek, lågmäld och tvekande ömhet, lågmäld och tvekande åtrå mellan två människor.
Du föredrar berättelser av ett helt annat slag, och det har jag respekt för.
Citera
2026-06-02, 18:24
Medlem
Citat:
Nej tack. Min ambition är inte att skriva en erotisk novell. Min ambition är en novell om lågmäld och tvekande kärlek, lågmäld och tvekande ömhet, lågmäld och tvekande åtrå mellan två människor.
Mens det framkommer ju ingen som helst lågmäld kärlek, ömhet eller åtrå mellan dom.
Citera
2026-06-02, 18:31
Medlem
Berias avatar
Citat:
Jag är till fullo med dig på detta. Om detta ska fungera måste hela novellen skrivas på detta sätt.
Här är du den allvetande författaren och det kan man mycket väl vara, men då måste man hålla det konsekvent.

T ex detta stycke, här beskriver du i egenskap av författare vad Markus känner:

”Han masserade långsamt. Tumme mot hålfot, fingrar runt häl, små cirklar över vristen. Det var ingenting, tänkte han. Bara en fot efter ett långt kundbesök. En vänlig gest mellan två kollegor som arbetat för länge ihop och lärt sig alldeles för mycket om varandras tystnader och känner.”

Inget fel med det, men jag ville inte skriva novellen så.

Och då säger jag igen: jag observerar, jag skriver det jag ser och det jag hör dem säga, inget annat. Jag vill att läsaren själv ska bilda sig en uppfattning om vad som pågår inne i Markus när han börjar massera. I min text är det ordet ”nudda” som är ledtråden till hur han känner och upplever situationen.

Jo, jag fattar hur du menar. Men då skulle jag säga att du bör renodla det ännu hårdare. För din text är inte bara observation. "De kunde jobbet", "de hade arbetat tillsammans länge", "vi har vetat och förstått sedan länge" och "jag tog varje tillfälle jag kunde att råka ta på dig" är ju inte observation. Det är sammanfattning och förklaring.

När texten funkar bäst är det just när du gör det du säger att du vill göra. Lunchlådorna. Pumpsen. Telefonerna som slås av från tyst läge. "Inget hos dig?" Garaget och bussen på slutet. Där får läsaren själv lägga ihop bitarna.

Så min poäng är inte att du måste gå in i Markus huvud. Tvärtom. Kör gärna mer observerande. Men då måste de yttre detaljerna bära mer. Ett enda "nudda" blir lite tunt om resten av scenen inte bygger samma laddning. I min smak.

Typ så här, om man renodlar "observera":

Hon satte sig i soffan och sparkade av sig pumpsen. På soffbordet stod lunchlådorna kvar, hans med curry, hennes med lite ris i ena hörnet och något grönt hon hade petat åt sidan.

"Fy fan", sa hon och tryckte tummen mot hålfoten.

"Ska jag skriva in det i arbetsmiljörapporten?"

"Ja. Skriv att kvinnlig personal förväntas vara strategisk i skor som designats av en sadist."

Han log och sträckte sig efter sin lunchlåda.

Handen stannade ovanför bordet.

Elena slutade massera foten.

Han såg på hennes fot. Sedan på henne.

"Får jag?"

Hon svarade inte.

Foten låg kvar.

Sedan flyttade hon den lite närmare soffkanten.

Han satte sig på huk framför henne. Först lade han bara fingertopparna mot hennes vrist. Sedan hela handen.

Hon lutade huvudet mot soffryggen.

"Så?"

"Mmm."

Han masserade långsamt. Tumme mot hålfot, fingrar runt häl, små cirklar över vristen.

Hon lade handen över hans handled.

Han slutade.

Hennes hand låg kvar.

Han såg upp.

Hon öppnade ögonen.

"Markus."

"Förlåt."

Hon skakade nästan omärkligt på huvudet.

"Nej."

Där har man fortfarande inte gått in i huvudet på någon. Inga "han tänkte", inga "hon kände", inga förklaringar om vad de egentligen förstått sedan länge. Men läsaren fattar ändå. Handen stannar. Foten dras inte undan. Hon flyttar den närmare. Hon lägger handen över hans handled. Det är där scenen börjar tala.

Det är observera fullt ut, inte observera ibland och författarröst ibland.
Citera
2026-06-02, 18:32
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Mens det framkommer ju ingen som helst lågmäld kärlek, ömhet eller åtrå mellan dom.

Läs!
Lågmäld tvekande åtrå.
Med tanke på deras bakgrund av undertryckta känslor under lång tid, så är det knappast vild och sanslös åtrå och himlastormande passion som kommer i denna stund.

Han tittade på hennes fötter. Hon hade blek hud och rött nagellack. Markus sträckte ut en hand. Han lät fingertopparna nudda hennes fotled. ”Får jag?”
Elena nickade.
Försiktigt la han handen på hennes vrist. Så började han massera i cirklar.
Hon lutade sig bakåt och slöt ögonen.
Efter en stund sa hon: ”Nu känns det bättre”.

”Kom” sa han, och satte sig bredvid henne och klappade sig själv på knät.
”Här?” sa hon.
”Ja”, svarade han
.
När hon sjönk ner hos honom la han armarna runt hennes midja.
De tittade på varandra.
Ingen av dem sa något.
De kysstes.
”Vill vi det här?” viskade Markus.
Elena tittade honom i ögonen: ”Vi är två om det”.
”Har du…”
Elena nickade.
Senast redigerad av RFT 2026-06-02 kl. 18:36.
Citera
2026-06-02, 18:32
Medlem
Citat:
Läs dessa rader igen i sitt sammanhang och ge mig en din tolkning av varför Markus säger så här och varför Elena svarar som hon gör.
Det är mer djup i detta än vad du tydligen inser.

“Det här kan inte hända igen”.
“Nej, det kan det inte”, sa hon.
“Vi har våra familjer”.
”Ja, våra familjer”, svarade hon.

”På måndag jobbar vi igen”, sa Markus.
”Ja, jobbar igen”, sa hon.
Jag vet inte om du tänker att det går mig förbi att de har varsin familj på varsitt håll? Det står där övertydligt, det finns fortfarande inget djup. Djupet kommer av din egen situation. Att du kanske har en familj och trånat efter andra. Du klarade ändå inte av att fånga upplevelsen i dragningskraft mellan kollegorna.

Det är du som inte förstår att djupet inte kommer av din egen projektion utan av inlevelsen. Läste du novellen jag citerade ur 40-talets Sverige med hemmafrun som låst in sig i sovrummet medan maken festade med andra i lägenheten?

I förbifarten fladdrar hennes tankar förbi.
Citat:
Snart nog skall jag ju märka att den som
knackar inte knackar på den kalla, känslolösa
dörren utan på min varma, värkande kropp.
Knogar vet alltid vad de vill, knogar vet alltid
var det gör som mest ont, knogar är så vana
vid min kropp att de hittar det känsligaste
stället alldeles av sig själva.

Många noveller är kanske inte särskilt bra men de behöver ha beröringspunkter, något som får oss läsare att leva in i dem och se genom deras ögon eller åtminstone se dem med våra egna.

Du faller platt då du varken beskriver personerna, en blek fot med nagellack kan inte bära en hel berättelse om det inte är en fotfetisch svindlande fantasi. Du misslyckas med att leverera. Vilka är de där familjerna och vad har de för betydelser? Det visar du oss inte heller. Du ber oss hitta någonting där det inte finns. Kan lägga upp en av mina egna, dåliga så får du se när problemet är åt det andra hållet att det händer för mycket, för snabbt och för tydligt.

Styckeindelningen är sisådär då jag styckeindelar snabbt för Flashback nu.
Citat:
Björkbacken Del 1

Vattnet låg stilla, blankt som glas. Hon satte sig på bryggan och lutade sig mot en av dess pålar med händerna i knät. Det hade varit en bra kväll med många besökare, nästan bättre än vad hon hade kunnat hoppats på, fram till avslutningen med fyrverkerierna. Hon hade stått på strandkanten och betraktat de svarta konturerna av människor som letat sig ut på bryggan när hon plötsligt känt sting av något inombords. Ljud av tjut och dånande smällar när fyrverkerierna exploderade, någons glada röst. Silhuetterna av människoryggar. Doften av krut. Omkring henne hade världen levt upp på ett vis som fått henne att känna sig ensam. Liten, eller snarare sårbar och kanske lite utanför. Perifer.

Hon hörde steg bakom sig.
“Får jag?”
Det var Elin. Den nya. En kvinna i femtioårsåldern som inte bott där hos dem i mer än ett par veckor, kanske tre. Det yttre gav ett lågmält intryck samtidigt som hennes ansikte som oftast såg slutet ut, lite distanserat på ett vis som gjorde det svårare att avläsa vad hon tyckte och tänkte om livet och dem alla där på gården. Ofta sågs hon strosa runt på egen hand med något stilla och allvarsamt över sig
“Självklart!”, sa Siv och flyttade lite på sig.
De satt tysta en stund. Elin doppade tårna i vattnet.
“Jag trodde det skulle kännas mer… förlösande,” sa hon till slut. “Flytten hit. Det gör det inte. Inte än.”
Siv log snett.
“Det tog mig två år att känna mig hemma. Fast jag var med och startade det här.”
Elin vände sig mot henne.
“Saknar du honom?”
Det kom oväntat. Siv blinkade. Ingen frågade längre. Alla gick på tå runt ämnet.
“Varje morgon”, sa hon till slut.
Hon vände huvudet mot vattnet igen och lät tystnaden sänka sig ner över dem. Hur sätter man ord på hålet som lämnats kvar efter en annan människa? Det gapande slukhål av känslor som snurrade runt innan det ebbade ut i en lågintensiv känsla av något att bara kalla sorg? Hon visste inte. Hon hade aldrig försökt att dela det hon upplevde med en annan människa, maken hade varit den hon öppnat upp sig kring allt med och nu var han inte längre där. Hon hade bara sig själv kvar.

Elin kände hur den välbekanta oron ökade inom henne. Allt hade varit rätt tills det blev fel. Än en gång. Hon suckade och plockade upp den lilla sammetspåsen i grönt. Den var knappt halvfull men det skulle kanske räcka med lite tur. Kvällen innan hade hon suttit med den gamla kvinnan, Siv på bryggan när tanken hade nått henne att den äldre inte tyckte om henne. Att hon närmast knappt tålde henne. Hon hade förstått tillräckligt mycket av det för att gå därifrån utan att säga något mer, men hon ville så förskräckligt gärna återställa balansen mellan dem. Hon trivdes där på gården och ville inte alls behöva ge sig av. Solåker. Det var hennes plats, det var där det var meningen att hon skulle leva. Hon hade förstått det med hela sitt väsen morgonen hon anlänt dit till det de andra kallade för Björkgården efter allén som löpte fram längs den sista vägen innan man svängde upp för att komma in på tomten. Det hade istället varit morgonsolen hon sett spelas upp i blickfånget. Omkring dess mitt likt ögats regnbågshinna, hade strålarna omgett ljuspunkten och trängt bort björkarna där de hälsade eller tog adjö av dem som passerade längs vägen.

Josefina hade stått i fönstret morgonen hon anlänt, med en kaffekopp i handen. Elin mindes det tydligt, för hon hade tyckt att det såg ut som om kvinnan vakat över platsen. Kanske över henne. Josefina log inte, men hon såg inte arg ut heller. Det var mer som ett konstaterande: du är här nu. Senare den veckan hade Elin hört hennes röst på andra sidan om sin sovrumsdörr. Hon visste inte vem Josefina pratade med men något i tonen hade fastnat i henne.
"Man känner direkt vilka som hör hemma här", hade Josefina sagt.
Orden hade gnagt inom Elin sedan dess. Det hade låtit som om Josefina velat att Elin skulle höra orden. Att hon önskat det och därför sagt dem så högt och tydligt den dagen. Det var Josefina som bjudit in Elin att komma och bo där. De hörde samman. En yngre och en äldre syster. Det var därför Josefina svarat när hon skrivit och undrat kring den där kursen i skapandekraft som de höll för att människor skulle kunna utforska olika områden att uttrycka sig genom. Josefina - inte Elias, Siv, Tim eller någon av de andra på gården.

Elin hade förstört det. Flera gånger förr hade hon försökt så sina frön utan att lyckas få dem att gro någonstans och likt ett skamset djur hade hon fått ge sig av flera gånger. Nu hade hon haft tur. Efter att ha följt instruktionerna noga hade hon hittat nya frön i en liten butik där det även funnits stenar och prydnadssaker i silver, linne och vitt. Änglar. Te. Hon hade varit mycket nöjd när hon gått därifrån. Det var viktigt att hon gjorde allt som det var meningen att hon skulle göra. I ordning. Noga och med en god energi. Den här gången skulle de gro.

I ett annat sovrum satt Siv försjunken i tankar kring det förgångna. En gång i tiden hade hon hakat på den gröna vågen under 70-talet och lämnat Stockholm bakom sig. Ett haverat äktenskap senare hade en längre period av runt flackande startat tills hon en dag snubblat över annonsen med det gamla pensionatet Björkbacken till salu. Gården hade varit fin men det stora huset närmast fallfärdigt, ändå hade hon bestämt sig för att köpa det med det lilla kapital hon hade i plånboken efter ett liv som mångsysslare. Fotografering, städjobb, storkök. Hon hade alltid tagit de jobb hon kommit över men en dag istället bestämt sig för att satsa helt på att leva genom självhushållning och vad hon själv kunde skapa utöver förhoppningen om att kunna driva en gård med kollektivboende. Anita, en gammal väninna hade hakat på och via henne hade hon mött nästa make, Hans. Han var död nu. Anita också.

Den enda kvar från den tiden var Josefina, det barn väninnan lämnats havandes med av någon man Siv bara hört talas om men aldrig träffat. Flickan hade vuxit upp där med Siv och Hans och de andra, istället för den frånvarande fadern. Hon hade aldrig kommit sig för att lämna platsen hon vuxit upp på och var en del av Björkbacken lika mycket som den äldre kvinnan. En dag skulle hon också ta över gården. Den var hennes arv nu. Tankarna vandrade vidare. Hon tänkte på Elin. På hur hon gått runt bland odlingslådorna med den där gröna lilla påsen i handen, hur hon böjt sig ner för att plantera sina solrosfrön och närmast rituellt petat ner dem i jorden. Ett frö i taget.

Siv visste att inget grott ännu. Hon visste också hur svårt det var att hitta rätt plats i livet. Ibland undrade hon vad Elin egentligen sökte. Och vad som skulle hända om fröna aldrig tog sig. Något märkligt hade det varit över den där scenen och kvinnans sätt att ibland le och skratta för sig själv. Nog hade Siv mött en mängd olika karaktärer genom åren varpå de udda eller excentriska sällan fick henne att höja på ögonbrynet men intuitivt visste hon att hon behövde hålla sig i närheten av kvinnan. Det kunde gå snabbt, när det sköra tittade fram ur en människa.
Senast redigerad av TramsPostaren 2026-06-02 kl. 18:41.
Citera
2026-06-02, 18:33
Medlem
Om du läser ser du att det är en för stor handling för novellens storlek och att mycket skulle ha raderats eller att jag gjort en bra mycket längre novell. Den är för tät och övertydlig medan din är det motsatta i sitt "djup". Den är platt och du behöver arbeta in det där djupet du upplever men missat att få med i din text.

Man måste alltid kunna kritisera sina egna texter.
Den här är en av de jag skrivit som skoluppgift. Av det skälet är utrymmet begränsat då man inte kan döda sina lärare genom sinnande ström av sidor, man är begränsad i utrymmet.

Citat:
Björkbacken Del 2
På radion sjöng Mauro Scocco om de ensamma.
"...en sång för alla dom som aldrig hitta nån..." Elin stannade upp och hörde orden passerade genom rummet. Ett vagt minne dök upp – ett ansikte, kanske, eller ett ögonblick i ett vardagsrum från en annan tid – men det löstes upp lika snabbt som det kommit. Rougen applicerades med klumpiga drag, men i hennes värld: graciöst. Perfekt. Hon missade inte en enda gång i räkningen. Det var viktigt att det följde den bestämda ordningen. Kinder, ögon, läppar. Rouge, mascara, ögonskugga. Hon skakade handen först tre gånger sedan fem, innan hon fortsatte. Annars skulle allt förstöras och hon skulle bli tvungen att börja om från början igen.

Hon avslutade med ett lager läppglans. Lutade sig närmare spegeln och log, som inför ett avsked hon förberett sig för länge. Hon svängde runt och gick fram till garderoben där hennes blåa klänning hängde på en galge. De skulle förstå att hon var en fredlig person när de såg henne i den och förlåta henne.

“Nej det kommer de inte! Det kommer de aldrig göra!” utropet avbröts med ett skratt och hon frös till.
“Jag tänker inte lyssna på det där”, muttrade hon tillbaka innan hon fortsatte.
Lampan blinkade till innan den fortsatte.
“Men se på dig! Se så du ser ut!”

Dess röst slungade sig mot henne, förlöjligade henne där hon stod. Och just då såg hon plötsligt sitt ansikte i spegeln. Det spretiga sminket som ojämnt smetats ut över hennes ansikte med det röda, blossande över kinderna, den blåa ögonskuggan med mascara som missat ögonfransarna och istället applicerats mer på den omgivande huden. Förvirringen grep tag i henne och skapade en våg av intensiv rädsla som pulserade ut över henne.

“Där ser du... där ser du... där ser du...”, viskade röster åt henne från olika håll i rummet.
“Nej, det här är inte på riktigt!”
Hon hann knappt uttala meningen innan spegelbilden återgick till sitt normala tillstånd. Elin slappnade av. Hon hade följt manualen till punkt och pricka och nu var det bara det sista kvar. Hon behövde lyssna noga för att inte begå något misstag. Bara goda saker skulle ske men det hängde på henne att fullfölja det uppdrag hon fått.
“Du måste gå nu, skynda dig!”
Hon nickade och log tappert. Det var dags.

Regnet forsade ner likt tårar från himlen där hon stod i den blöta åkerjorden. Vattnet tog sig in genom klänningstygets fibrer och dränkte det. Hon kände hur kemikalierna i det separerades och la sig tungt över hennes hud. Brände den. Hon hade glömt något, något viktigt men hon visste inte riktigt vad det var. Den brännande svedan förstärktes av tyngden från det blöta tyget. Gifterna som letat sig ut ur klänningen la sig likt ett tunt lager av plastfilm över hennes kropp. Skadade den och hon kunde känna hur det frätte likt syra. Hon började panikslaget dra i plagget för att få bort det från sig. Hon måste få bort det snabbt. Stora köttsår började öppna sig över hennes rygg. Med några ryck flög klänningen av och hon sprang bort en bit ifrån det innan hon lika intensivt som atmosfären ovan henne föll i gråt. Hon behövde minnas men tanken flyttade på sig hela tiden. Gled iväg gäckande, nästan hånfullt. Hon visste inte och det fick henne att gråta djupare. Hon behövde komma ihåg. Elin såg inte när Siv närmade sig henne. Uppfattade knappt den gamla kvinnan ens när hon tog av sig sin röda regnjacka och varsamt svepte den över Elins axlar. Men hon kände värmen från kvinnan stråla emot henne som solen en sommardag. Mjuk och trygg när den talade till henne.
“Kom nu Elin, så går vi hem.”
Senast redigerad av TramsPostaren 2026-06-02 kl. 18:46.
Citera
2026-06-02, 18:48
Medlem
Citat:

Hur kan det vara avsikten när de knullar.
För visst gör de det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in