Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Jag är till fullo med dig på detta. Om detta ska fungera måste hela novellen skrivas på detta sätt.
Här är du den allvetande författaren och det kan man mycket väl vara, men då måste man hålla det konsekvent.
T ex detta stycke, här beskriver du i egenskap av författare vad Markus känner:
”Han masserade långsamt. Tumme mot hålfot, fingrar runt häl, små cirklar över vristen. Det var ingenting, tänkte han. Bara en fot efter ett långt kundbesök. En vänlig gest mellan två kollegor som arbetat för länge ihop och lärt sig alldeles för mycket om varandras tystnader och känner.”
Inget fel med det, men jag ville inte skriva novellen så.
Och då säger jag igen: jag observerar, jag skriver det jag ser och det jag hör dem säga, inget annat. Jag vill att läsaren själv ska bilda sig en uppfattning om vad som pågår inne i Markus när han börjar massera. I min text är det ordet ”nudda” som är ledtråden till hur han känner och upplever situationen.
Jo, jag fattar hur du menar. Men då skulle jag säga att du bör renodla det ännu hårdare. För din text är inte bara observation. "De kunde jobbet", "de hade arbetat tillsammans länge", "vi har vetat och förstått sedan länge" och "jag tog varje tillfälle jag kunde att råka ta på dig" är ju inte observation. Det är sammanfattning och förklaring.
När texten funkar bäst är det just när du gör det du säger att du vill göra. Lunchlådorna. Pumpsen. Telefonerna som slås av från tyst läge. "Inget hos dig?" Garaget och bussen på slutet. Där får läsaren själv lägga ihop bitarna.
Så min poäng är inte att du måste gå in i Markus huvud. Tvärtom. Kör gärna mer observerande. Men då måste de yttre detaljerna bära mer. Ett enda "nudda" blir lite tunt om resten av scenen inte bygger samma laddning. I min smak.
Typ så här, om man renodlar "observera":
Hon satte sig i soffan och sparkade av sig pumpsen. På soffbordet stod lunchlådorna kvar, hans med curry, hennes med lite ris i ena hörnet och något grönt hon hade petat åt sidan.
"Fy fan", sa hon och tryckte tummen mot hålfoten.
"Ska jag skriva in det i arbetsmiljörapporten?"
"Ja. Skriv att kvinnlig personal förväntas vara strategisk i skor som designats av en sadist."
Han log och sträckte sig efter sin lunchlåda.
Handen stannade ovanför bordet.
Elena slutade massera foten.
Han såg på hennes fot. Sedan på henne.
"Får jag?"
Hon svarade inte.
Foten låg kvar.
Sedan flyttade hon den lite närmare soffkanten.
Han satte sig på huk framför henne. Först lade han bara fingertopparna mot hennes vrist. Sedan hela handen.
Hon lutade huvudet mot soffryggen.
"Så?"
"Mmm."
Han masserade långsamt. Tumme mot hålfot, fingrar runt häl, små cirklar över vristen.
Hon lade handen över hans handled.
Han slutade.
Hennes hand låg kvar.
Han såg upp.
Hon öppnade ögonen.
"Markus."
"Förlåt."
Hon skakade nästan omärkligt på huvudet.
"Nej."
Där har man fortfarande inte gått in i huvudet på någon. Inga "han tänkte", inga "hon kände", inga förklaringar om vad de egentligen förstått sedan länge. Men läsaren fattar ändå. Handen stannar. Foten dras inte undan. Hon flyttar den närmare. Hon lägger handen över hans handled. Det är där scenen börjar tala.
Det är observera fullt ut, inte observera ibland och författarröst ibland.