Det jag tror saknas är inte mer dramatik, utan mer laddning. Scenen behöver inte bli större, den behöver bli tätare. Mindre "de hade förstått länge" och mer små handlingar som visar det. Blickar, pauser, invanda rörelser, saker som nästan händer innan de händer.
Det är också där steget mot otroheten måste ligga. Inte i själva kyssen, utan i sekunderna före, när båda fortfarande kan rädda situationen med ett skämt, en markering eller ett vanligt lägg av.
Typ så här menar jag:
Hon satte sig i soffan och sparkade av sig pumpsen. På soffbordet stod lunchlådorna kvar, hans med curry, hennes med lite ris i ena hörnet och något grönt hon hade petat åt sidan.
"Fy fan", sa hon och tryckte tummen mot hålfoten.
"Ska jag skriva in det i arbetsmiljörapporten?"
"Ja. Skriv att kvinnlig personal förväntas vara strategisk i skor som designats av en sadist."
Han log och sträckte sig efter sin lunchlåda.
Sedan stannade han.
Det borde inte ha synts. Bara ett litet hack i rörelsen. En kropp som glömde vart den var på väg.
Men hon såg det.
Han tittade på hennes fot. Sedan på henne.
"Får jag?"
Hon svarade inte direkt.
Hon kunde ha skrattat. Sagt "lägg av". Sagt "inte här". Något snabbt, något slarvigt, något som ställde tillbaka rummet där det nyss stod.
Hon gjorde inget av det.
Hon flyttade bara foten lite närmare.
Han satte sig på huk framför soffan och tog hennes fot i handen. Försiktigt, som om det fortfarande gick att göra detta oskyldigt. Huden var kall efter skon. Under vristen slog pulsen svagt, eller också var det hans egen hand som darrade.
Hon lutade huvudet mot soffryggen.
"Så?"
"Mmm."
Det var första gången den eftermiddagen hon inte lät som på jobbet.
Han masserade långsamt. Tumme mot hålfot, fingrar runt häl, små cirklar över vristen. Det var ingenting, tänkte han. Bara en fot efter ett långt kundbesök. En vänlig gest mellan två kollegor som arbetat för länge ihop och lärt sig alldeles för mycket om varandras tystnader.
Sedan lade hon handen över hans handled.
Inte för att stoppa honom.
Inte för att dra honom närmare heller.
Bara för att göra det omöjligt att låtsas att det var ingenting.
Han slutade.
Hon öppnade ögonen.
"Markus."
"Förlåt."
Hon såg på honom en stund. Sedan skakade hon nästan omärkligt på huvudet.
"Nej."
Det var inte mycket till ord. Ändå räckte det. Alla händer som råkat nudda varandra vid kaffemaskinen. Alla blickar som blivit kvar en halv sekund för länge. Alla fredagar som dragit ut på tiden av skäl som såg ut som arbete, så länge ingen tittade för noga.
Det var inte ett nej till honom.
Det var ett nej till ursäkten.
Till den lilla räddningsplankan.
Till att de fortfarande skulle kunna kalla det här för något annat.
Det är också där steget mot otroheten måste ligga. Inte i själva kyssen, utan i sekunderna före, när båda fortfarande kan rädda situationen med ett skämt, en markering eller ett vanligt lägg av.
Typ så här menar jag:
Hon satte sig i soffan och sparkade av sig pumpsen. På soffbordet stod lunchlådorna kvar, hans med curry, hennes med lite ris i ena hörnet och något grönt hon hade petat åt sidan.
"Fy fan", sa hon och tryckte tummen mot hålfoten.
"Ska jag skriva in det i arbetsmiljörapporten?"
"Ja. Skriv att kvinnlig personal förväntas vara strategisk i skor som designats av en sadist."
Han log och sträckte sig efter sin lunchlåda.
Sedan stannade han.
Det borde inte ha synts. Bara ett litet hack i rörelsen. En kropp som glömde vart den var på väg.
Men hon såg det.
Han tittade på hennes fot. Sedan på henne.
"Får jag?"
Hon svarade inte direkt.
Hon kunde ha skrattat. Sagt "lägg av". Sagt "inte här". Något snabbt, något slarvigt, något som ställde tillbaka rummet där det nyss stod.
Hon gjorde inget av det.
Hon flyttade bara foten lite närmare.
Han satte sig på huk framför soffan och tog hennes fot i handen. Försiktigt, som om det fortfarande gick att göra detta oskyldigt. Huden var kall efter skon. Under vristen slog pulsen svagt, eller också var det hans egen hand som darrade.
Hon lutade huvudet mot soffryggen.
"Så?"
"Mmm."
Det var första gången den eftermiddagen hon inte lät som på jobbet.
Han masserade långsamt. Tumme mot hålfot, fingrar runt häl, små cirklar över vristen. Det var ingenting, tänkte han. Bara en fot efter ett långt kundbesök. En vänlig gest mellan två kollegor som arbetat för länge ihop och lärt sig alldeles för mycket om varandras tystnader.
Sedan lade hon handen över hans handled.
Inte för att stoppa honom.
Inte för att dra honom närmare heller.
Bara för att göra det omöjligt att låtsas att det var ingenting.
Han slutade.
Hon öppnade ögonen.
"Markus."
"Förlåt."
Hon såg på honom en stund. Sedan skakade hon nästan omärkligt på huvudet.
"Nej."
Det var inte mycket till ord. Ändå räckte det. Alla händer som råkat nudda varandra vid kaffemaskinen. Alla blickar som blivit kvar en halv sekund för länge. Alla fredagar som dragit ut på tiden av skäl som såg ut som arbete, så länge ingen tittade för noga.
Det var inte ett nej till honom.
Det var ett nej till ursäkten.
Till den lilla räddningsplankan.
Till att de fortfarande skulle kunna kalla det här för något annat.