2026-05-29, 13:28
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Därför att Ryssland är vår historiska ärkefiende.
Bra poäng. Rätt sjukt dock att russofobin är så stark efter 300 år.
Citera
2026-05-29, 13:31
Medlem
StormuftinMagdas avatar
Masspsykos som eldas på av småhattarnas tidningsblaskor.
Man får en yttre fiende som man kan skylla alla inrikes hemskheter på.
Under Covid så var samma hysteriska typer inne på Flashback och gapade, sen bytte man ämne samtidigt som småhattarnas tidningsrubriker.
Precis som programmerade robotar, sen finns det givetvis en stor mängd påverkansoperatörer bland dessa människorna för att driva på masspsykosen ytligare.
Nu är man bytt religiös övertygelse till kriget i Ukraina eller kriget mot Iran.
Människor följer inte bibeln längre, man följer massmedias tidningsrubriker.
När dessa skaror med hysteriker går på offensiven så kan man bli en del av något större.
Slajva Ukräiny!
Fängsla alla som vägrar vaccination.
Bläck lives mätter!
Inga rasister på vååååraaaa gaaaatoorrr
Senast redigerad av StormuftinMagda 2026-05-29 kl. 13:34.
Citera
2026-05-29, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Tycker snarare ukroextremister liknar vänsterextremister. Titta på Palestinademonstranterna, hur många slösar inte energi på det trots att man aldrig haft med Israel att göra eller har noll inblandning?

Sen är det ju inte en motsättning att om man kritiserar Zelenskyj så älskar man Putin. Det är ett tankesätt som följer det det jag kritiserar.

Nja, de som kritiserar Zelensky kritiserar aldrig någonsin svinet Putin. Då vet man att man har att göra med en efterbliven ryssextremist. Inte svårare än så.
Citera
2026-05-29, 13:40
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nja, de som kritiserar Zelensky kritiserar aldrig någonsin svinet Putin. Då vet man att man har att göra med en efterbliven ryssextremist. Inte svårare än så.
Men det bör redan vara underförstått såvida man inte ger utryck för motsatsen. Man behöver behålla lite god tro mot varandra. Kan skicka tillbaka samma logik, kritiserar du Zelenskyj?

Blir lite som politiker som inte vill prata om problem utan byter ämne till att vilja börja prata om det uppenbara som är bra istället. Populära åsikten är redan att Putin är en idiot så där finns inget problem.
Citera
2026-05-29, 13:47
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Hoppas att tråden hamnat rätt annars får mod gärna flytta.

Upplever det som att sentiment och beteenden har nått punkten likt som det var 2015 med massinvandringen. Då epitetkletande, känslouttryck samt att inre kritik slås ner med näbbar och klor har tagit över debatten. Alla som inte håller med är misstänkta. All information som talar emot Ukraina är propaganda och ska avfärdas utan några frågor ställda. Precis som man misstänkliggjorde kritik mot invandring till att man var rasist så misstänkliggör man nu kritik som att man är ryss/rysstroll/vatnik. Upplever det som att pragmatism i diskussionen inte finns längre.

- Hur ser ni på detta och kan man dra dessa parareller?

- Vågar ni kritiker mot Sveriges engagemang i kriget uttrycka detta bland familj, vänner och på krogen där någon kan höra? Vågar ni uttrycka kritik mot Ukraina i det öppna?

- Varför är ukroextremister så engagerade i Ukraina att man drar det till den här nivån?

Vi befinner oss i ett proxykrig, givetvis blir det vissa inskränkning i yttrandefriheten i och med det. Än så länge är det ju bara "inofficiellt" med dessa inskränkningar eftersom de flesta som tur är förstår vem som är den verkliga fienden.

Men att megafoner till ryska ledningen skulle få fritt spelrum i Sverige ser jag som otänkbart, iaf om situationen skulle bli ytterligare tillspetsad. Vi ha haft sådana inskränkningar förr, tom interneringsläger. Och tyvärr kan ju sådant behövas i tider av krig.
Citera
2026-05-29, 13:49
Medlem
Citat:

Inte alls. Sverige har inte anfallit ett land på hundratals år.
Ryssland har gjort tvärtom och eskalerat sina attacker på sina grannar till den gräns att vi gick med i Nato.
Citera
2026-05-29, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Vi befinner oss i ett proxykrig, givetvis blir det vissa inskränkning i yttrandefriheten i och med det. Än så länge är det ju bara "inofficiellt" med dessa inskränkningar eftersom de flesta som tur är förstår vem som är den verkliga fienden.

Men att megafoner till ryska ledningen skulle få fritt spelrum i Sverige ser jag som otänkbart, iaf om situationen skulle bli ytterligare tillspetsad. Vi ha haft sådana inskränkningar förr, tom interneringsläger. Och tyvärr kan ju sådant behövas i tider av krig.

Egentligen är det Kina som spelar ut Ryssland mot Europa 😂
Citera
2026-05-29, 13:55
Medlem
Glostrups avatar
Om det är extremism att anse att man med alla till buds stående medel bör motarbeta auktoritära skurkstater som startar anfallskrig mot grannländer i vår närhet och konsekvent hotar andra, så får jag väl beteckna mig som extremist. Denna, min, ”extremism” hindrar mig dock inte ett dugg från att uppmärksamma uppenbara brister i Ukraina, korruption och annat, eftersom jag som relativt tänkande människa är fullt kapabel att hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt. Vilket nog de flesta som stödjer Ukraina klarar av.

Förr i tiden brukade det ses som normen att folk som lever i en demokrati också anser att deras demokrati, och andras, är nästintill ovillkorligt skyddsvärd. Men fascismen bygger ju på en konstant terminologi-glidning, så min högst normala konservativa världsåskådning betecknas uppenbarligen nu av althögern som ”extremistvänster”. Tänk så det kan bli.

Och Flashback till trots, så är det fortfarande fullt lagligt att tycka att Putin ska få hållas. Däremot så är den sortens åsikter ganska garanterad att väcka avsky hos vanligt folk som tycker att det är osmakligt att stödja diktatoriska mördare. Och då kommer lillfascisterna ut som de snöflingor de är, och gråter ut över att de inte får säga vad som helst utan att vettigt folk säger åt dem att skärpa till sig.

Frågeställningen är därmed byggd på en helt felaktig grund; det är knappast extremt att idioter som understödjer Putins fientliga handlingar får mothugg i debattklimatet - i det liberala, demokratiska och öppna Sverige vore det snarare extremt om de inte fick det. Men så är ju ofta Putins medlöpare egentligen motståndare till just liberalism, demokrati och öppenhet - men det vågar de oftast inte säga i öppna sammanhang.

För min del är putinsympatier ett tydligt tecken på allmänna antidemokratiska åsikter, och mitt förakt är djupt mot människor som utnyttjar sina grundlagsstadgade rättigheter i syfte att försöka ta bort dessa rättigheter för andra. Så putinvurmarna kan gott ta den skit som de får av vettigare folk.
Citera
2026-05-29, 14:01
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neuroadapt
Inte alls. Sverige har inte anfallit ett land på hundratals år.
Ryssland har gjort tvärtom och eskalerat sina attacker på sina grannar till den gräns att vi gick med i Nato.
Syftade på det nordiska kriget. Sankt Petersburg var svenskt för ca 300 år sedan. Tror det är där den starka svenska russofobin kommer ifrån fast man inte vet om det själv.
Citera
2026-05-29, 14:03
Medlem
Ördögs avatar
Citat:

Rätt sjukt att nån fortfarande glatt skämmer ut sig genom bruket av den innehållslösa klyschan "russåfåbi".

Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup

För min del är putinsympatier ett tydligt tecken på allmänna antidemokratiska åsikter, och mitt förakt är djupt mot människor som utnyttjar sina grundlagsstadgade rättigheter i syfte att försöka ta bort dessa rättigheter för andra. Så putinvurmarna kan gott ta den skit som de får av vettigare folk.

Håller med om vartenda ord i ditt inlägg.
Senast redigerad av Ördög 2026-05-29 kl. 14:06.
Citera
2026-05-29, 14:10
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Om det är extremism att anse att man med alla till buds stående medel bör motarbeta auktoritära skurkstater som startar anfallskrig mot grannländer i vår närhet och konsekvent hotar andra, så får jag väl beteckna mig som extremist. Denna, min, ”extremism” hindrar mig dock inte ett dugg från att uppmärksamma uppenbara brister i Ukraina, korruption och annat, eftersom jag som relativt tänkande människa är fullt kapabel att hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt. Vilket nog de flesta som stödjer Ukraina klarar av.

Förr i tiden brukade det ses som normen att folk som lever i en demokrati också anser att deras demokrati, och andras, är nästintill ovillkorligt skyddsvärd. Men fascismen bygger ju på en konstant terminologi-glidning, så min högst normala konservativa världsåskådning betecknas uppenbarligen nu av althögern som ”extremistvänster”. Tänk så det kan bli.

Och Flashback till trots, så är det fortfarande fullt lagligt att tycka att Putin ska få hållas. Däremot så är den sortens åsikter ganska garanterad att väcka avsky hos vanligt folk som tycker att det är osmakligt att stödja diktatoriska mördare. Och då kommer lillfascisterna ut som de snöflingor de är, och gråter ut över att de inte får säga vad som helst utan att vettigt folk säger åt dem att skärpa till sig.

Frågeställningen är därmed byggd på en helt felaktig grund; det är knappast extremt att idioter som understödjer Putins fientliga handlingar får mothugg i debattklimatet - i det liberala, demokratiska och öppna Sverige vore det snarare extremt om de inte fick det. Men så är ju ofta Putins medlöpare egentligen motståndare till just liberalism, demokrati och öppenhet - men det vågar de oftast inte säga i öppna sammanhang.

Jag tycker det går emot demokratin när det går till en gräns där man själv beter sig som en vatnik. Inte hålla med, högt tonläge och att åsikter stöts och blöts absolut, inget konstigt med det. Men kan tycka att det ibland övergår till värderingar som är direkt anti-demokratiska.

Personligen kan jag också tycka att EUs demokrati är grovt överskattad. Mycket tycker jag idag handlar om att man sysslar med kulturell imperialism. Lite "Tyck och tänk som mig annars är du en idiot". Detta vet jag bl.a. Indiens utrikesminister kritiserade försiktigt i Davos 2024 eller om det var förra året när det var tal om vad demokrati är. En slags narcissistisk överlägsenhet över det hela.
Senast redigerad av MohinderHerb 2026-05-29 kl. 14:12.
Citera
2026-05-29, 14:16
Medlem
Citat:
Syftade på det nordiska kriget. Sankt Petersburg var svenskt för ca 300 år sedan. Tror det är där den starka svenska russofobin kommer ifrån fast man inte vet om det själv.

Jag behöver tydligen upprepa mig själv!

Vi var neutrala i flera hundra år tills Ryssland ljög att dom inte skulle invadera Ukraina.
Sedan gick vi med i Nato.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in