2026-05-21, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
Jag är väl medveten att det är så det ligger till i arbetslivet, det därför jag tycker det unga människor ska ha en extra fördel
i ett tv-program som Sveriges Mästerkock
Ok så då tycker du de yngre som ser bra ut i tv rutan ska bli valda om det är en 50 50 situation?

Jag fattar inte hur du tänker, varför skulle inte en 40 eller 50 åring bli en skitbra kock?
Citera
2026-05-21, 23:03
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
Ok så då tycker du de yngre som ser bra ut i tv rutan ska bli valda om det är en 50 50 situation?

Jag fattar inte hur du tänker, varför skulle inte en 40 eller 50 åring bli en skitbra kock?
Jag går inte på utseende. Jag tänker mer såhär:
En ung person har statistiskt fler levnadsår och år i arbetslivet än någon som är t.ex 50 eller 60
Därför tycker jag det är fullt rimligt i ett sådant här tv-program att ta med som en viktig parametrar vilken
formbar och utvecklingsbar potential en person har. Där ser jag en fördel med en yngre person.
Citera
2026-05-21, 23:06
Medlem
Citat:
En ung person har statistiskt fler levnadsår och år i arbetslivet än någon som är t.ex 50 eller 60
Därför tycker jag det är fullt rimligt i ett sådant här tv-program att ta med som en viktig parametrar vilken
formbar och utvecklingsbar potential en person har. Där ser jag en fördel med en yngre person.
Jo men givetvis vill de att unga snygga människor ska vinna programmet, även om de fan kan knappt laga mat.. Men att folk röstas ut i ett program som detta pga deras ålder är ju så uppenbart och förkastligt
Citera
2026-05-21, 23:09
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Jo men givetvis vill de att unga snygga människor ska vinna programmet, även om fan kan knappt laga mat.. Men att folk röstas ut i ett program som detta pga deras ålder är ju så uppenbart och förkastligt
Tycker du t.ex 18-åriga Jacob varit så dålig på laga mat ?
Citera
2026-05-21, 23:12
Medlem
Citat:
Tycker du t.ex 18-åriga Jacob varit så dålig på laga mat ?
Nej han är min favorit (faktiskt) men de senaste åren har det varit kvinnor som har vunnit, hur många kvinnor har 1 eller 2 stjärniga krogar i Sverige, eller i världen, jag har inte kollat så vet ej.

Men när det kommer till stjärnkrogar vad jag vet så är oftast (iaf i Sverige) styrda av män.
Senast redigerad av TordNyman 2026-05-21 kl. 23:19.
Citera
2026-05-21, 23:14
Medlem
Citat:

Fel fokus från dig och produktionen tycker jag. Det är en matlagningstävling som ska bedöma individens skicklighet i nuet, inte vad som kan vara i framtiden. Hur sjutton skulle det gå till? ”Ja du kanske blir jättebra någon gång så du vinner tävlingen även om du var sämst.”
Citera
2026-05-21, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Fel fokus från dig och produktionen tycker jag. Det är en matlagningstävling som ska bedöma individens skicklighet i nuet, inte vad som kan vara i framtiden. Hur sjutton skulle det gå till? ”Ja du kanske blir jättebra någon gång så du vinner tävlingen även om du var sämst.”
Exakt håller med 100%
Citera
2026-05-22, 18:03
Medlem
Jag har halvjobbat hemma ett tag och haft tv på och har upptäckt Masterchef australia på Tlc ,tror jag mycket bra och något som dokusåpan på fyran borde titta på och inspirera av
f
Senast redigerad av Tom iskalle'n 2026-05-22 kl. 18:11.
Citera
2026-05-22, 23:11
Medlem
Citat:
Exakt håller med 100%

Det skulle innebära att äldre legender som t.ex. Mannerström eller t.o.m yngre toppkockar skulle förlora tävlingen mot tonåringar eftersom de har kulminerat i sitt kunnande och inte har möjlighet att ha samma skarpa utvecklingskurva som yngre. Det är såklart helt barockt.

Det hade varit spännande att se om t.ex. Mannerström hade haft en chans att vinna tävlingen som det är utformat idag. Inför blindtester och fler tävlingsmoment där inte en dålig dag kan få en tävlande att åka ut. För i nuläget kan det vara en lagtävling där den bästa tillhör det förlorande laget som gör att hen hamnar i eliminering, och därifrån kan man åka om man gör ett misstag. Det är inte riktigt rättvist. Det är väl därför smaktävlingen i elimineringstävlingen har försvunnit för att det riskerar att få de bästa att åka genom att ha en dålig dag.
Citera
2026-05-23, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Den med minst charm åkte ur. Skräll?
Tråkigt, hon var duktig. Kamerorna och klippningen gjorde henne anonym, så man kunde väl ana ut att hon inte skulle bli segrare.
Citera
2026-05-26, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejdson
Jahopp då var det bara unga medelmåttor kvar precis som förväntat. Är genuint skrattretande hur Daniela (hette hon va?) åkte ut trots att hon presterat på topp i nästan samtliga tävlingar medan ALLA andra som är kvar i tävlingen varit högst… mediokra.

Känns på riktigt som att Matilda hade kunnat sopa upp skit från gatan och servera juryn och de hade ändå kysst hennes fötter. Hon kommer vinna för att produktionen är så kåta på storyn om hur ”ung ytlig influencer hittar sin identitet i matlagningen”. Suck.

Kolla bara när hon står och ler över sin smörgås. Det leendet är nästan lite för mycket.
Ser ut som hon flirtar med nån i juryn.
Citera
2026-05-27, 13:57
Medlem
kul att beatrice vann tävlingarna, och snuvade hugo på konfekten...ps.varför tryckte matilda på knappen när hon var ensam kvar i kunskaptstävlingen? kändes lite overkill så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in