2026-05-26, 21:04
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
7 miljarder kostar det!
En fråga dyker upp!

1. Hur ska detta finanseras?
säg inte skatter eller framtida generationer betalar.

1. EU-avgiften som din arbetsgivare betalar har ökat från 3-13%!
Citera
2026-05-26, 21:04
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Tidö kommer inte vinna, de har på walk over gett bort segern till oppositionen. Som block ligger de mellan 10 och 13 % enheter efter i maj mättningen. Städerna är missnöjda, och L kommer inte klara 4%-gränsen samtidigt som M behöver varje väljare de kan få för att inte bli försvinnande små jämfört med SD.

Skulle gissa att Tidö når runt 42% men att L slutar på runt 3% så att vänsterpaktet får 58 mot 39 och ett rekordlågt valdeltagande på runt 68-70%.

Så visst, i din bubbla är allt lika solklart som vid hovet i Versailles, men bortom din bubbla är Tidö fett körda, tyvärr.

Sen var det bara problemet med att vänsterblocket inte kan samarbeta, då C inte gillar V.
Citera
2026-05-26, 21:05
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Hörde precis ett inslag med Uffe där han tillfrågades vad de skulle göra åt att M tappar så mycket i storstäderna. Detta kommer som ett brev på posten. Valfläsk utan dess like.

(Som jag fattat det är det endast månadskort (30-dagarsbiljett) som halveras och inte andra biljetter? )
Eftersom det inte är permanent tror jag det kommer leda till kaos och sidbiznizz. Folk kommer köpa på sig mängder med 30-dsgars biljetter och aktivera senare när det är dags, men också sälja till höger och vänster och casha in. Väldigt lätt via appar och dylikt. Kommer bli svinrörigt och dyrt för trafikbolagen att ändra i sina datasystem för en temporär grej.

Men vill man vinna valet och ligger under som fan försöker man väl allt.
”Måste aktiveras inom 30 dagar!”
Citera
2026-05-26, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Det är smart att högern är de som genomför detta. Då kan inte vänsterpartierna komma och klaga.
Precis, smart att inte bara lova som valfläsk, utan att också implementera det.

Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Åter igen sänker man kostnaden för något till "Svensson" under tidsbegränsad period för lånade pengar. Tidö försöker givetvis köpa röster med allas våra pengar och som vi ännu inte har. Osnyggt!

Jag vi vet, det är en Socialdemokratisk paradgren, S skriker om att något måste göras, nu görs den både med bensin och busskort.

SVT kör stort agenda sättande och ger klagomuren fria ordet nu. Hela tiden ledande frågor och Skamberg får prata på och prata på oemotsagt, precis som SVT brukar vara.
Citera
2026-05-26, 21:15
Medlem
maxatdunders avatar
Årskort i huvudstaden är väl 12k? 6k per år räcker ju till att täcka förhöjda matpriserna så det nollas ut, nice!
Citera
2026-05-26, 21:19
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Precis, smart att inte bara lova som valfläsk, utan att också implementera det.

Jag vi vet, det är en Socialdemokratisk paradgren, S skriker om att något måste göras, nu görs den både med bensin och busskort.

SVT kör stort agenda sättande och ger klagomuren fria ordet nu. Hela tiden ledande frågor och Skamberg får prata på och prata på oemotsagt, precis som SVT brukar vara.

Äsch, fåna dig inte eller är du dum på riktigt? Det är rätt att ifrågasätta dumma tillfälliga och ofinansierade beslut. Det är så skralt att ifrågasätta medierna på det sätt du gör. Båda sidor får komma till tals. Det görs reportage om regeringens utspel, det görs intervjuer med ledande ekonomer. Det görs intervjuer med både oppositionen och regeringsföreträdare.

Skulle du vara nöjd om bara ena sidan fick komma till tals?
Citera
2026-05-26, 21:43
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Kollektivtrafiken borde vara avgiftsfri då det är vi skattebetalare som betalar för infrastrukturen. När jag menar avgiftsfri så ska det vara som i Tallinn att är bosatt i kommunen/staden aå betalar du inget utan bara turister och besökare.
Var inte orolig, när borgarna är klara med beredskapen blir den gratis,tills dess styr kommunerna.
Citera
2026-05-26, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
”Måste aktiveras inom 30 dagar!”

Är det så? Då är det ju ändå mer meck för trafikbolagen. Just nu kan man iaf i min region spara korten upp till ett år.
Citera
2026-05-26, 21:52
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Är det så? Då är det ju ändå mer meck för trafikbolagen. Just nu kan man iaf i min region spara korten upp till ett år.
Så är det med SL i alla fall.
Citera
2026-05-26, 22:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Det blir lite moment 22 med kollektivtrafiken i Sverige. Man kapar ner ”olönsamma” linjer, vilket i sin tur gör att färre ex. väljer att flytta till det området, fler tar bilen istället osv. vilket i sin tur leder till att underlaget för kollektivtrafiken blir ännu sämre och så blir det en ond spiral. Medan kommunpolitiker kanske vill satsa på att locka invånare genom att öka servicen är det regionalpolitiker med helt andra prioriteringar som sitter på beslut och budget gällande kollektivtrafik.

Man borde skrota hela systemet och göra om det från grunden, med målet att det ska vara smidigt och billigt att ta sig runt. Det kommer löna sig även ekonomiskt i längden.

Jag håller med dig helt och hållet.
Jag skickade faktiskt ett förslag till ansvarig för bussarna om att göra om deras system men givetvis så blev svaret bara nej, kommer vi inte göra.
Med mitt förslag så lovar jag att de hade ökat passagerarantalet en hel del då turen från exempelvis ett stort industriområde med flera tusen arbetsplatser på ett snabbare sätt hade bundit ihop flera områden där många av dessa arbetare bor.
Idag måste de som vill ta bussen åka via centralstationen och byta där och då tar resan genast minst 30 minuter och man väljer då att ta bilen som tar tio.
Citera
2026-05-26, 22:04
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Så är det med SL i alla fall.

Hos Skånetrafiken kan man ha oaktiverade biljetter i 365 dagar från köpedatum, så man kanske kan köpa på sig ett helt års 30dagars-biljetter 31/12 till halva priset (om de nu inte stoppar sådana finurligheter).
Citera
2026-05-26, 22:26
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Årskort i huvudstaden är väl 12k? 6k per år räcker ju till att täcka förhöjda matpriserna så det nollas ut, nice!

Det här gäller bara månadskort. 🤗
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in