2026-05-23, 23:36
Medlem
Vad var egentligen syftet med att ersätta kärnfamiljen med högst lönekuvert och den som tjänar kapitalisten mest pengar?

Vi alla vet att familj är det bästa vi har. Den kärlek man får av en egen familj kan inte mätas i pengar. Mest pengar på ISK och resor till Gran Canaria betyder ingenting i jämförelse. Kapitalisten vill få er att tro att materiella saker är vad som är viktigast!

Det blir däremot inte lika roligt när Mustafa kommer torka era rövhål när ni fyllt 91. Ni kommer vara senildementa, olyckliga, utan någon som bryr sig om er.

Kommer alla Mallorcaresor och klamydiafester vara värt det då? Nej, exakt! Gå till kyrkan och sätt igång ugnen.
Citera
2026-05-23, 23:47
Medlem
Det är inte antingen eller.
Hur smal värld lever du i?
Kyrkan besöker man i syfte att titta på taket med målningarna.
Och känner man för att hitta på bus smiter man upp till orgeln för att peta på en tangent.
Det sker inte så spännande saker i en kyrka… annars.
Citera
2026-05-24, 00:02
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Om du skaffar barn, tror du då att de kommer kommer och torkar din röv när du blir gammal?

De kommer besöka dig en lördag fem gånger per år mellan 11:00-14:00 om du har tur.
Hoppas inte du ska skita så ofta.

Att dina barn kommer bo i samma stad eller ens i samma land som dig är absolut inte säkert.
Citera
2026-05-24, 00:30
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Det är inte antingen eller.
Hur smal värld lever du i?
Kyrkan besöker man i syfte att titta på taket med målningarna.
Och känner man för att hitta på bus smiter man upp till orgeln för att peta på en tangent.
Det sker inte så spännande saker i en kyrka… annars.
Ja, det är antingen eller. Antingen väljer kvinnor karriären (och går in i väggen) eller familjen (och blir lyckliga).
Citera
2026-05-24, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
De kommer besöka dig en lördag fem gånger per år mellan 11:00-14:00 om du har tur.

Jag tror du missar poängen. Det var nog inte specifikt att ens barn kommer och hjälper en med toalettbestyr utan i det stora hela att det inte är svenskar som är basen i yrkeskåren men skulle kunna vara om svenskar skaffade egna barn.

Men visst måste vi även återvända till att sätta familjen och nationen före hedonism och globalism.

Du har inga egna barn?
Citera
2026-05-24, 01:53
Avslutad
Jag har alltid undrar om vi är den enda tid som separerat jobb från familj. Familjen föddes in i jobbet förr
Citera
2026-05-24, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Om du skaffar barn, tror du då att de kommer kommer och torkar din röv när du blir gammal?

Att dina barn kommer bo i samma stad eller ens i samma land som dig är absolut inte säkert.

Precis.

Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja, det är antingen eller. Antingen väljer kvinnor karriären (och går in i väggen) eller familjen (och blir lyckliga).

Det är inte svart eller vitt. Det är uppenbart.
Citera
2026-05-24, 08:28
Medlem
Självklart är det inte så där svartvitt. Jag (man) har aldrig haft någon karriär överhuvudtaget, främst sysslat med låglönearbeten, och familj kommer jag aldrig att skaffa. Har rest några få gånger och festa har jag senast gjort när jag var runt 25.

Sen fattar jag inte varför man ska bli så gammal att man i praktiken måste bli omhändertagen oavsett om man har barn eller ej. Ättestupan är att föredra om man inte har turen att dö vid typ 70-75 års åldern. Hela tanken om att hamna på något jävla vårdhem eller ständigt slussas mellan hem och vårdcentral är skrämmande.
Senast redigerad av Delex 2026-05-24 kl. 08:30.
Citera
2026-05-24, 08:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dintintin
Jag tror du missar poängen. Det var nog inte specifikt att ens barn kommer och hjälper en med toalettbestyr utan i det stora hela att det inte är svenskar som är basen i yrkeskåren men skulle kunna vara om svenskar skaffade egna barn.

Men visst måste vi även återvända till att sätta familjen och nationen före hedonism och globalism.

Du har inga egna barn?

Även om du skaffar en drös med ungar så kommer de förhoppningsvis utbilda sig och vilja ha ett jobb som är annat än att torka din röv. För det första är det dåligt betalt, stressigt och man känner sig alltid otillräcklig.

De flesta som jobbar inom hemtjänsten har ingen vårdutbildning och vissa har ingen utbildning alls.
Men som tur är så kan vissa invandrare tänka sig ha dessa jobb som inte vi svenskar vill ha.

Nej, jag har inga barn och jag är väldigt glad att jag inte skaffade några.
Citera
2026-05-24, 14:54
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Det är inte svart eller vitt. Det är uppenbart.
Jo, det är svart eller vitt. Man kan kan inte vara heltidsförälder samtidigt som man jobbar heltid. Många kvinnor försöker just detta vilket är varför så många av dom går in i väggen.
Citera
2026-05-24, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jo, det är svart eller vitt. Man kan kan inte vara heltidsförälder samtidigt som man jobbar heltid. Många kvinnor försöker just detta vilket är varför så många av dom går in i väggen.

Du behöver varken fundera eller predika över sådana detaljer för hur du anser att andra ska fördela, må och få det att fungera.
Citera
2026-05-24, 16:51
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Vad var egentligen syftet med att ersätta kärnfamiljen med högst lönekuvert och den som tjänar kapitalisten mest pengar?

Vi alla vet att familj är det bästa vi har. Den kärlek man får av en egen familj kan inte mätas i pengar. Mest pengar på ISK och resor till Gran Canaria betyder ingenting i jämförelse. Kapitalisten vill få er att tro att materiella saker är vad som är viktigast!

Det blir däremot inte lika roligt när Mustafa kommer torka era rövhål när ni fyllt 91. Ni kommer vara senildementa, olyckliga, utan någon som bryr sig om er.

Kommer alla Mallorcaresor och klamydiafester vara värt det då? Nej, exakt! Gå till kyrkan och sätt igång ugnen.

Socialdemokraterna ville ha ut kvinnorna på arbetsmarknaden.

Alva Myrdal såg därför till, att ordet "husmor" byttes ut mot "hemmafru".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in