Citat:
Ursprungligen postat av
Sun Ruler
Du är på god väg...varför har London så höga hyreskostnader utöver att det är ett globalt finanscentrum?
- Extremt långsamma planprocesser
- Strikt reglering beträffande bygglov
- De s.k. Green belt-reglerna som skall förhindra att staden breder ut sig för mycket, detta försvårar för tillstånd att bygga nya bostäder
Så som så vanligt, politiker skapar artificiell bostadsbrist och vips så skenar hyrorna.
Ja, alltså London är ett specialfall på många vis, men de har fri hyressättning och en brist på bostäder.
Det där är ett område där det redan i Sverige finns vissa incitament, hos många privatpersoner, att tillgång inte ska ska överskrida efterfrågan. De som sitter med stora lån vill så klart att värdet på bostaden ska öka, och inte minska. Det har senaste åren funnits lite gnissel och halvhjärtat motstånd mot kommunala nybyggen av hyresrätter, då det indirekt kan tänkas undergräva prisutvecklingen för de befintliga bostadsrätterna, och det får idén att värdet alltid går upp att knaka lite i fogarna. (När priser på bostadsrättsmarknaden stagnerar eller går ner, så beskrivs det ofta i termer av något negativt, snarare än positivt.)
Om man öppnar för inblandning av mäktiga privata aktörer att göra stora pengar på hyresmarknaden, vilket få har större intresse av idag, så ser jag det inte som troligt att det skulle finnas färre aktörer med incitament av att hålla ner bostadsbyggandet. Tvärtom verkar det som att ännu fler, och ännu mäktigare aktörer skulle vilja göra det. Det är tänkbart att byggprojekt som idag görs storskaligt, inom ramarna för allmännyttan, då skulle kunna stoppas med hänvisning till att det offentliga inte ska inkräkta på det privatas marknad, vilket inte är ett ovanligt fenomen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Total snurr.
Det är ju DU som vill betala så lite som möjligt. Men JAG som har lägenheten vill ha så mycket som möjligt. Någonstans på mitten möts vi och båda blir nöjda. En marknadsekonomi ger två nöjda parter. En hyresreglering ger en nöjd part.
Marknadshyrans syfte är inte att sänka priserna. Det är att få fram tillräckligt många hyresrätter som marknaden behöver OCH är villig att betala för.
Det är fri konkurrens på bilmarknaden. Det betyder inte att en BMW kostar 25.000 kr så alla har råd med den. Det betyder att BMW kan ta ut 500.000 kr och tillräckligt många köper den.
Jag fattar inte hur du kan bo i Sverige och inte fatta. Ditt tänkande är så Nordkoreanska.
Jag vill att bostäder byggs genom noggrant planerade, rationella projekt inom ramarna för det kollektiva ägandet och allmännyttan, och vad som är bäst för staden i fråga. Om man har marknadshyror så kommer det finnas incitament hos de med stora bestånd att värdet inte undergrävs, och man kommer inte nödvändigtvis vara taggade att göra storskaliga projekt för att se till att det finns bostäder till alla. (Tvärtom finns skäl att vänta sig motsatsen.)
Om jag betalar 10 tusen i månaden på en reglerad marknad för en lägenhet så är jag betydligt mer nöjd än om jag betalade 40 tusen på en oreglerad, för då motsvarar det jag betalar mer det faktiska värdet, alltså hyresvärdens kostnader, drift plus en viss vinst, än vilken övervinst ett företag anser sig kunna komma undan med. Vad en eventuell storägare har för intresse är inte intressant. Dess intresse är inte linje med vad som är bäst för mig eller befolkningen i stort.
Det är inte rationellt att prioritera några få företags möjlighet att ta ut större vinster över miljontals medborgares ekonomi, vilket i förlängningen handlar om landets ekonomi.
Det är snurrigt. Att med hänvisning till prat om hur bra marknadsekonoin är, och marknadens osynliga hands otroliga förmåga att lösa samhällsproblem förespråka något som rimligen kommer leda till minskad köpkraft hos miljontals svenskar, och därmed minskad tillväxt i samhället, och som alltså kan förväntas vara destruktivt för hela samhällsekonomin, det påminner om något knasigt destruktivt resonemang från någon sorts undergångssekt.