Citat:
Ursprungligen postat av
JacquesDuquesne
Varför skulle en betydande del av befolkningen tvingas betala mer för boendet? Tror inte du förstått marknadshyror alls.
Förklara gärna marknadshyror för mig, och hur de inte leder till att en betydande del av befolkningen får betala en större andel av sin inkomst till boendet.
Citat:
Ursprungligen postat av
JacquesDuquesne
Känns? Har du inte sakligare argument än så, så får jag nog be dig tänka över din position och återkomma senare med
Även om det på en formell, juridisk nivå inte är nåt direkt tekniskt fel i det så var det något i sättet du formulerade det som för mig kändes naivt och förblindat av ideologi på något vis. Det ger en bild av låntagaren och banken som jämbördiga partners, när det verkliga maktförhållandet är ett där den ena är totalt underställd den andra.
Den som har tagit ett lån och köpt en bostad är formell ägare av den på pappret. Det är sant. Men samtidigt har individen en skuld på motsvarande värde till banken. Individen måste betala detta belopp till banken, plus ränta, och om inbetalningarna upphör förverkas även individens äganderätt, och tillfaller istället banken.
Det är inte ett villkorslöst, fritt ägande det handlar om. Det är mer ett sorts "ägande" än ett ägande.