2026-05-22, 08:44
Medlem
Facades avatar
Bra stad: ja.
Uteliv? Tvek.

Det är ett fint ställe för en normal människa men för en stockholmare tror jag inte det.
Jag trivdes mycket bra där men jag fann väldigt bra umgänge fort, den saken sätter ribban.

För er som bor kvar, är Järnvägsgrillen fortfarande densamma? Saknar en fin JV burgare… slafsigt och vackert
Citera
2026-05-22, 12:01
Medlem
Cameltotems avatar
Finns väl bara skotrar och isbjörnar så långt norr upp.
Citera
2026-05-22, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Tja,

Har precis landat ett riktigt tungt IT-jobb i Luleå med ett 2-årskontrakt. Sjukt kul projekt, men nu till den viktiga biten: livet utanför kontoret.

Jag flyttar från Stockholm och är ganska bortskämd med utbud. Enkelt och tråkigt ger mig ingenting, jag vill ha ett bra, aktivt liv och gillar när det händer saker. Så ge mig en ärlig washout av staden:

Krog & mat: Finns det ett genuint utbud av grymma restauranger, eller tröttnar man efter två veckor? Söker schyssta ställen, inte bara standardhak.

Nattliv & puls: Finns det faktiska uteställen med bra tryck, eller är det stendött på helgerna?

Singellivet (30-40 år): Hur ser marknaden ut för oss som passerat studentåren? Finns det ett skönt folk i den åldern, eller är staden tom på vettiga, trevliga tjejer?

Säljer ni in staden till mig eller kommer jag få lappsjuka? Uppskattar ärliga svar från folk som bor där eller har gjort samma flytt!

Längdskidor gå med i en klubb.
Citera
2026-05-22, 13:55
Medlem
IceEyess avatar
Ser man till invånarnas stil så är Luleå Norrlands motsvarighet till Stockholm med sin "vi är störst, bäst och vackrast-mentalitet".

I övrigt så finns det väl både för- och nackdelar. Nattlivet och pulsen huserar inte på Stockholms nivå, men universitetet drar åtminstone upp nattlivet till en duglig nivå.

Samtidigt så behöver man inte bekymra sig i lika hög grad för dagliga skottlossningar och sprängningar som i Stockholm.

Vill man reta gallfeber på folk så är det bara att ropa "Heja Skellefteå!".
Citera
2026-05-22, 14:14
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Ser man till invånarnas stil så är Luleå Norrlands motsvarighet till Stockholm med sin "vi är störst, bäst och vackrast-mentalitet".

I övrigt så finns det väl både för- och nackdelar. Nattlivet och pulsen huserar inte på Stockholms nivå, men universitetet drar åtminstone upp nattlivet till en duglig nivå.

Samtidigt så behöver man inte bekymra sig i lika hög grad för dagliga skottlossningar och sprängningar som i Stockholm.

Vill man reta gallfeber på folk så är det bara att ropa "Heja Skellefteå!".
Jag har fått intrycket av att det är Umeå som vill leka Norrlands "storstad"?
Citera
2026-05-22, 14:24
Medlem
"Nattlivet" i den delen av landet är väl att åka runt i pilsnerbilar och dricka öl? Kanske mötas upp en en parkering eller grusplan och röka lite cigg. Lyssna på dålig musik.

Gick "ut" i Luleå en Lördag vid löning en gång, och det var väl ungefär vad man kunde förvänta sig. Som utomböling lär du väl ha lika kul som att gå ut i typ Farsta kanske. Finns förvisso en del stundenter i den stan, men de håller sig mest för sig själva.

Som sagt, utelivet i Luleå upplevs nog bäst från baksätet i någon gammal Cheva. Inte på O'learys.
Citera
2026-05-22, 14:26
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Märkligt att inte något inlägg ännu tagit upp den rosa elefanten i rummet, öööh uschäkta, den svartbruna elefanten menar jag. Sådant brukar vara väldigt vanligt i trådar på Flashback gällande bostadsort.

Får man som boende i en snarlik 100k-stad (med många elefanter) anta att elefanthjordarna är mindre vanliga däruppe i kylan, och att det därför finns en större tillit mellan Lule-borna? Mindre av s.k. "gängkriminalitet" kan kanske göra att innevånarna i Lule är mer öppna mot varandra?

Är du så rädd för dem att du inte ens vågar skriva ordet "invandrare"?
Citera
2026-05-22, 14:46
Medlem
Luleå är en inavelshåla och på hösten och vintern kallt som bara den och kolsvart hela dagarna.
Citera
2026-05-22, 14:51
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Är du så rädd för dem att du inte ens vågar skriva ordet "invandrare"?
TS är själv en presumtiv invandrare till Luleå, och ordet bör inte användas i det här fallet. Troligen finns också ett stort inslag av ex-finnar i kommunen, också invandrare.

Termen som vi kanske söker är "ett högt inslag kulturfrämlingar med en icke hockeyintresserad etnisk bakgrund". Dylikt kan skapa spänningar i den intraurbana sammanhållningen, som TS kan finna suboptimal.
Citera
2026-05-22, 16:24
Medlem
Blandadajentes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Tack.

Jag vill liksom veta om man kan överleva där i 2 år eller om det är helt dött. Finns en centrum kärna med puls på nätterna? Finns det centrumkärna med bra några bra lunch ställen? Lite så typ. Jag kan överleva utan Stureplan herregud!
Det finns absolut ingen nattpuls, bortsett enstaka sommarnätter kanske.
Citera
2026-05-22, 17:33
Medlem
Luleå saknar själ. Socialdemokraterna rev ner i princip hela staden undantaget några kyrkor, enstaka sekelskifthus och ett ytterst fåtal trähuskvarter. I mina ögon är staden ful som stryk, dessutom finns minimalt att göra om man inte gillar naturen. Skulle hellre bo i Gammelstad, nära och mysigt.
Senast redigerad av baiyun 2026-05-22 kl. 17:36.
Citera
2026-05-22, 18:38
Medlem
Grattis till det "tunga IT-jobbet" i Luleå. Det finns förresten inga tunga IT-jobb där, men whatever.

Staden swipar du igenom på 10 minuter. Utbudet är dött. Krogen blir tråkig efter två veckor, sen är det kebab och Max varje helg.

Nattlivet? Cleo la ner som allt annat i Norrbotten. Kvar finns bara sunkhak med begravningsstämning.

Singelliv 30-40? Marknaden är ren skadad vara. Mest singelmammor med 3-7 ungar vars prime var ett år på gymnasiet. Arg, stretchad och desperat efter en räddare. Resten är 45-åriga WoW-gubbar som bor hemma hos föräldrarna.

Men hey, om du sänker kraven till botten kan du alltid få desperat milf-action.

Lycka till bror. Välkommen till botten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in