2026-05-20, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Grattis, det här är nog den dummaste kommentaren jag någonsin läst på flashback, om den är allvarligt menad. Heter dina barn Adolf och Josef-Fritz eller?

Vad var det som var dumt med kommentaren? Att folk i allmänhet förknippar vissa namn specifikt med vissa personer om dom är ovanliga? Det är ett faktum.
Citera
2026-05-20, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Under hela min skolgång såg jag aldrig någon som blev mobbad pga sitt namn. De som blev mobbade hade helt vanliga namn. Däremot hade flera av de ”coolaste” i mina gamla skolor märkliga namn som ingen annan hade.

Din osäkerhet som du smittar dina barn med är nog en mycket större mobbing-riskfaktor än ett konstigt namn.

Må så vara, det är fortfarande ett faktum att folk blir retade för sina namn.

Närmast obegripligt hur man inte kan förstå detta, eller ha upplevt det.
Citera
2026-05-20, 14:55
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Sherpafolket (everest-roddarna) döper sina barn efter den veckodag de föddes har jag för mig. Kanske borde väcka liv i någon liknande tradition här. Då slipper vi åtminstone lågvattenmärken som "Brandon" och "Dexter".
Att döpa sitt barn efter en tillfällig kändis eller ett TV-program är höjden av WT. Noll framförhållningen, barnet kommer ju att ha namnet i 84 år och borde inte heta Clint. Jag jobbar med beställningar på min hemsida och ser 100-tals namn varje vecka, tråden har helt klart relevans men bara för 1% av stackars svenskar.
Citera
2026-05-20, 14:56
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Må så vara, det är fortfarande ett faktum att folk blir retade för sina namn.

Närmast obegripligt hur man inte kan förstå detta, eller ha upplevt det.

Man kan hitta på ett ret-rim om varenda jävla namn som finns. Det är inte samma sak som mobbning.
Citera
2026-05-20, 14:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det är du som inte tycker att man ska få döpa barn till Nova om man bor i Lund eller var det var.
Jag tycker inte att FÖRÄLDRAR ska välja namn som gör att deras barn mobbas.

Alla mina barns namn finns i bibeln. Perfekt val.
Citera
2026-05-20, 14:57
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrenadeSermon
Täck också dessa namn:
Maria - för ju tankarna till en kungens man-låten av björn afzelius, hon dör ju så inte bra.
Erik - Erik den fjortonde som blev sinnessjuk och avrättades
Anna - anna nicole smith som var inblandad i skandalen med bill clinton
Martin - martin timell, sexförbrytare
Peter - peter den store - ryssjäveln som till slut besegrade sverige vid poltava

listan kan göras lång
Sofia - döpa efter prinsessan? Tacky.
Lisa - grisa, fisa, osv.
Carl/Karl - typiskt seriemördarnamn
Patrik - Patrik Bateman från American Psycho, knappast en bra förebild
Johanna - Johan och Johanna träffade varandra..... Usch, mardröm!
Viktor - seriefiguren Tuffa Viktor, gulligt men inte nåt man vill vara associerad med resten av livet direkt.
Albin - albino, albatross, alban....
Citera
2026-05-20, 14:57
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Man kan hitta på ett ret-rim om varenda jävla namn som finns. Det är inte samma sak som mobbning.

Det blir mobbning om andra sätter det i system och använder det varenda jävla gång...
Citera
2026-05-20, 14:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Dåliga vibbar, Ronny, Conny, Sonny.

Sindy, typ Barbies lillasyster.

Hollywood namn.

"Unika" namn som kopieras i massor för att de är en kändis barn.

Jag hade en kollega som hette Sonny Ericsson..
Han var inte retad som grabb, men på kontoret som vuxen..
-Inte då heller, men vi skämtade då och då.
Citera
2026-05-20, 14:59
Medlem
Citat:

Men det kan vara en del av mobbning, eller kanske rentav starten på mobbning.

Och självklart är det så att vissa namn är värre än andra.

Men nu handlar ju inte tråden enbart om det, forskning visar ju hur namn har betydelse även senare i livet, t ex vid anställningar.
Citera
2026-05-20, 15:00
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag tycker inte att FÖRÄLDRAR ska välja namn som gör att deras barn mobbas.

Alla mina barns namn finns i bibeln. Perfekt val.
Så ingen gör någon association till exempelvis Laban, Rut, Ester, Hulda, Habackuk, Noomi och Og.
Citera
2026-05-20, 15:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Så ingen gör någon association till exempelvis Laban, Rut, Ester, Hulda, Habackuk, Noomi och Og.
Jag har valt vanliga namn ur bibeln. Det finns ingen som mobbar mina barn för deras namn och namnet fungerar även på dem när de är 20 40 och 80 år. Nu har jag skrivit det tre gånger.
Citera
2026-05-20, 15:02
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om "vanligt" är ditt enda kriterium på ett bra namn så kan man ju inte ge någon namnet Nova eftersom det var extremt vanligt för bara några år sedan.
Vad snackar du om? Det är helt vanliga namn som vissa tycker är fina och andra tycker är fula, precis som dina bibliska barnnamn. Nova är ett vanligt namn som inte kommer att vara konstigt på 80-åringar om 70 år. Din poäng var att namnen verkar fel på 80-åringar, jag menar på att det inte kommer att vara det när dagen kommer. Vad är problemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in