2026-05-18, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du vet inte mycket om verkligheten du.

Upplys honom och alla oss andra i tråden vad som egentligen hände då.

Har juden provsprängt ett anti-mulla wunderwaffen mitt i natten eller har anläggningen blivit utsatt för ett sånt jävla attentat?
Citera
2026-05-18, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Upplys honom och alla oss andra i tråden vad som egentligen hände då.

Har juden provsprängt ett anti-mulla wunderwaffen mitt i natten eller har anläggningen blivit utsatt för ett sånt jävla attentat?

Jag vet inte. Men om jag hör en smäll på Hisingen så inte fan blir min första reaktion att det nog är raffinaderierna som gått upp i rök och att Göteborgs-Posten försöker tysta ner det. Men exakt det konspirationstänkandet är alltid första reaktion hos Flashbacks judehatare: "Något har hänt, det måste vara en katastrof för Israel och alla är med på att dölja det".

Alla israeliska medier har skrivit om det inträffade och även kritiserat att företaget inte varit tillräckligt öppna med vad som hänt.

Detta vet vi:

1. En explosion på ett företag som tillverkar bland annat drivmedel till missilsystem.
2. Räddningstjänsten påstås ha varit underrättade på förhand och några brandbilar skickades därför inte ut.

Ungefär här drar vanligt folk en gräns utan att börja hitta på och fantisera hej vilt. Men nej, någon postar ett inlägg om att hela fabriken måste ha sprängts i bitar.

Vet ni hur en vapenfabrik med explosiva ämnen är konstruerad? Troligen inte eftersom ni tror att det finns en inbyggd single point of failure som kan få allt att gå upp i rök. I själva verket funkar det på samma sätt i Israel som i Karlskoga (du vet inte vad det är för du kan inget men det är alltså typ det svenska explosiva centret i vapenindustrin). Man bygger alla sådana här anläggningar med sektionering för att kunna begränsa skador vid explosioner, i princip alltså ett antal mindre anläggningar med tjocka betongväggar som ligger i ett kluster i ett område med jordvallar runt varje betonganläggning, snarare än en stor hall som kan förstöras i en gigantisk explosion. Så även om explosionen faktiskt är en olycka, är det inte rimligt att föreställa sig hur den skulle ha kunnat förstöra något annat än just den sektion som drabbades.

Så här funkar det: Avstånd, betongväggar, jordvallar. Betonganläggningen är dessutom konstruerad med en särskild utblåsningsvägg så att om en explosion inträffar ryker utblåsningsväggen och inte hela anläggningen. Tomerfabriken är belägen i ett isolerat och kuperat område och består av ett antal mindre skyddade anläggningar enligt ovan.

Om det mot förmodan inte är ett kontrollerat test utan en olycka blir konsekvensen således att den enskilda bunkern förstörs, inte hela Tomerfabriken. På samma sätt kommer en enskild explosion i någon av alla betonganläggningar svensk vapenindustri har i Karlskoga bara utplåna just den bunkern och inte hela svenska vapenindustrin. Folket som bygger sånt här är nämligen inte dumma i huvudet.

Israel är för övrigt ett öppet samhälle med fri press av skiftande politisk åskådning och medborgarna har tillgång till sociala medier. Om den här konspirationen inträffat måste du således förklara hur alla journalister och anställda på fabriken håller käft samtidigt. Det är lika orimligt att tänka sig som att det skulle gå att dölja att raffinaderierna på Hisingen sprängts i bitar.
Senast redigerad av Petronius 2026-05-18 kl. 15:13.
Citera
2026-05-18, 16:27
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Kan du nämna några fredsavtal som Israel brutit? Kan du nämna några krig som Israel startat mot länder som inte redan förklarat krig mot Israel? Borde vara lätt eller hur? Du kan ju inte komma på ett annat land som gjort det heller verkar det som?

Ifall man är i konstant krig med allt och alla, så riskerar man inte att bryta några fredsavtal genom då och då få för sig att bomba andra länder.

Jag har inte orkat hänga med i vilka länder som Israel befinner sig i krig med. Jag blir så matt av att höra hur Israel beter sig.
Citera
2026-05-18, 16:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ifall man är i konstant krig med allt och alla, så riskerar man inte att bryta några fredsavtal genom då och då få för sig att bomba andra länder.

Jag har inte orkat hänga med i vilka länder som Israel befinner sig i krig med. Jag blir så matt av att höra hur Israel beter sig.

Inget svar på frågan. Du kanske ska sluta diskutera ämnen som du inte orkat hänga med i.
Citera
2026-05-18, 17:32
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Troligtvis ett sista desperat försök av Trump få ett avgörande nu tre veckor innan fotbolls VM börjar?
För under turneringen kommer det bli oerhört pinsamt för Trump, ifall aggression mot Iran fortfarande pågår.
Men skulle faktiskt inte bli det minsta förvånad om Trump drar bort alla USAs stridskrafter precis innan fotbollen startar, för att försöka sola sig i glansen och rädda sitt ansikte.
Jänkarna säger att dom har två veckor med bombningar kvar. Så dom hinner.

Netanyahu har kallat till säkerhetsmöte i kväll enligt Times of Israel. Olja stiger nu på eftermiddagen och Nasdaq sjunker. Marknaden befarar nog att det kan smälla när som.
Citera
2026-05-18, 17:32
Medlem
Dagens Industri referererar vad jag tror är al arabiya, för jäkla dålig hänvisning, som menar att parterna arbetar på en lösning där det anrikade uranet skall föras till Ryssland istället för USA.

Jag har som bekant konsekvent i tråden hävdat att kriget pågår tills kärnenergiprogrammet är avvecklat och uranet framgrävt och fört ur landet. Nu verkar det som att jag får rätt.
Citera
2026-05-18, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jänkarna säger att dom har två veckor med bombningar kvar. Så dom hinner.

Netanyahu har kallat till säkerhetsmöte i kväll enligt Times of Israel. Olja stiger nu på eftermiddagen och Nasdaq sjunker. Marknaden befarar nog att det kan smälla när som.

Även pizza index stiger ifall det är en signal.
Citera
2026-05-18, 17:41
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Även pizza index stiger ifall det är en signal.
Lite lurigt det där pizzaindexet numera.

Trump kanske har beordrat kinamat. Kanske dags att hålla koll där också.
Citera
2026-05-18, 17:47
Medlem
ReedMes avatar
USA säger nej till fredsförslaget enligt Axios.
Citera
2026-05-18, 17:54
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Dagens Industri referererar vad jag tror är al arabiya, för jäkla dålig hänvisning, som menar att parterna arbetar på en lösning där det anrikade uranet skall föras till Ryssland istället för USA.

Jag har som bekant konsekvent i tråden hävdat att kriget pågår tills kärnenergiprogrammet är avvecklat och uranet framgrävt och fört ur landet. Nu verkar det som att jag får rätt.
Reuters skriver det också. Urdåligt förslag.

Trump ska samla till rådslag i morgon, tisdag. Men kan vara en fint.
Citera
2026-05-18, 18:07
Medlem
Citat:
Lite lurigt det där pizzaindexet numera.

Trump kanske har beordrat kinamat. Kanske dags att hålla koll där också.

Haha, absolut, skulle lika väl kunna vara högre beredskap för något helt annat. T.ex. ebola, det var väl några amerikanare som var i riskzonen läste jag lite snabbt någonstans.
Citera
2026-05-18, 18:35
Medlem
Citat:
Reuters skriver det också. Urdåligt förslag.

Trump ska samla till rådslag i morgon, tisdag. Men kan vara en fint.

Jag vet inte vad jag tycker om betydelsen av vem som skall ta hand om uranet. Spelar det egentligen någon roll om Ryssland gör det? Iran kan se det som en seger. En seger som inte spelar någon roll. Däremot är det meningslöst att bara lagra uranet, som betingar ett mycket högt värde. Då är det väl bättre att Ryssland kommersialiserar det och sen kan Ryssland och USA dela på intäkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in