2026-05-16, 23:41
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Det handlar inte om at en soft airgun ger ofarliga skador. Det handlar om att en man i kajak fick ett vapen riktat mot sig som sedan avlossades, en situation där han inte kunde ta skydd. Förmodligen sket han i brallan. Domen tar hänsyn till utsattheten och det upplevda hotet. En korrekt dom.

I ett ordentligt land så hade det varit lagligt att varna honom med ett riktigt vapen.

Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Förstår inte varför man ska förminska detta. Kajakpaddlaren hade ingen aning om att det var en "ärtpistol".

Och?

Kvinnan hade väl ingen aning om han var någon vänlig inkräktare eller bara en tjuv eller våldtäktsman?

Det enda moraliska är att skydda sin egendom och sig själv. Bootlickers ska dödas.
Senast redigerad av Fojos 2026-05-16 kl. 23:44.
Citera
2026-05-16, 23:46
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
I ett ordentligt land så hade det varit lagligt att varna honom med ett riktigt vapen.

Det håller jag med om, stand your ground, , men inte i detta fall. Hela kusten är full av båtklubbar som tror att de har rätt till natur de inte äger för att de plankat upp en brygga. Allemansrätten gäller och den är viktig, vi skall inte ha det som på kontinenten där du inte får promenera i privat skog och land. utan att förstöra förstås.
Citera
2026-05-16, 23:48
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Det håller jag med om, stand your ground, , men inte i detta fall. Hela kusten är full av båtklubbar som tror att de har rätt till natur de inte äger för att de plankat upp en brygga. Allemansrätten gäller och den är viktig, vi skall inte ha det som på kontinenten där du inte får promenera i privat skog och land. utan att förstöra förstås.

Nej, det ska inte finnas någon allemansrätt.
Citera
2026-05-16, 23:48
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Inte vilka bryggor som helst och absolut inte om de ligger inom en hemfridszon. Men gör de inte det så är det bara oftast helt OK.

Eller har juristen fel?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/skylt-pa-brygga-sager-stopp-och-privat-da-kan-du-anda-ha-ratt-att-bada

Länka isf gärna till när han äter upp sin hatt.

Och det här företaget, är de också ute och cyklar?

https://lawline.se/answers/allemansratten-och-bryggor-pa-privatagd-mark

Dom där länkarna går till fall som gäller privatägd mark. Inte båtklubbar som bedriver en verksamhet!
Citera
2026-05-16, 23:52
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Nej, det ska inte finnad någon allrmansrätt.

Antar att du bor i betongen och är ointresserad av skog och fjäll? Helt ok, går du dagliga turer runt Zinkensdamm och i Tantolunden så berörs du inte av en förlust av allemansrätten.
Citera
2026-05-16, 23:52
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Antar att du bor i betongen och är ointresserad av skog och fjäll? Helt ok, går du dagliga turer runt Zinkensdamm och i Tantolunden så berörs du inte av en förlust av allemansrätten.

Nej, människor bör helt enkelt inte få gå på min egendom.
Citera
2026-05-16, 23:56
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Nej, människor bör helt enkelt inte få gå på min egendom.

Det skulle du tänk på innan du köpte egendom i Sverige. Din vilja hade funkat i typ alla andra länder förutom Sverige. Ett minimum av intresse för juridik skulle hindrat din frustration.
Citera
2026-05-17, 00:05
Medlem
Att en Ekerö kärring gör så här betyder antingen att hon nyligen flyttat in till ön eller har fått ett psykbryt för en genuin Erkeröbo skulle aldrig någonsin göra så här. Jag har varit ute på Ekerö mycket tidigare i jobbet och känner därför till ön ganska bra.
Senast redigerad av Truefighter 2026-05-17 kl. 00:10.
Citera
2026-05-17, 01:35
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKladdkaka

Ovanlig händelse ändå. Tankar?

Tokeri!

För mina tankar till Nintendo spelet duck-hunting av någon anledning.

Vore det vår sista dag i livet så hade jag kunnat vara pro. Men nu känner jag att hon borde avväpnas illa kvickt.

Mina tankar.
Citera
2026-05-17, 03:33
Medlem
Citat:

Och?

Kvinnan hade väl ingen aning om han var någon vänlig inkräktare eller bara en tjuv eller våldtäktsman?

Det enda moraliska är att skydda sin egendom och sig själv. Bootlickers ska dödas.

Nej, det enda kvinnan visste var att han var på väg bort från bryggan
Citera
2026-05-17, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Att en Ekerö kärring gör så här betyder antingen att hon nyligen flyttat in till ön eller har fått ett psykbryt för en genuin Erkeröbo skulle aldrig någonsin göra så här. Jag har varit ute på Ekerö mycket tidigare i jobbet och känner därför till ön ganska bra.

Det är ändå imponerande att du personligen känner 30 000 personer på Ekerö!
Citera
2026-05-17, 03:35
Medlem
Citat:
Nej, det ska inte finnas någon allemansrätt.

Nej, vi vet att det inte finns någon allemansrätt i ditt hemland
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in