2026-05-16, 14:01
Medlem
Är det inte ett vanligt filosofiskt problem, det att mycket ont kan göras i det godas namn beroende på vilket perspektiv man har? Det är ju en klassisk mänsklig förklaringsmodell.
Citera
2026-05-16, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Är det inte ett vanligt filosofiskt problem, det att mycket ont kan göras i det godas namn beroende på vilket perspektiv man har? Det är ju en klassisk mänsklig förklaringsmodell.
I den här tråden utgår jag ju inte ifrån att den kristna Guden är god och varför så mycket lidande kan hända då. Jag påstår ju att Gud är ond från första början som skakade allt detta där så mycket lidande finns. Och framförallt lidande i evighet.
Citera
2026-05-16, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
I den här tråden utgår jag ju inte ifrån att den kristna Guden är god och varför så mycket lidande kan hända då. Jag påstår ju att Gud är ond från första början som skakade allt detta där så mycket lidande finns. Och framförallt lidande i evighet.

Jag bara menar att man kan se på det utifrån en både historisk och mänsklig kontext, när kristendomen slog igenom fanns det ett virrvarr av gudar och vardagen var mycket mer ett lidande för gemene man än vad vi kanske förstår idag. Då kunde ju ”en rättvis gud” för många vara just en ”god”.
Citera
2026-05-16, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är uppenbarligen meningslöst att diskutera med dig eftersom du inte läser vad jag skriver i mina inlägg.

Mänskliga domare dömer individer för saker de gjort. Det vi talar om här är en kollektiv bestraffning där Gud mördar helt oskyldiga individer som under syndafloden, Egyptens plågor, Sodom och Gomorra osv.
Det spelar ingen roll. Ondskan var så omfattande före syndafloden att det var enda lösningen. Alla som dog tillhörde inte Guds folk. Uppståndelsen från de döda rättar till eventuella misstag. Förstod du inte det första gången jag skrev det? Det är ett liknande dilemma USA hade för att stoppa kriget mot Japan. Antingen döda många egyptier...jag menar japaner, eller tusentals israeler...jag menar amerikaner. Samma sak med syndafloden. Många offer som blev plågade, misshandlade, våldtagna och mördade. Varför tillåta ondskan?
Citera
2026-05-16, 15:10
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Hänger inte riktigt med. Menar du att man hamnar i ett mentalt evigt helvete?

Det andra du skriver kunde Gud undvika att det skulle ske. Han skapade oss och visste att vi inte var fullkomliga. Han kunde låtit bli men av nån anledning lät han skapa varelser som skulle få uppleva fruktansvärda vedermödor. Alltså, precis som jag säger, den kristna Guden är ond.
Det är människor som ställer till vedermödan och de som då inte förfaller till monster kommer att anses värdiga att leva ett evigt liv i en fullkomlig värld.
Citera
2026-05-16, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är människor som ställer till vedermödan och de som då inte förfaller till monster kommer att anses värdiga att leva ett evigt liv i en fullkomlig värld.
Jaha, vad bra att du vet så säkert
Citera
2026-05-16, 16:50
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jaha, vad bra att du vet så säkert
Ja, jag tror på vad Jesus sa.
Citera
2026-05-16, 16:56
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jo, men min åsikt är att båda är människan påhitt.
Gud var ett sätt att förklara sådant man inte kunde förklara.
Religionen ett sätt att kontrollera och förtrycka folk. ”Gud straffar dig om du inte…”
Du menade så, jaja. Vi lär väl aldrig bli medvetna om något annat vare sig vi bara försvinner eller åker vidare nånstans efter tiden här.
Citera
2026-05-16, 17:02
Medlem
Ibn.habibis avatar
Jag vill klämma in en recension av boken ”Makten och det heliga”: Länk.

Citat: ”Om inte kristendomen hade lierat sig med makten hade den idag antagligen varit en sekt i Mellanöstern som Joel Halldorf knappt hade hört talas om. Det var tack vare makten som kristendomen blev vad den blev, och spred sig över världen genom fruktansvärt brutala korståg och senare missionärer som generöst erbjöd vård och utbildning – men bara om du omvände dig.”
Citera
2026-05-16, 17:09
Medlem
ekerilars avatar
Man behöver heller inte tolka allt bokstavligt.

Man måste se på den kontext i vilket Gamla Testamentet kommer till. Guds utvalda folk hade förts bort i den Babyloniska fångenskapen.
Hur har det kunnat bli så?

Jo, gång på gång bryter folket mot Guds bud och straffas för det, för att sedan återupprättas.

I nya testamentet skickar sedan Gud sin son, för att lägga allt straff på honom istället för på oss som förtjänat det.

Efter att ha läst Bibeln och försökt att förstå budskapet har jag kommit till insikt om att jag är en förtappad människa som förtjänar straffet, eftersom jag gång på gång bryter mot Guds vilja. Men exemplet Jesus visar på att jag kan sätta mitt hopp till att jag av nåd,(inte för att jag förtjänat det) kan även jag få återupprättelse trots mina brister.
Citera
2026-05-16, 17:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Det spelar ingen roll. Ondskan var så omfattande före syndafloden att det var enda lösningen. Alla som dog tillhörde inte Guds folk. Uppståndelsen från de döda rättar till eventuella misstag. Förstod du inte det första gången jag skrev det? Det är ett liknande dilemma USA hade för att stoppa kriget mot Japan. Antingen döda många egyptier...jag menar japaner, eller tusentals israeler...jag menar amerikaner. Samma sak med syndafloden. Många offer som blev plågade, misshandlade, våldtagna och mördade. Varför tillåta ondskan?
Skillnaden är att
1) Amerikanarna inte var speciellt goda. De var själva brutala rasister om än inte riktigt lika illa som Japan.
2) De var inte allsmäktiga. De (och britterna) bombade för att bombflyg var det de var bra på.

Om Gud är allsmäktig borde han kunnat straffa enbart de skyldiga och inte de oskyldiga runtomkring, eller hur? Antingen är han inte god eller också är han inte allsmäktig. Välj!
Citera
2026-05-16, 18:05
Medlem
Citat:
Men du kan ju tänka ut själv om det var rätt eller fel och utifrån det göra en bedömning om bibelns Gud är ond eller god
Tänka är något du inte kan. Att Gud skulle vara ond är väl nåt barn i förskolan går och undrar över, kul för dig att din hjärna är som en 4-årings
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in