2026-05-14, 18:15
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
USA:s utrikesminister kallar Ukrainas armé för den starkaste i Europa
Khrystyna Bondareva, Valentyna Romanenko — 14 maj, 18:31
"USA:s utrikesminister Marco Rubio anser att kriget mot Ryssland har förvandlat den ukrainska armén till den starkaste armén i Europa."

Källa: Rubio: i en intervju med Fox News, vars text citeras av utrikesdepartementet, rapporterar " European Truth "

"Detaljer: Statssekreteraren noterade att behovet av att föra krig mot Ryssland har tvingat ukrainare att utveckla "nya taktiker, nya metoder, ny utrustning, ny teknologi som skapar ett slags hybridasymmetriskt krig", och detta är, enligt honom, utan tvekan imponerande."
Mer att läsa i länken:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/05/14/8034705/
Nu har även Rubio börjat fatta
Utgår från verkligheten.
Tillfälligt?
Kanske.

Tror nog att Rubio har förstått sedan länge tillbaka i.o.m sitt Kubanska arv, och hans kritik av Ryssland angående invasionen var ju kristallklar innan han blev utrikesminister. Hålls dock tillbaka i.o.m Trump, och han är ju (dessvärre) ställföreträdande boss. Rubios nuvarande jobb är ju att utföra hans önskemål.

Tippar att Rubios hjärta nog bankar för Ukraina, innerst inne.
Citera
2026-05-14, 18:22
Medlem
Ukraina fortsätter driva tillbaka rysspacket.

🇺🇦Ukrainians are pushing back the Russians!

Ukrainian forces have recaptured an area approximately 6 km wide from north to south and 1.5 km deep in the border region between Dnipropetrovsk and Donetsk Oblast🇺🇦

Heroes 🙌🫡

https://x.com/i/status/2054905881683218786
Citera
2026-05-14, 18:23
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Mja, om det går som du lite smått spår om..så blir nog notan betydligt större för den ryska befolkningen. Intressant också att den Ukrainska befolkningen fortsättningsvis stöder den Ukrainska ledningen, och deras val att fortsätta kampen.

Samma chans har man inte i Ryssland att svara på detta, det är ju t.o.m olagligt att kritisera. Slutar illa då. Sedan...långsamt retirera..du vet nog hur det inte enbart har stabiliserat sig vid fronten.., utan hur Ukraina har tagit tillbaka mark. Så låt mig stanna kvar vid detta.

Hur tror du framtiden blir vid fronten, din prognos för de nästa 6 månaderna ?

(För sedan årskiftet har inte ett smack skett för Ryssland, trots att siktet är seger. Utan det går så smått..men onekligen baköver)

Bara för partipamparna i Kreml att likvidera Putin tvärt, så sås nog ett fruktbart frö till fred hastigt misstänker jag.

Om man bara följer empirin så är ju tendensen stalemate. Under 2025 var tendensen att Ryssland skulle ta Donbass om 2 år, nu står det närmast stilla. Jag är inte säker vad det beror på, den minst osannolika förklaringen är att Ryssland trycker på mindre, och den ständigt ökande mängden drönare gör kriget mer och mer till ett statiskt utnötningskrig. Ukraina är hårt pressat på manskap för att bemanna fronten, men genombrott av strategisk betydelse verkar osannolika.

Vi ser också bägge sidor prata om förhandlingar, möjligen signalerar man både mot den egna befolkningen att det är ok att inte vilja slåss till total vinst eller fullt nederlag. Når någon av sidorna stopp i sina flaskhalsar snabbar de nog sig till förhandlingarna.

Därför är min prognos att fronten blir ganska händelselös. Man kan t om tänka sig något mindre motjuck av AFU, men även de kommer stoppas av massiva mängder drönare. Det intressanta och oväntade kan nog snarare komma inrikes på någon av sidorna.
Citera
2026-05-14, 18:24
Medlem
Ryssland har försökt i 1500 dagar att ta en by i Ukraina utan att lyckats.

🤯 The Defense of Mala Tokmachka Will Definitely Be in History Textbooks

A small village in the Zaporizhzhia region, where about 200 people lived before the full-scale invasion, became a real test for the "second army of the world."

Russian troops spent about 1,500 days on assaults, but were never able to achieve success.

https://x.com/i/status/2054660586970001538
Citera
2026-05-14, 18:26
Medlem
Avmilitariseringen av kloaken och dassriket fortsätter.

🦅🔥 Ukraine has doubled the destruction of Russian air defense systems in six months — Der Spiegel

Last month, the Armed Forces of Ukraine destroyed almost twice as many air defense systems and radars as in October last year.

Russian reserves are gradually being depleted. This allows Ukraine to launch more and more strikes deep into the Russian rear.

The FP-2, Hornet and Bulava drones play a key role. In the last kilometers, they operate autonomously: they scan the terrain and independently find the target. The range is up to 200 km behind the front line.

The main targets are the Tor, Buk and S-300 systems. From January to April, Ukraine carried out 600 drone strikes in the occupied territories.

https://x.com/i/status/2054899531884511600
Citera
2026-05-14, 18:46
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Därför är min prognos att fronten blir ganska händelselös. Man kan t om tänka sig något mindre motjuck av AFU, men även de kommer stoppas av massiva mängder drönare. Det intressanta och oväntade kan nog snarare komma inrikes på någon av sidorna.

Dvs inget avgörande, och det är Putin som behöver avgörandet.

Han behövde även detta avgörande förra året, och fick det inte. Ukraina kan vänta (även deras folk står bakom det), och har västs stöd garanterat t.o.m nästa år.

Jag hävdar att Ukrainas position är i en bättre position, sedan kriget börjades, då jmf med Rysslands position. Inte att man kan återta allt i år typ.., men bättre. Inte så att man behöver ta emot skambud från Krem.

För Ryssland förblöder. Det gör inte Ukraina. Så då är det nog Putin som behöver söka fred.
Citera
2026-05-14, 18:50
Medlem
Citat:
Det bästa för Ukraina är att sluta fred.

Det bästa för de som styr är dock att berika sig mycket och så länge som möjligt genom att köra kriget så länge som möjligt, därefter bli av med lite land och nå en Sydkorea-situation. Sen kommer i bästa fall Väst att pumpa in kapital och know-how så de kan fortsätta berika sig, men även alla i Ukraina få det lite bättre.

Sättet att göra det bäst, är att fortsätta vad de gör nu, långsamt retirera bakåt och om möjligt stabilisera frontlinjen helt. Skicka drönare på Ryssland för att försvaga deras ekonomi - faktiskt inte för mycket så kriget slutar snabbt av den anledningen. Och hoppas på att inte de egna soldaterna blir så få att fronten kollapsar.

Lite då och då göra något spektakulärt (Kursk-offensiv, spränga Kerchbron) så västliga skattebetalare tycker det är kul att betala för kriget. Bröd och skådespel.

Ukraina vill inget hellre än fred. Detta i stark kontrast till den psykotiske dvärgen i kreml, ty hen är ju som bekant beroende av det eviga kriget, och "krigs-ekonomin", för att klamra sig fast vid makten.
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

OM fred önskades så vore det mycket enkelt att uppnå. Det är bara för den psykotiske dvärgen i kreml att kalla hem sina mordiska horder och erlägga adekvat skadestånd för all förstörelse, lidande och död hens imperialistiska anfallskrig har förorsakat... Det vore väl rimligt, och i enlighet med folkrätten, eller hur?
Citera
2026-05-14, 18:53
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Du kan läsa henne annorlunda.
Varför det?

Citat:
Hon har en politisk åsikt (Gillar inte Ryssland men hellre fred nu än om 5 år med oviss utgång) som mer eller mindre förnekats och tystats under krigets gång i väst.
Vem påstår att det blir fred om 5 år?
Putin överlever troligen inte 2026.
Vad har tystats? Vi pratar om Ukraina och inte Ryssland väl?
Polls redovisas löpande. Du läser de dock med fri fantasi eller ska vi säga, med stor skepsis till Ukraina.

Citat:
Både inne i Ukraina och här i väst. (håller du inte med, Farbror Barbro?)
Vad har väst eller vi här inget med Ukrainas beslut att göra. Vill minnas att västliga ledare har sagt åtskilliga gånger att det är Ukraina som äger besluten.
Men du sitter kanske på en källa som säger något annat?

Citat:
Hela tiden gällde det att prata om Ukraina som om alla ukrainier var likadana och redo att offra allt för moderlandet och för att få det heliga Krim tillbaka.
Vem har sagt det? Heliga Krim? Ny för mig.
Krim är Ukraina och det är väl inget konstigt med det.
Att du inte bryr dig om Ukraina, deras land och olagliga invasioner, behöver inte betyda att Ukraina har samma åsikt.
Misstänker att du har mindre att förlora på vem som kontrollerar land i Ukraina. Då är det bekvämt att lova bort andras egendom och liv.

Citat:
Hon påvisar existensen av en annan fraktion, som växer sig starkare.
Hela världen vill att Putin slutar att kriga i Ukraina. Så hon är medlem i en stor klubb.

Citat:
Politiskt positionerar hon nu sig för hon tror Zelensky kommer att falla. Hon är en opportunist. Kanske även en krigsprofitör. Hon tjänar pengar på sin position.
Möjligt. Vet inte var du har fått den informationen från. Jag konstaterar att hon gärna insinuerar om drogmissbruk, som hon knappast har någon kunskap om. Vilket i mina ögon sänker hennes trovärdighet.

Citat:
Betyder det att hon inte är värd att lyssna på? Nja, då ska ni också sortera bort en stor del av de som säger "nu går det dåligt för Ryssland, Ukraina går det jättebra för". De lever gott på att berätta sagor för er på Youtube.
Nej, hennes trovärdighet är noll.
De som jag lyssnar på när det gäller Rysslands motgångar, är ryska z-bloggare. Vill minnas att jag postade inlägg från dessa, till dig, där de beklagade sig över läget i Ryssland.
Rybar är en. Kalasjnikov en annan. Hyllar Putin tidigare, men numera ifrågasätts Putin.
Så jag vet inte vad du pratar om. Troligen är läget samma lika för dig.

Citat:
Du kan läsa henne annorlunda.

Hon har en politisk åsikt (Gillar inte Ryssland men hellre fred nu än om 5 år med oviss utgång) som mer eller mindre förnekats och tystats under krigets gång i väst. Både inne i Ukraina och här i väst. (håller du inte med, Farbror Barbro?) Hela tiden gällde det att prata om Ukraina som om alla ukrainier var likadana och redo att offra allt för moderlandet och för att få det heliga Krim tillbaka. Hon påvisar existensen av en annan fraktion, som växer sig starkare.

Politiskt positionerar hon nu sig för hon tror Zelensky kommer att falla. Hon är en opportunist. Kanske även en krigsprofitör. Hon tjänar pengar på sin position.

Betyder det att hon inte är värd att lyssna på? Nja, då ska ni också sortera bort en stor del av de som säger "nu går det dåligt för Ryssland, Ukraina går det jättebra för". De lever gott på att berätta sagor för er på Youtube.
Citera
2026-05-14, 18:56
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Dvs inget avgörande, och det är Putin som behöver avgörandet.

Han behövde även detta avgörande förra året, och fick det inte. Ukraina kan vänta (även deras folk står bakom det), och har västs stöd garanterat t.o.m nästa år.

Jag hävdar att Ukrainas position är i en bättre position, sedan kriget börjades, då jmf med Rysslands position. Inte att man kan återta allt i år typ.., men bättre. Inte så att man behöver ta emot skambud från Krem.

För Ryssland förblöder. Det gör inte Ukraina. Så då är det nog Putin som behöver söka fred.

Jag tycker det är ovisst. Om man tittar på förlusterna, så ser de ut att vara höga på bägge sidor jämfört med 2023 och 2024.

Bussifieringarna är även de fortsatt många: https://busification.org/en/stats

Omvänt har ryssarna problem med sin olja. Det är svårt att få statistik "rensat" från brus. Men de blir angripna på fler och fler ställen och trenden planar inte ut.
Citera
2026-05-14, 19:05
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
zzz...

De som jag lyssnar på när det gäller Rysslands motgångar, är ryska z-bloggare. Vill minnas att jag postade inlägg från dessa, till dig, där de beklagade sig över läget i Ryssland.
Rybar är en. Kalasjnikov en annan. Hyllar Putin tidigare, men numera ifrågasätts Putin.
Så jag vet inte vad du pratar om. Troligen är läget samma lika för dig.

Ja, de ryska bloggarna kan vara en intressant källa till information, t ex Rybar. Men de flesta länkar som delas av dig är inte såna. Jag tog sida 7 (från jan 2026), detta är dina källor:

https://x.com/kajakallas/status/2014375131347386816 (Kaja Kallas) (2026)

https://youtu.be/SmiMHS9eg8c?si=mg2qrQ8-xUiVZaQf (Kenneth Gregg)

https://x.com/The_Real_ITDUDE (någon utvecklingsstörd snubbe med en hund som profil, ingen ryss).

https://www.armyrecognition.com/news/navy-news/2026/uk-to-authorize-military-seizure-of-shadow-fleet-tankers-evading-russia-oil-sanctions (ingen ryss, en obskyr reklamfinansierad sida.

https://www.youtube.com/watch?v=Cwm_-ObtPGc (Greg Terry, en pro-ukrainsk YouTuber, precis av den typen som jag misstänker att du gillar att titta på).
Citera
2026-05-14, 19:15
Medlem
Sibiga åker till Chisinau i två dagar, där en särskild tribunal ska inrättas angående rysk aggression.
Nyheter — Torsdag 14 maj 2026, 18:26 — Maria Yemets
"Ukrainas utrikesminister Andriy Sybiga reser till Moldavien den 14 maj för bilaterala möten, samt deltagande i ett möte i Europarådets ministerkommitté – där arbetet i den särskilda domstolen för rysk aggression officiellt ska inledas."
Detta rapporterades av ukrainska utrikesministeriets presstjänst, skriver "European Truth".

"Under sitt besök kommer Sibiga att delta i ett möte med Europarådets ministerkommitté. Det förväntas att fler än 30 stater kommer att godkänna det delvis utvidgade avtalet om styrkommittén för den särskilda domstolen för aggressionsbrottet mot Ukraina. Detta avtal kommer att ge domstolen en rättslig start.

Andra beslut från kommittén till stöd för Ukraina förväntas också. "
Mer att läsa i länken:
https://www.eurointegration.com.ua/news/2026/05/14/7237599/
Detta kommer de ryska ansvariga barbarerna aldrig "förhandla" sig från.

Över 30 länder överens
Citera
2026-05-14, 19:16
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Hoppas. Krim tillhör Ukraina.
Hade inte Ukraina återtagit landvägen till Krim? så nu är de enda sätten att nå dit sjövägen eller bron.
Är inte så många vägar som går mot Krim. Ukraina skjuter bort en hel del fordon från de vägarna. Ryska trupper lär bli avskurna inom kort och loppet är kört för dem.

De senaste tidens höga förlustsiffror på transportfordon härstammar säkerligen från de vägarna.

Sjövägen är också körd för ryssarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in