2026-05-14, 10:32
Medlem
slagskotts avatar
Vilka sätt går fortast?
Jag har en android-telefon men jag har inte använt filöverföring på många år men med sämre syn och att det är lättare att sitta och redigera på en dator för jobbets räkning så behöver jag en snabb lösning
Citera
2026-05-14, 10:36
Medlem
triptykens avatar
Oj du kan köra KDE Connect på dator och mobil och slå på synkad clipboard. Allt text du kopierar på telefonen i textväg kan du klistra in på datorn om det är på samma wifi/nätverk
Citera
2026-05-14, 10:46
Medlem
VoktorDodkas avatar
Google drive? Med wifi på luren och bredband till datorn så går det rätt smidigt, jag föredrar att ta den vägen trots att jag har usb-minnen jag kan använda.
Citera
2026-05-14, 10:47
Moderator
Neksnors avatar
Fixa ett lagom stort moln.
Citera
2026-05-14, 11:09
Medlem
Bluetooth går ju bra, men man måste aktivera och fippla ett tag på båda enheterna.
Tycker det är kvickast att mejla bilaga till mig själv, om det är sällan det behövs.
Citera
2026-05-14, 12:46
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Vilka sätt går fortast?
Jag har en android-telefon men jag har inte använt filöverföring på många år men med sämre syn och att det är lättare att sitta och redigera på en dator för jobbets räkning så behöver jag en snabb lösning

Med OneDrive aktiverat i datorn och med OneDrive appen i mobilen så får du alla dina bilder, dokument och likande i båda enheterna blixtsnabbt! (inga kablar, ingen fördröjning, inga problem)

OneDrive är inbyggt i datorn och kostar gratis att ladda ner till mobilen!

Vidare så har du appen TELEFONLÄNK inbyggt i datorn, med den kopplar du din telefon till datorn så du ser alla meddelanden och kan skicka meddelanden via datorn, du kan ta emot och ringa samtal via datorn (fast genom mobilen). osv.

Båda lösningarna rekommenderas starkt!
Citera
2026-05-15, 10:05
Medlem
sk33s avatar
Jag föredrar Google Drive framför Onedrive, då det blir enklare att hålla separerat från "operativsystemet" tycker jag, går att komma åt på alla datorer/enheter med webläsare (går ju ungefär med Onedrive också, men jag upplever det som krångligare.

Många mobiler har ett ganska bra desktopläge numera. Enkel hub med hdmi ut och USB för tangentbord och mus funkar bra för mig. Jag har en som egentligen är avsedd för att koppla in en Nintendo Switch till en TV, och så har jag Samsungs original, märker ingen större skillnad på dem annat än att Samsungens har ethernet och lite annat också.
Citera
2026-05-15, 10:11
Medlem
Jahbrahs avatar
Dropbox/ShareIt eller kabel om mycket, email om lite.
Citera
2026-05-15, 17:19
Moderator
Rassas avatar
Justerat rubrik. Utgående rubrik: ôverföra lättast ,ellan telefon och dator (klassisk fråga)

/Moderator
Citera
2026-05-15, 20:18
Medlem
bl-gr-ns avatar
För mig är det lättast att överföra med USB, till och från dator och mobil/surfplatta.
Men då gäller det bara "underhåll". Typ en nyköpt kopierad CD-skiva eller någon enstaka fil.
Även för foton och videor från mobilen används USB-minne.

Att fylla upp minneskortet/mobilen med flera hundra GB, så är det nog USB-kabel som gäller eller med minneskortet i kortläsare.
Citera
2026-05-16, 11:57
Medlem
Raggarspinns avatar
Vad är det som ska överföras till dator?
Det går att ansluta mobiltelefonen till datorskärm och använda mus och tangentbord. Om det är synen som är ditt problem. Samsung har sitt DeX som gör mobilen mer datorlik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in