Citat:
Ursprungligen postat av
JohnWicks
Hej jag såg ditt inlägg och jag respekterar våra bönder i Sverige. Jag och frun är pålästa så jag tänkte mer på en sak som ligger oss varmt om hjärtat. Tänkte passa på och fråga om du har något favoritparti som stöttar dig som bonde. Min fru speciellt håller på och försöker hitta ett parti som vill satsa på bönderna. Må gott!
Jag är inte bonde, fast det finns en ursprunglig släktgård som går tillbaka till sent 1300-tal (som grundats och fortsättningsvis brukas av egen släkt), jag råkar bara bo "mitt ute på landet".
Är man jordbrukar röstar man på SD, C eller MP, beroende på om man är progressiv ("stöd för grönt & hållbar omställning") eller konservativ ("ska vara som det alltid har varit"). Hittills har C varit större, men MP knappar hela tiden in. Hopräknat ökar de, och ur jordbrukssynvinkel är det liksom inte så stor skillnad. Däremot stör en del sig (kraftigt) på MPs invandrings- och socialpolitik.
En hel del av de äldre gubbarna har tidigare röstat på Sverigedemokraterna (som en tid var störst i valdistriktet), men först slutade deras fruar rösta på SD och nu i senaste val så gav en del av gubbarna (enligt egen utsago) "upp på SD" eftersom de aldrig gör nåt "för glesbygden". Dessutom stör man sig på "stilen" (dvs. "dålig stil", vad det sen är). KD får stadigt omkring 10%, vilket är 3X mer röster än som går i kyrkan.
Alla "kostympartier" är definitivt "out", dit hör framförallt M och L. Och här har alla egen mark, så "kommunister" (dvs. V) gillar man inte. S får underligt mycket röster (omkring 20%), och jag vet inte riktigt varifrån de kommer. Sossarna verkar vara rätt inne bland "RUT/ROT-enmansföretagarna" i bygden (som det finns en hel del av, kvällstid står det en lätt paketbil med text på sidan parkerad på varannan gård, typ

).
Och som sagt, här finns en del ekocertifierade bönder, eftersom det finns rätt mycket betesmark (som av olika anledning inte lämpar sig för jordbruk). Byn går tillbaka åtminstone till 1000-talet, och kossor och får betar idag på samma marker som de gjort "i urminnes tider". Utan gödsel eller nåt annat, så eftersom man får litet bättre betalt för ekocertifierat så har det mest bara varit ett pappersarbete att certifiera sig. Och om priserna går upp kan man ju sälja samma kött som "vanligt kött". Det som ändrat är att mer betesmark nu används för "husdjurshästar" och att antalet får ökar stadigt. En stor orsak till det är förutom att det är populärt med "eko-får" också att man kan sälja hela/halva lamm på våren (i olika varianter av styckning, från "helt i delar" till "ingen styckning"), sen anpassa sin "fårhjord" (köpa fler lamm om det behövs) efter vad man sålt och sen sker leveranserna i samband med höstslakten. Och då är det heller inget problem att bli av med ett ev. överskott, eftersom det är ok efterfrågan och pris från de större slakterierna.