2026-05-13, 18:29
Medlem
Känns som vi fått en förskjutning av årstiderna. "Sommarvärmen" kommer numera oftast i augusti eller september. Och det är mer regel än undantag att det ofta är varmare än normalt under hösten och förvintern. MEN våren och försommaren är oftast en jävla besvikelse, med regn, isande kallblåst och moln och bara enstaka soliga varma dagar. Vrf har försomrarna blivit skit i Sverige numera medan höst och vinter ofta är varma?!
När det ska vara kallt är det varmt och när det ska vara varmt är det kallt!!
Citera
2026-05-13, 18:34
Avslutad
Klimatet går i cykler och så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Om 20 år kan vi vara "tillbaka" till vädret vi hade när vi växte upp, men bara för en stund, precis som nu.
Citera
2026-05-13, 18:35
Medlem
Minimuchers avatar
Skojar du eller? Det har varit kanonväder hela månaden med högtryck?
Citera
2026-05-13, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Skojar du eller? Det har varit kanonväder hela månaden med högtryck?

Vart fan då? Inte nånstans i Sverige iaf.
Citera
2026-05-13, 18:37
Avslutad
År 1977 hade vi över 13 plusgrader på julafton i Sverige. Just sayin.
Citera
2026-05-13, 18:41
Medlem
triptykens avatar
Jag vet inte, vita jular vet man var vanligare för 50 år sen, men tror just vårvädret påverkar så enormt av vart i Sverige man bor. Det har vart regn och skit överlag, men några klara dagar har vi fått där jag bor.
Citera
2026-05-13, 18:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Känns som vi fått en förskjutning av årstiderna. "Sommarvärmen" kommer numera oftast i augusti eller september. Och det är mer regel än undantag att det ofta är varmare än normalt under hösten och förvintern.
Så är det och det kan inte förklaras med dom normala relativt kortvariga cyklerna vi har utan det är nåt som sträcker sig över en längre tid, minns när man gick i grundskolan så va det år efter år efter år varmt uta bara helvete långt innan skolavslutningen samtidigt hade vi 1 meter snö i september.

Senare åren är jackan på till maj/juni när jag kör hoj och åker på först i november ibland december, om snö mot förmodan kommer så är det ofta januari kanske ännu senare.
Citera
2026-05-13, 19:00
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Klimatförändringar så klart, när jag var barn var det ofta det kom en halv meter snö under natten och över 25 grader kallt nu får man vara glad om det kommer 1 mm innan julafton och är 1 minusgrad!
Citera
2026-05-13, 19:06
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
över 25 grader kallt
Vintern 2003 arbetade jag nere i göteborg och då hade vi under en period ~23 minusgrader på morgonen, såg ut som huvet brann på en när man arbeta ute i skogen så svetten rann

Fan vet om vi haft nån mer sån period här på västkusten, senaste vintern(några mil norr om göteborg) så har det knappt ens varit kallare än -10
Citera
2026-05-13, 19:08
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vintern 2003 arbetade jag nere i göteborg och då hade vi under en period ~23 minusgrader på morgonen, såg ut som huvet brann på en när man arbeta ute i skogen så svetten rann

Fan vet om vi haft nån mer sån period här på västkusten, senaste vintern(några mil norr om göteborg) så har det knappt ens varit kallare än -10

Jag håller med, Småland snackade jag om!
Citera
2026-05-13, 19:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Jag håller med, Småland snackade jag om!
Kanske gällde skåne men minns när dom på nyheterna pratade om att militären hade dragit ut med bandvagnarna i södra sverige pga snöfall för det fanns inget annat som kom fram, nuförtiden hör man mest om utländska lastbilar som fastnar när det kommit ett par cm.
Citera
2026-05-13, 20:09
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Vart fan då? Inte nånstans i Sverige iaf.
Jo, för fanken. En av de bästa vårarna på riktigt länge. Varit varmt och gött stora delar i kronjuvelen Stockholm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in