Citat:
Ursprungligen postat av
Galenkattkvinna
Håller helt med. Hoppas hon får hjälp. Är det ingen i hennes närhet som ser? Eller är alla medberoende? Och hon verkar tro att alla som ser hennes drickande som problematiskt är präktiga nykterister eller hysteriska mammor som aldrig tar ett glas. Så är det ju inte. Snacka om att blunda för sina problem och ljuga för sig själv. Såklart hon kan ta ett glas vin på lunchen nån gång då och då på semestern när tillfälle ges eller gå på nån fest då och då men hon dricker ju dagligen. Även när hon och sonen går själva och ”fikar” ska hon ha sig ett glas.
Tycker det sistnämnda i din kommentar är så ledsam. Att även när hon och D ska fika tillsammans efter föris så är alkohol inblandat. Det är liksom inte normalt...
Jag tror, precis som hon har försökt beskriva i flertalet inlägg om moderskapet, att hennes personlighet kräver mycket egentid och tid för tystnad och reflektion/tänkande eller vad man ska säga. Och i och med föräldraskapet i kombination med ett arbete där man dagligen behöver prestera något att visa upp för andra så blir det för mycket. Det är vad jag tror.
Och att alkoholen gör henne bortdomnad och avslappnad i den stressen som jobb + mammaroll kan innebära.
Jag tror också att den ökade alkoholkonsumtionen NU i Paris (i alla fall av det vi har sett) är en kombination av
1. mindre barnvaktande i Paris från hennes familj/mamma (vet att de nu hyr en främling som barnvakt pga festandet måste fortsätta även efter läggning av D, men antar att det ändå inte sker i samma utsträckning som hemma i Stockholm när mamman/mormor kan passa)
2. romantisering av alkoholen "hör till" Paris och alla som inte håller med vet inte "hur det är på kontinenten" och är "en tråkig och grå svennebanan". Det är enkelt att luta sig mot.
3. eventuellt färre ögon på sig i form av nära och kära. Här kan hon faktiskt dricka helt fritt för jag tvivlar starkt på att Björn skulle våga komma med någon form av invändning kring hennes beteende i... tja, något alls faktiskt.
Vad tror ni?