2026-05-13, 06:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
De som alltid bär kniv gör det. Känt flera som alltid bar kniv. Skulle inte tro de skulle lagt den från sig bara för de gått på strippklubb. Då har jag ändå inte umgåtts i ren kriminell miljö, men lite halvruffig kan man säga.

De så kallade "svenskarna" har köpt sina "bestick" i Polen, de hade inte släpps in på planet till Polen med knivar. Landvetter har säkerhetskontroll med metalldetektorer.
(Sedan många år.)
Citera
2026-05-13, 06:52
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
De så kallade "svenskarna" har köpt sina "bestick" i Polen, de hade inte släpps in på planet till Polen med knivar. Landvetter har säkerhetskontroll med metalldetektorer.
(Sedan många år.)
Japp, men de går förmodligen alltid packade förutom just innan de köpt nya bestick

Mvh. FD. Airport security
Citera
2026-05-13, 07:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Ja, Tidö har ju inga problem med att utvisa skötsamma invandrare som följer alla regler så när det kommer till de här exemplaren borde de ju kastas ut snabbare man hinner säga Jalla eller walla.

Tyvärr är regeringen bakbunden, för "svenskarna" har fått medborgarskap i Sverige. -Danskarna tvivlar inte på att ta bort medborgarskapet för liknande typer och slänga bort typerna till Walla-Jalla-landet.. Där de hör hemma.
Citera
2026-05-13, 07:41
Medlem
Bra av polackerna!. Låt Sverige bli ett varnande exempel för hur det går när man släpper lös vänster och Reinfeldtare att förstöra ett land.

Vad hade dom fått i Sverige? 5 månaders samhällstjänst och allvarssamtal med socberit?
Citera
2026-05-13, 08:04
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
(Sedan många år.)
Det går väl att packa en kniv i det incheckade bagaget. Men de kan inte haft den på sig på planet.
Citera
2026-05-13, 08:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det går väl att packa en kniv i det incheckade bagaget. Men de kan inte haft den på sig på planet.

Sant.
Citera
2026-05-13, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
Ge mig en källa på ditt påhitt polen vill bli av med dem, jag är övertygad om de vill de sitter sina straff där som i andra fall jag känner till.

Sluta ljug nu det finns i nuläget inget som tyder på de kommer förflyttas till Sverige inom kort förutom dina våta fantasier få hit de du vurmar mest för då

Har du källor som säger att Polen vill ha dem kvar och bryta mot EU-direktiv. Var bovarna vill sitta har inget värde. Det är den gamla regeln från 1983 där den intagne hade något att säga. Efter nya direktivet från 2008 så lyssnar man inte längre på den intagne inom EU.

Enda sättet de kan bli kvar är att Sverige vägrar tar emot dem. Det kan Sverige göra se tidigare inlägg eller Polen anser att rehabiliteringen är bättre i Polen.

Sverige vill bli av med intagna. Det samma gäller även andra länder i EU. Varför? Överfulla och många fångar. Det kostar pengar

Lista på antal fångar 2024 per 100 000

Poland 203
Hungary 187
Czech Republic 181
Slovakia 179
Latvia 174
Lithuania 159
Estonia 135
Romania 124
Malta 124
Spain 118
Portugal 117
Croatia 115
France 111
Italy 104
Belgium 102
Cyprus 101
Austria 100
Greece 98
Sweden 93
Luxembourg 92
Ireland 90
Bulgaria 86
Germany 71
Denmark 70
Slovenia 68
Netherlands 66
Finland 53

Det är dyrt för Polen. Så varför skulle inte Polen göra som Sverige? Är polackerna dumma huvudet?
Citera
2026-05-13, 08:39
Medlem
undrar om dom har det trevligt inne på finkan nu haha polacker är kända för att avsky dessa typer i rätt omfattande grad och särskilt dom i finkan. Undrar om dom blir använda som knullhål eller bara åker på stryk Bästa av allt vore förstås både och haha!
Citera
2026-05-13, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Den svenska konsuln kommer besöka de i arresten, tror du de kommer visa tuff attityd och kräva att få avtjäna straffet i Sverige eller vara fogliga och gråta och säga att det är hemskt i det polska fängelset, alla är rasister, maten är hemsk och att de måste bli räddade till Sverige.

PS
" Svag dom dvs till ex den dömde fick inte rätt till försvar, dömdes i sin utevaro eller torterades att erkänna."
Jag tycker att just i ovanstående fall borde Sverige hjälpa

ja hjälpa men man går inte med flytta över dem. Då måste man släppa ut dem i Sverige. Polen kommer då pressas av Sverige att fixa ovan.

Jag har ingen aning. Och för överflyttning till ett annat land inom EU så väger den dömdes numera röst 0. EUs direktiv är sedan 2008 mer tvingande. Det utgår från att rehabilitering är ofta bättre i hemlandet.

Polen har mest fångar per 100 000 fångar i EU. Så de vill bli av med utländska fångar precis som sverige och andra länder.

För den dömde, beror på dom, så kan det vara bättre att sitta kvar i Polen. Då finns det en chans att bli utsläppt efter halvtid, speciellt för unga. MEN de verkar ha begått ett grovt brott då är det 3/4 som gäller. Och VF är inte garanterat i Polen. Domstolen beslutar om VF vid 1/2 eller 3/4

Det kan vara fördel att sitta i Sverige. Då sänker man straffet ner till max 10år för grovt rån. Om nu de dömda skulle dömas över 10år. Men numera VF 3/4 och inte 100 procent garanterat. Hur man gör med 17åringen vet jag faktiskt inte. Men han kan dömas som ungdom redan i Polen, om han har tur. Man är straffmyndig från 17 år i Polen, men domstolen kan välja att döma som ungdom om personen är 17-18år. Om 17åringen är dömd tidigare i Sverige så minskar den chansen.

Hur personer reagerar i häktet är individuellt. I Sverige är det isoleringen som får intagna att bryta ihop. I polen sitter man fler i samma cell och cellerna är små. Det finns inget att göra i Polen. I Sverige försöker man aktivera intagna. Dessutom har(?)* Polen långa häktestider.

*EU har klagat. vet inte om det har blivit bättre.

PS De häktade verkar vara rövhål så de sitter bra där de sitter. De kommer inte få 20år och borde inte få 3år heller, men jag kan inte polsk praxis.
Citera
2026-05-13, 09:21
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
ja hjälpa men man går inte med flytta över dem. Då måste man släppa ut dem i Sverige. Polen kommer då pressas av Sverige att fixa ovan.

Jag har ingen aning. Och för överflyttning till ett annat land inom EU så väger den dömdes numera röst 0. EUs direktiv är sedan 2008 mer tvingande. Det utgår från att rehabilitering är ofta bättre i hemlandet.

Polen har mest fångar per 100 000 fångar i EU. Så de vill bli av med utländska fångar precis som sverige och andra länder.

För den dömde, beror på dom, så kan det vara bättre att sitta kvar i Polen. Då finns det en chans att bli utsläppt efter halvtid, speciellt för unga. MEN de verkar ha begått ett grovt brott då är det 3/4 som gäller. Och VF är inte garanterat i Polen. Domstolen beslutar om VF vid 1/2 eller 3/4

Det kan vara fördel att sitta i Sverige. Då sänker man straffet ner till max 10år för grovt rån. Om nu de dömda skulle dömas över 10år. Men numera VF 3/4 och inte 100 procent garanterat. Hur man gör med 17åringen vet jag faktiskt inte. Men han kan dömas som ungdom redan i Polen, om han har tur. Man är straffmyndig från 17 år i Polen, men domstolen kan välja att döma som ungdom om personen är 17-18år. Om 17åringen är dömd tidigare i Sverige så minskar den chansen.

Hur personer reagerar i häktet är individuellt. I Sverige är det isoleringen som får intagna att bryta ihop. I polen sitter man fler i samma cell och cellerna är små. Det finns inget att göra i Polen. I Sverige försöker man aktivera intagna. Dessutom har(?)* Polen långa häktestider.

*EU har klagat. vet inte om det har blivit bättre.

PS De häktade verkar vara rövhål så de sitter bra där de sitter. De kommer inte få 20år och borde inte få 3år heller, men jag kan inte polsk praxis.

Man har arbetskrav även om man sitter i häkte om det inte finns särskilda skäl för isolering men här är alla bevis redan samlade.
Straffet för överfallsrån där man använt farligt föremål (kniv) är 3år till 20 år men eftersom offret blev inte fysiskt skadad så kan tror jag att de får ett lägre straff, dessutom utlänningar som ska utvisas efter avtjänat straff brukar få lite lägre straff.
Till deras nackdel talar deras kriminalhistoria i Sverige.
De har blivit häktade i 3 månader men eftersom de är utlänningar och det är ett enkelt ärende så tror jag att domen kommer falla innan 3 månader har gått.
Det kan landa mellan 3 och 5 år, där den drivande personen får högre straff.
Citera
2026-05-13, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Man har arbetskrav även om man sitter i häkte om det inte finns särskilda skäl för isolering men här är alla bevis redan samlade.
Straffet för överfallsrån där man använt farligt föremål (kniv) är 3år till 20 år men eftersom offret blev inte fysiskt skadad så kan tror jag att de får ett lägre straff, dessutom utlänningar som ska utvisas efter avtjänat straff brukar få lite lägre straff.
Till deras nackdel talar deras kriminalhistoria i Sverige.
De har blivit häktade i 3 månader men eftersom de är utlänningar och det är ett enkelt ärende så tror jag att domen kommer falla innan 3 månader har gått.
Det kan landa mellan 3 och 5 år, där den drivande personen får högre straff.

Du kan inte tvinga någon att arbeta i Svenska häkten. Det finns sysselsättningsplikt på svenska fängelser, men inte på häkten.

Häkteslagen säger 2 kap. Placering och vissa rättigheter 6 § En intagen ska, om det är möjligt, beredas lämplig sysselsättning i form av arbete eller annan jämförbar verksamhet.

En intagen som utför eller deltar i den sysselsättning som anordnas av Kriminalvården har rätt till ersättning.

Jag har ingen aning exakt vad exakt praxis är i Polen. Vet bara att finns lindrande omständigheter och förvärrande omständigheter. Ex om man behjärtliga skäl att råna - vad det nu kan vara? Skadas inte offret som du säger lägre straff Eller som du säger skadas offret, speciellt permanent, då kan 20år bli straffet. Men det finns givetvis fler omständigheter. Jag tror om man erkänner brott och hjälper till vid utredningen så kan man få lägre straff.
Citera
2026-05-13, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndresIniesta8
https://www.gp.se/krim/goteborgare-gripna-for-knivran-i-polen-riskerar-20-ars-fangelse.02cacee9-14e1-4b31-850c-ea1a52d8b5c4

Fyra unga svenskar skulle flyga hem till Göteborg när de greps i Polen – där de nu riskerar upp till 20 års fängelse.
De anklagas för att ha överfallit och knivrånat en norrman efter ett besök på en strippklubb.
En av dem deltog i ett uppmärksammat våldsdåd i en rondell i Gårdsten 2023. Det slutade att med att en man dog av massiva hjärnskador.

Ur GP:

"Misshandlade man som dog
23-åringen, den äldste av de fyra som nu sitter inlåsta, medverkade i oktober 2023 i ett mycket brutalt våldsbrott mitt på Kaneltorget i Gårdsten.

En man i 40-årsåldern utsattes för åtminstone två attacker från någon typ av "lokalt medborgargarde", detta på grund av ett rykte på sociala medier om att han ofredat unga flickor.

– Bland det grövsta fall av misshandel som jag någonsin sett, kommenterade en erfaren polis som arbetade med ärendet.

Mannen dog, utan att ha återfått medvetandet, efter en vecka på sjukhus.

Tingsrätten fastställde att han dött till följd av en serie hårda knytnävsslag och sparkar mot främst huvudet.

Ingen fälldes för mord
Det gick dock inte att medicinskt avgöra vilket eller vilka slag som orsakat dödsfallet – ej heller vem av de många närvarande som utdelat det.

Ingen av de fem män som stod inför rätta kunde, av den anledningen, fällas för mord.

23-åringen var en av endast två personer som dömdes i målet. Han fick två års fängelse för grov misshandel. Polisen kopplar honom till organiserad brottslighet i Angered."

Polen tar hand om vårt mänskliga avfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in