Citat:
Ursprungligen postat av
rex144
Den svenska konsuln kommer besöka de i arresten, tror du de kommer visa tuff attityd och kräva att få avtjäna straffet i Sverige eller vara fogliga och gråta och säga att det är hemskt i det polska fängelset, alla är rasister, maten är hemsk och att de måste bli räddade till Sverige.
PS
" Svag dom dvs till ex den dömde fick inte rätt till försvar, dömdes i sin utevaro eller torterades att erkänna."
Jag tycker att just i ovanstående fall borde Sverige hjälpa
ja hjälpa men man går inte med flytta över dem. Då måste man släppa ut dem i Sverige. Polen kommer då pressas av Sverige att fixa ovan.
Jag har ingen aning. Och för överflyttning till ett annat land inom EU så väger den dömdes numera röst 0. EUs direktiv är sedan 2008 mer tvingande. Det utgår från att rehabilitering är ofta bättre i hemlandet.
Polen har mest fångar per 100 000 fångar i EU. Så de vill bli av med utländska fångar precis som sverige och andra länder.
För den dömde, beror på dom, så kan det vara bättre att sitta kvar i Polen. Då finns det en chans att bli utsläppt efter halvtid, speciellt för unga. MEN de verkar ha begått ett grovt brott då är det 3/4 som gäller. Och VF är inte garanterat i Polen. Domstolen beslutar om VF vid 1/2 eller 3/4
Det kan vara fördel att sitta i Sverige. Då sänker man straffet ner till max 10år för grovt rån. Om nu de dömda skulle dömas över 10år. Men numera VF 3/4 och inte 100 procent garanterat. Hur man gör med 17åringen vet jag faktiskt inte. Men han kan dömas som ungdom redan i Polen, om han har tur. Man är straffmyndig från 17 år i Polen, men domstolen kan välja att döma som ungdom om personen är 17-18år. Om 17åringen är dömd tidigare i Sverige så minskar den chansen.
Hur personer reagerar i häktet är individuellt. I Sverige är det isoleringen som får intagna att bryta ihop. I polen sitter man fler i samma cell och cellerna är små. Det finns inget att göra i Polen. I Sverige försöker man aktivera intagna. Dessutom har(?)* Polen långa häktestider.
*EU har klagat. vet inte om det har blivit bättre.
PS De häktade verkar vara rövhål så de sitter bra där de sitter. De kommer inte få 20år och borde inte få 3år heller, men jag kan inte polsk praxis.