Citat:
Tror mycket därför också hon inte vill ha fler barn t.ex., då kan hon inte dricka.. känns som egentligen nästan allt bottnar ner i det, som resa till Paris, kunna dricka mer... Att man inte skulle ha utvecklat nåt beorende, för att skriva det i snälla termer, under sådan här lång tid och så mycket drickande, känns verkligen osannolikt.. Men då skriver vissa alltid "så här gör man i Europa". Eh kanske inte om man är 40 plus och mamma till ett rätt litet barn.. Nä begriper det inte, att hon inte tänker på hälsan mm. Slutade läsa hennes blogg p.g.a. all festromantik, trodde ungen skulle få henne mogna lite.
Har egentligen inget mer att tillägga – just så här upplever även jag hennes relation till alkohol och hur hon troligtvis resonerar om den. Nästintill allt allt allt kretsar kring det i slutändan. Ibland besöker hon museum, strosar en sväng på stan eller läser en bok, men kvällen mynnar alltid ut i att hon sitter där med ett stort glas vin i handen – väl synligt för kameran, leende med bägge tandraderna, frånvarande blick och snart ska in i dimman igen.
Citat:
Håller med dig. Alkoholberoende kan se ut på olika sätt. När det är fina viner, en snygg tjej med ett lyckat liv, lyxiga miljöer är det svårare att se för somliga. Tänker på boken ”jag som var så rolig att dricka vin med”.
Sandra pratsr om att hon längtar efter rödvin som andra längtar efter skogen eller havet. Det är verkligen bara tragiskt. Hon lämnar sin krassliga son med barnvakt och söker runt i telefonboken efter någon att dricka vin med. Det är lunchvin, göra sig iordning-vin, middagsvin, sitta i solen-vin och så vidare.
Försöker inte antyda att hon är en dålig mamma för det tror jag inte. Men jag tror hon har alkoholproblem. Hoppas hon tar itu med det för det finns ett roligare liv bortom det där. Behöver man bedöva sig på daglig basis är man nog inte så nöjd med sitt liv.
Sandra pratsr om att hon längtar efter rödvin som andra längtar efter skogen eller havet. Det är verkligen bara tragiskt. Hon lämnar sin krassliga son med barnvakt och söker runt i telefonboken efter någon att dricka vin med. Det är lunchvin, göra sig iordning-vin, middagsvin, sitta i solen-vin och så vidare.
Försöker inte antyda att hon är en dålig mamma för det tror jag inte. Men jag tror hon har alkoholproblem. Hoppas hon tar itu med det för det finns ett roligare liv bortom det där. Behöver man bedöva sig på daglig basis är man nog inte så nöjd med sitt liv.
Intressant *boktips, känner inte till den, men det hela kanske bottnar i nån slags inre rastlöshet som S flyr med hjälp av vinet, piller, shopping, ytligt fix, resor och de kickar en förälskelse innebär (även om hon tycks ha funnit sin man nu). Har mycket svårt att se henne t.ex. utöva mindfulness eller försöka vara närvarande i stunden, utan det ska alltid till en substans eller nån geografisk förflyttning av nåt slag.
(*Handling: "Rebecka lever ett kreativt liv som frilansare i London där alkoholen är en naturlig del av vardagen", skriver ChatGPT bl.a.)
Senast redigerad av qnostalgi 2026-05-12 kl. 08:06.
Senast redigerad av qnostalgi 2026-05-12 kl. 08:06.