2026-05-12, 05:56
Medlem
Kl. 08.15 / för att ge en aktuell bild om hantaviruset.

Jakob Forssmed - Socialminister
Olivia Wigzell - Folkhälsomyndighetens generaldirektör
Erik Sturegård - Tf Statsepidemiolog

Sändningen: https://www.youtube.com/watch?v=txDL-_3snXg
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/05/pressbriefing-med-folkhalsomyndigheten-med-anledning-av-hantavirus/
https://www.folkhalsomyndigheten.se/vara-amnesomraden/sjukdomsutbrott/hantavirus-internationellt-maj-2026/
Citat:
Om hantavirus:
Hantavirus är en grupp virus som sprids via
gnagares spillning och saliv (oftast sorkar i Sverige)
och kan orsaka allvarliga infektionssjukdomar hos
människor, såsom sorkfeber.

Spännande till morgonkaffet ...
Senast redigerad av misssommar 2026-05-12 kl. 06:22.
Citera
2026-05-12, 06:08
Medlem
Mailmanss avatar
Herregud vad onödigt
Citera
2026-05-12, 06:20
Medlem
Merwinnas avatar
Jag kan tänka mig vad de kommer att säga, vi har s.a.s. hört det förr för några år sedan...

"Det är ingen risk att det blir en pandemi av det här"

"Det är ingen risk att det kommer till Sverige"

"Stängda gränser är aldrig en lösning, då blir vi som Nordkorea"

"Karantäner har aldrig i världshistorien hindrat ett virus från att spridas"

"Det spelar ingen roll hur dödligt viruset är, vi kan ändå inte ta till några åtgärder som skadar feminismen"
Citera
2026-05-12, 06:24
Medlem
Klandalfs avatar
Jag ser fram emot uppdateringen om läget för Ebola-viruset, på tal om nothingburgers som är totalt ovidkommande för världen.

Men det är väl bra att de hypokondriska hysterikerna som inte vet något om hantavirus, hur det sprids eller hur pandemier funkar får ett lugnande besked.
Citera
2026-05-12, 06:33
Medlem
Comitiums avatar
När myndigheterna inför smittskyddsåtgärder som karantän m.m. är det ett oerhört och oacceptabelt ingrepp i den personliga friheten. De var en mycket utbredd uppfattning i USA i samband med Covid-pandemin i amerikanska högerkretsar, antivaxare och Kennedysupportrar.

Jag tyckte hela tiden att det var en snurrig inställning. Myndigheterna har ju en skyldighet att skyddda medborgarna från olika farsoter. Ska det bli samma vettlösa tjat nu om hur myndigheterna berövar oss vår frihet?
Citera
2026-05-12, 06:35
Medlem
Virusar har alltid kommit och gått, alla minns väl förkylningsviruset ...

Det hantavirus som finns i Sverige är puumalavirus som orsakar sorkfeber.

Bara invänta tills Sverige får första smittade svensken som rest runt ...
Citera
2026-05-12, 06:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
När myndigheterna inför smittskyddsåtgärder som karantän m.m. är det ett oerhört och oacceptabelt ingrepp i den personliga friheten. De var en mycket utbredd uppfattning i USA i samband med Covid-pandemin i amerikanska högerkretsar, antivaxare och Kennedysupportrar.

Jag tyckte hela tiden att det var en snurrig inställning. Myndigheterna har ju en skyldighet att skyddda medborgarna från olika farsoter. Ska det bli samma vettlösa tjat nu om hur myndigheterna berövar oss vår frihet?

Det lustiga var, att i Sverige kom motståndet mot lockdowns och karantäner från vänster i stället. Det var sådana argument som att man inte fick stänga skolorna och daghemmen, för då skulle det i de flesta fallen bli mammorna som blev hemma, och sedan skulle de kanske upptäcka att de ville vara hemmafruar, och då skulle det skada kampen för att radera könsrollerna.
Citera
2026-05-12, 06:51
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Jag ser fram emot uppdateringen om läget för Ebola-viruset, på tal om nothingburgers som är totalt ovidkommande för världen.

Men det är väl bra att de hypokondriska hysterikerna som inte vet något om hantavirus, hur det sprids eller hur pandemier funkar får ett lugnande besked.
Tror du fakta biter på våra foliehttar på Flashback? Jag är tveksam. Nu har de fått nåt att spinna sina sjuka teorier med och den chansen missar de inte. Nu jävlar ska de de hudflänga de onda judarna, illuminat, WEF mf som vill döda oss alla med detta virus och Big Pharma som vill tjäna pengar på ett giftigt vaxxin mm mm.
Citera
2026-05-12, 07:02
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det lustiga var, att i Sverige kom motståndet mot lockdowns och karantäner från vänster i stället. Det var sådana argument som att man inte fick stänga skolorna och daghemmen, för då skulle det i de flesta fallen bli mammorna som blev hemma, och sedan skulle de kanske upptäcka att de ville vara hemmafruar, och då skulle det skada kampen för att radera könsrollerna.

Kritiken mot myndigheterna i Sverige kom framför allt från antivaxarna som var en blandad, disparat grupp av olika sorters foliehattar. Där samlades alla möjliga stollar och konspirationsteoretiker.
Citera
2026-05-12, 07:23
Medlem
Hantaviruset har funnits länge
Så vad är nytt?
Vill regeringen sätta alla som varit i Sydamerika senaste sex månader i karantän?
Citera
2026-05-12, 08:07
Medlem
Att folk fortfarande svävar omkring i vårt samjälle ovetandes/okunniga fortfarande övergår mitt förstånd.
Detta virus KAN inte smittas emellan människor.
Epidemiologen i TV rutan poängterade detta ett par gånger men hon om intervjuade, SVT, fortsatte med sitt : OM detta nu blir en pandemi, OM det nu kan smitta mellan människor, OM det skulle sprida sig i samhället.... OM
Citera
2026-05-12, 08:08
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag kan tänka mig vad de kommer att säga, vi har s.a.s. hört det förr för några år sedan...

"Det är ingen risk att det blir en pandemi av det här"

"Det är ingen risk att det kommer till Sverige"

"Stängda gränser är aldrig en lösning, då blir vi som Nordkorea"

"Karantäner har aldrig i världshistorien hindrat ett virus från att spridas"

"Det spelar ingen roll hur dödligt viruset är, vi kan ändå inte ta till några åtgärder som skadar feminismen"
Viruset kan redan ha kommit till Sverige med den svensk som var på kryssningen. Sådan måste ju säga att det ligger i allmänhetens intresse att få veta vad detta innebär, och vad de eventuella riskerna är. Information och uppdateringar om samhälleliga skeenden är viktiga för att motverka desinformation och konspirationsteorier.

Men som vanligt på Flashback så appliceras regeln “damned if you do, damned if you don’t”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in